Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Maar zelf liet ze zich zo niet kroelen. Dat vond ze geen goed plan dus dat heb ik gerespecteerd. Je gaat hun wensen vanzelf respecteren met die hoorns.
Dieren zelf waren ook heel mooi verzorgd. En het was geen aangekondigd bezoek. Ik ga daar normaal hooi halen en dan ben ik weer weg maar zag ze op stal staan (gewoonlijk staan ze buiten) en kon het niet laten om te vragen of ik een keer mocht gaan kijken.
Ja hoor, geen probleem.
" (die liet zich echt kroelen op het hoofd)
Boer zei wel dat ze in principe rustiger zijn dan paarden maar toch... Daar heb je wat aan die keer dat eentje het niet is. 
ik speelde vroeger veel bij een vriendin die op een boerderij woonde. Ik ging dan einde middag helpen met koeien halen uit het land (het liefst op de shetlandpony
). Zij hadden een koe die fantastisch melk gaf maar levensgevaarlijk was. We moesten met z'n allen achter een hek blijven wachten totdat 'Beauty' het land uit was, voor we de rest konden halen. Zij heeft meerdere malen de boer de sloot in gejaagd of op de kop (want ze had geen hoorns meer) genomen
Ja deze hadden allemaal hun hoorns nog, Volgens mij was eentje één hoorn "kwijt" alsin: die was korter dan de andere. Groeit dat nog terug?
Voorhoofd kroelen was prima maar fikken van mijn hoorns ofzo...
Ik heb ooit één topic geopend waarin de discussie ontstond dat hij absoluut met contact gereden moest worden want anders zou er nooit wat van komen. Beest wordt nog steeds amper met contact gereden...
Zou mij ook kunnen overkomen hoor Morganlefay. Effe niet opletten en het foute perceel op wandelen als er meerdere naast elkaar liggen.
Zelfs als je het onderbouwt.... Daar kan ik gewoon niks mee.
Ik kan er ook niets aan doen dat Sam de boekjes wat sneller uitgelezen had dan een gemiddeld paard. 
Alleen in galop zoekt ze zelf iets meer contact maar dan hebben we het echt over "contact" en niks meer. Die is gewoon heel licht in dat mondje en eigenlijk vind ik dat helemaal prima, ik kan haar "oppakken" tot het galop contact waardoor je goed moet kijken dat er eigenlijk geen contact is voor eventueel op wedstrijd, maar thuis wordt die echt zo ongeveer ala western gereden kwa teugelcontact. 

dan is het dus echt werken met dat lucht geven en terug op pakken en er het beste van hopen. Maflinger_S schreef:Interessant wat je zegt over "western teugelcontact". Ik heb jarenlang western gereden met mijn mafje en het is niet zo dat er binnen de westernsport met geen of weinig teugelcontact wordt gereden. Het is namelijk zo dat het paard "in het frame" moet lopen, een houding waarin het zichzelf draagt. Als dat goed gebeurt, voelt dat alsof het paard zich onder je een beetje opblaast als een ballonnetje, waarbij de teugels inderdaad slap lijken te hangen en een licht contact met de mond maken. Als je paard uit het frame dreigt te gaan kan je, als je met shanks, een scharenbit, rijdt, je hand (je rijdt dan hoogstwaarschijnlijk ook eenhandig) iets omhoog doen om de hefboomwerking van je bit te activeren.
Ik denk dat jij inderdaad wel zo ongeveer rijdt, gezien je lichamelijke beperkingen. Altijd mooi om te lezen hoe jij oplossingen hebt gevonden om het voor jou en je paarden werkbaar te maken. Ik denk dat als er iemand anders op jouw paarden stapt, je paarden binnen no time over de emmer zijn omdat ze heel andere, misschien wel grovere, hulpen krijgen.
ik merk wel erg het verschil tussen Rêve die alleen mijn manier kent en Sam die voorheen us tegen de hand op gereden werd maar als hij goed ontspant is Sam ook op 1 hand te rijden. 

dat kreeg ie niet zo goed gescheiden dus Pret heeft een heel seizoen prijsuitreikingen gelopen ondanks dat ze zelf nooit in de prijzen liep dat jaar. 
Dan kan je kiezen: of je laat haar los of ze trekt je gewoon naar voren het zadel uit ongeacht hoe zwaar en sterk je bent.
Maar rijd je haar losjes en licht, dan reageert ze echt op het verschuiven van je hand. Je begrijpt niet dat ze het voelt maar ze voelt het. Maar wil je drammen, dan dramt ze terug en ze wint. Op Rêve (en op Pret in de tijd ook niet, zit niet die "rem" die normale paarden hebben.
Bij Sam kan je nogal eens blufpoker spelen maar dat moet je bij Rêve dus echt niet doen.) 
’
wel wat gespannen maar dat was mijn schuld.

)
) moeten krijgen.. 
mogelijk zelfs eerder als ie zijn gsm uit de beek gevist krijgt. 

alsin: niet de standaard fysio-patient relatie.
)
ik noem het altijd maar mijn charmes al valt ‘sarcasme en galgenhumor’ niet onder charme... 
Dat onverstoorbare heeft hij van Rêve, Zijn loyaliteit ook.
Hij is iets minder "hard" in die zin: Joy laat zich corrigeren. En dat vind ik echt helemaal niet erg. 
Kwa gangen heeft hij dénk ik nog iets meer kwaliteit dan Rêve maar dat kan ik nu nog niet 100% zeker zeggen, ik denk dat zijn galop beter gaat zijn. Niet dat Rêve haar galop slecht is, integendeel, maar in Galop is Rêve nogal een storm in een glas water zeg maar.
En Rêve is ondanks haar geringe hoogte best een hoop paard om "bij elkaar" te houden zelfs als ze zo licht is, het is meer in haar lijf dat ik haar echt moet "bij één" houden. Ik kan dit heel moeilijk omschrijven maar het is een hele fijne afweging tussen net die hand ietsje omhoog en dat been er aan en dan ook exact diep genoeg zitten om haar "in dat frame" te krijgen waarin ze kan doseren en anders heb je een hele grote krachtige galop maar geen bewerkbare.
Sowieso ga ik veel tijd moeten steken in verzamelen in galop en verruimen in draf... Ze kan het beide goed genoeg maar het muntje moet nog vallen.
Waar ze verruimen in galop heel makkelijk vindt maar bij verzamelen liever gaat draven. Kan je in de draf zo ongeveer passage met haar rijden maar wil je verruimen zit je al snel in galop. 
skipak aan... stoel in de wei... thermoskan koffie erbij
)