Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Thirza

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 15:45

Zo lief!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 15:48

Dan heb je inderdaad een heerlijk kerstcadeautje

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 19:19

Wat een heerlijke foto’s van jullie paarden! :+:

Hele fijne dagen gewenst allemaal!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 17:17

Ik heb Vossie vandaag maar weer eens meegenomen. Zadel op een in eerste instantie enkele longe. Ze moest eerst wat energie kwijt. Dat mag... ze kan zo mooi sjouwen, vind ik.

Daarna dubbele lijnen eraan. Dat wilde niet in rust. Uiteindelijk wilde ze gaan liggen, met zadel op. Dus uit de benen gejaagd. Dat hielp, en ook mijn bovenste vingerkootje om zeep (longe sloeg erop denk ik, kootje is nu dik, blauw en pijnlijk).

Van ellende maar weer enkele longe eraan en daar had ik eindelijk weer een paard waar ik trots op kan zijn. Voorlopig maar weer wat stappen terug denk ik.

Op de terugweg moesten we nog wat kalkoenen van de weg jagen, dus we hebben voldoende uitdagingen gehad saampjes.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 19:42

Inderdaad, dan maar een stapje terug. Uiteindelijk komen jullie er wel! :)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 20:06

Wat balen Rocamor :(
Dan idd maar wat stappen terug.

Sheri begint z'n vrolijke zelf weer te worden sinds ie verhuisd is. Hij staat nog in het verband, maar voelt zich verder kiplekker.
Komt nu met gespitste oortjes kijken als ik 'm roep. En ik hoor van stalgenoten dat ie zo rustig is op stal. Ik was stomverbaasd, want ik ken Sheri als 'bokt en steigert bij ieder paard wat zn box uit gaat'.

Hoop dat ik gauw weer wat met 'm mag gaan doen.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 22:04

Wat fijn dat hij wat rustiger wordt! :)

Hier staat morgen op de planning grondwerken, afhankelijk van wat eigenaar natuurlijk wil. Anders wordt het een combinatie van kort longeren en kort grondwerken. Maar persoonlijk heb ik ben liever gewoon 1-2x in de week aan de longe en de rest gewoon rust en grondwerken.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 18:00

Heerlijk dier <3 vandaag ineens alsof het kwartje gevallen was. Geen stop aan longeerlijn uit zichzelf en gewoon in een rustig maar vlot tempo stappen. Geen paniek draf pasjes, maar draf als reactie op mijn hulp om te versnellen (waarmee ik vlotter doorstappen bedoel maar hey, hij geeft een voorwaartse reactie!)
Normaal is draf dan meteen hoofd omhoog en ik luister even een paar rondjes niet meer. En nu was het een drafje met neus laag en: oh wacht mens bedoeld gewoon stappen...
En stappen was normaal dus traag. Dus of hij draafde of stapte traag. :')

Hier staat hij inderdaad los te poseren, heel relaxed. Beugels eerst vast gehad en toen los laten hangen. Geen enkel probleem.

Afbeelding

En het oortje, hij dacht echt: mens wat moet ik hiermee?!
Geen moeite mee gehad om het om te doen :)

Afbeelding

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 18:25

Oh wat fijn zertab

Hier ook een lekker dagje! Reus kent dekje, singel, hoofdstel en beenbeschermers allemaal maar alles altijd afzonderlijk geoefend. Vandaag voor het eerst alles tegelijk op en om. En even 5 min grondwerk gedaan zo bizar wat ik hem gister voor het eerst heb geleerd voert hij vandaag vlekkeloos uit hij is zo slim onthoud werkelijk alles.

Keerzijden hiervan is dat hij ook slechte ervaringen onthoudt. En dus echt problemen richting zijn lies. Normaal zit ik daar dus niet aan maar na de Tristan Tucker instructie toch de lies maar is vast gepakt. Eerst echt weg rennen en achteruit slaan maar toen die door had dat als hij stil stond het oke was en er niets gebeurde kon ik iedere keer mijn hand in zijn lies leggen. Dus weer een probleem verholpen.

Afbeelding

Afbeelding

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 20:11

Ons Propje heeft een paar dagen stil gestaan in verband met het slechte weer. Gisteren weer lekker aan de longe gelopen met voor de eerste keer het longeer singeltje op. Hij zat rammetje vol energie, alleen de manier hoe dat er uit komt kan ik wel om lachen de lucht in vanuit bijna stilstand, daarna braaf verder lopen. “Zo dat is er uit” en door. Eerst even 10 minuten uit galopperen aan de longe, vervolgens gewoon kunnen werken terwijl overal vuurwerk was. Hij blijft niet aan de gang of gaat niet overstuur of zo. Heerlijk dat karakter. <3

Vandaag heeft hij voor de eerste keer met barebackpad op gelongeerd. Ik heb nog niet gekeken naar of ik een passend zadel heb. Was een prima tussenstap.Afbeelding

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 20:26

Jullie ook weer lekker bezig dus.

Ik heb vos ook meegenomen naar de bak, wat wijfelend, omdat mijn vingertop dik en blauw is (banden van het eerste gewricht hebben fikse opdonder gehad denk) door die actie van gisteren en onverwachte acties of druk erop zijn euhm, minder prettig :+

We begonnen wat onstuimig, maar uiteindelijk kon ze prachtig stappen en magnifique galopperen. Draf had wat rustiger gemogen voor het mooie, maar wat kun je je paard prachtig vinden zeg!

Al met al was ik tevreden dus over vandaag.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 21:20

Klinkt goed allemaal :)

Naast Pharon help ik ook met twee andere jonkies, zelfde leeftijd. Heel grappig om te zien hoe ze alle drie anders zijn, ook andere dingen spanend vinden en hun eigen tempo hebben. Zo is er eentje die peesbeschermers doodeng vindt, maar gelukkig ging het al beter vandaag! En de vos die er staat vindt het spannend als het kopstuk over zijn oren gaat. En Pharon heeft er dus een handje van om tijdens het longeren te besluiten om te stoppen en naar mij toe te komen, gelukkig vandaga dus voor het eerst niet! Maar nu zag ik dit gedrag weer terug in die zwarte... Wat leren die paarden elkaar in de stal? :')

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 21:42

Volgens mij vertellen ze elkaar wat ze moeten proberen _O-.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 21:44

Rocamor schreef:
Volgens mij vertellen ze elkaar wat ze moeten proberen _O-.

Ja dan mag Pharon even uitleggen dat peesbeschermers niet eng zijn :+

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 00:07

Mag ik me ook komen melden hier ? Hier een gelders paard fokkerij dus elk jaar wel wat jonkies die langzaamaan beleerd worden, op dit moment ben ik bezig met onze 5 jarige hengst aan het voorbereiden op het werk voor de kar, onze 2,5 jarige hengst pak ik enkele keren in de week spelenderwijs mee en verder ook 3 dames in de leeftijd van 2,5 tot 5 die langzaam voorbereid gaan worden :j

Mooi om te zien hoe jullie het doen en mee te lezen. Hier van vriendlief de Tristan Tucker cursus gekregen voor kerst en onwijs blij mee, vindt het een mooie cursus zo op het eerste gezicht en zeker iets waar ik wat aan heb!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 08:53

Ik ben op het moment echt iedere dag met Reus wat aan het oefenen, heel kort maar even alles goed bevestigen wat hij nu kent. Dan krijgt hij straks weer even lekker 1 a 2 weken vrij, want zijn kleine vriendje Tin Tin (8 maanden) zal ik gaan afspenen (op 1 januari). En ik vind het zielig om Tin Tin extra stess te geven door Reus dan ook bij hem weg te halen. Dus pas als hij echt gewend is niet meer bij zijn moeder te staan zal ik pas weer wat met reus gaan doen. Dus de komende dagen maak ik nog even goed gebruik van de droge momentjes die we hebben.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 16:49

@Dara: prima toch? Al ben je er maar vijf minuten mee bezig. Ik probeer ook niet te lang bezig te zijn en meer korte momenten :)

Ik moet even iets kwijt, waar ik toch mee zit. Vanmorgen bij paard geweest. Hij schrok al toen ik binnen kwam. Borstelen was moeilijker want meneer draaide constant. Hij stond wel los vast zodat hij hooi kon eten, maar had daar weinig zin in. Door het draaien ook een paar keer mijn stem moeten verheffen, en ik denk ook wat te lomp nu zo achteraf. Hij vond dat ook wel spannend nog. Nou toen moesten we de stal uit... Drama. Hij wilde niet. Verzette geen hoef. Uiteindelijk heeft eigenaar hem vanuit achter eruit gejaagd. Natuurlijk hoort het zo niet, maar wederom niet mijn paard en eerlijk gezegd was ik ook wat wanhopig en mijn geduld ook wat op...

Aan de longe prima gewerkt. Snel aan de hulpen als in snel draven. Maar niet paniekerig en ook weer rustig naar stap te krijgen. Tussen het longeren door doe ik stukjes grondwerk. Dat bestaat bij ons uit mij volgen, halt houden als ik stop en achterwaarts. Dat moet er eerst goed in voordat ik verder ga. En dat ging ook super goed, volgde me trouw en stopte als ik stopte. Uiteindelijk ook zonder longeerlijn op de cirkel gewerkt en dat ging ook goed. Gericht op mij en luisteren.

Om ook het stal gebeuren goed af te sluiten, dus weer in de stal en eruit. En hij wilde weer niet :( uiteindelijk wel,

Misschien was hij wat angstig door de wind of door het vuurwerk wat toch wel afgelopen dagen al wat begon. Niet veel maar toch. Misschien omdat hij mij niet respecteerde als leider maar lijkt me niet? Of zat er iets niet goed? Ik heb namelijk het bit de laatste oefensessie wat hoger gedaan, omdat hij mij vrij laag leek hangen. Daarna liep hij wel in een keer mee...

Ik voel me er rot om. Misschien wil ik te snel. Te veel. Is dit gewoon het proces en komen we elke keer iets anders tegen wat we wel weer oplossen. Maar ik haat het dat ik wellicht onbedoeld hard tegen hem ben geweest. En we zijn volgens mij beide echt wel gericht op elkaar, willen beide ons best doen voor elkaar. Hij doet echt zijn best. En beide ook ontzettend gevoelig....

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 17:19

Zertab, goed dat je naar jezelf kijkt. Hier lopen we allemaal tegen dit soort dingen aan. Soms snappen we zelf ook niet wat er aan de hand is.

Geef het even tijd, kijk volgende keer of je iets ziet aan hem. Wellicht is enkel "zijn" (hangend over de deur, of in de hoek van zijn box staan) al voldoende. Wellicht was hij overprikkeld en lukte het even niet.

Probeer het los te laten, met jonge paarden werken is steeds weer uitdagend; waarom ging het gisteren wel goed en vandaag niet? Wat is er veranderd? Zeg het maar. Soms is het zo.

"Komt goed, schatje" :knuffel:

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 17:50

Zo denk ik ik al 2 dagen waarom stopt hij op het paadje richting stal/ terug na bak.. ( ze loopt het 2x per dag) waarom dan nu ineens stoppen en blijven staan verzin het maar..

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 19:25

Hele andere vraag maar voor de mensen die zo ver zijn hebben jullie de eerste aantal keren dat je er op gaat met je instructie?

Of hebben ze daar een bepaalde afspraken over 1x per week 30 min abonnement of weet ik veel

Of gewoon zelf wat " prutsen " en les afspreken per x

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 19:27

Wij zijn nog niet zover. Maar ik zou dat wel willen zelf :)

Hier vandaag wel op Vos kunnen hangen in de stal. Hij is zo braaf.. zo makkelijk. Dus ik durfde het wel aan. Wel met cap en ook meteen voet uit de beugel toen ik eenmaal over het zadel hing, voor het geval ik er snel af zou moeten. Maar was geen probleem :D

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 20:25

Zertab, misschien begeef ik me nu op glad ijs (sinds de discussie over het ongevraagd advies geven) Maar zou het niet kunnen dat je iets te veel doet en iets te hard gaat dat hij de lol een beetje kwijt is.
Je bent natuurlijk in korte tijd van er niet achterlangs kunnen lopen naar zadel op en hoofdstel in en echt aan het werk gegaan. Dat zijn best wel flinke stappen. En als ik dan lees dat je longeert en tussen het longeren door grondwerk doet en daarna nog oefent met de stal in en uit gaan dan zegt mijn gevoel dat je dan best wel ff met hem bezig bent.
Wij denken al snel oh hij heeft 23,5 uur voor zichzelf dat half uurtje kan hij wel wat doen. Maar als hij denkt iedere keer als zij er is moet ik aan het werk dan is misschien de lol er snel voor hem af.

Ik wil dus niet zeggen dat je dat doet of dat je het niet goed doet, maar dat je eventueel kan kijken of hij jou of de plek waar hij heen moet van uit zijn stal niet te veel associeert met werken.
En uiteraard kan het ook gewoon een moment opnamen zijn dat hij er gewoon ff geen zin in had vandaag er hoeft echt niet altijd ergens iets achter te zitten.
En ja wind en vuurwerk werkt ook niet echt mee natuurlijk...

Om te voorkomen dat Reus het niet meer leuk vindt om mee te gaan neem ik hem ook af en toe mee naar de bak of het longeerrondje om alleen ff iets te eten of ff te poetsen.
Of echt een mini sessie van 2 tot 5 minuten.

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 21:08

Zertab schreef:
@Dara: prima toch? Al ben je er maar vijf minuten mee bezig. Ik probeer ook niet te lang bezig te zijn en meer korte momenten :)

Ik moet even iets kwijt, waar ik toch mee zit. Vanmorgen bij paard geweest. Hij schrok al toen ik binnen kwam. Borstelen was moeilijker want meneer draaide constant. Hij stond wel los vast zodat hij hooi kon eten, maar had daar weinig zin in. Door het draaien ook een paar keer mijn stem moeten verheffen, en ik denk ook wat te lomp nu zo achteraf. Hij vond dat ook wel spannend nog. Nou toen moesten we de stal uit... Drama. Hij wilde niet. Verzette geen hoef. Uiteindelijk heeft eigenaar hem vanuit achter eruit gejaagd. Natuurlijk hoort het zo niet, maar wederom niet mijn paard en eerlijk gezegd was ik ook wat wanhopig en mijn geduld ook wat op...

Aan de longe prima gewerkt. Snel aan de hulpen als in snel draven. Maar niet paniekerig en ook weer rustig naar stap te krijgen. Tussen het longeren door doe ik stukjes grondwerk. Dat bestaat bij ons uit mij volgen, halt houden als ik stop en achterwaarts. Dat moet er eerst goed in voordat ik verder ga. En dat ging ook super goed, volgde me trouw en stopte als ik stopte. Uiteindelijk ook zonder longeerlijn op de cirkel gewerkt en dat ging ook goed. Gericht op mij en luisteren.

Om ook het stal gebeuren goed af te sluiten, dus weer in de stal en eruit. En hij wilde weer niet :( uiteindelijk wel,

Misschien was hij wat angstig door de wind of door het vuurwerk wat toch wel afgelopen dagen al wat begon. Niet veel maar toch. Misschien omdat hij mij niet respecteerde als leider maar lijkt me niet? Of zat er iets niet goed? Ik heb namelijk het bit de laatste oefensessie wat hoger gedaan, omdat hij mij vrij laag leek hangen. Daarna liep hij wel in een keer mee...

Ik voel me er rot om. Misschien wil ik te snel. Te veel. Is dit gewoon het proces en komen we elke keer iets anders tegen wat we wel weer oplossen. Maar ik haat het dat ik wellicht onbedoeld hard tegen hem ben geweest. En we zijn volgens mij beide echt wel gericht op elkaar, willen beide ons best doen voor elkaar. Hij doet echt zijn best. En beide ook ontzettend gevoelig....

Als ik dit lees, lijkt het erop dat zijn emmer vol zit. Wellicht is het een goed idee om deze dagen een stapje terug te doen? Bij ons in de buurt wordt er behoorlijk wat vuurwerk afgestoken, en sommige dieren hebben daar last van, waardoor hun spanningsboog korter wordt.

Koda lijkt deze dagen inderdaad wat nerveuzer en drammeriger te zijn, waarbij hij snel zijn concentratie verliest. Op dit moment vraag ik even minder van hem.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 17:32

Fijne jaarwisseling allemaal!
En hopelijk komen alle paarden er zo stressloos mogelijk door heen.

wennie19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 22:40

Alvast de beste wensen iedereen