Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Konijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 15:13

@Kiwiaa jij zit volgens mij in mijn kamp *\o/* Als wij zelf verkopen heb ik alle tijd niets is mij teveel. Zie de belangstellenden altijd graag komen etc. Maar als ik zelf aan die kant sta voel ik me snel teveel tot last. Tja zit ook in het aard van het beestje en ik weet het, heb daarentegen ook wel goede eigenschappen. ;) Ben op andere vlakken in het leven heel wat daadkrachtiger maar op het vlak van de paarden. Ben ik echt te emotioneel. Voelt als enorm beladen keuze. Het liefst had ik dat een ander een paard voor mij kocht en dan zei: hier moet je het meedoen. En dan zou ik er ook weer vol voorgaan in mijn ponytijd ging dit ook zo en alle 5 de ponies die ik heb gereden waren prima en vormde ik een fijn team mee (bij de 1 sneller dan bij de ander). Maar ja ik reed ze voor anderen waren nooit van mijzelf. En nu mag ik jaren later zelf 1 kiezen en kopen en is er budget...en tja..Sorry kan wel nieuw topic openen voor dit gezemel! 8)7

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 15:15

Kiwiaa schreef:
Ik vind naar een paard gaan kijken ook vreselijk... Vooral ook als het dan niet meevalt en je moet tegen die eigenaars zeggen, ja dit is het toch niet voor mij. Voel me daar super vervelend bij en daarom ga ik ook niet snel kijken naar een paard. Om dan nog niet te spreken van de teleurstelling als er toch iets niet goed blijkt te zijn, want áls ik dan ga, ben ik al helemaal verliefd op voorhand -O-

Welnee joh, als het niet klikt dan klikt het niet en dat zien de verkopers heus ook wel.Het probleem ontstaat pas als je verliefd wordt op een paard- maar eigenlijk ken je die dan toch nog helemaal niet.Ik heb dat ook wel eens gehad. Die was toen niet rad en de verkoopster zou een fysio of osteopaat of zoiets laten komen.En dan zou ik na behandeling opnieuw komen kijken.Echter daarna nam ze de telefoon helemaal niet meer op.Ik was al verliefd op het paard en was toen bereid hem ook in de huidige toestand toch te kopen! Maar kreeg geen contact meer. Later bleek hij aan een ander verkocht te zijn en daar aan koliek gestorven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 15:26

Mer1980 schreef:
waren de foto's gewoon niet goed of heeft hij er dingen op gezien die niet goed zijn. Bij minder goeie foto's kun je overkeuren overwegen, maar als hij nu al dingen ziet die niet ok zijn voor jouw gebruiksdoel dan zou ik het erbij laten.

Soms worden foto's genomen uit een andere hoek, waardoor een eventueel gebrek niet goed te zien is.
De veearts constateert dat en wil dat de foto wordt overgedaan vanuit de "gebruikelijke" hoek.
Meestal levert dat dan wel een bemerking op. Dit komt best vaak voor. Evenals de ijzers laten zitten bij het maken van foto's. Zou ik ook nooit accepteren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 15:40

PSvanLot schreef:
Maar een jaarling op de foto zetten is vaak ook niet nuttig, juist omdat er dan nog veel kan veranderen. Een 2,5 jarige is heel wat anders.

Ben ik niet zo mee eens. Als een jaarling OCD heeft, kun je ze er maar beter meteen uithalen, voordat ze schade kunnen geven.
OCD ontwikkelt zich tot het eerste jaar. Daarom ben ik ook echt voor veulenfoto's.
Zit er echt teveel OCD en op plaatsen waar het niet verwijderd kan worden, hoef je het veulen ook niet verder op te fokken. Gebeurt nog al eens.

OCD's gaan overigens nooit "in rook op". Die ontwikkelen zich juist tot 1 jarige leeftijd.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 11-12-21 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 15:42

Babootje schreef:
Mer1980 schreef:
waren de foto's gewoon niet goed of heeft hij er dingen op gezien die niet goed zijn. Bij minder goeie foto's kun je overkeuren overwegen, maar als hij nu al dingen ziet die niet ok zijn voor jouw gebruiksdoel dan zou ik het erbij laten.

Soms worden foto's genomen uit een andere hoek, waardoor een eventueel gebrek niet goed te zien is.
De veearts constateert dat en wil dat de foto wordt overgedaan vanuit de "gebruikelijke" hoek.
Meestal levert dat dan wel een bemerking op. Dit komt best vaak voor. Evenals de ijzers laten zitten bij het maken van foto's. Zou ik ook nooit accepteren.

Het is wel slecht voor de hoeven om de ijzers er steeds op en af te doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 15:45

Ook daarom is het ook het beste om keuringsfoto's zelf al te laten maken. Een RX keuring is 3 maanden geldig.
En krijg je ook meer serieuze kopers. Je kunt gewoon niet alles zien van de voet met een ijzer om.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 17:32

Babootje schreef:
PSvanLot schreef:
Maar een jaarling op de foto zetten is vaak ook niet nuttig, juist omdat er dan nog veel kan veranderen. Een 2,5 jarige is heel wat anders.

Ben ik niet zo mee eens. Als een jaarling OCD heeft, kun je ze er maar beter meteen uithalen, voordat ze schade kunnen geven.
OCD ontwikkelt zich tot het eerste jaar. Daarom ben ik ook echt voor veulenfoto's.
Zit er echt teveel OCD en op plaatsen waar het niet verwijderd kan worden, hoef je het veulen ook niet verder op te fokken. Gebeurt nog al eens.

OCD's gaan overigens nooit "in rook op". Die ontwikkelen zich juist tot 1 jarige leeftijd.

We bedoelen denk ik hetzelfde. Een jaarling op de foto zetten kan prima, maar geeft je geen garantie als driejarige als ie nog heerlijk met zijn vrienden gespeeld heeft etc.

Een jaarling op de foto zetten is inderdaad voordelig voor een fokker die graag zijn dieren zelf opfokt.
Ikzelf zou nooit een jaarling kopen, je kijkt daar zo vreemd tegenaan. Mijn vader kocht ieder jaar een paar veulens en met 18 maanden gaan ze een keer op de foto en later nog eens in oktober net voor ze drie worden.

Af en toe moet je er inderdaad al heel vroeg afscheid van nemen, vervelend voor iedereen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 17:35

Babootje schreef:
Ook daarom is het ook het beste om keuringsfoto's zelf al te laten maken. Een RX keuring is 3 maanden geldig.
En krijg je ook meer serieuze kopers. Je kunt gewoon niet alles zien van de voet met een ijzer om.

Ik laat ook voor verkoop foto’s maken. Echt geen zin om voor verrassingen te komen te staan.
Begrijp eigenlijk ook niet dat mensen paarden aanbieden zonder foto’s.

Ik ga van het voorjaar weer opzoek naar een paard. Ga zelf niet zoeken. Vriendin zit in de africhting van dressuurpaarden en die krijgt opnieuw de taak wat te zoeken. Ook echt geen zin om overal heen te gaan.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 17:41

PSvanLot schreef:
Babootje schreef:

Ik laat ook voor verkoop foto’s maken. Echt geen zin om voor verrassingen te komen te staan.
Begrijp eigenlijk ook niet dat mensen paarden aanbieden zonder foto’s.

Ik ga van het voorjaar weer opzoek naar een paard. Ga zelf niet zoeken. Vriendin zit in de africhting van dressuurpaarden en die krijgt opnieuw de taak wat te zoeken. Ook echt geen zin om overal heen te gaan.

Dat is wel heel fijn!
Ik denk dat als ik op zoek ga ook wel hulptroepen inschakel.

PSvanLot

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 19:25

Maar ik ben niet zo kieskeurig en zij weet wat ik zoek.
Het paard wat ik nu heb zag er vorig jaar echt uit, rauw haar, mager, geen staart. Anderhalf jaar later begint het echt een heel knap en fijn paard te worden!

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 23:28

U
Laatst bijgewerkt door janna op 31-08-24 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 23:41

Babootje schreef:
Mer1980 schreef:

De fotos die ik kreeg zijn gemaakt op een hoek van 60 graden, mijn veearts wou 2 nieuwe foto's, op een hoek van 55 en 65 (en dan van beide kanten niet enkel de kant die er nu niet goed uitziet). Ik was gisteren wat aan het snuisteren online en vond in een publicatie van Universiteit Gent dat dat de gebruikelijke hoeken zijn. Dus denk dat wat jij zegt er misschien wel mee te maken kan hebben. Of misschien ook niet, misschien maken ze in Portugal gewoon standaard andere foto's, maar het lijkt me dus wel gegrond dat hij graag extra foto's wil.

Ondanks dat het best duur is en weer een hoop kopzorgen, wil ik het toch graag laten doen. Nu is ie in principe niet afgekeurd enkel een 'oei dat ziet er niet goed uit, maar ik heb extra foto's nodig om het goed in te kunnen schatten', en wil het voor mijzelf toch graag duidelijk hebben. Anders ga ik blijven hangen in de 'wat als' vrees ik.

Maar het blijft sowieso wel een moeilijk verhaal, mijn veearts zei ook, je weet eigenlijk pas achteraf, op een jaar of 6-8, of je een goede keuze gemaakt hebt of niet. Maarja. Als ik nu in een prijsklasse zocht rond de 3000 euro zeg maar, met het idee ik zoek een projectje en wat komt dat komt, dan zou ik minder vallen over dit alles. Maar ik zoek bewust in een hogere prijsklasse maar dan jonger, om een fijn paard te kunnen vinden en met een schone lei te kunnen beginnen (10-15k voor een 2 jarige vind ik al genoeg, nu laten we even de absolute toppers buiten beschouwing want daar ben ik niet naar op zoek). Zelfs al zouden ze nu zeggen, je mag deze meenemen voor 4000 zou ik het niet zomaar doen zonder extra fotos te maken. Want om te beginnen met onzekerheid, is gewoon niet waar ik naar op zoek ben. Als ik later toch gigantische pech blijk te hebben, dat niet voorzien kon worden, sta ik er ook weer anders in natuurlijk. Ik besef dat het levende dieren zijn.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 23:47

Konijen schreef:
@Kiwiaa jij zit volgens mij in mijn kamp *\o/* Als wij zelf verkopen heb ik alle tijd niets is mij teveel. Zie de belangstellenden altijd graag komen etc. Maar als ik zelf aan die kant sta voel ik me snel teveel tot last. Tja zit ook in het aard van het beestje en ik weet het, heb daarentegen ook wel goede eigenschappen. ;) Ben op andere vlakken in het leven heel wat daadkrachtiger maar op het vlak van de paarden. Ben ik echt te emotioneel. Voelt als enorm beladen keuze. Het liefst had ik dat een ander een paard voor mij kocht en dan zei: hier moet je het meedoen. En dan zou ik er ook weer vol voorgaan in mijn ponytijd ging dit ook zo en alle 5 de ponies die ik heb gereden waren prima en vormde ik een fijn team mee (bij de 1 sneller dan bij de ander). Maar ja ik reed ze voor anderen waren nooit van mijzelf. En nu mag ik jaren later zelf 1 kiezen en kopen en is er budget...en tja..Sorry kan wel nieuw topic openen voor dit gezemel! 8)7

haha , oh ja, inderdaad ik herken mijzelf er heel hard in, buiten dan dat een ander laten kiezen haha. Ik ben momenteel ook heel blij met elk paard dat ze onder mijn kont schuiven zeg maar, maar ik ben wel op zoek naar dat ietsje extra. Mijn huidige bijrijdpaard zou ik kunnen kopen, denk dat de eigenaresse daar heel blij mee zou zijn. Het is een zeer brave 12jarige, met al wedstrijdervaring, lief hoofdje, werkwillig, wel wat werkpunten maar niks geks of groots, gewoon wat stijfjes en niet optimaal gebouwd. Dan denk ik wel, oke fijn dat ik hem nu 'krijg' maar om nu te zeggen, de komende 10 jaar met dit paard.. echt enthousiast word ik daar niet van. Wel erg eigenlijk om zo te zeggen, want het is echt een lief menneke :knuffel:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 08:39

Ik ga kopen zonder kijken, heel spannend!

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 09:17

Ineke2 schreef:
Kiwiaa schreef:
Ik vind naar een paard gaan kijken ook vreselijk... Vooral ook als het dan niet meevalt en je moet tegen die eigenaars zeggen, ja dit is het toch niet voor mij. Voel me daar super vervelend bij en daarom ga ik ook niet snel kijken naar een paard. Om dan nog niet te spreken van de teleurstelling als er toch iets niet goed blijkt te zijn, want áls ik dan ga, ben ik al helemaal verliefd op voorhand -O-

Dat lijkt mij ook vervelend voor beide partijen, maar ja het is geen pakje boter natuurlijk dus als het niet voldoet aan de verwachtingen dan houdt het op.

Ik denk dat het als verkoper vervelender is als je gewoon niks meer laat weten (paar x gehad terwijl ze me nog iets gingen laten weten).

Ik ga volgend jaar als alles goed is voor het eerst 2 veulens verkopen. Ik ben heel benieuwd :Y)

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 09:25

Zonnebloem92 schreef:

Dat zou ik echt niet aandurven! Zoek je er ook eentje in het buitenland dan?

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 09:34

Umeo schreef:
Ineke2 schreef:

Dat lijkt mij ook vervelend voor beide partijen, maar ja het is geen pakje boter natuurlijk dus als het niet voldoet aan de verwachtingen dan houdt het op.

Ik denk dat het als verkoper vervelender is als je gewoon niks meer laat weten (paar x gehad terwijl ze me nog iets gingen laten weten).

Ik ga volgend jaar als alles goed is voor het eerst 2 veulens verkopen. Ik ben heel benieuwd :Y)

Dat ghosten is idd vervelend. Ik laat wel altijd iets weten maar pff, niet gemakkelijk. Alez, toch als ik gaan kijken ben. Als ik wat meer informatie op vraag bij een advertentie, moet ik eerlijk zeggen dat ik niet altijd reageer als hij los buiten budget ligt (maar 20-30k meer terwijl ik dat totaal niet zag aankomen, want als je dan zegt sorry buiten budget maar bedankt komen ze af met 5 andere paarden die alsnog buiten budget liggen en er is nog nooit iets interessants uitgekomen) of niet goed is op film (want ja, ik heb ook al voorgehad dat de eigenaar dan bleef doorvragen waarom ik toch geen interesse had en dat ik toch echt moest komen kijken := awkward.)

Maar ik ben zeker niet alleen daarin, ik herken dat ook wel bij vriendinnen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 10:23

Zonnebloem92 schreef:

Spannend!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 10:34

Dat gohsten is echt vervelend. Ik heb dat met mijn pony ook gehad, maar dat was 1 x. Met mijn veulen echt bij IEDERE kijker, zelfs met kijkers die meerdere keren zijn geweest. Opeens poef weg, ik stuur er dan nog eens een appje achteraan als er een nieuwe kijker komt, maar gewoon niet meer reageren. Ik lees dan ergens anders dat ze toch een ouder dier willen hebben of dat hij boven budget was. Heel frustrerend, hoe moeilijk is het om een appje te sturen van: Hij sluit toch niet aan bij wat ik wil. Of ik vind hem te duur. zucht....

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 10:48

Zonnebloem92 schreef:

Hoe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 11:46

Kiwiaa schreef:
Zonnebloem92 schreef:

Dat zou ik echt niet aandurven! Zoek je er ook eentje in het buitenland dan?

Nee het betreft een veulen op ruim 2,5 uur rijden, mijn man vind het onzin om speciaal te gaan kijken dus komt hij vandaag.
Zou dit met een bereden paard echt niet aandurven.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 12:29

Pfff, ik merk dat ik inmiddels zo ingesteld ben op de hogere prijzen, dat ik me bij een recreatiepaard van maar 6.500 euro meteen afvraag wat er mis mee is

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 12:30

Zelfs dat zou ik niet durven Zonnebloem! Desnoods heen met de trailer en dan meteen meenemen misschien..

Dat is ook een punt hoor Lieser.. maar zelfs voor paarden met een bemerking durven ze de hoofdprijs te vragen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 12:38

@Kiwiaa, 10 tot 15.000 voor een 2-jarige uit Portugal waarvan de foto's onzeker zijn? Het kan aan mij liggen maar dat vind ik erg veel geld. Vroeger waren importpaarden uit dergelijke landen veel goedkoper dan paarden hier,vandaar dat ze veel geimporteerd werden en hier dan weer duurder doorverkocht. Dan had je wel iets meer zekerheid en mogelijkheden voor garantie,al valt dat ook bij Nederlandse handel in de praktijk dik tegen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 12:50

Lieser schreef:
Pfff, ik merk dat ik inmiddels zo ingesteld ben op de hogere prijzen, dat ik me bij een recreatiepaard van maar 6.500 euro meteen afvraag wat er mis mee is

Dan ben je inderdaad aardig de weg kwijt.

Ik zie ze nog steeds staan voor minder waarvan ik denk: goh, als ik op zoek was, ging ik daar kijken.
Het zijn er minder dan vroeger en vaker zijn ze off-the-beaten-track maar ze zijn er nog steeds.

anjali schreef:
@Kiwiaa, 10 tot 15.000 voor een 2-jarige uit Portugal waarvan de foto's onzeker zijn? Het kan aan mij liggen maar dat vind ik erg veel geld. Vroeger waren importpaarden uit dergelijke landen veel goedkoper dan paarden hier,vandaar dat ze veel geimporteerd werden en hier dan weer duurder doorverkocht. Dan had je wel iets meer zekerheid en mogelijkheden voor garantie,al valt dat ook bij Nederlandse handel in de praktijk dik tegen!

Joh, denk je dat die Portugezen achterlijk zijn?

Een handelaar heeft me lang geleden al eens verteld: als er iemand in een dikke BMW het terrein op rijdt en er net iets te gelikt volk uit stapt, liggen alle prijzen meteen 20% hoger.

Volgens mij geldt dat nog steeds.