anneve schreef:Jazeker vind ik dat. In tegenstelling dus tot het vastknopen van P&P trouwens, dat vind ik onacceptabel. Dat is eigenlijk waar dit topic over gaat. Het verschil tussen de P&P longeerfoto's (waarover een onderzoek loopt) en de foto's van Nelson. Het verschil zit hem in het loslaten. De longeerfoto kan geen momentopname zijn, omdat je niet binnen een seconde of 2-3 (zolang duurt het begrenzen dat Anky hier doet gemiddeld) de gespen kan losmaken.
Natuurlijk kun je niet binnen 2-3 seconde de bijzetteugels ( volgens mij slofteugel) losknopen als je dat wilt tijdens het longeren, en ja je kunt de stangteugel en de trensteugel wel binnen 2-3 seconden laten vieren tijdens het rijden als je dat wilt.
Maar of je het met me eens bent of niet in de praktijk laat zowel de longeerder als de ruiter dit niet toe.
Er wordt niet losgelaten of nagegeven zoals het eigenlijk officieel heet.
De rollkuur momenten die met een heel duur woord Hyperflexion oftewel het overstrekken van genoemd worden zijn geen momenten van twee of drie seconden maar van langere duur.
Het dermate overrekken is behoorlijk onnatuurlijk en er zijn maar weinig topatleten die zo soepel zijn dat ze dat kunnen en er zonder kleerscheuren vanaf komen.
Ook de fotos van Nelson zijn geen moment opnames waarvan de fotograaf met heel veel moeite net die weinige momenten vast heeft weten te leggen. Het is de normaalste training binnen de nederlandse top die de nieuwe nederlandse rijmethoden volgen.
En het is de vraag of het paard er mee gediend is want de natuurlijke verzamelde gang is verdwenen. Als je volgens de normering de passage touren ontleed zul je toch helaas tot de conclusie komen dat die niet is zoals hij hoort. En ja hij is misschien wel mooi om te zien maar het is niet zoals het hoort. Tja ik vind een keer 250 rijden op de snelweg ook mooi maar het is niet zoals het hoort.
En daarom is dressuur momenteel meer een kwestie van smaak dan een kwestie van techniek. Er werd zelfs tijdens het EK geschreven dat de passage tour iets meer voorwaarts moest want dat vond de jury mooi dat levert punten op.