Paarden die in 2022 beleerd worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 18:42

Ik denk dat het zadelmak maken op zich niet te lang moet duren. Beter korte stress dan lange stress denk ik altijd maar.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 19:03

Dan ga je er vanuit dat zadelmak maken altijd gepaart gaat met stress. Dat hoeft helemaal niet zo te zijn.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 19:03

Waarom stress? En als er wel stress is dan toch juist (langere) momenten ertussen om weer tot rust te komen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 19:59

Captain schreef:
Dan ga je er vanuit dat zadelmak maken altijd gepaart gaat met stress. Dat hoeft helemaal niet zo te zijn.

Eigenlijk altijd wel. Niet alle paarden uiten dat alleen op een heftige manier. Maar stress hebben ze allemaal.

Ik zie om mij heen dat hoe korter je zo'n periode maakt hoe beter het is. En dan heb ik het niet over alle voorbereiding, maar echt alleen het opstappen en een stukje links en rechtsom.
Liever elke dag een kwartier dan 1 of 2 x per week. Wennen aan de handelingen, vaak herhalen.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 21:20

Dat is inderdaad de andere kant die ik om me heen hoor: dat het beter is om nu even door te zetten ipv elke stapje uit te smeren

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 22:03

Mijne heeft zometeen een maand 'vakantie' gehad door de castratie :+
Wil die wel even iets doorpakken aangezien we naar Denemarken gaan verhuizen in januari en dan weer op een vreemde stal komen te staan. Zou het wel prettig vinden als ie dan de basics wel snapt ohz :P Maar goed, zo niet is er ook geen man overboord maar minder handig is het wel.

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 01:26

lletam schreef:
Hoe lang doen jullie gemiddeld over het zadelmak en inrijden? Kun je er ook té lang over doen

Wij hebben haar 2 weekjes bij iemand gehad voor het zadelmak maken en rijden haar nu zelf lekker door. Nu 8 weekjes onder het zadel, eerste weken 4/5 x een kwartiertje. Deze week 3 x 20 min. Wij rijden 1 x thuis, 1 x manege en 1 x andere manege. Rest van de tijd staat ze heerlijk met haar vriendjes in het land.

Voordat ze zadelmak werd gemaakt hebben we heel veel tijd en energie gestoken in de voorbereiding. Wennen aan longeren, hoofdstel, zadel, peesjes, poetsen, afspoelen, deken enz.

Hou het gedrag en lijf heel goed in de gaten. Na 8 weekjes moesten wij haar zadel weer opnieuw op maat laten maken. Ze veranderen zoveel in het begin!

Afbeelding

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 01:42

plutolover schreef:
Hier 2 filmpjes

Dit was niet constant en vermoeden is dat zadel niet lekker lag door het dekje waar een vulling in zit. Zoals gezegd dacht ik fb niet na dat de vulling nodig is voor m’n andere haf.

https://youtu.be/Axw9zas_V0g

https://youtu.be/I7WLhhEhgXs

Als je na het rijden het zadel eraf haalt, heeft ze dan ook 2 droge plekken waar de boom ligt? Dan zou ik gelijk een zadelmaker erbij halen. Heb ik wel gedaan en het bleek ook echt niet meer goed te liggen. Kreeg ook verandering in aanleuning.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:00

Mooi paard Jelle! Dan zijn jullie inderdaad al wat verder.
Ik denk dat het dus belangrijk is om je eigen gevoel te volgen en naar je paard te kijken.
Zoveel paarden, zoveel manieren.

Leuk om al jullie ervaringen te lezen:)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 10:25

Hier schiet het enorm op zo, al twee keer er op gezeten deze week.
Ze is behoorlijk scherp, maar wel braaf en eerlijk. Ga er dit weekend weer heen, ben zo benieuwd hoe ze is als ik er zelf op ga zitten :D !

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 12:14

Leuk Josien!

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 11:55

Op dit moment lijken we in een dip te zitten. Poetsen is stom, grondwerk is stom, longeren wil ie niet meer lopen en onder het zadel kom ik niet verder dan een paar rondjes draf.

De 1 zegt dat ik een stapje terug moet doen en/of rust geven. De ander zegt dat ik 'm of nu door moet pakken of weg moet brengen.

Ik ben er echt even klaar mee eigenlijk :(

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 11:58

Heb je begeleiding Iletam?
Is je paard medisch in orde?

Hoe laat hij zien dat hij dingen stom vindt?

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 12:41

Ik had begeleiding alleen door een verschil van inzicht even gestopt. Dat was de aanleiding van mijn eerdere bericht: of je te langzaam kunt gaan.
Op stal mogelijkheid tot andere begeleiding, echter is die dus van het 'meer doorpakken '. Ik ben daar zelf niet de geschikte persoon voor; ik ben van de positieve bekrachtiging incl voerbeloning.
Alleen momenteel werkt ook dat niet meer en lijkt het alsof al mijn geduld voor niets is geweest...

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 12:49

Hij laat zien dat hij het stom vindt door weg te lopen met poetsen ( stond voorheen altijd los), happen, niks meer aan te bieden (grondwerk kunstjes). Met longeren geen beweging in te krijgen, terwijl ik altijd werk met zo klein mogelijke hulp. Vandaag kreeg ik hem niet eens meer in stap en draaide z'n achterhand naar me toe

In een ander topic kwam ik het left brain/right brain verhaal tegen. Typisch een left brain introvert dus. Maar ook die moeten op een keer toch wel gaan lopen? Ik ben nu een paar maanden bezig, want veel geduld en stapje voor stapje, en nu heb ik het gevoel dat ik m kwijt raak, dat al die tijd weggegooid is. Had ik hem niet beter wel in een paar weken door moeten pakken, zoals het andere advies luidt?

Wegbrengen heb ik helaas slechte ervaring mee dus dat is vooralsnog geen optie.
Laatst bijgewerkt door lletam op 09-11-22 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 12:50

Anders eventjes vakantie zodat jullie beide even kunnen ontspannen? Of inderdaad wegbrengen, maar je moet vooral doen waar jij je goed bij voelt. Ik heb het uitbesteed omdat ik nog nooit met een jong paard heb gewerkt en ik me hier het best bij voelde

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 12:54

Hoi Dieuwke, ik voeg net aan mijn bericht toe waarom wegbrengen op dit moment voor mij geen optie is.
En ik ben juist m'n gevoel even kwijt dus weet niet wat ik moet volgen:(

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 12:54

Klinkt vooral alsof jij hem teveel kansen geeft om zich te misdragen. Dus gewoon vastzetten met poetsen, het happen corrigeren met een tik en stemverheffing en gewoon even doorpakken met grondwerk. Kunstjes is een lastiger verhaal want dat is vaak in vrijheid en kun je niet dwingen, maar dat kun je gewoon even laten voor wat het is.

Ook left brainers kunnen gewoon met je samen werken, en ook left brainers moeten zich gewoon gedragen. Dus netjes stilstaan tijdens het borstelen en niet bijten. Dat is echt een opvoed-dingetje.

Ik denk dat je veel meer de leiding moet gaan nemen over zijn gedrag. Ook voor je eigen veiligheid.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:16

Bedankt voor je bericht captain. Dat is dus exact de spagaat waar ik gevoelsmatig in zit. Maar nu lijkt het dus alsof het geduld en de rust, met heus een correctie op z'n tijd, niet meer werkt ofzo. Nu hij wat meer moet gaan doen lijkt wel. Ik ben wat strenger geweest de laatste tijd alleen hoe harder ik moet werken, hoe minder hij doet. Dus nu ben ik weer terug naar de rust, geduld, minder vragen dan hij aanbiedt etc ( whats in there for him). Maar nu lijkt ik ook daar niets meer mee te bereiken

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:23

Ja dat is wel typisch voor een left brainer. Doe je alles telkens op dezelfde manier of verras je hem soms ook met iets? Want left brainers zijn snel verveeld, hebben heel snel een patroon door, weten al wat jij gaat vragen voordat je het zelf bedacht hebt.

Gebruik je voedselbeloningen ook tijdens de normale omgang? Daar zwichten left brainers voor.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 14:17

Ja ook voedselbeloning in de omgang.netjes stilstaan met deken opdoen=brokje. Omgaan en terug op handgebaar= brokje. Daar wordt of nouja werd hij indd enthousiast van.
Ik kan me zeker voorstellen dat de voorspelbaarheid (verveling) nu opspeelt. Telkens weer die longeerbak, er even op en klaar. Maar goed, ik probeer hem dus afwisseling aan te bieden door grondwerk, kunstjes, wandelen, longeren aan halster of los. En regelmatig een dagje niks. Maar toch loop ik nu helemaal vast

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 14:27

En ook afwisselen tijdens de dingen die je doet? Elke dag iets anders doen is goed, maar waarschijnlijk houd je wel dezelfde volgorde aan bij het longeren. En waarschijnlijk doe je ook steeds een beetje dezelfde truucjes. En waarschijnlijk wandel je steeds hetzelfde rondje? Probeer daar ook in af te wisselen. Dus in plaats van warm stappen tijdens het longeren gelijk gaan draven (als hij tenminste gewoon buiten staat en dus in beweging is uit zichzelf) en niet 3x een rondje rechtsom, maar anderhalf en dan weer draaien. En gebruik eens balkjes, of gekke lintjes of balonnen.. Maak het zo afwisselend mogelijk. Is het mogelijk dat je de omgang/training eens filmt dat we eens mee kunnen kijken?

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 16:27

Lastig is dat, Iletam, om uit te vogelen waar het aan ligt. Goede tips hierboven, je zou in ieder geval afwisseling in combinatie met voerbeloning kunnen uitproberen. Wat je ook kunt doen, is een andere lespersoon zoeken om je te begeleiden. Dan heb je ook een second opinion, die je kan adviseren of je door moet pakken of net rust geven. (Ik ben zelf niet zo ervaren en heb veel baat bij mijn begeleiding in het beleren en het inrijden/doorrijden.)

Na anderhalve week vrij, heb ik de mijne weer opgepakt. Aan de longe, want het waait flink, en dat was maar goed ook. Meneer was erg fris. We konden wel werken in de regen zonder gemor, dat is voor het eerst.

Ben heel blij waar we nu staan, kan hem zelfstandig en los rijden in alle gangen, en we kunnen naar buiten. In afwachting van mijn nieuwe zadel moet ik wel weer even op de barebackpad, maar als hij zo braaf blijft is dat geen probleem. Oude zadel gaat weg, ligt echt niet goed meer.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 16:53

Nu ik dit lees over de barebackpad heb ik toch een vraag; hoe trainen jullie je paard als je nog geen passend zadel hebt?
Mijn merrie wordt nu op een stal beleerd en zij gebruiken hun eigen zadel, straks moet ik een maand overbruggen voordat we het zadel van mijn oudere merrie gaan aanpassen aan het jonkie.
Natuurlijk kan ik gewoon wandelen en longeren; maar het lijkt me wel fijn om er voor het zadelpassen nog een keer op te zitten :') .

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 17:59

Captain schreef:
En ook afwisselen tijdens de dingen die je doet? Elke dag iets anders doen is goed, maar waarschijnlijk houd je wel dezelfde volgorde aan bij het longeren. En waarschijnlijk doe je ook steeds een beetje dezelfde truucjes. En waarschijnlijk wandel je steeds hetzelfde rondje? Probeer daar ook in af te wisselen. Dus in plaats van warm stappen tijdens het longeren gelijk gaan draven (als hij tenminste gewoon buiten staat en dus in beweging is uit zichzelf) en niet 3x een rondje rechtsom, maar anderhalf en dan weer draaien. En gebruik eens balkjes, of gekke lintjes of balonnen.. Maak het zo afwisselend mogelijk. Is het mogelijk dat je de omgang/training eens filmt dat we eens mee kunnen kijken?

Lastig, want veel afwisseling is voor de ene geschikt en voor de andere weer niet. Sommige paarden kunnen juist van teveel afwisseling mentaal "uitgeput" raken. Alle nieuwe dingen moeten wel even inzinken.
Ik ben er bijvoorbeeld erg voor om bij het zadelmak maken je alleen even daarop te focussen. Gewoon met 1 ding bezig zijn. Herhaling net zo lang tot de handeling vertrouwd is en dan even rust voor het paard zodat ie erover kan nadenken. .