[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cera_D

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 20:52

Ik denk dat je het goed aanpakt met haar, veel stappen en veel rechtuit. Voor het afvallen is het ook belangrijk om te weten dat pas bij 20min de vetverbranding wordt geactiveerd dus dat je met zn type paard eigenlijk een paar keer per week minimaal 20min draf wilt mee pakken, maar dat is voor haar natuurlijk met de rest van haar lijf niet gezond. Met flink doorstappen (met zo veel overgewicht is dat natuurlijk ook al arbeid voor het lichaam) voor langer dan die 20min en veel rechtuit kom je er ook wel :j

Qua singelneid kan het ook duiden op maagzweren (evt in het verleden), wel iets om in de gaten te houden en inderdaad heel rustig aan te zadelen.
En ze zal natuurlijk echt wel met hardere hand gereden zijn maar dat zal vast nog bijtrekken, het is natuurlijk pas jullie tweede ritje thuis ;)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 21:28

Wij hadden jaren geleden droes op stal en Lou ( mijn vorige paard) kreeg het gelukkig niet. Wel heb ik haar toen ze dag en nacht het land op konden gelijk op het gras gezet, ver van de droespaarden. Ze hoestte wel veel, dus ik durfde haar niet naar stal te halen om te rijden. Na 2 maanden was ze dichtgegroeid en ook obese. Toen ik het rijden weer wat had opgepakt werd ze kreupel. Naar Wassenaar en ja, ik moest erg gaan oppassen met haar gewicht, er moest echt heel veel af. Volop rijden kon niet vanwege de blessure, maar hun advies was dagelijks drie uur stappen. Nu had ik daar geen tijd voor, maar ik heb dat wel zo'n drie keer per week gemiddeld gedaan en de andere dagen een half uur tot een uur. Na een paar maanden was ze toch wel weer op haar gewone gewicht. Dus heel veel stevig doorstappen doet ook wat voor het gewicht en is veel minder belastend dan draven en galopperen. Ik moest wel zoveel mogelijk rechtuit, geen kleine bochten rijden,

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-22 08:18

Jet schreef:
Toch al weer heel wat ontwikkelingen zo op het rij-gebied, het klinkt goed wat je doet hoor!

Een tip voor je beugelriemen: Ze zo aan het zadel doen dat de gesp van de riem beneden zit, bij de beugel. En dan zo, dat als de beugel naar beneden is, de gesp aan de buitenkant zit. Dan heb je hem als het goed is in de buurt van je enkel ( de voorkant, nog net niet je scheenbeen) zitten. Als je je voeten niet te ver in de beugels hebt, heb je er daar geen last van.

wat voor bevestiging is er eigenlijk voor je beugels? is het een haak waar je de riem aan schuift, of is het dicht en moet de riem er echt doorheen? Met zo'n schuifgeval kan je ook nog kijken naar Wintec Webber beugelriemen, het is een apart systeem, kunststof, ik vind ze erg fijn. Ze hebben een minimaal beetje rek, daardoor heb je ook minder druk op je enkels. Je meet de maat van het rokje ( de haak waar de beugelriem omheen gaat) tot de voor jou fijne beugellengte, tel daar zo'n 20 cm. bij op en die maat beugelroem heb je dan nodig. Je moet ze niet te ver dubbel doen, dat zit weer niet fijn, eigenlijk het liefst dat het dubbele deel niet op je zadel komt te liggen. Je moet er wel even goed op letten dat je die met een haakje hebt en niet die met een gesp

Ik duim voor je dat ze straks, als ze nog meer gewicht kwijt is, gewoon een stuk beter loopt en dat ze heel braaf blijft. Singelnijd kan door iets van nu komen, maar ook iets vanuit het verleden zijn, dat inmiddels een gewoonte is geworden.

Hi Jet, dank je. Ik doe het rustig aan met rijden, ik heb nu nog een maand. Ik wil wel steeds langer werken en ook het gebied uitbreiden en eens de weg op gaan.

De beugelriem had ik al wel de gesp beneden gedaan. Het zijn wel dingen die dubbel zijn, zoals het vroeger was. Voor nu is het wel ok, maar ik vermoed dat ze te kort voor me zijn. Op het allerlaatste gaatje moet ik nog proberen, is er gisteren niet van gekomen.

Cera_D schreef:
Ik denk dat je het goed aanpakt met haar, veel stappen en veel rechtuit. Voor het afvallen is het ook belangrijk om te weten dat pas bij 20min de vetverbranding wordt geactiveerd dus dat je met zn type paard eigenlijk een paar keer per week minimaal 20min draf wilt mee pakken, maar dat is voor haar natuurlijk met de rest van haar lijf niet gezond. Met flink doorstappen (met zo veel overgewicht is dat natuurlijk ook al arbeid voor het lichaam) voor langer dan die 20min en veel rechtuit kom je er ook wel :j

Qua singelneid kan het ook duiden op maagzweren (evt in het verleden), wel iets om in de gaten te houden en inderdaad heel rustig aan te zadelen.
En ze zal natuurlijk echt wel met hardere hand gereden zijn maar dat zal vast nog bijtrekken, het is natuurlijk pas jullie tweede ritje thuis ;)

Hi Cera, de 20 minuten hebben we nog niet gehaald. Met niets. Daar gaan we wel aan werken deze maand.
Ik vrees dat je gelijk hebt met maagzweren. Ik had er nog niet aan gedacht, maar ze flehmt ook heel vaak zomaar als we wandelen zonder singel. Ik zie haar ook zomaar flehmen als ze loopt in het land en bijv naar stal komt. Ik ga kijken naar een supplement bij maagzweren. Iemand nog suggesties daarvoor?

Tinka schreef:
Die wintec beugelriemen had ik ook, zijn inderdaad fijn.

Hi Tinka, dat is goed om te lezen, als ik me aan deze blijf storen ga ik die van wintec kopen. Jij hebt ze toevallig niet nog liggen om te verkopen?

imaudy schreef:
Over dat afvallen. Ik heb begrepen dat een paard niet te snel mag afvallen. Dan komen er teveel gifstoffen vrij en kunnen ze daar zelfs bevangen van worden.
Ik denk dat rustige ritjes wel goed is voor Prisca, jullie kunnen elkaar wel goed aanvullen. Ik zou mij over het singelnijd niet teveel aantrekken, als ze je beter gaat kennen en ze weet dat je voorzichtig gaatje voor gaatje doet dan zal dat wel verbeteren.
Ben benieuwd hoe ze hetbuiten gaat doen. Alle paarden vinden wel iets spannend natuurlijk.

Hi Imaudy, ja klopt, afvallen mag nooit te snel. Ik schreef heel in het begin al dat dat zelfs de dood van een paard kan veroorzaken. Ik weet niet precies hoe het zit, maar dan kan er vet in het bloed komen geloof ik. Dus we doen met alles rustig aan.

En ze is in een maand twee keer miniverschoten. Dus ja, een paard is geen robot, maar zij doet tenminste normaal vergelen bij Callas.

JudithO schreef:
Die singelnijd klinkt ook bekend. Door er gewoon rustig mee om te gaan, heeeel rustig aansingelen, is dat destijds bij Punette over gegaan. Ik was dat ook allang vergeten, maar Prisca doet me op meerdere vlakken enorm aan haar denken en dus schoot het me weer tebinnen.

Hi Judith, grappig dat er tussen te dikke paarden kennelijk zoveel overeenkomsten zijn. Singelen de singel eronderdoor vindt ze al niet leuk. Dus ook daar weer, langzaamaan...

Lucia88 schreef:
Die geluiden in de luchtwegen had mijn fjord ook toen ik haar net had, die was ook veel te dik. Ik was het eigenlijk vergeten want doen ik flink met haar aan het werk ging, was het weg. Af en toe onregelmatig had ze ook, dat is ook weggegaan door meer spieren,minder zwaar zijn en lekker veel lange ritten maken!
Komt vast goed!

Hi Lucia, net als bij Judith lees ik idd dezelfde dingen als bij obesie-pizza. Fijn om deze herkenningen te lezen, dat helpt in het leerproces dat ik doorga want zulke dikke paarden heb ik nog nooit gehad.

Verder weinig te melden. Maar ik wens iedereen een fijn weekend!

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 09:16

Er bestaat een hele simpele test om te checken op een maagzweer. Je kunt op YouTube filmpjes vinden van de test Monique.
Toevallig heb ik gisterenavond een hele interessante webinar gevolgd over voeding , daar kwam de vraag over maagzweren ook . Met goed voermanagment zou je de maagzweren die aan het begin van de maag zitten weg kunnen krijgen. Door haar verhuizing en andere leefomstandigheden nu kan ze gevoelig zijn op de maag. Dit kan zich na een maand opgelost hebben.
Verder kan het zo zijn dat door haar overgewicht de singel ver naar voren zit. Als je tussen haar voorbenen richting haar buik voelt, dan voel je een soort gootje , daar zou in de ideale omstandigheid de singel moeten liggen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 09:24

Interessant fardoe. Heb je toevallig een link om de webinar terug te kijken? Jammer dat ik hem gemist heb, ik vind dat soort dingen altijd super interessant om te volgen.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 10:06

Nee, JudithO, was via de hoevencursus die ik volg. Het was heel interessant. Ik ben begonnen met de basiscursus bij de Hoofnerd Academy, maar de webinars die Anne geeft zijn zo interessant dat ik nu al 1 1/2 jaar bij de Academy zit.
Het webinar over voeding werd gegeven door Sara Torfs.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 11:30

Oké, misschien dat ook eens bekijken. Dommer zul je er nooit van worden :D
Bedankt!

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 11:56

Nee, dat klopt , maar je kunt wel verslaafd raken aan hoevenkennis :D

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-22 12:16

fardoe schreef:
Er bestaat een hele simpele test om te checken op een maagzweer. Je kunt op YouTube filmpjes vinden van de test Monique.
Toevallig heb ik gisterenavond een hele interessante webinar gevolgd over voeding , daar kwam de vraag over maagzweren ook . Met goed voermanagment zou je de maagzweren die aan het begin van de maag zitten weg kunnen krijgen. Door haar verhuizing en andere leefomstandigheden nu kan ze gevoelig zijn op de maag. Dit kan zich na een maand opgelost hebben.
Verder kan het zo zijn dat door haar overgewicht de singel ver naar voren zit. Als je tussen haar voorbenen richting haar buik voelt, dan voel je een soort gootje , daar zou in de ideale omstandigheid de singel moeten liggen.

Dank voor je info Tamara, dat is heel fijn dat ik het zelf kan checken, dat wist ik niet. Dank! Ik vond deze geweldig interessante vid https://www.youtube.com/watch?v=Fr05hMmLCY4 Heel duidelijk met verschillende paarden in verschillende fasen van maagzweer. Ik ga het doen en zal Erwin vragen te filmen.

Ik denk zelf dat ze al heel lang een maagzweer heeft, want deze meneer vertelt dat diarree een van de symptomen is. Hij noemt een product maar dat kan ik niet verstaan. ik vond dit op kramer https://www.kramer.fr/Cheval/Alimentati ... tSuggest=1

Het flehmen vind ik ook frappant, dat doen paarden vaak met koliek.

Het gootje heeft Pizza nog niet. Er is zoveel vet! Ik heb haar vandaag wel weer "gewogen" en ik kom op 574. Dus we gaan nog naar de goede kant.

Vanmorgen in de regen gereden. Het aansingelen megarustig gedaan. En ze was minder overvallen en minder lelijk. Wel grappig, ze wilde toch boos doen, dus viel ze dan maar uit naar Quarbonne die erbij stond te kijken. Over Q een grappig feitje onderaan.

Voor het eerst vijf minuten ohz gestapt in het bos. Mwah. Het regende in het bos harder dan erbuiten en de geluiden vond ze niet prettig. Ze wilde staken. We zijn wel doorgereden. Terug wilde ze wel errug graag naar huis, dus heb ik achtjes gestapt, halthouden etc. Het sturen op het bit gaat al wel beter, het komt terug in haar geheugen denk ik, maar ik heb veel, heel veel in mijn hand. Ik ga eraan werken dat ze lichter wordt. Daarna ipv naar stal waar iedereen aan het roepen was, dat helpt ook niet, even in de bak gereden. 7 minuten of zo. Een minidrafje ohz gedaan, alleen om te kijken of ze luisterde, ja netjes, en de rest stappen, over balken ook. Ze wilde de hoek niet lekker in waar het geluid van de regendrup bosbladeren was, dus daar ook op geoefend en na het rijden aan de hand daarlangs gestapt dat ging ok.

Mijn conclusie. Ik moet echt echt echt dagelijks gaan 'mennen' met haar, zodat ze zelf voorop moet lopen en dapperder gaat worden.

Grappig feitje over Quarbonne, iemand van hier stuurde een pb met een link waar ze hem gevonden had als jong dier! Hoe leuk is dat! Gelijk bij de opvang gevraagd of dat de manege is geweest, en ja dat was zo en nu begreep ik dat het een ponyclub is geweest. Meiden denk ik uit de pony's gegroeid, er zijn nu alleen nog maar paarden en daarom hebben ze de 6 oude pony's incl Q via de stichting laten herplaatsen. Dit is de link naar een heel oud blogje van de ponyclub https://les-ecuries-de-belley.skyrock.c ... bonne.html

Als je klikt op het vosje rechtsonder dan krijg je haar grote foto en ik denk dat dat Q's levensmaatje is geweest. Hier zie je ze samen eten, dat was op de opvang en de andere foto staat ze een eindje verderop en zij was het ook die bij zijn vertrek stond te kijken.

Afbeelding

Afbeelding

Dit is waar hij gewoond heeft https://les-ecuries-de-belley.skyrock.c ... bonne.html

Over het rijden van vandaag zal ik een filmpje in elkaar draaien want Erwin heeft gefilmd vanonder de paraplu, waar Prisca overigens niet bang voor was.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 12:33

fardoe schreef:
Nee, dat klopt , maar je kunt wel verslaafd raken aan hoevenkennis :D

Dat ben ik al :')

Monique, wat geniaal dat iemand die oude ponyclub heeft gevonden! Met een puppy-Q :D
Je activiteiten met Prisca klinken goed, ook fijn dat het meetlint vermindering aan blijft geven. Rustig aan de goede kant op, komt helemaal goed.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 13:40

Leuke verslaving :j

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 14:00

Dit is een beter filmpje Monique. Het testen op een maagzweer doe je namelijk altijd aan twee kanten.
Ik gebruik altijd deze methode. Zij zegt dat de gevoeligheid op de hals een immuniteits probleem is. Ik heb geleerd dat reactie op de hals ( aan beide kanten dus) ook aangeeft dat het paard een maagzweer heeft.

https://youtu.be/Y6NdqWcOALw

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-22 22:17

En vanaf vandaag 2x pd trainen. Dus vanmorgen gereden en vanavond gemend. Ja moest ze weer een singel om en dit is een k-singel is erg oud tuig, gespen willen niet, duurt lang, was niet leuk voor haar. Ze vertelde dat ook. Kijken of ik daar iets anders op kan bedenken. Winderig weer, erg frisse madam, superdoorstappen met veel aarzeling, ik had de chambrière erbij om te begrenzen omdat de eerdere pogingen nog moeilijk op het bit waren. Ging vanavond al erg veel beter. Je hebt natuurlijk erachter lopend veel meer te vertellen over het bit. Het pad genomen wat ze vanmorgen erg spannend vond en dat was nu ok, maar dan terug naar huis, dat wilde ze wel weer erg graag. Weer hetzelfde gedaan oefening in sturen en weer het rijveld op, waar Erwin aan het dronen was. De hoek was lastig daar hadden we een staking en een omkering, maar daarentegen was ze weer megabraaf toen Callas en Quarbonne aan de andere kant van het hek aan het stieren en klooien waren. Ik denk dat ik nu wel de 20 minuten heb gehaald met stappen dan en ze was ontzettend braaf en dat heb ik haar ook laten weten.

Verder ben ik Q aan het wennen om minder dicht bij de grote meiden te staan en hebben we zijn stal alvast ter voorbereiding dichtgetimmerd tussen hem en poupie. Erg jammer, maar het is té gevaarlijk als hij eroverheen steigert en in haar boxje terecht komt. Ik heb overlegd met het opvangcentrum en zij zei dat ze overal schrikdraad had. Dus erg naar, maar helaas voor hem gaan we dus over zijn poort van zijn box schrikdraad zetten. Het zit dermate hoog dat hij er met normaal in zijn boxje zijn geen last van heeft, alleen als hij gaat steigeren om erover te komen, dan komt hij er tegenaan. Sneu, maar de 3 meiden staan dus 's avonds in hun boxen en hij loopt los op de poetsplaats en bij het hooi en hij sloopt alles. 1 slot gesloopt aan de buitenkant van Callas box, hoe knap is dat, 1 emmer, 1 zoutliksteenbak, gaas, de wielen voor de poetsplaats heeft hij losgeschuurd, zijn vliegenmasker gesloopt en kapotgekauwd, ja dat kan echt, meerdere schrikdraadogen als de spanning er niet op stond en dan die balk in zijn box gesloopt. Plus dat als hij losloopt in het hooi gaat staan plassen en poepen. Ruimte zat, ook een plasplek gemaakt voor hem die hij ook gebruikt, maar toch over het hooi plassen. Dus erg jammer. In het weiland laten kan niet, want hij blijft gillen en rennen om bij de meiden te kunnen. Afijn. Dus. Boxje platen gegeven en dan schrikdraad over zijn deur. Als hij mettertijd gaat leren dat er allemaal lekkere dingen in zijn boxje zijn, wordt het vast beter. Hij eet overigens wel in zijn boxje, geen probleem. Maar zodra de laatste kruimel in zicht is moet Houdini eruit.

Afijn het houdt je van de straat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 22:54

Monique1963 schreef:
en hij sloopt alles. 1 slot gesloopt aan de buitenkant van Callas box, hoe knap is dat, 1 emmer, 1 zoutliksteenbak, gaas, de wielen voor de poetsplaats heeft hij losgeschuurd, zijn vliegenmasker gesloopt en kapotgekauwd, ja dat kan echt, meerdere schrikdraadogen als de spanning er niet op stond en dan die balk in zijn box gesloopt. Plus dat als hij losloopt in het hooi gaat staan plassen en poepen.

Dit klinkt als mijn pony :') . Ja, je hebt ze erbij... die zou je soms liever achter het behang plakken :+

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-22 09:42

Ja, en ik was nog vergeten, dat was nog het ergste een kraan! En een tuinslang gardena afgebroken. En vanmorgen door het schrikdraad, omdat ik met de twee grote meiden ging wandelen en daarbij weer een verbindingsoog gebroken. Gelukkig heeft hij zelf telkens niets en het zijn allemaal maar flutdingen, maar ik heb ook een man die het allemaal zo mooi mogelijk voor mijn dieren probeert te maken, waarvan dieren niet de hobby zijn en al zijn mooie dingen worden iedere keer kapotgemaakt. Hij is niet happy daarmee. Hij is nu de schade van vanmorgen aan het repareren.

cajabol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 10:52

Hoi Monique, ik hoop dat de link werkt. Deze site is van iemand die Parelli instructeur is en ongelooflijk goed met paarden is. Hij heeft nu een online soort cursus ontwikkeld in nederlands gezien parelli alleen in engels te volgen was. Misschien vind je het interessant. https://horsemanshiproute.com/

cajabol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 17:19

en nog als een eventuele 'tip'! Waarom een dichte stal die toch gesloopt wordt door de paarden. Een schuilstal is toch veel handiger? Ze kunnen er in staan wanneer ze dat willen en dat is bij ons in ieder geval voornamelijk voor de vliegen. Bij regen en wind staan ze evengoed meestal buiten. Ook juist voor Callas is het veel beter om niet stil te staan en in beweging te blijven. En voor je nwe paard met zoveel overgewicht is stilstaan ook niet echt aan te raden. En de 'sloper' stopt dan met slopen want is liever buiten zo te lezen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-22 17:36

cajabol schreef:
en nog als een eventuele 'tip'! Waarom een dichte stal die toch gesloopt wordt door de paarden. Een schuilstal is toch veel handiger? Ze kunnen er in staan wanneer ze dat willen en dat is bij ons in ieder geval voornamelijk voor de vliegen. Bij regen en wind staan ze evengoed meestal buiten. Ook juist voor Callas is het veel beter om niet stil te staan en in beweging te blijven. En voor je nwe paard met zoveel overgewicht is stilstaan ook niet echt aan te raden. En de 'sloper' stopt dan met slopen want is liever buiten zo te lezen.

Dank voor je link Cajabol. Tamara ook dank voor je link.

Over een schuilstal/inloopstal. Ik heb dat gehad in het eerste Franse huis. Ik ondervond de volgende nadelen. Er ontstond voernijd en het was erg lastig om iedereen zijn portie hooi per dag te gunnen. Het individueel geven van supplementen vond ik een drama. Een blz terug zei men, geef dan iedereen zijn eigen emmer om zijn hoofd, dat kan. Verder vond ik het lastig dat er overal maar gepiest en gemest werd, waardoor ze niet meer gingen liggen. Ik kon niet in de gaten houden wie wat voor mest had. Toen ik nog met drinkemmers werkte ipv autom drinkbakken, kon ik niet zien wie hoeveel dronk. Dus ik ben van inloopstallen afgestapt. Ik zie met boxen dat ieder paard zich op zijn gemakt voelt, omdat hij niet zijn voer hoeft te verdedigen en veilig kan slapen, kan gaan liggen.

Overigens hebben ze overdag vrij toegang tot de ruimte om de stallen en kunnen ze daar schuilen en drinken.

Quarbonne sloopt om twee redenen. Hij jeukt zich te pletter door de luizen. Ik had ze allemaal gewassen, maar dat is alweer uitgewerkt. Gisteren weer in de poor on gezet. Dat is zijn grootste sloopreden.
De andere reden is dat hij per se bij de grote meiden wil zijn. Ik ben hem nu aan het wennen dat hij ze niet allebei kan zien en dat is vannacht goed gegaan, tot ik die meiden dan meenam en hij door het draad kwam.
Hij wil niet buiten zijn, dat is niet de reden waarom hij uit wil breken.

Of ze 's nachts veel lopen als ze buiten zouden zijn, daar kun je gelijk in hebben, dat zou voor Prisca goed zijn. Maar de opdracht van de d.a. voor Callas was absolute rust. Dus zo min mogelijk bewegen. Nou, dat lukt niet natuurlijk, maar hoe minder ze beweegt, hoe beter.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 18:28

Het vosje van die link is toch een andere dan het vosje op het weggaan-filmpje. De eerste heeft geen bles en die op het filmpje wel.

Je zou borstels kunnen bevestigen aan palen bij de stal, dan kan hij tegenaan jeuken. Scheren zou ook een idee kunnen zijn, misschien broeit zijn vacht wat.
Wel lastig, zo'n stoute kabouter :+

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 18:35

En pipetjes voor honden halen tegen de luis <<). Zoek maar hier op bokt, het werkt echt en is zoveel makkelijker.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-22 19:00

imaudy schreef:
Het vosje van die link is toch een andere dan het vosje op het weggaan-filmpje. De eerste heeft geen bles en die op het filmpje wel.

Je zou borstels kunnen bevestigen aan palen bij de stal, dan kan hij tegenaan jeuken. Scheren zou ook een idee kunnen zijn, misschien broeit zijn vacht wat.
Wel lastig, zo'n stoute kabouter :+

O ja! Goed gezien, Imaudy, een andere vos.

Borstels hebben wij ook aan gedacht ja. Ik denk dat we dat maar eens moeten gaan doen. Scheren zou ik zijn sokjes kunnen doen, daar bijt hij aan. En verder zijn hoofd voornamelijk, maar daar valt niet zoveel aan te scheren.

hahaha, stoute kaboute(r) ja dat dus. Hij is best groot eigenlijk wel.

balance schreef:
En pipetjes voor honden halen tegen de luis <<). Zoek maar hier op bokt, het werkt echt en is zoveel makkelijker.

Ik heb dat vaker gelezen idd Balance, ik durf het niet. Ik had voor Callas ooit kinderluizenshampoo gehaald en daar kreeg ze na een uurtje koliek van. De eerste en ergste koliek die ik ooit meemaakte. Ze ging op straat liggen, openbare weg, om nooit meer op te staan. Vond zij. Dacht ik. Dramatisch.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 19:04

Het beste tegen Luis is wassen met sebacyl of byemite, dat is er voor bedoeld. Die honden pipetten hielpen bij mij trouwens niet.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-22 19:26

Dank Tinka, byemite en sebacyl kan je hier in fr alleen op recept via de d.a. krijgen? of heeft iemand in fr een achterdeurtje daarover?

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 19:45

Je hebt maar heel weinig nodig. Misschien een kippenboer in de buurt die iets wil overdoen aan jou?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 20:19

En diatomeenaarde in zijn vacht wrijven? Wordt ook bij kippen gebruikt tegen luizen en ander gespuis, zowel voor stofbad als in het hok.

Is een natuurlijk product wat de luizen uitdroogt. Zelf even een mondmasker op doen want het is niet zo fijn voor je longen om veel in te ademen. Zou je in Frankrijk ook zonder problemen moeten kunnen krijgen lijkt me. Kun je ook op stal gebruiken om daar de luizen ook weg te krijgen. Werkt ook tegen vlooien bij honden en katten bijvoorbeeld.

Ik heb laatst 10 kilo besteld, was een beetje veel, wil best wat naar je opsturen als je het daar niet zo makkelijk kunt krijgen.