Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 12:52

Op die veilingsite staan de prijzen voor die paarden en pony’s nog steeds laag.
Zal dat in de laatste minuten ineens stijgen?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 13:03

ikke schreef:
Joh, denk je dat die Portugezen achterlijk zijn?

Ik vraag me hetzelfde af bij verhalen over goedkope paarden uit voormalige Oostbloklanden "omdat alles daar zo goedkoop is" :+ nou ondanks het feit dat dit uitgangspunt al niet klopt is het ook zo, dat mensen met toegang tot internet en een beetje marktkennis verdomd goed weten hoeveel geld een koper uit West-Europa voor een sportpaard kan en wil neerleggen :o goedkopere paarden uit die hoek zijn meestal beesten met slechtere röntgenfoto's - vooroordeel is dat Duitsers en Nederlanders minder kieskeurig zouden zijn dan lokale kopers wat rx bemerkingen betreft - of rassen die minder populair zijn voor in de sport.

@Marigold die esha veiling is toch nog niet begonnen? En de prijzen zijn meestal exclusief BTW.

shadowstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 13:08

Ik heb in de zomer €4500 voor mijn ijslander betaald, ze heeft zomereczeem maar buiten dat ze een deken om moet er verder helemaal geen last van, is verder een top paard, kan alles alleen met haar doen, het is soms ook geluk hebben

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 13:12

Marigold schreef:

Ik mag hopen dat degene die er (willen) bieden goed in de gaten hebben dat het allemaal paarden met een maar zijn.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 13:13

ikke schreef:
Lieser schreef:
Pfff, ik merk dat ik inmiddels zo ingesteld ben op de hogere prijzen, dat ik me bij een recreatiepaard van maar 6.500 euro meteen afvraag wat er mis mee is

Dan ben je inderdaad aardig de weg kwijt.

Ik zie ze nog steeds staan voor minder waarvan ik denk: goh, als ik op zoek was, ging ik daar kijken.
Het zijn er minder dan vroeger en vaker zijn ze off-the-beaten-track maar ze zijn er nog steeds.

Ben wel benieuwd waar je deze paarden dan vindt.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 13:16

ikke schreef:
Ik zie ze nog steeds staan voor minder waarvan ik denk: goh, als ik op zoek was, ging ik daar kijken.
Het zijn er minder dan vroeger en vaker zijn ze off-the-beaten-track maar ze zijn er nog steeds.

De keren dat wij gingen kijken naar een recreatiepaard onder de 7.500 euro bleek er van alles mis te zijn. Krampbeen, schrikachtig, slecht verzorgd. We hebben zelfs een keer een dode muis uit een hoef gehaald bij het poetsen.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 13:17

Ik heb ook mijn vraagtekens bij sommige staan hoor, staat er eetje die bij Jordy Wilken vandaan komt, helemaal goed op de foto lijkt het met een mooi klinisch rapport.. Wel ophalen in Brabant dus wat is daar dan mee gebeurd in zo'n korte periode?

Sommige gaan ook nog voor absurde prijzen al zeg ik het zelf..

Wij gaan paard nummer 3 uit Polen ook nog laten keuren aankomende week, ben benieuwd wat daaruit komt.. Duimen jullie mee? <3

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 13:17

Lieser schreef:
ikke schreef:

De keren dat wij gingen kijken naar een recreatiepaard onder de 7.500 euro bleek er van alles mis te zijn. Krampbeen, schrikachtig, slecht verzorgd. We hebben zelfs een keer een dode muis uit een hoef gehaald bij het poetsen.

Whaha wat erg....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 13:18

Lieser schreef:
Pfff, ik merk dat ik inmiddels zo ingesteld ben op de hogere prijzen, dat ik me bij een recreatiepaard van maar 6.500 euro meteen afvraag wat er mis mee is

Dan ben je inderdaad aardig de weg kwijt.[/quote]

ikke schreef:

PSvanLot schreef:

En gezond graag. OMG Liesser..wat een nachtmerrie

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 13:40

Zijn de prijzen in de afgelopen 5 maanden nog zo gestegen? Krijg nu haast het idee dat ik die van mij nog voor vrij weinig heb verkocht :=

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 15:09

anjali schreef:
@Kiwiaa, 10 tot 15.000 voor een 2-jarige uit Portugal waarvan de foto's onzeker zijn? Het kan aan mij liggen maar dat vind ik erg veel geld. Vroeger waren importpaarden uit dergelijke landen veel goedkoper dan paarden hier,vandaar dat ze veel geimporteerd werden en hier dan weer duurder doorverkocht. Dan had je wel iets meer zekerheid en mogelijkheden voor garantie,al valt dat ook bij Nederlandse handel in de praktijk dik tegen!

Wel dat is inderdaad veel geld maar zoals ik al een aantal keer gezegd heb, ging ik niet naar Portugal naar 'keuterboerkes' om een koopje te doen. Ben telkens bij fokkers met goede naam geweest, en die zijn inderdaad niet gek. En, wat ik in dézelfde post aangaf, had ik dat budget over nét om een correct paard te hebben zonder opmerkingen. Vandaar dat ik het nu ook moeilijk vind. Ik vind het paardje zo leuk, dus kan moeilijk nee zeggen op dit moment zonder verder onderzoek. Maar ik had wel verwacht dus dat de foto's gewoon goed gingen zijn.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 15:23

Babootje schreef:
Lieser schreef:

Dan ben je inderdaad aardig de weg kwijt.

ikke schreef:

PSvanLot schreef:

En gezond graag. OMG Liesser..wat een nachtmerrie[/quote]

Vooral gezond idd.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 15:34

Kiwiaa schreef:
anjali schreef:
@Kiwiaa, 10 tot 15.000 voor een 2-jarige uit Portugal waarvan de foto's onzeker zijn? Het kan aan mij liggen maar dat vind ik erg veel geld. Vroeger waren importpaarden uit dergelijke landen veel goedkoper dan paarden hier,vandaar dat ze veel geimporteerd werden en hier dan weer duurder doorverkocht. Dan had je wel iets meer zekerheid en mogelijkheden voor garantie,al valt dat ook bij Nederlandse handel in de praktijk dik tegen!

Wel dat is inderdaad veel geld maar zoals ik al een aantal keer gezegd heb, ging ik niet naar Portugal naar 'keuterboerkes' om een koopje te doen. Ben telkens bij fokkers met goede naam geweest, en die zijn inderdaad niet gek. En, wat ik in dézelfde post aangaf, had ik dat budget over nét om een correct paard te hebben zonder opmerkingen. Vandaar dat ik het nu ook moeilijk vind. Ik vind het paardje zo leuk, dus kan moeilijk nee zeggen op dit moment zonder verder onderzoek. Maar ik had wel verwacht dus dat de foto's gewoon goed gingen zijn.

Als je echt 20 jaar plezier van een paard gaat hebben dan is het nooit te duur.Maar in een onzeker geval zou ik er nog heel goed over nadenken.En je weet ook nog niet of je wel een klik met rijden gaat krijgen met dit groene paard.Ik zou anders nogmaals gaan bezichtigen....

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 18:56

Ja het is waar hoor Anjali, je hebt helemaal gelijk :( Nu, qua klik met rijden, weet je nooit op voorhand natuurlijk, maar denk ik wel dat het zou matchen. Hij is voorzichtig en gevoelig bij het longeren, hij reageert heel erg snel (is zo 180 graden gedraaid haha) en dat is wel het type paard dat ik zoek, ben zelf ook een heel gevoelig persoon maar ik ben wel doodkalm, dus kan dat onzeker type wel de rust en het vertrouwen geven dat ze nodig hebben, en tegelijkertijd heb ik wel gevoel genoeg om ze correct te rijden en snel te reageren. Heb vaker met hektische en onzekere types gereden en dat matchte telkens erg goed. Ik heb het minder met een buldozer die van niks opkijkt, om even naar het andere extreme te gaan haha. Heb bij redelijk wat 2jarigen gestaan en had wel meteen zoiets van die komt niet goed, die zie ik niet zitten, die misschien, en bij deze dacht ik ohja! Dat zie ik goedkomen! Je moet er met volle goesting en vertrouwen aan kunnen beginnen vind ik, met zo'n jong paard. Maarja. Nu met dit zit ik wel terug te twijfelen en ben ik al wat minder zeker over het hele verhaal -O-

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 19:03

Misschien kun je flink wat van de prijs afkrijgen waardoor je het toch zou aandurven?

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 19:12

Goh, die prijs is eigenlijk niet waar ik over val. Ik wil van mijn paard kunnen genieten en iets opbouwen, en heb daar een bepaald bedrag voor over. Dat ie de helft minder zou kosten zou niets veranderen aan de situatie, de pijn als hij niet meer gereden kan worden of zelfs ingeslapen moet worden, is even groot of hij nu 5 of 10 kost.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 19:36

Kiwiaa schreef:
Goh, die prijs is eigenlijk niet waar ik over val. Ik wil van mijn paard kunnen genieten en iets opbouwen, en heb daar een bepaald bedrag voor over. Dat ie de helft minder zou kosten zou niets veranderen aan de situatie, de pijn als hij niet meer gereden kan worden of zelfs ingeslapen moet worden, is even groot of hij nu 5 of 10 kost.

Zo denk ik er dan ook over. Sommige afwijkingen wil ik niet eens aan beginnen als ik het paard gratis krijg. Naast dat ze allemaal even veel geld kosten in onderhoud ga je je toch hechten aan een paard en dan maakt die aanschafprijs echt niet uit. Dat verdriet is even groot

Moeilijk hoor. Dan kan je beter een echte nee te horen krijgen...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 19:37

Kiwiaa schreef:

Uiteraard,dat begrijp ik.Maar ik persoonlijk zou me opgelicht voelen als ik heel veel geld zou moeten betalen voor een paard wat medisch gezien een probleem zou hebben waardoor hij zakelijk gezien zoveel niet zou mogen kosten.Ik weet niet of ik het goed verwoord want het gaat om een levend wezen, dat is in feite onbetaalbaar.Maar tijdens een handelstraject moet je toch even rationeel zijn. Anders kun je in de keiharde paardenhandel belazerd worden zoals iedereen weet.....

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 19:38

Marigold schreef:

Mocht het gaan over de Esha veiling, even goed kijken wat de medische bevindingen zijn. Het viel mij op dat veel paarden wat mankeerde.

Mijn ervaring is dat de prijzen tegen het eind van de veiling erg oplopen.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 20:02

anjali schreef:
Kiwiaa schreef:

Uiteraard,dat begrijp ik.Maar ik persoonlijk zou me opgelicht voelen als ik heel veel geld zou moeten betalen voor een paard wat medisch gezien een probleem zou hebben waardoor hij zakelijk gezien zoveel niet zou mogen kosten.Ik weet niet of ik het goed verwoord want het gaat om een levend wezen, dat is in feite onbetaalbaar.Maar tijdens een handelstraject moet je toch even rationeel zijn. Anders kun je in de keiharde paardenhandel belazerd worden zoals iedereen weet.....

Dat is natuurlijk zeker waar! Maar langs de andere kant, het is of een ja 'hij is goed' en dan is het bedrag wel terecht, of een nee dit zou ik niet doen, en dan koop ik hem niet. :Y) Nuja, als het een 'goh je hebt een kans dat hij x zou krijgen, maar met goed management valt dat te voorkomen', dan valt er misschien nog wel over de prijs te praten. Ik weet niet goed welke richting het uit gaat gaan, maar vrees wel dat 'hij is goed' er niet in gaat zitten en we in een van de twee andere scenarios terechtkomen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 20:39

kojack schreef:
Marigold schreef:

Mocht het gaan over de Esha veiling, even goed kijken wat de medische bevindingen zijn. Het viel mij op dat veel paarden wat mankeerde.

Mijn ervaring is dat de prijzen tegen het eind van de veiling erg oplopen.

Ja de paarden met een ster achter hun naam hebben een bemerking en worden op dat onderdeel zonder garantie verkocht.
Sommige echt voor heel weinig en de veiling sluit al bijna. Vind het zo zonde, jonge paarden met bemerking.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 20:42

Heel eerlijk Kiwia, als het echt wat is wat (potentieel) een probleem is zou ik doorzoeken. Soms ben je helemaal weg van een beest en dan zie je het soms niet. Voor mijn huidige paard was ik helemaal weg van een dier met 1 steiler hoefje. Ik dacht eerst: schijt aan! Maar naargelang er meer tijd verstreek na de bezichtiging maakte ik me er steeds meer zorgen over. Uiteindelijk niet gedaan. Was er echt even stuk van. Ik dacht dat ik niet snel nog zon leuk en zon knap paard zou vinden! Maar na enkele weken had ik een ander paard die nog veel leuker en knapper is. Soms zie je dingen niet rationeel en dan ben je bereid dit soort dingen door de vingers te zien. Er zijn echt wel paarden die net zo leuk zijn zonder bemerking of met een acceptabele bemerking.

Dark7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 21:15

[/quote]Ja de paarden met een ster achter hun naam hebben een bemerking en worden op dat onderdeel zonder garantie verkocht.
Sommige echt voor heel weinig en de veiling sluit al bijna. Vind het zo zonde, jonge paarden met bemerking.[/quote]

Niet alleen met een ster hebben significante bemerkingen… vet reports ook goed checken

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 21:20

En zelf goed kijken.
Ik volg de veiling al langer en veel is toch wel "what you see, is what you get".
Bulten, dikke plekken, ongelijke voeten, schieffels etc die niet op de rapporten vermeld staan maar wel in beeld gebracht zijn. Je kan veel wel zien.
Zelf goed kijken en kritisch zijn, net als met elk paard eigenlijk :+
Lijkt het too good to be true, dan is het dat waarschijnlijk ook.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 21:26

Viel mijn ook op inderdaad dat er op veel per pony geen garantie zit. Ben benieuwd hoe dit uiteindelijk wettelijk is. Want als een random handelaar dit in een contract zet is dat niet zomaar rechtsgeldig