slachten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jespri

Re: slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:01

Hoebedeol je Lielle zo veel of moet ik zeggen weinig heeft mijn vriendin toen wel voor der haflinger gekregen weet niet of dat veder veel geld is of juist weinig

Libella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:01

xDodox schreef:
Ik denk hetzelfde. Ik zou het zelf ook niet leuk vinden om geslacht te worden. Paarden weten dan wel niet wat het is, maar wij wel. Ik vind ook dat ze een vredige dood moeten hebben.

Hoe weet jij dat een paard dat niet weet.....??? Tong uitsteken

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:02

_STS_Angels_ schreef:
Hoebedeol je Lielle zo veel of moet ik zeggen weinig heeft mijn vriendin toen wel voor der haflinger gekregen weet niet of dat veder veel geld is of juist weinig

heel erg veel, en ik twijfel daar nogal aan eerlijk gezegd.

Libella, mijn 3jarige heeft zich iig niet druk gemaakt.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:04

Is misschien 10 jaar geleden geweest.... tegenwoordig, 200 a 400 euro.

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:05

Lielle schreef:
Cile, ieder zijn keuze, alleen vind ik wel dat je moet weten waar je het over hebt.

Angels, ik weet wat ik cash in handen kreeg, en dat kwam daar niets in de buurt.

En dat weet ik niet bedoel je???

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:07

OKe... het is 2 jaar geleden maar op een haflinger hier in de buurt (mijn vezorg haflinger) staat te koop en is 500 euro opgeboden ook door de slacht.... dus het is er nog steeds ik heb het bewijs gezien... hebben een brief gekren... ze gaan hier niet mee akkoord omdat hij dat nog niet waard is

Libella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:08

Lielle schreef:
_STS_Angels_ schreef:

heel erg veel, en ik twijfel daar nogal aan eerlijk gezegd.

Libella, mijn 3jarige heeft zich iig niet druk gemaakt.

Wij kunnen nooit weten of paarden er bewust van zijn dat ze naar de slacht gaan, toch?

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:10

Daar heb je gelijk in libella!! Een paard voelt natuurlijk dat er wat aan de hand is!! En zo en zo der word gezegd spuit moet eers nog 1 of 2 uur in werken... maar bij de slager dan hij moet er eerst helemaal heen... dan wachten in de rij.... en dan dood... zoek maar is op google bij slacht huisen... (dat wachten in rij gaat bij koeien en varkens wel zo denk ook bij paarden kan ik ook vekeerd denken hoor)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:12

Nou, zo direct zou ik het niet willen stellen. Maar jij zegt zeker te weten dat je paard het voelt als hij naar de slacht gaat, en op de bladzijden hiervoor staan diverse voorbeeldne waarin dat gewoon niet het geval is. Ik heb me behoorlijk verdiept in deze keuze (moest er vorig jaar 1 wegbrengen en heb nog een 30jarige staan), en ik probeer een wat genuanceerder beeld te schetsen.

Libella, en andersom wel? Ik ga uit van hoe mijn 3jarige (zelfgefokt) reageerde, en aangezien daar totaal geen spanning of angst is geweest, zie ik geen reden om aan te nemen dat hij zich bewust was van 'de naderende nood'. Geldt trouwens idem voor een spuitje.
IkbenEllen, dat bedoel ik.

STS_Angels, ik ga uit van wat er concreet wordt betaald.

Angels, je bent er dus duidelijk niet bij geweest. Ik heb mijn 3jarige 's ochtends als 1e gebracht. Paard heeft rustig op de trailer gestaan, en is toen met mij mee gelopen. Ik heb binnen het touw overgegeven, me omgedraaid en meteen het schot gehoord.

Ook over een spuitje klopt je verhaal niet.

*begin er trouwens stevig van te balen dat ik dit steeds weer opnieuw kan plaatsen. Laatste keer is nog deze week geweest.*

/add
*geeft het stokje over aan anderen*

/edit
typo
Laatst bijgewerkt door Lielle op 08-02-07 18:17, in het totaal 2 keer bewerkt

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:15

Je hebt gelijk. Het lijkt met ontzettend moeilijk om mijn paard af te moeten staan, hoewel 1 van ons dit jaar 31 wordt, maar tot nog toe fit en gezond is gelukkig...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:16

Hopelijk is hij nog heel lang bij je!

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:16

Ik zech een paard voelt vast wel dat er IETS aan de hand is niet wat er aan de hand is maar weg van baas is nooit goed teken..

En srry over je paardje dat wist ik niet... Ach gut

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:17

Maar hoezo, weg van de baas? Ik vind nl wel dat je moet meegaan, dat ben je moreel verplicht.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:22

Tja niet iedereen durft dat ik zelf zou het wel doen als mijn paard erg pijn had deed ik ook kogel maar dan als nog geen slacht maar crameren....

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:23

Lielle schreef:
Hopelijk is hij nog heel lang bij je!

Laten we het hopen!!! Mijn knappert! Haha!

Libella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:24

Lielle schreef:
Libella, en andersom wel? Ik ga uit van hoe mijn 3jarige (zelfgefokt) reageerde, en aangezien daar totaal geen spanning of angst is geweest, zie ik geen reden om aan te nemen dat hij zich bewust was van 'de naderende nood'. Geldt trouwens idem voor een spuitje.
IkbenEllen, dat bedoel ik.

Je moet me ook letterlijk nemen hoor! Het gaat erom dat wij wel wat uit gedrag kunnen afleiden van paarden maar nooit TUSSEN hun oren kunnen kijken... en paarden kun je ook niet vertellen hoe zij zich voelen. Dat een paard er rustig onder is wil niet zeggen dat hij niet doorheeft wat er gaat gebeuren? Dat kunnen we simpelweg niet weten... Misschien heeft je paard er zich bij neergelegd en wist hij dat je de juiste keuze maakte en dat dit zijn/haar lot was.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:26

Zo letterlijk had ik je niet opgevat, sorry. Maar dat laatste heb ik wel steeds voor ogen gehouden. Want je voelt je wel kl*te als ze vol vertrouwen met je meelopen Verdrietig

Libella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:29

Lielle schreef:
Zo letterlijk had ik je niet opgevat, sorry. Maar dat laatste heb ik wel steeds voor ogen gehouden. Want je voelt je wel kl*te als ze vol vertrouwen met je meelopen Verdrietig

Als jij het goed bedoelde omdat dat het beste is geweest voor het paardje omdat hij uit het lijden wordt verlost, dan geloof ik stellig dat hij er vrede mee heeft! Ach gut

Sheerza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:34

Ik ben er nog niet uit wat ik ooit zou doen.. Hoop nog jarenlang te mogen genieten van haar..

Heb helaas van me grootste maatje nooit eerlijk afscheid kunnen nemen,viel heel zwaar.. En na 2jaar niet kunnen verwerken..

Ik denk dat ik voor het inslapen zal kiezen, haar bijstaan.. En dan laten cremeren..

Jooorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 20:10

Ik zou het mijn paard niet kunnen aandoen. En inslapen doet geen pijn by the way.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 20:40

Een schot door het hoofd ook niet.

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 20:51

TJaa moeilijk moeilijk. Ikzelf weet echt niet of een paard zoiets 'weet'. Daar ga ik niet over oordelen, misschien wordt een paard wel stressig of anders omdat hij voelt dat je zelf 'zenuwachtig' bent voor het slachten. Maar ik denk wel dat we een paard heel erg zien als een huisdier, en dat je een huisdier niet op een -op het eerste gezicht- ruwe manier dood willen gaan. Je ziet een paard veel meer als jezelf dan een koe of varken. Hoef niet goed of slecht te zijn. Degene die er het meest een probleem van maakt is wel de mens zelf, en ik geef toe dat ik ook niet een van mijn paardjes zou willen slachten. Ik denk niet dat het zo extra pijnlijk is dan een spuitje maar ik wil me niet voorstellen dat het daar op zo'n ruwe manier gaat en dat je lieve paardje bij iemand in zn frikandel komt.

Maarja dat moet natuurlijk ieder vor zich weten

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 21:00

_STS_Angels_ schreef:
Een dikke haflinger van vriendin heeft 500 opgeleverd van daar dat ik dat zij...

dat is dan ehhhhh zo,n 12 d pony,s tegenwoordig, vast een poos terug ???

het maakt ook niet uit wat je krijgt lijkt mij ?? het is al moeillijk genoeg. mijn keuze is hier om de hoek, er is zelfs een boktexcursie binnenkort, en geloof me, geen stress niks stank boem weg

sas

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 21:13

Mijn paard is een paar weken geleden naar de slager gegaan, we hebben hem zelf gebracht, en wat mij betreft gaat het bij een volgend paard ook zo als ik weer afscheid moet nemen. Wat is dat snel achter de rug zeg, je knippert met je ogen en het is al voorbij. De stress was minimaal, en daarentegen weet ik zeker dat de injectienaald van de DA voor heel veel stress had gezorgd.
Als ik zelf ooit zou weten dat mijn leven aan het einde was, zou ik willen dat mijn heengaan ook zo snel verliep.

Overigens had mijn paardje niets tegen reizen in de trailer, hij stapte er zo in, ook die dag. Hij liep ook zonder argwaan mee naar binnen, dus ik kan niet zeggen dat hij het heeft voelen aankomen.

Dat iemand er nog een lekker stukje vlees aan heeft, vind ik alleen maar goed, waarom zou je het nutteloos weggooien? De hoeven naar de opleiding voor hoefsmeden, het vlees naar de slagerij... zo heeft "iedereen" er nog wat aan.

Overleden mensen worden vaak ook nog nuttig gebruikt, voor de wetenschap, voor donororganen enz. Dan gaan ze ook niet "heel" het graf in. Van mensen vinden we het echter niet etisch om ze op te eten (op een enkele kannibaal na), maar dat is niet zo gek, want dan zou je je eigen soort eten. Dat is in mijn beleving toch wat anders.

Eten en gegeten worden, dat geldt nog altijd in het dierenrijk. De sterkste overleven.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 10:55

Voor mijn paard heb ik afgelopen maand € 258,- gekregen. Ilse was een kwpn-er van ruim 1.70....

Bij mijn paard was er ook geen stress, geen stank, inderdaad pats boem klaar........ Voor zover je van mooi kunt spreken, heeft mijn paard een mooi en vooral fair einde gehad....