Mogelijk winterveulentje op komst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

welmoed__

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 11:58

Stille meelezer meld zich eventjes.

Mijn merrie, die nog nooit een veulen had gehad, had ook soms wisselende uiers. Ene keer wat dikker dan de andere keer en er kwam zelfs soms wat uit als je er aan zat (wat ik natuurlijk niet vaak deed, maar kwam er met schoonmaken achter).
Zegt naar mijn idee dus niet altijd wat als de uier veranderd? Maar ik heb er niet genoeg verstand van.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 12:12

Anna79 schreef:
Sorry, team hooi, ze heeft gewoon die zachte blik omdat ze zoveel aandacht krijgt. En een beetje uier omdat de spekkies daar ook heen gaan :+

Oh dat wil ik ook wel, grotere tietjes als je meer spek krijgt.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 12:19

Koper schreef:
Anna79 schreef:
Sorry, team hooi, ze heeft gewoon die zachte blik omdat ze zoveel aandacht krijgt. En een beetje uier omdat de spekkies daar ook heen gaan :+

Oh dat wil ik ook wel, grotere tietjes als je meer spek krijgt.

Dat is bij mensen wel effectief het geval :o
Dikke personen hebben meestal geen maatje A, zelfs de mannen niet :')

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-24 13:03

Dat soort dingen hoor/lees je inderdaad ook vaak Hevonen. Daarom heb ik zelf ook nog lang getwijfeld...

Leuk dat je ook in team veulen komt Caitlin_K!

Hahaha dan hebben we nog tijden vermaak Lieser :+

Dank je wel Artimes, dat hoop ik ook!

Skyla begint zich gelukkig nog niet te plukken voor een nest Achterom :D

Het zou kunnen Anna79 maar Skyla is niet vet. Maar ik heb ook wel topics over schijndracht gelezen inclusief ontwikkeling in de uiers dus dat kan ook welmoed_. Wellicht kan de normale hormonale cyclus ook invloed hebben op de uier van een merrie maar daar heb ik ook geen verstand van. Ik probeer steeds om van de meest logische verklaring uit te gaan, voor mij is dat op dit moment dracht maar zeker weten doen we het pas als er een veulen naast staat (of nooit komt).

Bij mensen kan het ook  zo werken maar er zit ook een stukje aanleg bij volgens mij Koper en Poekkie (in mijn ervaring wel in iedergeval) :o

Goklijstje:

Juval: 16-01 stippelmerrieveulentje
Tiwi1969: 17-01 stippel vos hengstje
La_Lune: 17-01 bruin merrietje
Danielleeee_: 18-01 zwarte merrie
Lente: 19-01 hengst
Olikea: 19-01 zwarte hengst
xYaartje: 20-01 merrie
Miran: 22-01 vos merrie
Imaudy: 22-01 zwart stippel hengstje
RanjaRietje: 24-01 merrie
Maralyn: 24-01 merrie, vos met witte aftekeningen
Taucha: 25-01 hengstveulentje met hier en daar een vage grijze of zwarte aftekening
Melzazu: 25-01 zwart hengstveulentje 
Kookaburra: 26-01 vos-appaloosa merrieveulen
Alenthe05:26-01 merrie vos met spikkels op dr kont
Ponytante: 27-01 vos stippelmerrie
Linnie050: 27-01 merrie
Mendi: 27-01 merrieveulen, vos met appaloosa kenmerken 
Jaydee_WP: 28-01 zwarte merrie
Jindai: 28-01 voskleurige merrie, met wat stippen op haar kont
Froukje_J: 29-01 zwart hengstveulen
Artimes: 29-01 vos met witte stippels
Wintu: 31-01 zwarte merrie
Stal_Fiore: 31-01 zwart Appaloosa merrie
Marga1: 01-02 merrie zwart met een paar witte vlekken
Shirley: 02-02 voskleurig merrietje
Chibi2: 02-02 bruin stippelhengstje
Urielle: 03-02 vospanterbonte merrie 
Koper: 03-02 zwarte merrie
Omany: 03-02 bruin hengstje met spikkels
Wecha: 04-02
Hettieheks: 04-02 bruin merrietje
Swift: 08-02 vos stippel hengst
Nicky1963: 12-02 vosmerrie met appaloosakenmerken
Charaz: 14-02 hengstje
ChantalAM: 15-02 merrie black appaloosa

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 14:21

Ik zei ooit: Als ik zo veel aankom dat mijn buik verder uitsteekt dan mijn borsten, dan is het tijd voor dieet.

Mijn baas, vrouw met maatje meer: Nee, ze groeien wel mee, zie hier. :+

Ga geen foto plakken. :P Maar idd meestal dijt alle uit als je eenmaal de trend hebt ingezet.

Dus bij Skyla: hangbuik en hangtieten. Kan. En hangende onderlip? :')

Ik blijf lekker kamp veulen. En verder rustig aan want mij helderziende blik mikt op 27 januari en dat is pas over 2 weken. B-)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 14:28

Vind 't niet eerlijk dat Skyla dan nog wel slanke benen heeft ^)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 17:34

Al die gokjes in februari gaan ervan uit dat ze zal overdragen? Was er eerder niet gezegd dat er voor een shet juist een iets kortere dracht wordt verwacht?

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 17:50

Poekkie schreef:
Al die gokjes in februari gaan ervan uit dat ze zal overdragen? Was er eerder niet gezegd dat er voor een shet juist een iets kortere dracht wordt verwacht?

Ik heb voor 12 februari gekozen omdat mijn overleden moeder dan jarig zou zijn.
:o

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 18:19

En ik heb als gokdatum mijn verjaardag. Heeft verder niks te maken met wat ik een logische datum vind voor die pony om te bevallen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 18:28

Wat een experts hier hahaha

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 20:17

Poekkie schreef:

Maar dat beweerde toch ook niemand Poekkie hahahaha. Ik heb het ook nergens op gebaseerd whaha. Het is echt een dolkomisch topic zo _O-

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 21:14

Poekkie schreef:

Bokt zit vol experts :+ Maar hier mag er lekker gezweef-teeft worden *\o/* zonder wetenschappelijke onderbouwingen :D

Ik vind dat hier een veulen in zit… ennehh als dat niet het geval is… kun je er van het voorjaar vast wel eentje instoppen :+

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 21:44

Heerlijk zo'n lekker gezellig ontspannen topic ! *\o/*

Geen gezeur en niemand die afgebrand wordt :+ :+ :+ :+

Jaydee_WP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 22:26

Nou inderdaad. Eens met Neon en Silvia! :j

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 22:37

Ik zie haar eerdaags niet bevallen vandaar mijn gok voor Valentijnsdag, ik hoop voor Swift dat ze niet zolang nog in spanning hoeft te zitten

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-24 23:16

Mijn gok is gebaseerd op het verloop van de dracht van onze Tinker merrie ook niet echt wetenschappelijk te noemen :') En ik ben na één keer een veulen ook zeker geen expert _O- Wilde eerst mijn verjaardag doen als gokje maar ik ben pas op 24 februari jarig dus dat is wel heeeeeel laat, dat gunde ik mezelf ook weer niet eigenlijk :oo

Hahaha ja precies alles groeit wel mee Ponytante. Maar Skyla heeft nog best een strak figuur verder dus ik weet niet of dat een verklaring is >;)

Ik begreep zelf dat een Shetlander veulen eerder veilig geboren kan worden, niet dat de dracht per definitie korter is Poekkie. En ik heb ook gelezen dat winterveulens vaker overdragen worden i.v.m. de weersomstandigheden.
Maar ik hoop ook niet dat we zo lang hoeven te wachten inderdaad Charaz... Ook al zie ik Skyla ook nog niet op hele korte termijn bevallen ben ik er toch wel veel mee bezig en wordt ook heel vaak 's nachts wakker. Aan de ene kant is het fijner als het dichter bij het voorjaar is maar aan de andere kant is niet te lang meer in spanning ook prettig.

Ik vind dit ook een heel gezellig topic waarin iedereen fijn in zijn waarde gelaten wordt ongeacht welk team je kiest, welke datum je gokt, of hoe erg je zweefteeft heerlijk toch! Ik vind het heel tof dat een topic over Skyla zo verloopt omdat Skyla ook een echte verbinder is <3

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 00:18

Ik vind dit topic ook heerlijk ontspannen leesvoer. Ik had nog geen geboorte gokje gedaan zag ik. 31 januari, groene ruin met roze appeloosa kenmerken (of wel geen idee qua kleuren enz, als het maar gezond ter wereld komt toch?).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 00:36

jeetje77 schreef:
Ik vind dit topic ook heerlijk ontspannen leesvoer. Ik had nog geen geboorte gokje gedaan zag ik. 31 januari, groene ruin met roze appeloosa kenmerken (of wel geen idee qua kleuren enz, als het maar gezond ter wereld komt toch?).

Roze appaloosakenmerken zijn dan denk ik die stippels bij de ogen en de neus en koker die je bedoelt, toch? En groen natuurlijk van al het hooi want dit veulen is zowel veulen als hooi (als haas als muis enz) :j

En ruin is gewoon superhandig, die worden mak geboren en je hebt er ook geen castratiekosten aan. Echt jammer dat er niet meer ruins geboren worden.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 00:37

jeetje77 schreef:

Grinnik, dat wordt het eerste veulen ter wereld dat als ruin geboren gaat worden

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 00:41

Dat zal wel niet denk ik. Met zoveel paarden zal er vast minimaal 1 geweest zijn die bij geboorte wel de geslachtskenmerken van een hengst had, maar de ballen miste. Kan me haast niet voorstellen dat dat in al die jaren evolutie en fokken nooit eerder gebeurd is.

Maar erop gokken dat er een ruin uitkomt is wel optimistisch haha.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 08:05

Koper schreef:
Vind 't niet eerlijk dat Skyla dan nog wel slanke benen heeft ^)

_O- _O- _O-

En geen cellulitis!

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 08:32

Koper schreef:
jeetje77 schreef:

Roze appaloosakenmerken zijn dan denk ik die stippels bij de ogen en de neus en koker die je bedoelt, toch? En groen natuurlijk van al het hooi want dit veulen is zowel veulen als hooi (als haas als muis enz) :j

En ruin is gewoon superhandig, die worden mak geboren en je hebt er ook geen castratiekosten aan. Echt jammer dat er niet meer ruins geboren worden.

Ja die groene stipjes idd en een heel enkele op zijn kont.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 08:35

Koper schreef:
jeetje77 schreef:

Ja die groene stipjes idd. En een enkele op zijn kont. En een ruin vanaf geboorte leek me idd gewoon vet makkelijk :j :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 08:57

Ik ga ook voor een ruin _O- , waag me niet aan een geboorte datum en vind het een grappig topic.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 08:59

Mijn datum is gebaseerd op de verjaardag van mijn (wijlen) vader.

Mjjn eigen verjaardag is in oktober. Had gekunt, als ze een olifant draagt zelfs later. Maar alsnog heb ik het onderbuikgevoel dat ik meer kans maak op de koelkast met 27 januari.

Dus de gekozen datum is weloverwogen en berust op diepgaande kennis van zaken. Veel zaken. :+