Jet schreef:Toch al weer heel wat ontwikkelingen zo op het rij-gebied, het klinkt goed wat je doet hoor!
Een tip voor je beugelriemen: Ze zo aan het zadel doen dat de gesp van de riem beneden zit, bij de beugel. En dan zo, dat als de beugel naar beneden is, de gesp aan de buitenkant zit. Dan heb je hem als het goed is in de buurt van je enkel ( de voorkant, nog net niet je scheenbeen) zitten. Als je je voeten niet te ver in de beugels hebt, heb je er daar geen last van.
wat voor bevestiging is er eigenlijk voor je beugels? is het een haak waar je de riem aan schuift, of is het dicht en moet de riem er echt doorheen? Met zo'n schuifgeval kan je ook nog kijken naar Wintec Webber beugelriemen, het is een apart systeem, kunststof, ik vind ze erg fijn. Ze hebben een minimaal beetje rek, daardoor heb je ook minder druk op je enkels. Je meet de maat van het rokje ( de haak waar de beugelriem omheen gaat) tot de voor jou fijne beugellengte, tel daar zo'n 20 cm. bij op en die maat beugelroem heb je dan nodig. Je moet ze niet te ver dubbel doen, dat zit weer niet fijn, eigenlijk het liefst dat het dubbele deel niet op je zadel komt te liggen. Je moet er wel even goed op letten dat je die met een haakje hebt en niet die met een gesp
Ik duim voor je dat ze straks, als ze nog meer gewicht kwijt is, gewoon een stuk beter loopt en dat ze heel braaf blijft. Singelnijd kan door iets van nu komen, maar ook iets vanuit het verleden zijn, dat inmiddels een gewoonte is geworden.
Hi Jet, dank je. Ik doe het rustig aan met rijden, ik heb nu nog een maand. Ik wil wel steeds langer werken en ook het gebied uitbreiden en eens de weg op gaan.
De beugelriem had ik al wel de gesp beneden gedaan. Het zijn wel dingen die dubbel zijn, zoals het vroeger was. Voor nu is het wel ok, maar ik vermoed dat ze te kort voor me zijn. Op het allerlaatste gaatje moet ik nog proberen, is er gisteren niet van gekomen.
Cera_D schreef:Ik denk dat je het goed aanpakt met haar, veel stappen en veel rechtuit. Voor het afvallen is het ook belangrijk om te weten dat pas bij 20min de vetverbranding wordt geactiveerd dus dat je met zn type paard eigenlijk een paar keer per week minimaal 20min draf wilt mee pakken, maar dat is voor haar natuurlijk met de rest van haar lijf niet gezond. Met flink doorstappen (met zo veel overgewicht is dat natuurlijk ook al arbeid voor het lichaam) voor langer dan die 20min en veel rechtuit kom je er ook wel
Qua singelneid kan het ook duiden op maagzweren (evt in het verleden), wel iets om in de gaten te houden en inderdaad heel rustig aan te zadelen.
En ze zal natuurlijk echt wel met hardere hand gereden zijn maar dat zal vast nog bijtrekken, het is natuurlijk pas jullie tweede ritje thuis

Hi Cera, de 20 minuten hebben we nog niet gehaald. Met niets. Daar gaan we wel aan werken deze maand.
Ik vrees dat je gelijk hebt met maagzweren. Ik had er nog niet aan gedacht, maar ze flehmt ook heel vaak zomaar als we wandelen zonder singel. Ik zie haar ook zomaar flehmen als ze loopt in het land en bijv naar stal komt. Ik ga kijken naar een supplement bij maagzweren. Iemand nog suggesties daarvoor?
Tinka schreef:Die wintec beugelriemen had ik ook, zijn inderdaad fijn.
Hi Tinka, dat is goed om te lezen, als ik me aan deze blijf storen ga ik die van wintec kopen. Jij hebt ze toevallig niet nog liggen om te verkopen?
imaudy schreef:Over dat afvallen. Ik heb begrepen dat een paard niet te snel mag afvallen. Dan komen er teveel gifstoffen vrij en kunnen ze daar zelfs bevangen van worden.
Ik denk dat rustige ritjes wel goed is voor Prisca, jullie kunnen elkaar wel goed aanvullen. Ik zou mij over het singelnijd niet teveel aantrekken, als ze je beter gaat kennen en ze weet dat je voorzichtig gaatje voor gaatje doet dan zal dat wel verbeteren.
Ben benieuwd hoe ze hetbuiten gaat doen. Alle paarden vinden wel iets spannend natuurlijk.
Hi Imaudy, ja klopt, afvallen mag nooit te snel. Ik schreef heel in het begin al dat dat zelfs de dood van een paard kan veroorzaken. Ik weet niet precies hoe het zit, maar dan kan er vet in het bloed komen geloof ik. Dus we doen met alles rustig aan.
En ze is in een maand twee keer miniverschoten. Dus ja, een paard is geen robot, maar zij doet tenminste normaal vergelen bij Callas.
JudithO schreef:Die singelnijd klinkt ook bekend. Door er gewoon rustig mee om te gaan, heeeel rustig aansingelen, is dat destijds bij Punette over gegaan. Ik was dat ook allang vergeten, maar Prisca doet me op meerdere vlakken enorm aan haar denken en dus schoot het me weer tebinnen.
Hi Judith, grappig dat er tussen te dikke paarden kennelijk zoveel overeenkomsten zijn. Singelen de singel eronderdoor vindt ze al niet leuk. Dus ook daar weer, langzaamaan...
Lucia88 schreef:Die geluiden in de luchtwegen had mijn fjord ook toen ik haar net had, die was ook veel te dik. Ik was het eigenlijk vergeten want doen ik flink met haar aan het werk ging, was het weg. Af en toe onregelmatig had ze ook, dat is ook weggegaan door meer spieren,minder zwaar zijn en lekker veel lange ritten maken!
Komt vast goed!
Hi Lucia, net als bij Judith lees ik idd dezelfde dingen als bij obesie-pizza. Fijn om deze herkenningen te lezen, dat helpt in het leerproces dat ik doorga want zulke dikke paarden heb ik nog nooit gehad.
Verder weinig te melden. Maar ik wens iedereen een fijn weekend!