Paarden die in 2026 beleerd gaan worden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 21:32

Oh het einde is toch wel netjes hoor! Fijn dat je ook een nieuwe planning hebt!

Wel, hier goed nieuws. Niets gebroken bij de bijrijder! Wel zwaar gekneusd. Of het echt de lentekriebels zijn.. geen idee. Het is al best een hele lange tijd bezig zijn schrikken. En ik vraag me af of het niet aangeleerd gedrag is inmiddels.

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 21:38

Furst schreef:
Oh het einde is toch wel netjes hoor! Fijn dat je ook een nieuwe planning hebt!

Wel, hier goed nieuws. Niets gebroken bij de bijrijder! Wel zwaar gekneusd. Of het echt de lentekriebels zijn.. geen idee. Het is al best een hele lange tijd bezig zijn schrikken. En ik vraag me af of het niet aangeleerd gedrag is inmiddels.

Echt iedereen is goed bezig hier, kleine stapjes maken grote stappen later.

Gelukkig niks gebroken Pfoe! Schrikken zeg

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 22:00

Oh gelukkig geen breuken Furst, hopen dat ze snel opknapt!

boedjang

Re: Paarden die in 2026 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-26 07:23

Kasmir dat ziet er heelbfijn uit, filmje ook
Nouvel ook maar even pas op de plaats, je hebt het druk zat zo met zorgen voor
Furst gelukkig valt de schade bij bijrijder mee

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-26 10:36

Nouvel, toch goed kunnen afsluiten ondanks de spanning. Dit is ook wel een lastig seizoen met die wisselende temperaturen en de ene dag windstil en dan de volgende dag juist ineens wel veel wind. Krijg je nog hulp van de grond met het voorwaarts houden of rij je gewoon "alleen"? Fijn dat Trevo zijn been ook de goede kant op gaat.

Haf_Woezel, wat een lastige situatie. Dan heb je een fijne stal gevonden maar zoveel prikkels is wel echt een uitdaging met een jonkie. Ik sta zelf op een kleine stal maar zelfs daar merk ik veel verschil of ik alleen op stal ben of dat er nog anderen rondlopen. Je bent zelf gewoon sneller afgeleid en de paarden ook en dan versterk je elkaar op een negatieve manier. Maar het klinkt alsof je een mooie manier hebt gevonden om er mee om te gaan. Heel knap dat jullie beide toch de rust hebben gevonden met het longeren.

Kasmir wat een heerlijk uitzicht heb je met die bos haar! Dingen in de bak leggen doe ik ook wel graag. Het ziet er al heel fijn uit zo.

Furst, wat een schrik. Gelukkig heeft je bijrijder niks gebroken maar kneuzingen kunnen natuurlijk ook gemeen pijn doen. Voor jou ook beterschap!

Boedjang, lekker even de deur uit geweest.

Urosa wat een rotongeval. Wel super dat Hilea niet in paniek raakte en op je hulp bleef wachten. Jullie hebben volgens mij echt een fijne band kunnen opbouwen. Wat doe je in de les met Thomasso?

noukie12, grappig, ik begin ook op die manier maar ken verder eigenlijk niemand die het zo doet. De meesten maken de dubbele longe als een slof vast maar dan is het touwgedeelte van mijn dubbele longe te kort en ik vind het vrij sterk inwerken.

Waidida, super dat jullie in een longeercirkel terecht kunnen. Succes met oefenen.

Dank jullie wel voor de verjaardagswensen. Ik had even een avondje en ochtend voor mezelf want m'n dochter was uit logeren. De ochtend lekker gebruikt om rijbroeken te shoppen en daarna bezig geweest met Des. Er kwam iemand anders longeren in de bak dus dat resulteerde in wapperende voetjes. Ze is heel licht op druk maar springt dan dus om me heen. Gelukkig was een vriendin er bij dus die heeft me aangemoedigd om door te zetten. Het is op zo'n moment zo verleidelijk om snel naar stal te gaan maar daar leert ze niks van. Even wat oefeningetjes gedaan om haar op mij te laten letten en in rust kunnen afsluiten. Nog maar weer eens een dekje opgelegd maar daar geeft ze echt totaal niks om dus binnenkort ook maar eens een singeltje proberen. Lastige is alleen dat ze nog in COB maat zit en ik alleen spullen in full heb.
Even wat kiekjes van het kind. Ze trekt gelukkig goed bij en ze is echt gek op bil en staart-krabbels. Dan moet ik echt mijn gewicht er in gooien zodat ik zo hard mogelijk kan krabben

Afbeelding

Afbeelding

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-26 11:25

Snel een update..

De gezichten die ik vandaag al gekregen heb..
:') goud waard

Afbeelding

En even schouderklopje voor mezelf..
-13,5 kg *\o/*

Afbeelding

Nu even het paasweekend en periode overleven..
|(

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-26 12:03

@Dee_Es hoe maak jij je dubbele longe vast? Ik heb nog nooit iemand gezien die hem als een slof doet. Maar ik zie ook niet veel mensen met dubbele longes werken haha.
Ik heb hem bij Wiz vandaag voor het eerst eens hoger vastgemaakt (om een hand te simuleren) en daarop nam die ook fijn het contact aan. Ik struggle nog wel eens met hoeveel druk er juist op moet, want als ze te los hangen dan wapperen ze erg veel en dat voelt hij ook in zijn mond natuurlijk, dat vind ik dan weer minder.

Maar ik heb echt het idee dat die dubbele longe voor hem heel fijn werkt om meer verbinding te hebben. Ik heb ook veel minder gekke uitspattingen.

Ik deed vandaag ook voor de eerste keer echt galop meenemen, maar hij had er niet zo veel zin in haha. Op links zat hij nog wat in de knoop met zijn benen. Dan mis ik zelf ook nog de kennis in hoe ik hem dan het best kan ondersteunen. Net los laten zodat hij zijn cirkel groot kan maken of net contact houden.

@Haf_Woezel het ziet er ook echt erg leuk uit!
Proficiat!

Gisteren deden we ook wat loswerk, dat doet hij zo leuk.
Ik denk niet dat ik ooit al een paard heb gehad met wie ik zo´n connectie heb vanop de grond. Hij is zo goed op mijn lichaamstaal, dat is soms wel een uitdaging maar meestal heel leuk.

Ik ben benieuwd hoe hij het volgende week doet op verplaatsing!

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-26 15:46

Haf_Woezel schreef:
Snel een update..

De gezichten die ik vandaag al gekregen heb..
:') goud waard

[ Afbeelding ]

En even schouderklopje voor mezelf..
-13,5 kg *\o/*

[ Afbeelding ]

Nu even het paasweekend en periode overleven..
|(

Yes! Wauw! Knap hoor *\o/* *\o/* {:}

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-26 16:55

Haf woezel rainbowhaf en flink veel kilo's eraf knap
Waidida fijn dat dubbele longe goed gaat. Bij mn draver deed ik m altijd om dr Billen en ook wel met longersingel door oogje heen. Denk heel persoonlijk wat je lekker vind werken, waar je snelste release mee hebt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-26 19:55

Waidida wat goed een stukje galop erbij!
Fijn dat de dubbele longe werkt!

Haf woezel geweldig die manen, cool!

Hier vandaag zowaar even vrije bak en dun been dus kans waargenomen om zadeltje er weer eens op te leggen .

Ik werk met Trevo vooral nog met het touwhalster.

Dee es , mijn vriend staat altijd in het midden van de bak, we hadden de longeerzweep er altijd voor de zekerheid bij maar nooit echt nodig meer de laatste keren en omdat mijn vriend nu na zijn operatie nu niks mag doen hadden we ‘m nu natuurlijk net even niet erbij …

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-26 20:15

Ziet er fijn uit Nouvel! Knap paard heb je ook!

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-26 21:37

Jammer kan niet openen

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 10:32

VROLIJK PASEN IEDEREEN *\o/* *\o/* *\o/*

Geniet fijn van het verlengd weekend!

@Nouvel: fijn dat je probleemloos kunt op en afstappen. Maar dat bokken is natuurlijk wel eng kan ik me inbeelden. Leuk filmpje van je insta, als je het niet erg vind heb ik je gevolgd, (als je haflinger woezel aanvraag hebt, dat ben ik dus :+ ( vrijblijvend te aanvaarden ofcourse)

@Furst: gelukkig niets gebroken, maar gekneusd kan ook vree pijnlijk zijn. Soms denk ik ook ze "doen alsof" maar er zijn dan websites die dat tegenspreken, dat een paard dat niet zou kunnen faken, maarja ook daar twijfel ik toch aan.

@Dee: Ik herken me in je verhaal van de neiging hebben om dat terug naar stal te gaan, en fijn dat je iemand erbij had die je aanmoedigde door te zetten! heb ik ook nodig, (but i got you guys <3 ) lekkere butt scratch

@Waidida : mooi dat je zo een mooie connectie hebt met je paaard! Daar doe je het toch voor.

@Noukie + Boedjang: dank je :j

Zo ik heb net de paaseierenhunt van Epplejeck gedaan, ben tot 23 gekomen, dus wie weet toch 50euro shop tegoed :')

En dan nu echte eieren bij mijn ouders halen :Y)

veel plezier allemaal!

(ik moet echt een gewoonte maken maar achter de PC te gaan, dat schrijft zoveel makkelijker)

anvt_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 10:56

Vrolijk Pasen iedereen :o
Ik moet eens achter de computer kruipen zodat ik makkelijker alles kan bij lezen en reageren.

In ieder geval mooi om te zien dat iedereen weer mooie stappen met hun paard heeft gemaakt.

En welkom aan de nieuwe mensen.

Hier vooral een beetje aan het uitbreiden met tuig.
Zadel met beugels , staartriem en later eens de broek eraan gedaan. Hier had hij zijn mening over , dat mag ook. Verder geen klagen hoe braaf hij is.
Daarnaast een beetje aan het prutsen geweest met lange lijnen en sturen.

In de omgang kan het echt nog een puber zijn met momenten.. :roll:

Afbeelding

Afbeelding

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 10:58

Ik geloof ook zeker niet dat hij het faket, maar ik geloof wel in aangeleerd gedrag. Dus bijvoorbeeld dat het voor hem voordeel heeft als hij "schrikt" dat het dan ook stopt ofzo. En ik ben iemand die dan zo reacties kan geven, want ik roep dan bijvoorbeeld. Als in "aaah" ofzo, haha.

Ah fijn dat de dubbele longe goed ging, Waidida!

En voor iedereen, een Vrolijk Pasen!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 11:28

boedjang schreef:
Jammer kan niet openen

Hier een stukje van het insta filmpje, met mijn geklets erbij en zonder muziek :D

Afbeelding

Anvt, lekker bezig zo, leuk!

Haf woezel, leuk ik zal even kijken!
Ja goed opstappen is al heel fijn, kijken of ik er vanavond weer even op kan als het rustig is op stal, hoop dat ‘ie dan weer gewoon gelijk naar voren wil.
Ik heb ze gisteren weer even samen los gehad , been van Trevo was gelukkig weer dun, dus dat is ook wel fijn voor ze.
Op zondag gaan we altijd wandelen, maar het waait hier enorm hard, dus misschien vandaag maar even over slaan..

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 17:27

Nouvel, wat makkelijk doet ie de overgang naar galop. Ik moet daar al mn energie in gooien ( als ik ooit weer rennen kan he in t zand).
Mooi te zien

Mijn man en dochter hebben vandaag wat in de bak gedaan, meer lopen en halthouden, maar super goed dat ze het doen met hem
Mijn buurvrouw is gisteren met hem buiten wezen wandelen. Hij komt niets tekort zo dat boefje

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 08:41

Dank je, ja stap en galop zijn volgens mij zijn makkelijkste gangen, het is niet zo’n draver… maar hij springt inderdaad meestal wel heel makkelijk aan. Veel makkelijker dan de fries, dat zie je ook met spelen, de fries dendert er vaak in draf bovenop en hij draait zich er dan in een klein handig galopje uit :D

Wat fijn dat ze wat met hem doen! Alle beetjes helpen!

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 11:53

Wat een fijn beeld Nouvel

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 16:23

Ben na een week eindelijk weer beter! Jeetje wat een hell was dit. Vandaag dus weer naar de paarden. Kon alles weer oppakken waar ik gebleven was! Zo blij met flinke Willeke. Ze ging netjes aan de longe galopperen, zonder bozigheid, zonder steigeren. 1x een bokje aan de longe omdat ze ging eten en ik er achter zat met de stick, oeps.

Mar dan dit! Zo een brave meid! Echt verliefd op haar. Lekker los paar rondjes

Afbeelding

Afbeelding

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 16:38

Ziet er heerlijk uit

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 16:48

Wat fijn Furst!

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 09:02

Boedjang, hopelijk goed nieuws morgen met de controle en fijn dat je weer even op het werk geweest bent!

Furst, wat vervelend je bijrijder is gevallen zeg, gelukkig niks gebroken! En gelukkig weer fit en fijne sessie gehad met Willeke!

Nouvel, en zoveel afleiding is inderdaad niet altijd makkelijk met een jong paard. Maargoed leren ze ook wel weer veel van, hou ik mezelf dan altijd maar voor. Mijn instructrice is juist erg van dat soort situaties opzoeken want als je altijd in perfecte omstandigheden traint is dat ook niet reëel als je bv op wedstrijd gaat. Daar hou ik me dan aan vast als ik rustig wil longeren en iemand achter zijn trailer staat te prutsen en lawaai maakt waardoor Thomasso spanning krijgt :') Gelukkig het de goede kant op gaat met Trevo zijn been! Jammer van Toto, maar dat hou je soms toch inderdaad, soms volgende keer weg en anders idd even stapje terug voor de lange termijn. Leuk je bezig te zien met Trevo op filmpje, blijf het echt een knap dier vinden ook!

Kasmir, tof je nu zelf op Vilja zit en dat zo goed gaat!

Haf_Woezel, hopelijk geeft de planning wat houvast en mooi geworden met krijt, knap van het afvallen!

Waidida heel fijn die connectie vanaf de grond en ideaal als ze zo op je lichaamstaal letten!

anvt_xx, fijn zo braaf is met zadel en tuig, dat van het puber zijn herken ik wel haha

Dee_Es, ja die band met Hilea is wel speciaal <3 Des heeft echt een lieve oogopslag vind ik, en inderdaad goed om even door te zetten en gebruiken als leermoment, hebben ze wel veel aan!

Met Thomasso in de les bezig geweest met longeren, nu aan de lange lijn en dat ging erg goed! Verder heeft hij op de trailer gestaan met de klep dicht, vond hij wel spannend maar prima te managen. Volgende keer rondje rijden. Gisteren even lekker weer gepoetst. Hoefsmid gevecht en ik kan rustig alle 4 zijn voetjes uitkrabben zo zoet :+

Hilea was ik zondagochtend, maar het stormde. Reageerde zo logisch wel op, dus lekker vanaf de grond gewerkt en was nuttig. Straks weer heen om te rijden.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 09:20

Urosa fijn dat voetjes tillen nu goed gaat, wat een hoop morgen ze toch leren he

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 11:50

Ik lees al een tijdje mee. Vorig jaar ook een beetje mee gekletst in het 2025 topic. Met dat paard inmiddels lekker in zowel de dressuur- als springlessen mee aan het rijden. Voelt als een "gewoon" paard ipv een jong paard. Mijn zwager gaat waarschijnlijk af en toe op deze merrie rijden, daardoor krijg ik iets meer tijd. Tijd om de volgende op te gaan pakken dus.

Afbeelding

Deze knapperd is van juli 2020 en dus bijna 6. Heel lang jeugdig geweest, echt een puppy in zowel uiterlijk als gedrag. Sinds een paar maanden merken we dat hij meer wil, en zich volwassener gedraagt.
Hij is vorige zomer wel al wat gelongeerd met enkel een halster en in een uitgezette cirkel. Afgelopen 2 maanden probeer ik hem af en toe mee te pakken. Ik zet nu geen volledige cirkel meer af voor het simpele werk. Ik zet wat cavaletti neer als afbakening om hem de hoek om te helpen en dan loopt hij keurig zijn rondje.

Gisteren dacht ik na het longeren van de merrie ook bij hem de lobgeersingel even om te doen. Geen reactie, dus ik dacht dan stappen we even een stukje. Nou, toen had ik m in mn nek hangen :') hij ging bokkend over het plein heen. Oeps. Elastische singel had hij al wel om gehad, maar dit vond hij toch even minder geslaagd. Helemaal bol stond hij me aan te kijken na zn rodeo "help".

S avonds een cirkel uitgezet en in de cirkel de longeersingel weer om gedaan. Toen ging het gelukkig goed en heeft hij er een paar rondjes mee gedraafd.

Voor mij wel de bevestiging dat een kennis van me hem in gaat rijden. Hij gaat daar wss een maand naartoe. Ik ben niet bang voor hem, hij is schrikachtig maar nieuwsgierig (rent als eerst weg voor iets, maar staat ook als eerste met z'n neus er weer bovenop om te kijken wat het is). Maar mijn zit id gewoon niet stevig genoeg om dit soort ongein uit te halen. Ik heb een dochtertje van bijna 3, ben alleenstaand en nog een paard te rijden. Bovendien is hij rond de 1,75 hoog en ik maar 1,60. Niet zo veel behoefte aan vliegles :D Wil hem liever gelijk een goede ervaring geven dan dat ik ga zandhappen met zulke sprongen en hij extra van mij schrikt. Ik wil wel zodra zij er een aantal keer op heeft gezeten daar naartoe om hem dan na te rijden nadat zij gereden heeft, stukje begeleiding voor beiden en samen groeien.

Volgende keer zal ik ook op jullie reageren, nu is het al zo'n lang verhaal...