Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 16:43

jazzejam schreef:
Maar op dat moment moet je wel de juiste persoon zijn die dat ziet en ziet dat het te corrigeren is. Het kan ook tegenvallen en zitten er meer problemen in zo'n paardje, en het kan meevallen maar dat weet je pas als je hem zelf hebt. Dat is geen maat voor wat een braaf dier zou moeten kosten.

Mijn ervaring is dat wat dieren kwa karakter laten zien bij minder handige ruiters zelfs na correctie bij een handigere ruiter weer terug komt als ze weer bij een minder handige ruiter zijn.

Daar heb je een punt: als je niet weet waar je naar moet kijken, betaal je altijd de hoofdprijs.

Heb je enige kennis in huis, weet je waar je naar moet kijken, is er best wat te vinden voor een leuke prijs, een beetje werk en een hoop lol.

Maar dat mag hier niet gezegd worden....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 18:33

Ikke, dat zeg je altijd maar als mensen dan vragen waar die paarden staan en of je tips hebt dan geef je niet thuis.

Er zijn imo genoeg leuke paarden te vinden voor redelijke prijzen. Maar dat zijn vaak niet de kant en klare brave paarden. Maar die waar wat werk aan zit.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 18:37

Dat mag zeker gezegd worden, maar eentje die alleen braaf is bij handige mensen is natuurlijk niet echt braaf-braaf. Een echte brave is op vertrouwd terrein bij vrijwel iedereen braaf.

Een paard is niet voor niets goedkoop en mensen willen er niet voor niets zsm vanaf, daar is altijd een reden voor. En als iets te mooi is om waard te zijn dan is dat in de meeste gevallen ook gewoon zo.

Aanschaf is op de lange termijn het goedkoopste van het hele paard, dus je kan beter iets meer uitgeven aan eentje die helemaal naar je zin is dan een project te kopen en dat verschil aan geld voor de aanschaf drie keer kwijt te zijn aan de dierenarts/training.

En nee, dan zeg ik niet dat elk paard 20k moet kosten. Maar er zit nog een heel verschil tussen 2-3k en 6-8k.

Je plezier is ook een hoop waard en dat moet niet vergeten worden. Ellende krijg je vanzelf, dat hoef je niet te kopen :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 19:35

mavantos schreef:
Dat mag zeker gezegd worden, maar eentje die alleen braaf is bij handige mensen is natuurlijk niet echt braaf-braaf. Een echte brave is op vertrouwd terrein bij vrijwel iedereen braaf.

Een paard is niet voor niets goedkoop en mensen willen er niet voor niets zsm vanaf, daar is altijd een reden voor. En als iets te mooi is om waard te zijn dan is dat in de meeste gevallen ook gewoon zo.

Aanschaf is op de lange termijn het goedkoopste van het hele paard, dus je kan beter iets meer uitgeven aan eentje die helemaal naar je zin is dan een project te kopen en dat verschil aan geld voor de aanschaf drie keer kwijt te zijn aan de dierenarts/training.

En nee, dan zeg ik niet dat elk paard 20k moet kosten. Maar er zit nog een heel verschil tussen 2-3k en 6-8k.

Je plezier is ook een hoop waard en dat moet niet vergeten worden. Ellende krijg je vanzelf, dat hoef je niet te kopen :j

Dat ligt eraan wat je zoekt, hoe je zoekt en vooral hoe goed je kijkt.

Het is hier al wel vaker gezegd en dat is ook echt zo: een gezond, betrouwbaar paard kun je vanaf 3 -4k zonder al te veel moeite vinden.
Maar dan mag je eisenlijst ook niet verder gaan dan: gezond, betrouwbaar en eventueel een voorkeur voor geslacht.

Zodra je eisen gaat stellen aan "bewezen prestaties" in welke versie dan ook, dan gaat de teller lopen en die loopt exponentieel op naarmate de eisen strenger worden.
Dat is niet per se slecht maar praat mensen die een simpele boscrosspony zoeken, waar eventueel best wat werk in mag zitten, niet aan dat ze onder de 10k niks kunnen vinden want dat is handelarenpraat!

Zonnetje81

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 20:03

Veel mensen liegen al over braaf en gezond. Daar begint het al bij sommige stallen mee. Zoals bepaalde bekende stallen. Daarnaast kan een groene 3 jarige braaf zijn maar niet de braafheid die we hier bedoelen alla kind mak je stuurt je kind ermee het bos in.

Stuur mij maar eens een brave d pony door die gezond is en braaf. Tussen 3-4 en 10 zit nog een hele hoop. Maar 6-8 is al moeilijk zoeken.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 20:31

ikke schreef:
mavantos schreef:

Dat ligt eraan wat je zoekt, hoe je zoekt en vooral hoe goed je kijkt.

Het is hier al wel vaker gezegd en dat is ook echt zo: een gezond, betrouwbaar paard kun je vanaf 3 -4k zonder al te veel moeite vinden.
Maar dan mag je eisenlijst ook niet verder gaan dan: gezond, betrouwbaar en eventueel een voorkeur voor geslacht.

Zodra je eisen gaat stellen aan "bewezen prestaties" in welke versie dan ook, dan gaat de teller lopen en die loopt exponentieel op naarmate de eisen strenger worden.
Dat is niet per se slecht maar praat mensen die een simpele boscrosspony zoeken, waar eventueel best wat werk in mag zitten, niet aan dat ze onder de 10k niks kunnen vinden want dat is handelarenpraat!

Volgens mij zeg ik ook niet dat je onder de 10k niks kunt vinden toch? Ik zeg alleen dat er nog een verschil is tussen een van 2-3k en een budget van 6-8k.

Ik kan het wel vinden in je reactie overigens hoor. Tussen hele lage prijsklasse zitten echt nog wel een paar leuke paarden, maar de gemiddeld persoon die een braaf paard voor zichzelf zoekt heeft nu eenmaal niet de kennis en kunde overal door heen te prikken en aan een paard te beginnen waar nog werk aan zit. Dat moeten de meeste mensen ook helemaal niet willen joh. Het doel is lekker te genieten van je hobby en niet (onbewust) de ellende van een ander te kopen. De paardenhandel is nu over het algemeen niet eerlijk helaas.

Vergelijk het een beetje als een auto kopen. Voor een zeer klein budget koop je toch sneller een minder betrouwbare variant of eentje met gebreken dan als je net ff wat meer uitgeeft. Een betrouwbare Volvo kost nou eenmaal altijd geld ;)

Paarden zijn zo duur om te onderhouden en helemaal als er wat mis mee is. Spaar dan liever iets door om iets fijns en gezonds te kopen, dan dat je daarna verdriet hebt en een hele hoop (dierenarts)kosten.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 21:38

De auto vergelijking zie ik dus precies anders. Er zijn prima beginners auto's te koop die ook in orde zijn maar gewoon minder uiterlijk of luxe heb . Ik noem een Fiat panda. Prima auto, rijdt van a tot z maar in diezelfde prijsklasse een Mercedes willen dat is vragen om problemen

Je kind die net het rijbewijs heeft geef je ook geen nieuwe porsche maar je zoekt wel een veilige auto maar die mag best al een deukje hebben of minder luxe zijn

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 21:52

Ik kan het nog steeds niet geloven maar de 4-jarige beeldschone vosmerrie gaat na hopelijk een goede APK met ons mee naar huis volgende week! :):)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 21:55

mavantos schreef:
Volgens mij zeg ik ook niet dat je onder de 10k niks kunt vinden toch? Ik zeg alleen dat er nog een verschil is tussen een van 2-3k en een budget van 6-8k.

Ik kan het wel vinden in je reactie overigens hoor. Tussen hele lage prijsklasse zitten echt nog wel een paar leuke paarden, maar de gemiddeld persoon die een braaf paard voor zichzelf zoekt heeft nu eenmaal niet de kennis en kunde overal door heen te prikken en aan een paard te beginnen waar nog werk aan zit. Dat moeten de meeste mensen ook helemaal niet willen joh. Het doel is lekker te genieten van je hobby en niet (onbewust) de ellende van een ander te kopen. De paardenhandel is nu over het algemeen niet eerlijk helaas.

Vergelijk het een beetje als een auto kopen. Voor een zeer klein budget koop je toch sneller een minder betrouwbare variant of eentje met gebreken dan als je net ff wat meer uitgeeft. Een betrouwbare Volvo kost nou eenmaal altijd geld ;)

Paarden zijn zo duur om te onderhouden en helemaal als er wat mis mee is. Spaar dan liever iets door om iets fijns en gezonds te kopen, dan dat je daarna verdriet hebt en een hele hoop (dierenarts)kosten.

Die auto met gebreken schrik ook niet van terug. Op die manier al verschillende auto's gehad en nog steeds, onder andere een oude Panda. Ja, daar moest een nieuwe dorpel, ja dat even een pruts- en knutselklus maar ding kwam er weer fluitend mee door de APK...
En nee, ook die betrouwbare Volvo is aardig in prijs gezakt intussen en dan nog, als je zo'n betrouwbare ouwe bak probeert in te ruilen, krijg je 1000 euro voor de moeite. Maar over vijf jaar krijg ik nog steeds 1000 euro voor de moeite dus wat schrijf ik af? Juist, niks, dus ik rijd vrolijk door met de oude Volvo, op naar de 500k.
Oh enne, voor de prijs van een Panda heb je misschien geen Mercedes maar Saabs zijn er te kust en te keur voor minder. 900NG voor minder dan 1000 euro ga je moeiteloos vinden.

En zo is het ook met paarden; er zijn echt gewone, betrouwbare paarden te koop voor 3k maar dan heb je gewoon basis een betrouwbaar paard, niet een paard waar anderen van om kijken maar wel een paard waar je gewoon lol mee hebt, heel basic, heel simpel, niks spannends, haalt geen enkele voorpagina maar is gewoon een fijne compagnon.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 22:01

Wat fijn Gulpje! Heb je meer informatie om te delen?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 22:04

Ik heb mijn nieuwe aanwinst vandaag precies twee maanden…
Zoek de verschillen Afbeelding

vidya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 22:17

Sky_As schreef:
vidya schreef:
Ik had drie paarden op de planning en alledrie waren een dag voordat ik ging kijken verkocht. Soms al binnen 3 dagen.

Jammer, maar ik zit ook in een kleine vijver te vissen met de wat flegmatieke braveriken die er wel leuk uitzien en een proefje kunnen lopen, maar ook makkelijk mee te nemen zijn buiten. Deze paarden zijn schaaaaaaarrsss..

Ga daar eens op fokken!! ;);)

Maar dan is de vraag, wat is het budget ;)
Want daar kan waarschijnlijk niet voor gefokt worden en braaf gemaakt worden....

10 tot 12k? Moet genoeg zijn dacht ik.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 22:43

De auto vergelijking moet je nou ook weer niet zo serieus nemen _O-.

Je kan vast wel wat vinden voor 3k, maar imo kan je beter iets meer budget hebben om het zoeken eenvoudiger te maken. En je kan natuurlijk altijd blijven kijken naar de 3k paarden, ook als je budget groter is :j

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 22:43

Ik weet nog 2 fribi’s, maar die moeten wel opgepakt worden. Geen al te idiote prijzen ook.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 22:56

Belker schreef:
Ik weet nog 2 fribi’s, maar die moeten wel opgepakt worden. Geen al te idiote prijzen ook.

Hebben ze een beetje maat? En welke leeftijd? Niet voor mezelf trouwens, maar wellicht weet ik iemand.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 23:00

Spannend, Gulpje ! Hopelijk kan ze mee naar huis binnenkort.

Wow, Alja, hij / zij is prachtig ! Wat een verschil zeg.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 23:03

Alja schreef:
Ik heb mijn nieuwe aanwinst vandaag precies twee maanden…
Zoek de verschillen [ [url=m/RkWjuW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Flink opgeknapt, niet alleen de vacht ook in bespiering

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 23:26

Wij zijn vandaag bij een leuke 5 jarige wezen kijken. Vriendin was helemaal blij. Mooi en fijn lopen en fijn gereden. Je kan er ook aan zitten dus geen sensibele. En ik vind het betaalbaar. Voor meer dan de helft kon ik in 2007 niet zo’n paard vinden. We gaan het zien. Zou gezond moeten zijn en al 2x gekeurd zijn in zn leven.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 08:11

ikke schreef:

Het is hier al vaker gezegd: laat maar zien welke paarden je bedoelt! Maar dat kun je niet.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 08:35

Hier gaat de zoektocht beginnen mocht iemand iets weten :D

Merrie of ruin
3-8 jaar
Minimaal 1.68
Braaf, werkwillig, mensgericht
Body en ook lengte in het lijf.
Dressuur, buiten rijden zowel alleen als samen.
Paard wat minder onder de indruk is van de omgeving, makkelijke mond, 3 makkelijke gangen met balans en schakel vermogen.
Gezond, gekeurd of volledig gekeurd mogen worden.
Budget is afhankelijk van het paard. :Y)

Ik heb al wel wat dieren gezien die op papier zouden kunnen passen maar wie weet wat er nog te koop is wat niet op marktplaats of sporthorses staat :D

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 08:43

Lieser schreef:
ikke schreef:

Het is hier al vaker gezegd: laat maar zien welke paarden je bedoelt! Maar dat kun je niet.

Inderdaad voor 3-4 zijn ze er niet.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 08:49

Gulpje schreef:
Ik kan het nog steeds niet geloven maar de 4-jarige beeldschone vosmerrie gaat na hopelijk een goede APK met ons mee naar huis volgende week! :):)

*\o/*
Duimen dat ze door haar APK komt :D

Qua prijzen zeg ik niks. Hier ook altijd onder de 4k kunnen kopen. Behalve het veulen, die was 5k. Ik denk dat je voor die prijzen via via sneller kan slagen dan via de bekende verkoopsites. En anders eerder via mp of bokt dan op sporthorses.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 09:01

Zonnetje81 schreef:
Lieser schreef:

Inderdaad voor 3-4 zijn ze er niet.

Ze zijn er wel. Mijn ruin heb ik voor 5k gekocht, kan ik maanden stilzetten en zo weer opstappen en wegrijden. En van de week nog even op MP gekeken voor een kinderpony, had er binnen 5 minuten 2 gevonden onder de €2500. Maar zoals Ikke ook aangeeft, dan moet je niet teveel andere eisen hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 09:22

Die is goed opgeknapt Alja!

Zonnetje, klinkt goed die bezichtiging. :-)

Gulpje, hopelijk komt ze goed door de APK.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 10:10

3-4 voor een paard gezond en braaf paard, dat is geen 5….

En die advertenties kunnen zoveel zeggen maar de praktijk is vaak nog anders.