Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34878
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 11:40

Ik had gisteren nog een gesprek op de jachttraining met onze hond, kwamen we ook op de wolf. Ik geloof echt dat we hier ook nog een aanval op mensen gaan krijgen. Dat gaat gewoon gebeuren. Maar niet iedereen gaat daar van uit. Omdat er nog genoeg te eten is bijvoorbeeld. Maar als de omstandigheden er naar zijn en het instinct van de wolf wordt aangesproken ( iemand rent bijvoorbeeld weg uit paniek, wolven zijn met meer) dan kan het ook hier fout gaan. Het stikt hier in de bossen van hardlopers. En mtb'ers. Mijn hond vindt dat ook interessant, dingen die op snelheid voorbij komen triggeren meteen iets. Dat zal bij een wolf niet anders zijn.

Sanet

Berichten: 8057
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 11:47

SusanH schreef:
Ik had gisteren nog een gesprek op de jachttraining met onze hond, kwamen we ook op de wolf. Ik geloof echt dat we hier ook nog een aanval op mensen gaan krijgen. Dat gaat gewoon gebeuren. Maar niet iedereen gaat daar van uit. Omdat er nog genoeg te eten is bijvoorbeeld. Maar als de omstandigheden er naar zijn en het instinct van de wolf wordt aangesproken ( iemand rent bijvoorbeeld weg uit paniek, wolven zijn met meer) dan kan het ook hier fout gaan. Het stikt hier in de bossen van hardlopers. En mtb'ers. Mijn hond vindt dat ook interessant, dingen die op snelheid voorbij komen triggeren meteen iets. Dat zal bij een wolf niet anders zijn.

Ja, helemaal mee eens. Ik zou niet weten dat wat voor een hond interessant is, dat dat niet ook voor een wolf interessant is. Dus rennende kinderen net zo aan een bosrand oid net zo goed.

tones

Berichten: 5297
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 11:48

Zoon reed vanochtend rond 7 uur nabij Zenderen en maakte deze foto.
Afbeelding

aisa

Berichten: 764
Geregistreerd: 01-10-04

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 12:09

schitterende foto(als het herten waren ofzo..)

Ik woon dicht bij Haps,waar ie twee weken terug enkele alpacas heeft verscheurd,vind het toch een rotgevoel.
Ook Groebeek,Berg en dal is maar een stukje voor deze jongens.

Rizette
Berichten: 4462
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 15:19

Sanet schreef:
SusanH schreef:
Ik had gisteren nog een gesprek op de jachttraining met onze hond, kwamen we ook op de wolf. Ik geloof echt dat we hier ook nog een aanval op mensen gaan krijgen. Dat gaat gewoon gebeuren. Maar niet iedereen gaat daar van uit. Omdat er nog genoeg te eten is bijvoorbeeld. Maar als de omstandigheden er naar zijn en het instinct van de wolf wordt aangesproken ( iemand rent bijvoorbeeld weg uit paniek, wolven zijn met meer) dan kan het ook hier fout gaan. Het stikt hier in de bossen van hardlopers. En mtb'ers. Mijn hond vindt dat ook interessant, dingen die op snelheid voorbij komen triggeren meteen iets. Dat zal bij een wolf niet anders zijn.

Ja, helemaal mee eens. Ik zou niet weten dat wat voor een hond interessant is, dat dat niet ook voor een wolf interessant is. Dus rennende kinderen net zo aan een bosrand oid net zo goed.

Maar dan gaan we nog even van spelen uit en de wolf zoekt een prooi, die mag van de wolf net zo goed stilstaan. Die hoeft niet te rennen. Anders pakten ze ook wel het snelste wild ipv schapen.

Skessa_
Berichten: 10731
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 16:10


DuoPenotti

Berichten: 30584
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 16:22

Hopelijk voor altijd kwijt...

Skessa_
Berichten: 10731
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 16:23

DuoPenotti schreef:
Hopelijk voor altijd kwijt...


Die kans acht ik groot :=

DuoPenotti

Berichten: 30584
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 16:24

Kan de mensen geen ongelijk geven.
Dat spelen ze totaal in de hand door niets te beheren.

Skessa_
Berichten: 10731
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 16:34

DuoPenotti schreef:
Kan de mensen geen ongelijk geven.
Dat spelen ze totaal in de hand door niets te beheren.


Klopt. Verbaasd mij überhaupt dat dat in Drente en Limburg nog niet is gebeurd. In Belgie zijn ze iig niet te flauw ermee :=



"het gaat mogelijk om een zeer discrete wolf" terwijl die dagen ervoor meerdere malen overdag in verschillende dorpen is gezien.

tienus63

Berichten: 12342
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 16:45

Ik mis de horen, zien en zwijgen aap.
Ik denk dat dat in heel veel regio’s in Europa gebeurt.
En terecht!

Zoals veel mensen zeggen, je kunt nog beter je medemens wat aandoen, dan een wolf.

knollentuin
Berichten: 10430
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 16:49

Hoj zal ws zeer discreet zijn weggegewerkr

Letizia

Berichten: 12160
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 19:20

"Mogelijk slaagt deze wolf erin om zich voorlopig met wild in leven te houden."

Voorlopig?? Dat betekend dat dhr Loos hier toegeeft dat vee normaal de wolf zijn hoofdvoedselbron is?

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 19:49

Letizia schreef:
"Mogelijk slaagt deze wolf erin om zich voorlopig met wild in leven te houden."

Voorlopig?? Dat betekend dat dhr Loos hier toegeeft dat vee normaal de wolf zijn hoofdvoedselbron is?

Of dat er gewoon niet genoeg wild is om die wolf te blijven voeden?

Schapenwol
Berichten: 289
Geregistreerd: 01-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 20:35

Loretta schreef:
tienus63 schreef:
In Italië is een 26 jarige hardloper verscheurd terug gevonden.
Er wordt nog onderzoek gedaan door welk dier(en) hij is aangevallen.

https://it.euronews.com/2023/04/06/runn ... aAIbsyXaaI


En nu afwachten om welk dier het gaat.
Maar het grote probleem in europa is wel dat nieuws uit andere landen nauwelijks doorsijpelen naar ons land en onze media.

Vooral als het om een wolf blijkt te gaan zou dit groot nieuws moeten zijn.



Het laatste nieuws is dat het een beer was.

https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... ttack.html


Hoe kom je er trouwens bij dat internationaal/Europees nieuws niet "doorsijpelt"? Je kan bij Nu.nl gewoon de categorie Buitenland selecteren, dan zie je al een hoop meer. Of af en toe in het engels googelen op wolf en italy of germany. Ik denk dat in dit geval dit incident gewoon nog te vaag was. Als het een wolf was geweest dan hadden de Nederlandse media het zeker opgepikt. De wolf trekt lezers!

Schapenwol
Berichten: 289
Geregistreerd: 01-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 20:36

tamary schreef:
Letizia schreef:
"Mogelijk slaagt deze wolf erin om zich voorlopig met wild in leven te houden."

Voorlopig?? Dat betekend dat dhr Loos hier toegeeft dat vee normaal de wolf zijn hoofdvoedselbron is?

Of dat er gewoon niet genoeg wild is om die wolf te blijven voeden?



Het is wel veelzeggend die quote. Ik denk dat bijna iedereen inmiddels wel doorheeft dat er voor zoveel wolven niet genoeg wild is.

Schapenwol
Berichten: 289
Geregistreerd: 01-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 20:47

Oh wauw.. ik duik even de rabbit hole in van beren in Italie. De Italiaanse bruine beer (zelfde subspecies als de grizzly, zeg maar het neefje van..) is daar dus uitgezet. Edit: dit klopt niet, het gaat om de Marsican brown bear, een zeer zeldzame soort die van oudsher in de Italiaanse Alpen leeft. Ze hebben de laatste jaren de populatie proberen te laten groeien en dat is gelukt (helaas).

Leidt al een tijd tot problemen en protesten. En nu dus waarschijnlijk dit menselijke slachtoffer. Vorige maand heeft een beer daar ook al een wandelaar aangevallen, die het wel overleefde.

Een wolf is echt een ongevaarlijk schoothondje vergeleken met de bruine beer. Bizar.

https://www.theguardian.com/environment ... n-pictures

Loretta
Berichten: 8906
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 21:30

Schapenwol schreef:
Oh wauw.. ik duik even de rabbit hole in van beren in Italie. De Italiaanse bruine beer (zelfde subspecies als de grizzly, zeg maar het neefje van..) is daar dus uitgezet. Edit: dit klopt niet, het gaat om de Marsican brown bear, een zeer zeldzame soort die van oudsher in de Italiaanse Alpen leeft. Ze hebben de laatste jaren de populatie proberen te laten groeien en dat is gelukt (helaas).

Leidt al een tijd tot problemen en protesten. En nu dus waarschijnlijk dit menselijke slachtoffer. Vorige maand heeft een beer daar ook al een wandelaar aangevallen, die het wel overleefde.

Een wolf is echt een ongevaarlijk schoothondje vergeleken met de bruine beer. Bizar.

https://www.theguardian.com/environment ... n-pictures


Dat rewilding project is volledig gestoord. En ze willen hier ook graag dat de beer "terug" komt.

Schapenwol
Berichten: 289
Geregistreerd: 01-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 21:35

Loretta schreef:
Dat rewilding project is volledig gestoord. En ze willen hier ook graag dat de beer "terug" komt.



Wie willen dat? Wie zijn 'ze'?

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 21:37

Ik las dat ook laatst in een artikel over rewilden, enige tijd geleden een link geplaatst.. ik weet t niet meer precies maar er stond iets in als “het zou mooi zijn als de beer weer terugkomt” ofzo ongeveer ..

Toen ging het er nog over dat beren zich prima kunnen redden tussen vuilnisbakken enzo

nine1987

Berichten: 8366
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 21:38


Onali

Berichten: 18534
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 21:45

Schapenwol schreef:
Loretta schreef:
Dat rewilding project is volledig gestoord. En ze willen hier ook graag dat de beer "terug" komt.



Wie willen dat? Wie zijn 'ze'?


Europa

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 21:50

Ja! Dat artikel idd :j

Onali

Berichten: 18534
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 21:52

Tegen een lynx en een beer kan je toch ook je vee niet beschermen :')

Rizette
Berichten: 4462
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 22:08

Onali schreef:
Tegen een lynx en een beer kan je toch ook je vee niet beschermen :')

Jawel alles opsluiten in stenen schuren. Moet nu ook al voor de wolf als je rustig wilt slapen.