Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 22:00

Mij lijkt erop zitten spannend ik weet ook nog niet of ik het laat doen of onder begeleiding zelf ga doen..

Ik ben een brave Haflinger gewend van bijna 23z en op andere paarden rij ik ook niet veel.

Maar Max is wel heel nuchter dus daarom twijfel ik

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 22:08

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 22:24

plutolover schreef:
Mij lijkt erop zitten spannend ik weet ook nog niet of ik het laat doen of onder begeleiding zelf ga doen..

Ik ben een brave Haflinger gewend van bijna 23z en op andere paarden rij ik ook niet veel.

Maar Max is wel heel nuchter dus daarom twijfel ik

Ik twijfel ook nog. Heb jaren terug pittige ponys gereden toch twijfel. Ik wil zelf iig tot en met hangen zelf doen (met begeleiding) en mocht hij dat allemaal doen beslis ik,het is natuurlijk wel behoorlijk zuur als het "fout" gaat. Mocht ik het niet zelf doen dan wil ik zodra er een stap draf en galop beetje op zit het overnemen

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 01:45

Ikzelf leer eigenlijk hier altijd de basis.. Dus longeren, longeren met zadel, hoofdstelletje in en uit, op en af stappen, ... Maar voor de effectieve basis in het rijden doe ik ze weg. Ik kan het me namelijk niet permitteren om eraf te ploeteren en als gevolg niet te kunnen gaan werken. Zit mijn baas niet op te wachten en mijn eigen klantjes ook niet. :n Zelf ben ik verder ook een held op sokken en vaak alleen op stal waardoor ik het niet aandurf om zonder toezicht met mijn 2 jonge paarden onder de man aan de slag te gaan.. := Ik sta alleen op een klein privépension. Dus als de eigenaars niet thuis zijn, hoort niemand me roepen als er wat gebeurd. :')

Hier gaan ze dan ook meteen enkele maanden weg zodat de basis er goed inzit en ze ook hun eerste stapjes buiten gezet hebben, daarna komen ze terug naar huis en laat ik mijn trainer ze nog 1 a 2x per week zelf rijden en neem ik ook nog enkele malen per week les. Zeker in het 1ste jaar, en dat vooral voor mijn eigen onzekerheid. Het 2de jaar verminder ik de frequentie.

Om even te antwoorden over wanneer iets nieuws te introduceren;
Dit doe ik eigenlijk wanneer ik merk dat het vorige wat ik probeer aan te leren goed gekend is. Dit blijf ik steeds herhalen en dan doe ik er iets nieuws bij en zo bouw ik op. Ik merk bv dat mijn merrie meer tijd nodig heeft om zich bij alle nieuwe dingen comfortabel te voelen, maar mijn hengst heeft meer nood aan afwisselen en nieuwe dingen omdat hij zich snel verveeld. Hier probeer ik ook rekening mee te houden.
Ik probeer het echter niet enkel bij oefening te houden die ze moeten kennen om later een goed rijpaard te worden. Ik wissel ook af met bv trailerladen, grondwerk, wassen, enge geluiden,... .

Het is trouwens onlangs duidelijk geworden dat ik véééél te weinig heb geoefend op vaststaan op bv een poetsplaats.. Dat is dus weer iets waar ik dit jaar mee aan de slag zal gaan.

Ik vind het trouwens superknap hoe sommigen hier ondertussen al aan het rondstappen zijn zonder longe! :D Doen jullie dit dan alleen of is er ook steeds iemand bij aanwezig?

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 09:19

@kellykeuhh hier hetzelfde idee. Eerste keer zitten heb ik zelf gedaan en daarna m'n trainer laten inrijden haha. Hij is meteen zonder longe en gewoon in de bak begonnen dus eerste keren zelf erop kon ik ook gewoon zonder longe maar hij was echt zeker wel bij! Veel te spannend anders haha. Ondanks dattie echt brave harrie is. Eerste keer zou ik hem uitstappen en na paar minuten zegt m'n trainer "draaf maar even aan" wait what??? :P maar hij was onwijs braaf en de tweede keer ook al meteen zelf in galop. Super stabiel, super braaf. Wij hebben de smaak te pakken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 10:15

Nee ik was zeker niet alleen toen ik gisteren voor het eerst opstapte. Iemand die bij ons op stal staat en ervaring heeft met zadelmak maken helpt mij en heefg haar vastgehouden. Maar goed ook want ze wilde steeds naar voren wegschieten. Als ik alleen was dan was het zeker fout gegaan :+

Iets nieuws introduceren doe ik hier ook zodra ik merk dat ze het vorige geleerde goed beheersen.en Lady leert vrij snel en alles was eigenlijk na 2 keer wel normaal. Losse beugeltjes heeft ze bijvoorbeeld 1 keer op gereageerd door te gaan rennen en de keer erna reageerde ze er ineens niet meer op.

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 15:17

Jeetje, wat gaat dit topic hard! Paar weken even geen tijd gehad en er zijn al iets van 20 pagina's bij!

Kan dus niet echt een meeleespost maken, maar in z'n algemeenheid:
- Lees helaas blessures van zowel paard als eigenaar, sterkte en beterschap Y;(
- Er zijn al mensen aan het longeren
- Er zijn nu al paarden onder de man!
- En er zijn er, zoals de mijne, waar nog van alles aan moet gebeuren :D

Leuk om te lezen hoe iedereen het anders aanpakt.

Blaze1994 schreef:
Hoe bepalen jullie of jullie iets nieuws introduceren?

Ik heb een hele waslijst in mijn hoofd van dingen die ik wil trainen. Het hangt er een beetje vanaf wanneer ik iets nieuws ga doen: 1. hij kent het voorgaande al, 2. het weer zit niet mee, 3. de hormonen beginnen op te spelen ( :+ ), 4. het is mega druk op stal en ik kan mijn geplande oefening niet uitvoeren. Ik heb dus eigenlijk ten allen tijde meerdere projectjes lopen, zeker nu het winter is (weer), het paard 2,5 is (hormonen), en het vaak loeidruk is op stal (ook weer/winter). Zo tegen het einde van de lente/begin zomer hoop ik een aantal van deze projectjes te hebben afgerond en de boel weer vlot te hebben getrokken.

Ik ben ondertussen heel langzaam begonnen met werk aan de hand. Paard is niet echt kopschuw maar hij vindt het ook niet heel tof dat je aan zijn hoofd zit, wat wel nodig is met werk aan de hand, dus dat ben ik rustig aan het aanpakken:
Afbeelding

Omdat ik daar dus even tijdelijk vastzit ben ik ook begonnen met een ander projectje, namelijk beetje stemhulpen erop krijgen, ter begin van het longeren:
Afbeelding
Afbeelding
Dit pakt hij heel goed op, ikzelf wat minder :') Ik ben zelf echt geen held in longeren en heb er al heel lang helemaal niks mee gedaan. Ondertussen wel wat theorie ingeslagen, maar mijn praktijk blijft een beetje achter. Dus ik loop een beetje te hannessen met mijn lichaamstaal, en ook her en der nog met de stemhulpen (heel lang western-achtig getraind waar de stemhulpen iets anders zijn, maar daar wil ik weer vanaf dus ik moet mezelf ook weer even trainen }:0 ). Deze screenshots zijn van vrijdagavond, ondanks dat het koud was en hij heel fris heeft hij het ontzettend goed gedaan. Altijd leuk om te zien dat je harde werk beloond wordt!

Verder ben ik nog een beetje hersengymnastiek met hem aan het doen wat hij ook heel leuk begint op te pakken. Ik leer hem nu het "verschil" tussen geel en blauw. Die oefening heb ik bijna afgerond met hem. Ik zal kijken of ik er een keer een filmpje van kan maken als mensen dat leuk vinden :)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 17:13

Dat is leuk, verschil aanleren tussen geel en blauw. Ik heb wel vaker gezien dat die kleuren specifiek worden gebruikt, maar weet eigenlijk niet wat de achterliggende gedachte is. Filmpje lijkt me wel leuk om te zien. Verder best goed bezig zo te zien, ondanks wat strubbelingen.

Even in het kader van valentijnsdag
Afbeelding

Meriva houdt van iedereen, of ze het nou willen of niet :D Hierbij ook een beetje liefde voor jullie allemaal!

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 17:23

Wat een lieve foto's :+:

Geel en blauw is omdat dat kleuren zijn die paarden kunnen zien. (Rood of oranje niet bijvoorbeeld.) Vorige paard dat ik heb ingereden was panisch voor het opstapkrukje (zo eentje van ikea). De kleur was bijna exact hetzelfde als die van de bakbodem. Sinds het krukje knalblauw geschilderd is veel minder problemen!

Ik zal het eens filmen als ik er weer mee bezig ga!

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 18:32

@plutolover: Het is wel heel leuk om het zelf te doen, toch een soort van "overwinning." Misschien kan je de reactie peilen als je bijvoorbeeld gaat hangen? Dan kan je altijd er over nadenken om zelf er op te gaan en een goed instructeur met ervaring met inrijden op de grond te hebben.

@kellykeuhh Ik heb iemand op de grond; We hebben nu drie keer los gereden. Waarvan we de derde keer voor het eerst hebben geoefend met beenhulpen. De derde keer had ik degene op de grond enkel nodig bij het opstappen, wegstappen, en eenmaal omdat ze 2 stappen achteruit ging omdat we langs een enge deur gingen. Totdat ik zeker weet dat de beenhulpen in stap, draf en galop erin zitten, de rem, en het stuur laat ik degene op de grond bijvoorbeeld aan de bakrand staan.

@Fillis Wat een leuke foto's en ik wil wel graag dat filmpje zien!

@Qimm: wat een lieve foto!

Met mijn haflinger merrie gaat het goed, ze heeft tot en met dinsdag vrij (gisteren ook); Woensdag wil ik er wel even weer opgaan en wil ik wat meer focusen op het tempo in draf.
Wolf (haflinger hengst) ga ik woensdag weer longeren met zadel, mocht hij dit nu niet meer eng vinden ga ik even hangen; maar dat zien we woensdag wel!

Wat ik vaak wel moeilijk vindt is de goede hulp vinden aan de grond. "Vroeger" woonde ik in een andere provincie en had ik een vriendin die mij altijd hielp. Toen de tijd had ik ook wat meer paarden voor de verkoop en deden we dit vaker. Ik ben voor mijn vriend verhuisd en moest dus alles opnieuw opbouwen hierdoor dus ook mijn vaste hulp op de grond kwijt. Ik heb nu een vriendin die uiteraard helpt, maar met mijn vroegere hulp stonden we zo 1:1

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 21:45

Ja ik kijk het ook aan. Wat ik vooral lastig vind stel ik besteedt het uit.. hoe en wat en wie.. ik zie nog zo veel gepluk en getrek en over de grens gaan..

Ik wil juist rustig oppakken en tuurlijk moet je keer door zetten. Maar goed Max is nog jong moet nog 3 worden. Eerst maar het longeren goed bevestigen en het grondwerk.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 02:07

Wat vind ik het fijn om te lezen dat ik eigenlijk niet de enige ben die soms wat onzeker kan worden over bepaalde gedragingen en ook niet iedereen alles reeds perfect beheerst..
Dat is de laatste tijd iets waar ikzelf vaak tegenop loop.. Zoals ik al schreef ben ik eigenlijk de enige pensionklant nog bij ons op stal, wat vaak erg fijn is want het is erg rustig. Maar er is zelden iemand aanwezig waar ik hulp of steun bij kan vinden. Iedereen in mijn omgeving lijkt echter zo zeker van zichzelf en hebben paarden die reeds goed beleerd zijn.. Alles lijkt zo vanzelf te gaan bij iemand anders.. :o

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 07:57

Dat valt vast ook wel mee, schijn bedriegt.

Ik ben hier ook de enige, staat nog één paard hier op stal. We staan doe het zelf dus komen normaliter om de beurt. Maar ik zal dan wel vaker twee keer daags gaan want alleen rijden op een jong paard lijkt me niet fijn.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 08:32

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 08:58

Ik heb ze aan huis en mijn man is geen paardenmens. Hij is heel gek met ze, maar heeft er verder geen verstand van. Dus ik zit ook in m'n eentje te knooien hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 09:09

Ik heb Lady op een pensionstal staan met ongeveer 20 pensionpaarden. Er zijn daar 2 personen die ervaring hebben met zadelmak maken en een er van helpt mij nu. Als ik alleen was het ik dit zelf ook niet gedaan.

Gisteren weer eventjes op Lady gezeten. We gaan er nu even een paar dagen achter elkaar op zitten om het normaal te maken. Alleen zitten en paar rondjes stappen en bij ontspanning er weer af. Gisteren weer begonnen met hangen en het eerste rondje dachten we hey dit gaat al een stuk beter als gisteren. Te vroeg gejuigd. Toen begon het gespring. Blijven hangen tot ze ontspande en daarna weer terug op de grond. Toen besloten om er toch helemaal op te gaan zitten onder het mom van ik houd me goed vast en jij houd het paard goed vast :7 toen ik er er op zat heeft ze bij het wegstappen eventjes een paar passen versneld maar na een paar rondjes liep ze er echt heel ontspannen bij. Waar ze zaterdag nog steeds wegschoot en ik me goed vast moest houden liep ze nu lekker rustig met 0 spanning. Daarna nog een paar keer het wegstappen geoefend en toen weer er af gegaan. Denk dat we alle 2 de keren er max 10 minuutjes op hebben gezeten.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 09:59

Don ga ik ook zelf inrijden met hulp van een ervaren iemand er naast. Zelf heb ik wel pony's ingereden maar je eigen is anders.. Zadel is nu aangemeten en al gewend. Alleen het hoofdstel omdoen maar het bit is nog lastig. Oefenen, oefenen en nog eens oefenen. De vorige keer lukte het met een wortel er onder nu had ie me door.. ik ben klein en dan doet ie zijn hoofd omhoog en dan kan ik er niet bij..
Op 8 april wordt hij vier. Alles gaat precies volgens de planning. We doen alles super rustig aan. Mocht het inrijden zelf niet lukken. Dan laat ik het iemand doen. Ik had tot nu toe alles bitloos gedaan. Ga wel 1 bakstuk los maken en dan kijken of ik hem in krijg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:13

Ik heb het bit de eerste keren in de fibrebeet geduwd zodat er een smaakje aan zat. Aan ene kant inderdaad het bakstuk losgemaakt en zo haar er op laten kauwen. Paar keer overnieuw in en uit gedaan en klaar. Keer erna in gedaan en gelongeerd met halster erover en zo uitgebreid. Nu krijgt ze voordat ik het bit indoe een snoepje en doe ik het bit in. Daarna krijgt ze nog een snoepje. Laatst was ik het snoepje vergeten en hapte ze al naar het bit :+

Tip voor het omhoog gooien van haar hoofd: leer haar dat ze haar hoofd laat zakken op druk met je vingers achter haar oren. Zodra ze ook maar iets zakt laat je los. Uiteindelijk zou je dus van boven af (hand over de nek ipv er onder) het hoofdstel kunnen indoen. Vergt wel even wat meer oefening dan dat ik het hier geschreven heb maar werkt echt goed. Zo doe ik ook haar hoofdstel uit. Nu weet ze dat als ik haar hoofdstel uit ga doen dat ze haar hoofd laag moet houden zodat het bit ook niet achter haar tanden kan blijven hangen.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 11:08

Die van mij doe ik ook zelf, tenzij ik het idee heb dat het mij niet goed gaat lukken. Heb mijn vriend en instructrice om te helpen,aar die zijn er ook niet altijd. Van mijn andere (5) stalgenootjes zal ik niet zo snel om hulp vragen, aangezien zij geen ervaring hiermee hebben.

Bit heb ik gewoon aan het hoofdstel gelaten. Beestjes kennen het halster en willen overal in happen dat spannend is. Dus heb gewoon, het hoofdstel om gedaan. Even om gelaten en na een aantal tellen braaf kauwen, weer af gehaald en beloond.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 19:15

Lauraa: die tip is wel interessant!
Met onze merrie denk ik wel dat dit aan te leren valt. Onze hengst heeft er de laatste tijd iets van om zich tegen druk te verzetten dus dat wordt nog een dingetje denk ik :D

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 20:57

-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:07

@kellykeuhh: deze link legt het iets wat beter uit als dat ik het hier via het internet kan doen: https://www.google.nl/amp/s/horsefulnes ... -laag/amp/

Ik heb het mijne ook aangeleerd. Met een paar keer oefenen snapte ze wat de bedoeling was. Alleen heb ik zonder touwhalster gewerkt maar puur alleen met wat druk van mn vingers.

@nobel01: fijn dat de benen weer dunner waren! En fijn dat ze nu toch wat rustiger wordt.

De benen van Lady zijn ook weer dunner nu ze weer de hele dag naar buiten kunnen. Vandaag nog even er op gezeten en geoefend met het zelf opstappen vanaf een krukje. Ging echt super! Ook nog wat rondjes gestapt en toen ontspande ze al beter. Geprobeerd om de longeerlijn wat langer te laten maar ze plakte heel erg aan diegene die de lijn vasthield dus dat was wat lastiger.

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:29

@K_nolan: de juiste hulp op de grond hebben is zó bepalend... maakt niet uit of het nou is dat diegene precies doet wat jij zegt en verder geen inbreng heeft, of juist wel waardevolle inbreng heeft, als het inderdaad maar die 1:1 samenwerking is...

@plutolover: ik snap heel goed dat het spannend is... mijn bijrijdpaard wouden de eigenaar en ik eerst eigenlijk ook wegbrengen. Konden alleen niemand vinden die het deed zoals wij het graag zouden zien. Toch zelf gedaan (wel gewacht tot ze 4 was, dat maakt echt veel verschil qua hoe ze het mentaal aankunnen imo)

@kellykeuhh: heel herkenbare post :j Ik heb nu vaak dat mensen mij in de weg lopen of te weinig rekening houden - juist omdat zij altijd paarden kopen waar alle knopjes al op zitten ;) dat het bij hun vanzelf gaat, is nogal wiedes... iemand anders heeft het zware werk al gedaan :D maar zonder gekheid, probeer het van je af te zetten en gewoon lekker met je eigen paardje bezig te gaan. Iedereen z'n reis is anders, vergelijken heeft geen zin :knuffel:

@Nobel01: fijn dat het weer iets beter gaat!

Qimm schreef:
Dat is leuk, verschil aanleren tussen geel en blauw. [...]Filmpje lijkt me wel leuk om te zien.

K_nolan schreef:
@Fillis Wat een leuke foto's en ik wil wel graag dat filmpje zien!

U vraagt, wij draaien!

Helaas is de hoek niet helemaal ideaal, en vraag me niet waarom ik het woord 'blauw' zo vreemd uitspreek :') :') :')

Het is nog een work in progress, maar ik vind het grappig dat je hem op sommige momenten echt naar de targets kan zien kijken. De radertjes draaien :)*

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 23:18

Fijn dat de benen van jullie paardjes weer de goede kant opgaan!

@kellykeuhh: dat is denk ik echt maar schijn. Tenminste, als ik kijk hoeveel ik twijfel en maar wat probeer en dan wel zie hoe dat uitpakt.. heel vaak. Uiteindelijk word je er wel zekerder in, geef het tijd.

Hier gaan we ook met stapjes vooruit. Het grondwerk begint echt zijn vruchten af te werpen. Vandaag kon ik haar sturen met mijn gedachten. Heel bijzonder. Wel blijft ze elke keer testen of sommige afspraken niet toch ietjes veranderd kunnen worden. Puberpaard. We wisselen het serieuze werk nu af met spelletjes. Ik merkte dat Mascha hier wel behoefte aan had, even iets anders. Dus ik heb allemaal dingen in de bak gelegd en daar wortels e.d. in verstopt. Ze moest dan zelf uitzoeken hoe ze bij dat lekkers kwam. In het begin snapte ze het principe niet helemaal en ging ze met alle spullen aan de haal, haha!

Mascha is volgens mij begonnen aan een groeispurt, want tussen vorige week en nu lijkt ze wat dunner geworden. Voor nu geef ik haar onbeperkt onverpakt hooi, 300 gr metazoa superbroxx esparcette, een kruidenmengsel wat afgestemd is op haar en 20 ml lijnzaadolie. Ik ga even kijken wat ik haar daarvoor ga bijvoeren, wil niet meer metazoa geven want dat is een vitamine en mineralen korrel. Maar meer iets ter ondersteuning van haar spieren, gewrichten en botten e.d. Iemand hier ervaring mee en tips?

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 09:02

-