Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sababber

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 00:24

Bedankt voor alle reacties rondom de keuringen. @IwanLuver, Heesch is helaas geen optie, het is te ver vanaf de locatie van het paard.

@Redford Wolvega zou een alternatief kunnen zijn. Qua kosten ongeveer hetzelfde. Ik had nu bij Emmeloord geïnformeerd.

@Manic, SI inderdaad een veelgehoorde klacht, maar ga ik niet extra laten nakijken tenzij daar klinisch vermoedens zouden zijn van problemen. Mijn paard met ECVM had ook SI klachten, de klachten die daarbij komen kijken vind ik herkenbaarder dan van ECVM. Ook omdat SI alleen via echo bekeken kan worden laat ik dit niet zomaar doen.

@Rodevlinder, ik snap je twijfel. Voor mij zou het ook gelijk een no-go zijn, terwijl er voor hetzelfde geld niks aan de hand is. Soms kan alleen al een bijzondere zinsopbouw of woordkeuze bij mij dooddoener zijn om verder te gaan met de koop.

@JanineVV Hoe jong?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 00:43

lotlot2 schreef:
Paard is 15K. Wel mijn uiterste budget eigenlijk… dus wil er eigenlijk iets vanaf hebben.

Ik zou dan gerust een beginbod durven doen van 10k, mits paard dat wel waard is. Dan zie je vanzelf waar je op eindigt. Ik heb paarden gekocht waarbij we er 15% afkregen, maar ook paarden waarbij we er ruim 50% afkregen. Is compleet afhankelijk van de omstandigheden en je onderhandelingspositie. Maar ook paarden die ik heb laten staan omdat de verkoper er niks af wilde doen en ik het teveel geld vond voor het paard wat er stond.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 00:50

Als verkoper zijnde hebben wij dan wel eens gezegd dat de geïnteresseerde de pony niet meer kon kopen. Al zouden ze daarna het tienvoudige willen geven nog niet. Het begon met een vraagprijs, daar moest 1/3e af. Daarna moest er nog zoveel af dat we op de helft van de vraagprijs zaten. We vroegen er al niet veel voor, goed huis was belangrijker, maar op een gegeven moment ga je je dan afvragen of ze wel de kosten van een dierenarts rekening op kunnen brengen. Als ze aanschaf al zo’n drama is..

Ik vind het nu ook wel moeilijk, stel het is je droom paard. Ik zou bang zijn dat iemand inderdaad ook gaat denken in “als de aanschaf een probleem is, wat als de dierenarts moet komen?”..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 08:42

Sababber schreef:
Als verkoper zijnde hebben wij dan wel eens gezegd dat de geïnteresseerde de pony niet meer kon kopen. Al zouden ze daarna het tienvoudige willen geven nog niet. Het begon met een vraagprijs, daar moest 1/3e af. Daarna moest er nog zoveel af dat we op de helft van de vraagprijs zaten. We vroegen er al niet veel voor, goed huis was belangrijker, maar op een gegeven moment ga je je dan afvragen of ze wel de kosten van een dierenarts rekening op kunnen brengen. Als ze aanschaf al zo’n drama is..

Ik vind het nu ook wel moeilijk, stel het is je droom paard. Ik zou bang zijn dat iemand inderdaad ook gaat denken in “als de aanschaf een probleem is, wat als de dierenarts moet komen?”..

Ja ik vind de helft van de vraagprijs bieden ook een dealbreaker, minder bieden en onderhandelen is prima maar het moet wel realistisch blijven. Ligt natuurlijk ook aan de vraagprijs.

*edit* typfout
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 21-08-23 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 08:45

Ik heb altijd gewoon de vraagprijs betaald en bij verkoop ook altijd mijn vraagprijs gekregen.

Ik hou niet van dat pingpongen en mensen die de helft gaan bieden die mogen meteen vertrekken. Dat vind ik echt een enorme belediging :o

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 08:55

Wij zijn een aantal weken geleden een zoektocht begonnen naar een kinderpony. De eerste was perfect maar werd afgekeurd. We hebben nog een perfecte gevonden maar wel serieus aan de prijs. Ik weet gewoon niet of we het ervoor over hebben. Dat heeft niets te maken met een potje wel of niet voor bijkomende kosten zoals de dierenarts.

Nu even een korte vakantie en ik zie dat de pony’s op 1 wel verkochte na ook nog allen te koop zijn. Wij gaan rustig door voor een perfecte match.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 08:56

Je kunt altijd een bod doen, bij de ene er 500 afgekregen, heb gewoon gezegd voor 3000 komen we hem halen, hengst en 17 jaar dus hebben ze toch maar geaccepteerd ondanks ze er toch de 3500 voor wilden hebben.

M'n andere paard ging er absoluut niks vanaf, was de vraagprijs betalen of verder zoeken, prijs was overigens niet verkeerd dus gewoon de vraagprijs dan ook betaald.

Ik zou rond de 12k ergens beginnen met bieden bij zo'n bedrag.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 09:05

Change3x schreef:
Denk dat veel paarden ook gewoon te duur aangeboden worden.

Als ik ze goedkoper aanbied krijg ik ook geen reactie voorbeeld.... 3 jarige b pony wel nog onbeleerd meenemen 1300!!! Drie keer mensen willen komen drie keer niemand op komen dagen verder niks geen reactie.... Duur? Geënt, 2x tandarts controle zeg het maar....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 09:13

Ineke2 schreef:
Ik heb altijd gewoon de vraagprijs betaald en bij verkoop ook altijd mijn vraagprijs gekregen.

Ik hou niet van dat pingpongen en mensen die de helft gaan bieden die mogen meteen vertrekken. Dat vind ik echt een enorme belediging :o

Ja dat inderdaad.
Als ik kijk naar mijzelf dan prijs ik mijn paarden niet heel hoog en wil ik ook eigenlijk wel de vraagprijs ervoor.. soms is er nog ruimte voor een paar honderd onderhandelingsruimte maar meer niet.
Bij een paard van 15k zou ik toch uitgaan van een prijs van 14,5.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 09:17

Nou ik betaal wat ik het paard waard vind.. als ik hem daar niet voor krijg dan niet. Weet er 1 te koop vp 18, nou ik zou daar serieus nooit meer dan 8 voor betalen. Super braaf, mooi dier, prima bewegen. Maar uitzonderlijk? Nee, kent ook niks dan alleen basis en is 8.

Denk ook echt dat niemand de vp gaat betalen en ook geen 15k

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 09:32

MarjanB schreef:
Nou ik betaal wat ik het paard waard vind.. als ik hem daar niet voor krijg dan niet. Weet er 1 te koop vp 18, nou ik zou daar serieus nooit meer dan 8 voor betalen. Super braaf, mooi dier, prima bewegen. Maar uitzonderlijk? Nee, kent ook niks dan alleen basis en is 8.

Denk ook echt dat niemand de vp gaat betalen en ook geen 15k

Maar zou je daar dan toch gaan kijken en bijvoorbeeld 8k bieden of zou je denken dit paard is de prijs verre van waard dus ga verder zoeken?

Ik ben nu een maand of 3 aan het rondkijken en vind de paarden ook behoorlijk aan de prijs, wat ze imo ook niet waard zijn maar ik ga dan niet eens kijken.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 09:34

Als het een nette prijs is en het paard is in nette conditie dan zou ik niet onderhandelen om het onderhandelen. Maar als je weet dat er bijvoorbeeld nog wat extra kosten aankomen vind ik het anders.
Ik heb er één gekocht waar nog wat apk werk in zat (tandarts, fysio etc) en dat was de verkoper met me eens, met die beargumentatie toen 5% eronder geboden en dat werd gelijk geaccepteerd. Het had misschien wel meer kunnen zijn maar ik was hier blij mee, prima.

Ik heb de indruk, zeker bij particulieren, dat de vraagprijs vaak bepaald wordt aan de hand van wat ze eigenlijk willen hebben voor een volgend paard (die moeten braver/beter/gezonder en kosten dus vaak meer dan wat de huidige waard is) en gebaseerd op het zoekertje in Sporthorses bijvoorbeeld. Niet elk 4 jarig sportpaard van 1.68 op B niveau is per definitie 20k waard :+ maar dat proberen sommige wel. Dan kan het maar zo dat ze uiteindelijk voor de helft verkopen (eigenlijk zoals het voorbeeld dat MarjanB noemt...)

Een paard van 15k dat je graag wil hebben en waarbij je niet het idee hebt dat ze iets belachelijks vragen zou ik geen 10k op bieden. Eerder een paar honderd eraf om wat van je opstart kosten te dekken als je daarmee aan je max budget zit.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 09:48

Normaal ben ik echt geen onderhandelaar maar ik was een poos terug bij een paard gaan kijken waar bij de advertentie al stond 'bij een goed huis is de prijs bespreekbaar' snap dat überhaupt al niet want naar een slecht nieuw huis verkoop je hem niet lijkt me.

Heb toen als enige bod zo'n 85% van de vraagprijs geboden. Was allemaal moeilijk moeilijk. Uiteindelijk akkoord maar kwam niet door de keuring. Die had ik dan wel weer betaald maar dat doe ik ook nooit meer. 500+ euro kwijt voor het paard van een ander.

Paard wat ik uiteindelijk gekocht heb wel gewoon voor de vraagprijs, vond het een redelijke prijs voor de markt op dat moment.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:38

Wat ik zeg, het is compleet afhankelijk van de situatie. Ik heb weleens een paard aangeboden gekregen voor 20k, die ik zelf nog geen 7k waard vond. Daar doe ik niet eens een bod op, want daar komen we toch niet uit. Maar laatst bijvoorbeeld wel een paard gekocht voor minder dan de helft van de vraagprijs, die vond ik namelijk te hoog voor het paard. Maar dat was een koppel waar wij er 1 van wilden (en ook al een deal voor hadden) en toen moesten we ze opeens allebei nemen of geen enkele. Maar toen hadden wij een hele sterke onderhandelingspositie omdat de paarden weg moesten die dag. Wij hadden uiteindelijk niet eens een bod gedaan, de eigenaresse is zelf gezakt naar een prijs die wij wel acceptabel vonden.

De andere kant op hebben we het ook gehad. Vooral buitenlandse klanten hebben echt geen moeite om de helft van de vraagprijs te bieden. Afhankelijk van hoe snel wij ze weg willen hebben gaan we daar wel of niet mee akkoord :+ Maar dan liggen de prijzen ook wel anders dan voor de Nederlandse markt.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:50

ik had al even niet gereageerd, gezien ik niet fanatiek op zoek ben. Echter kan ik bovenstaande discussie wel goed beamen, en kan ook redelijk onderhandelen. Echter verbaas ik mij op dit moment wel waar sommige paarden te koop voor komen. Het lijkt wel of er geen paard meer onder de 15k te koop komt bij wijze van. Afgelopen week heb ik mij nog verbaasd over een vraagprijs van een simpel braaf dier die ik op MP tegen kwam. Geen beste foto's bij de advertentie, maar toch was ik wel nieuwsgierig. Filmpjes opgevraagd, simpel maar braaf en werd erg basis voorgesteld. Beestje was 12 en L1 uitgebracht, die mocht gewoon al 12500 opbrengen.. Ik heb vriendelijk bedankt..

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:32

Diegene waar ik mijn paard van gekocht heb heeft ook een aantal mensen weggestuurd die gewoon onbeschoft laag gingen bieden terwijl de vraagprijs gewoon heel redelijk was.

Je weet zelf denk ik wel ongeveer wat het paard echt waard is. Er valt altijd wel wat te proberen denk ik, maar gewoon 30% eronder gaan zitten vind ik gewoon onbeschoft en val je onder “time waster” in mijn optiek. Kom dan niet kijken als hij boven budget is.

En in het geval paard vind ik het echt een beetje raar om over een paard honderd euro (1 maand stalling) heel moeilijk te doen.

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 13:51

Goed om te weten. Bedankt allemaal :)

Dan ga ik gewoon de gok nemen om wat te bieden

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 15:17

StalNollie schreef:
Change3x schreef:
Denk dat veel paarden ook gewoon te duur aangeboden worden.

Als ik ze goedkoper aanbied krijg ik ook geen reactie voorbeeld.... 3 jarige b pony wel nog onbeleerd meenemen 1300!!! Drie keer mensen willen komen drie keer niemand op komen dagen verder niks geen reactie.... Duur? Geënt, 2x tandarts controle zeg het maar....

Ja dat is dan vaak weer vaak zo in die hele lage prijsklasse, zijn ze of niet serieus genoeg of denken ze dat het beestje wat mankeert.

Dat is soms ook lastig om echt de juiste prijs te kiezen, niet teveel en niet te weinig.

Vind wel dat de meeste mensen beter zijn in teveel vragen. :+

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 15:47

Ik vind het ook bijzonder dat ik al een paar keer een serieus bericht heb gestuurd en daarbij afsluit met wat de vraagprijs is. Vervolgens is de enige reactie dan: wat is je budget? Dan ben ik eigenlijk al weer klaar. Als je dan maar een hoog genoeg budget hebt mag je komen kijken.. maar je mag dus niet vragen wat de eigenaar zelf denkt dat zijn paard waard is. >;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 15:50

Volgens mij willen ze dan gewoon de vraagprijs aanpassen aan jouw budget, te bang om te weinig of teveel te vragen ofzo.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 16:16

Denk dat te hoge prijzen o.a. te maken hebben met emotionele waarde die verkopers hechten aan hun paard maar ook het na-apen van elkaar met prijzen. Je ziet zulke paarden vaak ook een hele tijd online staan.

Uiteindelijk is het maar net wat de gek ervoor wil geven.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 16:24

Change3x schreef:
Denk dat te hoge prijzen o.a. te maken hebben met emotionele waarde die verkopers hechten aan hun paard maar ook het na-apen van elkaar met prijzen. Je ziet zulke paarden vaak ook een hele tijd online staan.

Uiteindelijk is het maar net wat de gek ervoor wil geven.

En als die gek steeds minder uit te geven heeft, blijft men ermee zitten en is de volgende stap het zakken van de prijzen. Daar zijn we nu ongeveer aangeland.

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 16:31

Ik vraag me het volgende af, is het slimmer om een 3-jarige zadelmak te verkopen? Of zijn er veel mensen die liever zelf hun paard beleren?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 16:33

Nee, het slimste is om deze zadelmak te laten verkopen..veel mensen moeten het uitbesteden en dan komen die kosten er weer bij. En het is voor mensen prettiger omdat ze zo veel meer weten of het paard ohz bij hun past.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 16:38

Elisa2 schreef:
Volgens mij willen ze dan gewoon de vraagprijs aanpassen aan jouw budget, te bang om te weinig of teveel te vragen ofzo.

Ja dat zou best kunnen, het geeft mij meer de indruk dat het vooral om het maximaal kunnen verdienen gaat. Maar vanuit jouw invalshoek is ook een mogelijkheid, tot nu toe haak ik gewoon af. Vooral ook omdat de antwoorden zo kort af zijn.

Equipro schreef:
Ik vraag me het volgende af, is het slimmer om een 3-jarige zadelmak te verkopen? Of zijn er veel mensen die liever zelf hun paard beleren?

Heel persoonsafhankelijk denk ik. Opzich is zadelmak als het goed is gegaan fijn, mensen die 3 te jong vinden om zadelmak te maken haken wel af. Je kunt meer vragen voor een paard wat al zadelmak is, dus financieel denk ik dat je daar het beste aan kunt verdienen. Al is dat natuurlijk volledig afhankelijk van wat het zadelmak maken kost. Het geeft ook wel een soort zekerheid als hij al zadelmak is.. het is toch maar afwachten als je het zelf moet (laten) doen hoe het uitpakt..

Ik vind het persoonlijk ook wel spannend als er gezegd wordt dat ze nog onbeleerd zijn. Want het kan stiekem toch geprobeerd zijn, wat niet goed is uitgepakt..