Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 07:39

@fly_high wat stom van het commentaar bij nr. 3 Het is toch sowieso logisch dat iemand op een vreemd paard moet wennen enz maar ongevraagd commentaar geven op een combinatie waar je helemaal niks mee te maken hebt slaat nergens op. Daar had ik als verkoper ook zeker wat van gezegd.
Ik als eigenaar van paard nr.2 :D kan in elk geval bevestigen dat het echt niet nodig is om commentaar te geven op je rijkunsten want volgens mij zit dat wel goed. Laat je niet kisten en ga gewoon door met je zoektocht!

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 09:20

opisop_shop schreef:
@fly_high wat stom van het commentaar bij nr. 3 Het is toch sowieso logisch dat iemand op een vreemd paard moet wennen enz maar ongevraagd commentaar geven op een combinatie waar je helemaal niks mee te maken hebt slaat nergens op. Daar had ik als verkoper ook zeker wat van gezegd.
Ik als eigenaar van paard nr.2 :D kan in elk geval bevestigen dat het echt niet nodig is om commentaar te geven op je rijkunsten want volgens mij zit dat wel goed. Laat je niet kisten en ga gewoon door met je zoektocht!

Dat is dan weer een fijne opsteker op de vroege ochtend +:)+ Inderdaad gewoon lekker verder zoeken Fly. Er komt vanzelf een passend paard op de pad :)

Verder nog mensen op pad geweest dit weekend?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 12:54

Dat is zo lief! zeker een lekker begin van de dag :)

Ik ben al door mijn grootste frustratie heen en ga mijn zoektocht proberen te hervatten :)

Ik krijg langzamerhand wel het idee dat ALLES rond 10K een hele waslijst aan mankamenten heeft en dan meestal ook nogal vreemde eigenaren erbij... Een vrij leuk paardje gespot, zit wat werk aan maar wel te overzien, maar joh de eigenaren hebben 0 verstand van zaken (paard is van dochterlief) en weten gewoon niet waar ze het over hebben. Keuren kan bij de vaste DA van hun manege want DA is DA toch? :+ En het is sowieso gezond want dochterlief rijdt erop dan moet het goed zijn toch? zo'n insteek een beetje. Dan gaan mijn alarmbellen meteen af uiteraard, maar anderzijds blijf ik me afvragen of het paard wellicht wel in orde kan zijn alleen doen de eigenaren zo raar doen uit onwetenheid? Mijn ouders zijn namelijk nog veel malen erger geweest nu dat ik eraan denk :')

Kymalin

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:03

Ik geloof wel dat sommige mensen echt zo onwetend zijn. Die hebben het paard hoogstwaarschijnlijk ook zelf zonder keuren aangeschaft.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 16:14

Fly_high schreef:
Dat is zo lief! zeker een lekker begin van de dag :)

Ik ben al door mijn grootste frustratie heen en ga mijn zoektocht proberen te hervatten :)

Ik krijg langzamerhand wel het idee dat ALLES rond 10K een hele waslijst aan mankamenten heeft en dan meestal ook nogal vreemde eigenaren erbij... Een vrij leuk paardje gespot, zit wat werk aan maar wel te overzien, maar joh de eigenaren hebben 0 verstand van zaken (paard is van dochterlief) en weten gewoon niet waar ze het over hebben. Keuren kan bij de vaste DA van hun manege want DA is DA toch? :+ En het is sowieso gezond want dochterlief rijdt erop dan moet het goed zijn toch? zo'n insteek een beetje. Dan gaan mijn alarmbellen meteen af uiteraard, maar anderzijds blijf ik me afvragen of het paard wellicht wel in orde kan zijn alleen doen de eigenaren zo raar doen uit onwetenheid? Mijn ouders zijn namelijk nog veel malen erger geweest nu dat ik eraan denk :')

Ik zou zeggen gewoon kijken en proefrijden, en mocht je het wat vinden daar ter plekke onderhandelen of je mag keuren bij da naar keuze.
Wellicht kan je het mondeling beter toelichten en snappen ze dan wat je bedoelt. Soms snappen mensen het echt niet.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 17:10

@Fly_high: Kan ook zijn dat de eigenaren 'dom' spelen. Zo is ooit bij mij op stal een paard verkocht welke ze eerst niet aan de straatstenen kwijtraakte. Ze hadden hun dochter al een nieuwe beloofd en deze moest eerst weg.

Recent bij een net zadelmakke merrie geweest. Geen goedkope. Paard liep gewoon niet rad en dan als eigenaar zeggen ze is nog niet zolang onder het zadel dus je moet er even doorheen kijken. Ik heb vriendelijk bedankt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 18:55

grauwman schreef:
Recent bij een net zadelmakke merrie geweest. Geen goedkope. Paard liep gewoon niet rad en dan als eigenaar zeggen ze is nog niet zolang onder het zadel dus je moet er even doorheen kijken. Ik heb vriendelijk bedankt.

Hahaha, nee dat mag echt niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 18:56

Kymalin schreef:
Ik geloof wel dat sommige mensen echt zo onwetend zijn. Die hebben het paard hoogstwaarschijnlijk ook zelf zonder keuren aangeschaft.

Dat kan zo maar waar zijn.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 19:07

[quote
Verder nog mensen op pad geweest dit weekend?[/quote]

Zaterdag op bezoek bij een stal met meerdere Freibergers geweest. Vooral ter oriëntatie…. Ik speel met de gedachte om een sport-gebouwde merrie te kopen. Gewoon voor de leuk. Word ik daar ter plekke verliefd op een ruin (en hij op mij 8-).Als het een merrie was geweest had ik m ter plekke gekocht… Maar ja….’t is geen merrie. Dusss…. Vrijdag nog maar een keertje kijken of ik er nog steeds zo weg van ben…. :D

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 19:18

mamabird schreef:
[quote

Zaterdag op bezoek bij een stal met meerdere Freibergers geweest. Vooral ter oriëntatie…. Ik speel met de gedachte om een sport-gebouwde merrie te kopen. Gewoon voor de leuk. Word ik daar ter plekke verliefd op een ruin (en hij op mij 8-).Als het een merrie was geweest had ik m ter plekke gekocht… Maar ja….’t is geen merrie. Dusss…. Vrijdag nog maar een keertje kijken of ik er nog steeds zo weg van ben…. :D[/quote]
Dit vind ik stiekem de leukste berichten… :D

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 19:26

:o

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 19:26

absque_dubio schreef:
Zaterdag op bezoek bij een stal met meerdere Freibergers geweest. Vooral ter oriëntatie…. Ik speel met de gedachte om een sport-gebouwde merrie te kopen. Gewoon voor de leuk. Word ik daar ter plekke verliefd op een ruin (en hij op mij 8-).Als het een merrie was geweest had ik m ter plekke gekocht… Maar ja….’t is geen merrie. Dusss…. Vrijdag nog maar een keertje kijken of ik er nog steeds zo weg van ben…. :D

Dit vind ik stiekem de leukste berichten… :D[/quote]

Hey, een beetje genderneutraliteit he! :P
Kun je niet doorvragen of ze iets weten in vrouwelijke vorm? Of je moet je ideeën om te fokken(want daarom wil je denk ik een merrie?) even in de ijskast zetten. :P

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 19:28

Je kan altijd nog klonen voor een nakomeling :')

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 19:33

mamabird schreef:

Oeh spannend. Dit zijn inderdaad altijd de leuke berichten. Reuze benieuwd of de liefde vrijdag nog steeds wederzijds is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 19:39

mamabird schreef:
[quote

Zaterdag op bezoek bij een stal met meerdere Freibergers geweest. Vooral ter oriëntatie…. Ik speel met de gedachte om een sport-gebouwde merrie te kopen. Gewoon voor de leuk. Word ik daar ter plekke verliefd op een ruin (en hij op mij 8-).Als het een merrie was geweest had ik m ter plekke gekocht… Maar ja….’t is geen merrie. Dusss…. Vrijdag nog maar een keertje kijken of ik er nog steeds zo weg van ben…. :D[/quote]

O, wat leuk zeg!

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 20:11

mamabird schreef:
[quote

Oeeeeeh leuk! Ben je in weerselo geweest?

Mijn Fjordenmans is inmiddels ook op stal :D

Hoewel ik een keuze had gemaakt, heb ik een week voor het moment suprême nog geswitcht van fjord. Ik ben nooit zo twijfelachtig, maar na tig keer op de weide te zijn geweest werd ik vooral gekozen door 1 van de andere ruinen uit de koppel en verloor ik langzaam mijn hart ( en vast beradenheid voor de ander te gaan). Tot nu toe ben ik meer dan blij dat ik mijn gevoel heb gevolgd.
Laatst bijgewerkt door Sica op 05-04-22 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Puntjes verwijderd uit plaatsnaam

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 20:18

mamabird schreef:

Ik weet eigenlijk niets over Freibergers maar wat ik er over heb gelezen spreken ze me qua karakter wel aan. Ik zou dan denk ik zelf ook meer voor een sport gebouwd type gaan maar ik heb geen idee in welke prijsklasse ze zitten. Uitgaande van een 12 a 14 plusser. Is er iemand die daar een beetje in zit?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 20:20

Spaansepony schreef:
Fly_high schreef:
Een vrij leuk paardje gespot, zit wat werk aan maar wel te overzien, maar joh de eigenaren hebben 0 verstand van zaken (paard is van dochterlief) en weten gewoon niet waar ze het over hebben. Keuren kan bij de vaste DA van hun manege want DA is DA toch? :+ En het is sowieso gezond want dochterlief rijdt erop dan moet het goed zijn toch? zo'n insteek een beetje. Dan gaan mijn alarmbellen meteen af uiteraard, maar anderzijds blijf ik me afvragen of het paard wellicht wel in orde kan zijn alleen doen de eigenaren zo raar doen uit onwetenheid? Mijn ouders zijn namelijk nog veel malen erger geweest nu dat ik eraan denk :')

Ik zou zeggen gewoon kijken en proefrijden, en mocht je het wat vinden daar ter plekke onderhandelen of je mag keuren bij da naar keuze.
Wellicht kan je het mondeling beter toelichten en snappen ze dan wat je bedoelt. Soms snappen mensen het echt niet.

Ik ben er wel langs geweest, heb hekel aan gemiste kansen en de huidige eigenaren koop je niet mee was mijn beredenering :o

Het paard is echt een leukerd, nog vele malen leuker dan wat ik van het filmpje kon opmaken. Ik had er meteen klik mee ook <3 Qua management klopt IMO een en ander niet helemaal, maar niets dramatisch. En nu komen we aan bij het keuren verhaal... Ze hebben geen eigen trailer en 0 verstand van laden, een ander krijgt het beest wel op de trailer maar zij durven het niet aan. Eis van hun kant is dat het paard op eigen stal gekeurd wordt, mag wel door een dierenarts naar keuze, ook röntgenologisch etc. Het is op zich een grote stal met zat faciliteiten om een klinische en rx keuring fatsoenlijk uit te voeren.

Het zit me allemaal zo dwars... Dat het paard blijkbaar lastig te laden is is een ding, ik heb filmpjes van trailer laden van hen gekregen en het is gewoon gebrek aan ervaring maar hij doet echt niets spannends. Niets wat met wat snoepjes en geduld niet op te lossen is zeg maar ;) Beest is verder ook hartstikke lief in omgang. Maar ik ben altijd van alle onderzoeken op kliniek doen, mobiele röntgenfoto's zouden minder betrouwbaar zijn dacht ik :? En dat ze daar zo stevig in staan doet mijn alarmbellen echt rinkelen... Zouden jullie dat wel overwegen met zulke voorwaarden?

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 20:21

Kymalin schreef:
mamabird schreef:

Ik weet eigenlijk niets over Freibergers maar wat ik er over heb gelezen spreken ze me qua karakter wel aan. Ik zou dan denk ik zelf ook meer voor een sport gebouwd type gaan maar ik heb geen idee in welke prijsklasse ze zitten. Uitgaande van een 12 a 14 plusser. Is er iemand die daar een beetje in zit?

Ga maar uit tussen de 10.000 en 15.000

Ik heb een paar maand terug geïnformeerd voor een 3,5 jarige (groene) ruin die moest €9500 opbrengen. Een 15 jarige (2 jaar geleden groen geïmporteerd als je het internet een beetje uitspitte ) €8500.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 20:25

linda_arnold schreef:
Kymalin schreef:

Ik heb een paar maand terug geïnformeerd voor een 3,5 jarige (groene) ruin die moest €9500 opbrengen. Een 15 jarige (2 jaar geleden groen geïmporteerd als je het internet een beetje uitspitte ) €8500.

Of je pleegt enig onderzoek.

Hoe belangrijk zijn bepaalde eisen voor je? Durf je verder te kijken dan je Nederlandse neus lang is?
Als je even zoekt, vindt je meer opties. Dan heb je meer keuze en kun je beter bepalen of het wel nodig is om 10k+ uit te geven.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 20:32

Fly high ik snap opzich particulieren wel in dat opzicht. Geen verstand en geen geleur willen. Volgens mijn zijn mobiele röntgen foto's ook prima te beoordelen.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 20:33

Fly_high schreef:
Spaansepony"
[quote="Fly_high schreef:
Een vrij leuk paardje gespot, zit wat werk aan maar wel te overzien, maar joh de eigenaren hebben 0 verstand van zaken (paard is van dochterlief) en weten gewoon niet waar ze het over hebben. Keuren kan bij de vaste DA van hun manege want DA is DA toch? :+ En het is sowieso gezond want dochterlief rijdt erop dan moet het goed zijn toch? zo'n insteek een beetje. Dan gaan mijn alarmbellen meteen af uiteraard, maar anderzijds blijf ik me afvragen of het paard wellicht wel in orde kan zijn alleen doen de eigenaren zo raar doen uit onwetenheid? Mijn ouders zijn namelijk nog veel malen erger geweest nu dat ik eraan denk :')

Ik ben er wel langs geweest, heb hekel aan gemiste kansen en de huidige eigenaren koop je niet mee was mijn beredenering :o

Het paard is echt een leukerd, nog vele malen leuker dan wat ik van het filmpje kon opmaken. Ik had er meteen klik mee ook <3 Qua management klopt IMO een en ander niet helemaal, maar niets dramatisch. En nu komen we aan bij het keuren verhaal... Ze hebben geen eigen trailer en 0 verstand van laden, een ander krijgt het beest wel op de trailer maar zij durven het niet aan. Eis van hun kant is dat het paard op eigen stal gekeurd wordt, mag wel door een dierenarts naar keuze, ook röntgenologisch etc. Het is op zich een grote stal met zat faciliteiten om een klinische en rx keuring fatsoenlijk uit te voeren.

Het zit me allemaal zo dwars... Dat het paard blijkbaar lastig te laden is is een ding, ik heb filmpjes van trailer laden van hen gekregen en het is gewoon gebrek aan ervaring maar hij doet echt niets spannends. Niets wat met wat snoepjes en geduld niet op te lossen is zeg maar ;) Beest is verder ook hartstikke lief in omgang. Maar ik ben altijd van alle onderzoeken op kliniek doen, mobiele röntgenfoto's zouden minder betrouwbaar zijn dacht ik :? En dat ze daar zo stevig in staan doet mijn alarmbellen echt rinkelen... Zouden jullie dat wel overwegen met zulke voorwaarden?[/quote]

Ja als het een paard is waar ik de klik bij voel en dierenarts naar keuze mag kiezen op hun stalling zou ik gewoon daarvoor gaan.
Ze kunnen tegenwoordig echt goede foto’s maken met mobile Appa.
Dus die gok zou ik wel durven. En dat trailer laden leren ze vanzelf wel, hier deed de mijne in begin ook moeilijk, maar hij moest gewoon mee naar les en wedstrijden na 3 keer was het grapje wel over en nu loopt hij met touwtje om z’n nek de trailer op. (Al mijn dieren inmiddels)

Een onafhankelijke dierenarts die bij hen komt keuren die jij gekozen hebt werkt niet in hun voordeel. Dus daar zou ik mij niet te druk om maken.
Als hij glansrijk door de keuring komt is je trailer laden het minst erge probleem.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 20:34

ikke schreef:
linda_arnold schreef:

Of je pleegt enig onderzoek.

Hoe belangrijk zijn bepaalde eisen voor je? Durf je verder te kijken dan je Nederlandse neus lang is?
Als je even zoekt, vindt je meer opties. Dan heb je meer keuze en kun je beter bepalen of het wel nodig is om 10k+ uit te geven.

Onderzoek wordt natuurlijk geen mens dommer van. Op e-horses worden er wel aangeboden. Na de feldtesten komen we vaak ook wel weer een aantal op de markt, maar mij werd gezegd; goede freibergers willen ze vaak zelf ook niet kwijt. De goedkopere zijn soms ook degene van de projectwaardige kwaliteit.

Het is een wereldje met connecties en een ras met schaarste net als schwarzwalders.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 21:31

Ben benieuwd Mamabird !
En ook wbt Fly high of je gaat laten keuren.
Linda Arnold: rond de 10 of misschien iets er onder moet lukken ( ruim er boven ook, uiteraard :D ) . In België zijn fijne adresjes. Echter meestal jonge dieren. Mocht je meer info willen: PB.

Mijne heeft geen veldtest gedaan ( ze was als 3 jarige ziek en kreeg n certificaat voor uitstel - maar was toen al naar NL verkocht ) , maar is n echte sportfreiberger. Ga haar nu Duitse L proeven starten .

Edit: in Duitsland ( vaak dus via Ehorses ) zijn ze meestal duurder. Alle rassen .

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 21:51

Om even over de freibergers verder te praten, wij hebben vorig jaar ene geïmporteerd uit Zwitserland en zouden dit meteen overdoen . Wat een heerlijk beest! Lief, gevoelig, koel, voorwaarts, wil altijd zijn best voor je doen.
Persoonlijk zou ik eerder importeren dan in Nederland of België 1 te kopen. Tip: hier altijd laten testen op PSSM1 !