Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fleuribelle

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 17:02

Wolvin doodgereden op provinciale weg bij Ede
Een wolf is vanochtend, rond twaalf uur, doodgereden op de N224 bij Ede. Het gaat volgens wolvenkenners mogelijk om de wolvin die rondzwierf op de Zuid-Veluwe. Het kan ook het dier zijn dat al jaren solitair op de Midden-Veluwe leefde.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 17:41

Dat is iig een andere wolf als die ik gezien heb.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 17:44

Oeps. Arm dier.
Is trouwens in druk gebied. Planken Wambuis is deels rustgebied waar grote zwijnen en koeien lopen, maar ook juffrouw tok en de schaapskooi plus groot hondenlosloopgebied op de Edese Heide liggen aan de N224.

Wel dom trouwens zo midden op de dag, zonnetje erbij..zaterdags mega druk in die regio tegenwoordig rond die weg... fietsers, ruiters, wandelaars, mountainbikers etc..en de automobilist een gevalletje te hard gereden?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 17:48

DubbelFun schreef:
Dat is iig een andere wolf als die ik gezien heb.

Hoe lang is dat geleden dat je die wolf hebt gezien? Misschien wintervacht/zomervacht? Weet eigenlijk niet of dat bij wolven een groot verschil maakt.

Je hoeft er niet hard voor te rijden om een dier dood te rijden is zeer helaas mijn ervaring ;(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 17:53

Op die weg wordt best wel pittig gereden. Is een 80 km weg met weinig af/opritten.

@Hannanas: de schaapskooi en Juffrouw Tok zijn dichterbij Ede en meer open terrein, dit is meer echt ín het bos richting de A50.

@mac: geen idee of wolven van haarkleur veranderen, maar toen ik een wolf zag was het ergens oktober/november.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 19:53

Hannanas schreef:
Oeps. Arm dier.
Is trouwens in druk gebied. Planken Wambuis is deels rustgebied waar grote zwijnen en koeien lopen, maar ook juffrouw tok en de schaapskooi plus groot hondenlosloopgebied op de Edese Heide liggen aan de N224.

Wel dom trouwens zo midden op de dag, zonnetje erbij..zaterdags mega druk in die regio tegenwoordig rond die weg... fietsers, ruiters, wandelaars, mountainbikers etc..en de automobilist een gevalletje te hard gereden?

Wij zijn er langs gereden (wij reden aan de andere kant, richting Ede) toen lag de wolf nog op de weg. Was om half 12.
Of de automobilist te hard heeft gereden weet ik niet natuurlijk maar gezien de schade aan de auto heeft hij alles gedaan om te ontwijken.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 20:56

De reacties op nu.nl zorgen weer voor een avondje vermaak. Pfff.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 21:24

De commentaren waren zo gezellig dat nu.nl de boel maar op slot heeft gegooid

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 21:38

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 22:57

https://www.ad.nl/binnenland/boswachter ... w.ad.nl%2F

Sneu voor het beestje. Maar zwarte dag...
Nee niet echt.

Zo zie je ook dat de natuur in Nederland postzegel stukjes zijn.
In een echt groot gebied worden ze niet snel verstoord. En zo wel zitten ze niet meteen op een weg.
Dit is echt het gevolg van dieren hier willen wat niet meer kan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 23:06

DuoPenotti schreef:
https://www.ad.nl/binnenland/boswachter ... w.ad.nl%2F

Sneu voor het beestje. Maar zwarte dag...
Nee niet echt.

Zo zie je ook dat de natuur in Nederland postzegel stukjes zijn.
In een echt groot gebied worden ze niet snel verstoord. En zo wel zitten ze niet meteen op een weg.
Dit is echt het gevolg van dieren hier willen wat niet meer kan.

Ik vind die aanname van die boswachter ook weer zo lekker typisch.
Elk dood dier wordt aangegrepen om recreanten de schuld te geven. Zonder bezoekers lopen dieren ook wel over de weg. Trouwens met een wolf in het bos zullen er nog wel veel meer aanrijdingen met wild plaats gaan vinden. Maar dan krijgen ook de bezoekers weer de schuld.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 23:10

Heb ik in huiselijke kring meteen gezegd, de een na de ander zal worden doodgereden. Overal wegen. Ik vind het sneu. Vooral omdat ze vaak niet onmiddellijk dood zijn. Vangen en uitzetten in gebieden waar ze minder kwaad kunnen en meer kans hebben te overleven.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 23:16

Dat verbaasd mij sowieso dat dit niet vaker gebeurt omdat ze zo rondtrekken zoals wolf Billy.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 23:50

Het zal vast veel vaker gebeurd zijn. Niet iedere automobilist maakt er melding van. Als ze niet meteen dood zijn, zoeken ze een beschutte plek om daar te bezwijken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 23:58

mysa schreef:
Het zal vast veel vaker gebeurd zijn. Niet iedere automobilist maakt er melding van. Als ze niet meteen dood zijn, zoeken ze een beschutte plek om daar te bezwijken.

Als ik een wolf voor de auto krijg dan ga ik het niet opgeven. Waarom zou ik het opgeven?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 00:02

mysa schreef:

Zoals deze auto beschadigd was kon je daar ook niet echt onderuit :+

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 00:04

Loretta schreef:
mysa schreef:

Als ik een wolf voor de auto krijg dan ga ik het niet opgeven. Waarom zou ik het opgeven?

Voor de wetenschap

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 08:51

Loretta schreef:
mysa schreef:

Voor de verzekering?
Wij hebben 2 keer een ree aangereden.
1 keer reden we 50 de andere keer 80 maar je hebt wel schade.
Beide keren ree niet dood dus ik wilde ook dat daar hulp voor kwam.
Daarnaast ben je verplicht het te melden, maar daar zal idd niet iedereen zich aan houden.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 10:27

Loretta schreef:
mysa schreef:

Omdat dit verplicht is?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 10:30

Tja ik heb een oude auto. Als ik een wolf dood rijd dan hoop ik maar dat alleen de bumper beschadigt is zodat ik eventueel een andere van de sloop kan halen of gewoon doorrijden met een beshadigde bumper.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 10:33

Hele mooie politieke ontwikkelingen in Duitsland:

Citaat:
Duitsland / Bayern

De federale minister van Leefmilieu wordt nu opgeroepen om met spoed de nodige wetswijzigingen aan te pakken. Om een ​​gezonde Europese wolvenpopulatie te behouden die niet met uitsterven wordt bedreigd, is het niet nodig dat wolven in alle delen van Europa in dezelfde dichtheid voorkomen en dat elk denkbaar gebied met wolven wordt bevolkt.

Samerberger Nachrichten 04.03.2021, vertaling Google:
<< Gezien de toenemende aanvallen op boerderijdieren door wolven in Bayern, heeft landbouwminister Michaela Kaniber opnieuw opgeroepen tot een verlaging van de beschermingseisen voor wolven. Het moet in de toekomst veel gemakkelijker zijn om de wolf te verwijderen. Met deze eisen wendde de minister zich tot EU-milieucommissaris Virginijus Sinkevičius, evenals tot de federale minister van Milieu Svenja Schulze en de minister van Milieu van Bayern, Thorsten Glauber.

“De toenemende wolvenaanvallen en de aantallen van hun bestand laten zien dat we hier dringend actie moeten ondernemen. In een dichtbevolkt en intensiv gebruikt land moet de politiek actief ingrijpen en reguleren. We moeten geen tijd meer verspillen aan het discussiëren over hoe we de wolf kunnen beschermen en hoe hij zich nog verder kan verspreiden. Nu gaat het om de bescherming van grazende dieren, want compensatie alleen is niet de oplossing. De grazende dieren zorgen voor waardevol landschapsonderhoud en zijn het levensonderhoud van veel boerenfamilies en herders. De wolvenbestand moet in een vroeg stadium worden gereguleerd ”, aldus de minister. De federale minister van Leefmilieu wordt nu opgeroepen om met spoed de nodige wetswijzigingen aan te pakken. Om een ​​gezonde Europese wolvenpopulatie te behouden die niet met uitsterven wordt bedreigd, is het niet nodig dat wolven in alle delen van Europa in dezelfde dichtheid voorkomen en dat elk denkbaar gebied met wolven wordt bevolkt.
De minister van Landbouw waarschuwde: "Als de EU en het federale ministerie van Milieu hier niet snel handelen, bijvoorbeeld door grensoverschrijdende monitoring en verbeterde regelgevingsopties, bestaat er een risico op langdurige schade, hoge kosten en menselijk leed." bekritiseerde het ontbreken van een pan-Europese benadering om de staat van instandhouding te beoordelen. "Het is onbegrijpelijk waarom de zogenaamde 'gunstige staat van instandhouding' moet worden vastgesteld in een biogeografische regio in elke afzonderlijke lidstaat", zegt Kaniber.
De cruciale vraag in de discussie moet duidelijk gesteld worden: hoeveel wolven kan ons dichtbevolkte cultuurlandschap tolereren? Gezien het steeds groter wordende aantal wolven ontbreekt ook hier de belangrijke "bepaling van de gunstige staat van instandhouding" door het Federale Ministerie van Milieu. "De verspreiding van de wolf mag er niet toe leiden dat in sommige regio's de natuurlijke landbouw en het dierenwelzijn worden opgegeven", zegt Michaela Kaniber. Met name in het Alpengebied is een redelijke en evenredige kuddebescherming vaak niet mogelijk. >>

https://www.samerbergernachrichten.de/a ... r51RUOs6-w

Bron: discussie platform no wolves inclusief link naar de Duitstalige website.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 10:59

Dus toch drachtig... ik meende het al te zien aan de foto. Al vind ik het meestal sneu voor het nieuwe leven, kan ik er nu niet echt rouwig om zijn.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 11:31

nine1987 schreef:
Loretta schreef:

Omdat dit verplicht is?

Nou dat dus. Waarom zou je het niet doen? Wild dat wordt aangereden moet altijd gemeld worden om te worden opgeruimd dan wel uit hun lijden te worden verlost. Zelfde geldt voor herten, reeën en zwijnen bv. En een kat of hond meld je toch ook?

Het meest schrijnende vind ik nog dat dit overdag plaats heeft gevonden en kan worden teruggeleid naar de huidige drukte in natuurgebieden de laatste maanden. Ik word daar zo boos om...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 14:15

Tancreda4 schreef:
Het meest schrijnende vind ik nog dat dit overdag plaats heeft gevonden en kan worden teruggeleid naar de huidige drukte in natuurgebieden de laatste maanden. Ik word daar zo boos om...

Dat is een aanname dat het van de drukte komt. Is niet bewezen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 14:19

Geen idee, het kan best door de drukte komen. Tegelijkertijd zie je wel vaker overdag wolven buiten bos en heidegebieden. De wolf die bij de buurman en vrienden verderop liep, was daar rond 9.30 en op een doordeweekse ochtend, dus geen drukte in het bos.