[volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
alice0cullen

Berichten: 2441
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 13:54

Ik zou hem in ieder geval eens een week, misschien twee op flinke pijnstillers zetten. Eens zien of je dan een heel ander paard hebt.
Paarden blijven toch meesters in pijn verbloemen.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 14:27

Wat lastig zeg die verschillende adviezen van de klinieken.

Zie veel adviezen over pijnstillers proberen, denk dat dat best slim is. Gewoon om te zien of het verschil maakt. Misschien is er geen verschil maar dan weet je tenminste wel zeker dat er geen pijn is en kan je dat meenemen in je beslissing.

Ik heb ook vriendinnen met zeer slechte ervaringen om een paard waar iets kleins mee is te verkopen aan iemand die dichtbij hun staat (hele goede collega of een goede vriendin) en die dan toch in de handel komt, ook al is er zo beloofd dat dat nooit zou gebeuren en ze hem/haar alleen recreatief gaan gebruiken of als weidemaatje. Dus ik zou dat ook niet aandurven.

Hopelijk komt kliniek 4 nog met een advies of optie wat de keuze makkelijker maakt.

Ketly

Berichten: 5942
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-21 14:49

Ik heb net kliniek 4 gebeld en weet het nu helemaal niet meer. Hij zegt dat als hij nu korter loopt het kan zijn dat het een actieve ontsteking is en dan ga ik het proces in om allerlei inspuitingen te doen. Dat gaat uiteindelijk flink wat kosten en weet ik nog steeds niet waar ik sta. Elke kliniek zegt deze schrijf je toch niet hierop af? Maar wat ik wel moet doen weet ik dan ook niet.

Liesje89

Berichten: 9940
Geregistreerd: 01-12-03

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 14:57

Klinieken denken vaak ook een klein beetje aan hun eigen portemonnee, houd dat in je achterhoofd. Als zij adviseren om hem te laten gaan dan is hun spaarpot ook weg, en als jij hem eerst tig keer in laat spuiten dan spek je hun ook lekker :\

Sky_As

Berichten: 4854
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 14:57

ja maar zij gaan er van uit dat je het paard voor eigen gebruik wilt houden, of zijn zo naïef dat ze denken dat zo'n paard niet in de handel terecht komt bij wel verkoop.....
Maar stel je voor dat hij wel weer goed zou lopen, en als hij dadelijk geen pijn meer heeft en dus wel voorwaartser wordt en blijkt te zijn en zelfs concours zou kunnen lopen. Zou je hem dan willen houden?

Of diep in je hart toch niet die klik met hem dat je er zo veel geld in wil steken? (Want dat blijft natuurlijk wel de vraag).

Kies voor jezelf, en niet wat andere zouden doen! Dierenartsen blijven bestaan door dit soort gevallen. En natuurlijk valt het voor hun misschien mee in vergelijk met wat ze verder nog zien. Maar goed, nog 1000en euro's in een paard steken waar je toch de klik niet mee hebt.....is ook de vraag of je dat wil (ik zeg niet dat dit het geval is he, alleen dat je het denk ik wel mee moet laten wegen in je beslissing)

MarjanB

Berichten: 16639
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 14:59

Tja lastig, je weet t denk ik pas als je een mri laat maken hoeveel er stuk is. En dan zeggen ze heel leuk ja kan nu active ontsteking zijn, maar wie zegt dat die niet terug komt?

Ik blijf bij eerst even op de pijnstillers. Kijken hoe hij dan is.

stitchlover

Berichten: 2616
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 15:02

Is het misschien een idee om de rest ook nog een keer op de foto te zetten? Voor hetzelfde geld is er meer verslechterd (of juist gezond gebleven) wat de keuze wat makkelijker maakt?

Voor hetzelfde geld ga je nu wel het traject in, maar blijkt hij op meer plekken verslechterd te zijn.

Fly_high

Berichten: 3351
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 15:10

Cayenne schreef:
Dat inslapen te vroeg komt wanneer ze nog happy zijn ben ik het niet mee eens. Wanneer je wacht tot ze pijn hebben, ben je imo te laat :o
Ik zou me vooral op het heden focussen. Hij is nu niet rad, dus dat is probleem nr 1, want blijkbaar heeft hij dan toch pijn.


Dat blijf ik merkwaardige uitspraken vinden, het standaard zinnetje hier op bokt dat je nooit te vroeg bent met inslapen - als je deze logica volgt moet men standaard alle veulens hemelen zodat ze nooit de kans krijgen om pijn te lijden >;) en sowieso alles met bemerking of welke afwijking dan ook moet dan maar dood, want wie weet krijgen ze er toch ooit wel last van, nou dan blijven er maar heel weinig paarden over :+

Dat ff losgezien van de aandoening van Autan :o als ik het goed begrijp weten de dierenartsen ook nog niet 100% zeker in hoeverre hij daar blijvend last van heeft maar hij zal sowieso niet om niets nu al kreupel lopen.

@Ketly, ik wil niet in je portemonnee kijken maar is het wellicht mogelijk om extra onderzoek te doen (als ik het goed begrijp zijn er tot nu toe enkel RX foto's gemaakt?) en ook weke delen en eventuele actieve ontstekingen onder de loep te nemen? Om te bepalen in welke mate Autan daadwerkelijk last heeft van de RX afwijkingen of er toch nog iets anders meespeelt?

Er zijn zat paarden die met klasse 2/3 of zelfs 4 straalbeen voldoende onder het zadel presteren, wellicht is het voor Autan ook nog haalbaar?

Ik snap wel dat het extra lastig is nu dat je definitief besloten hebt om hem te verkopen. Verkoop van een minder gezond paard is vrijwel altijd ellende (persoonlijk heb ik er ook vrij nare ervaringen mee) en zeker met zijn bijzonder kleurtje is de kans vrij groot dat hij heel gauw weer in de handel komt, zo is de wereld nou eenmaal :n

Maar wellicht is het voorwaartse dat je bij hem mist hoofdzakelijk kwestie van ongemak en hij straks toch wel wat beter bij je wensen past, zou je hem dan wel de kans willen geven?

Rocamor

Berichten: 11047
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 15:11

MarjanB schreef:
Tja lastig, je weet t denk ik pas als je een mri laat maken hoeveel er stuk is. En dan zeggen ze heel leuk ja kan nu active ontsteking zijn, maar wie zegt dat die niet terug komt?

Ik blijf bij eerst even op de pijnstillers. Kijken hoe hij dan is.


Eens met bovenstaande

Als het mijn paard was, zou ik:
1) bedenken hoeveel geld ik er aan wil (en kan) besteden
2) 2 weken flinke pijnstillers erin om te zien of hij verandert
3) evt in laten spuiten + aangepast beslag
4) als ie daar beter op wordt, dan evt een goede (en ja, zoek die maar) osteo of chiropractor erbij (voor geval hij enorm is gaan compenseren en daardoor dus ook niet lekker (door-)loopt. Of juist al ergens compenseert en daardoor nog meer dat ene been (over-)belast

Maar goed, dat zou mijn planning zijn, ook omdat mijn paard niet al op de nominatie stond om verkocht te worden.

Neon

Berichten: 4974
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 15:24

Er zit Fries in Autan toch? Ik zou sowieso voor een 2 weken op buut zetten... Friezen staan er toch wel om bekend dat ze keihard zijn voor zichzelf en niet snel pijn tonen... als je dan enorm verschil ziet in zijn gedrag dan weet je in ieder geval dat hij pijn heeft... blijkt dat hij geen pijn zou hebben dan zou ik het speciale beslag nog proberen...

En heel eerlijk... jij wilt een paard om wedstrijden mee te rijden... je hebt je vorige paard zelfs verkocht om de reden dat je dat met haar niet kon. IK zou in dat geval in ieder geval niet opereren... de kans dat hij daar bruikbaar voor zal zijn, lijkt mij gevoelsmatig te klein...

Zelf ben ik recreatie ruiter... en als het mijn paard was geweest waar ik inmiddels een band mee had zou ik opereren misschien overwegen om hem recreatief in te zetten... maar een jong paard kopen met deze kanttekening zou ik niet doen... de risico's dat hij al snel niet meer inzetbaar is als recreatiepaard en pijnvrij kan leven zijn voor mij veelste groot... dat in combinatie met zijn onzettende lieve karakter waardoor je supersnel aan hem gehecht zult zijn zal er voor zorgen dat het afscheid nemen veel te snel komt en gigantisch veel pijn doet...

Sterkte met deze verdrietige situatie :(

Earth

Berichten: 8024
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: Ergens oost

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 15:39

Je zegt hij loopt niet kreupel, maar als hij de ene pas korter loopt dan met het andere been dan is hij wel kreupel. Hij is alleen korter in de beweging, hij hinkt niet. Dus is het bewegingskreupelheid en geen belastingskreupelheid als ik het goed heb. Feit blijft, dat hij dus wel kreupel is. Even voor je eigen beeldvorming. Sommige mensen zeggen ook 'ja hij loopt niet kreupel maar enkel wat stijf', dan is ie dus ook kreupel imo. En daarnaast is Autan traag, het zou heel goed kunnen dat dat ook komt vanuit pijn.

Anyhow, het blijft een moeilijke keuze. Ik zou zoals eerder gezegd twee weken op pijnstillers zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 15:47

Dat is inderdaad weer het lastige van meerdere klinieken - je krijgt soms verschillende adviezen…Waarom zet je hem niet sowieso eerst op pijnstillers, en laat je hem op speciaal beslag zetten? Ik begrijp dat dat sowieso door 2 klinieken is aangeraden. Dat is iets wat relatief makkelijk uit te proberen is.

Ik mis wel even in het verhaal, waarom zou jij hem niet het ideale plekje kunnen bieden en een ander wel? Allicht verandert hij ook van karakter en wordt hij wat pittiger en is bij recreatief wel het ideale paard voor jou? Ik begrijp wel dat het nu extra dubbel is nu je eigenlijk al had besloten om hem te verkopen en ik bekijk dit natuurlijk vanuit mijn eigen visie/situatie. Dat is allicht anders omdat ik nooit iets van verkoop in mijn hoofd heb gehad natuurlijk. Ik zou ontzettend balen als hij niet meer geschikt is voor de sport maar inmiddels tobben we ook al 2 jaar door kleine pech dingen en zie ik het wel zelf persoonlijk (!) als dat iets extra’s is wat je kan uitvoeren. Indien hij niet geschikt meer is voor de sport blijft hij evengoed bij me zolang ik hem een pijnvrij leven kan bieden.
Ik zou hem nooit uit handen geven met zo’n diagnose, maar dat is uiteraard helemaal zelf je eigen keuze.

Het is in ieder geval een verdrietige situatie en ik wens je veel sterkte/succes toe.

Babootje

Berichten: 26625
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 15:56

Ketly schreef:
Ik heb net kliniek 4 gebeld en weet het nu helemaal niet meer. Hij zegt dat als hij nu korter loopt het kan zijn dat het een actieve ontsteking is en dan ga ik het proces in om allerlei inspuitingen te doen. Dat gaat uiteindelijk flink wat kosten en weet ik nog steeds niet waar ik sta. Elke kliniek zegt deze schrijf je toch niet hierop af? Maar wat ik wel moet doen weet ik dan ook niet.


Hebben ze ook allemaal de foto's beoordeeld?

imaudy
Berichten: 5129
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 15:57

Heb je al geinformeerd bij de Raaphorst? Ik vind dat wel een fijne kliniek.
Ik heb je laatste filmpje toen ook gezien en zag eigenlijk hetzelfde als Babootje.
Ik heb geen ervaring met dat soort kreupelheden, maar zou hem idd in laten spuiten, speciaal beslag en dan lekker op de wei en dan na een paar maanden kijken of het beter geworden is. Of hij dan ook echt vrijwel goed loopt.

Ketly

Berichten: 5942
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-21 16:10

Ik heb net met de veearts gebeld en hij gaat een tijdje op Metacam. Niet elk paard reageert er volgens haar op, maar we kunnen het proberen. Maandag komt de hoefsmid en gaat hij op speciaal beslag. Zo kunnen we eerst uitsluiten of hij pijn heeft of niet. Mocht hij pijn hebben is het duidelijk, mocht hij dan pijnvrij zijn kunnen we dan verder kijken.

Rocamor

Berichten: 11047
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 16:12

Goed idee Ketly, voel je je daar ook goed onder?

Ketly

Berichten: 5942
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-21 16:14

Het is een keuze waardoor ik meer vrede kan hebben met de keuzes die er straks gemaakt moeten gaan worden. Mochten we inslapen is het in ieder geval duidelijk dat dat nodig was in verband met de pijn die hij heeft en mocht hij pijnvrij zijn dan zijn er meerdere deuren die hopelijk open gaan.

Babootje, ja alle 4 klinieken hebben de foto's gezien.
Laatst bijgewerkt door Ketly op 19-08-21 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Zertab

Berichten: 12468
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 16:16

Fijn dat je een keuze hebt kunnen maken!

Babootje

Berichten: 26625
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 16:48

Ketly schreef:
Ik heb net met de veearts gebeld en hij gaat een tijdje op Metacam. Niet elk paard reageert er volgens haar op, maar we kunnen het proberen. Maandag komt de hoefsmid en gaat hij op speciaal beslag. Zo kunnen we eerst uitsluiten of hij pijn heeft of niet. Mocht hij pijn hebben is het duidelijk, mocht hij dan pijnvrij zijn kunnen we dan verder kijken.


Ik heb je nog een hele PB geschreven maar ik zie dat je hebt besloten wat ik zelf ook eigenlijk zou doen. :)
Super dat je hem die kans geeft. Wie weet verrast hij iedereen nog.
Ik zou er nog bij inspuiten met onstekingsremmer, maar dat kan ook later nog als blijkt dat de metacam niet goed genoeg heeft gewerkt. Ik neem aan dat ze je een bewegingsadvies mee geeft, of mag hij op de wei?

Ketly

Berichten: 5942
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-21 16:50

Ik heb je PB gelezen Babootje, wederom een fijn advies en we zitten inderdaad (voor de verandering.. :D) op één lijn. Hij staat op dit moment 24/7 op het weiland en dat wil ik sowieso zo houden. Ik ga elke avond heen om de Metacam te geven en wil dan kijken hoe hij in omgang is en los in de bak. Rijden ga ik niet, dat lijkt mij niet nodig.

MarjanB

Berichten: 16639
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 16:52

Hoop dat het in elk geval wat brengt wat je latere besluit ook is. Ik zou er ook geen vrede mee hebben om gelijk een beslissing te nemen zonder dat je weet wat nu precies de feiten zijn.

Staat hij nu op je nieuwe plekje?

Babootje

Berichten: 26625
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 16:52

Nee dat is ook beter, bij ontstekingsreactie op de pees is rust ook beter.

Ketly

Berichten: 5942
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-21 16:55

Hij staat nog op de andere pensionstal. Ik ga hem eerst ook niet meer verhuizen. Mocht hij wel ingeslapen worden dan wil ik dat hij op zijn vertrouwde plekje kan blijven.

hagelslag
Berichten: 9316
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 17:37

Ik denk dat je voor nu een wijs besluit neemt.
Niet te veel nonsens even afwachten wat lukt.
En verhuizen zou ik idd even niet doen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 18:07

Fly_high schreef:
Cayenne schreef:
Dat inslapen te vroeg komt wanneer ze nog happy zijn ben ik het niet mee eens. Wanneer je wacht tot ze pijn hebben, ben je imo te laat :o
Ik zou me vooral op het heden focussen. Hij is nu niet rad, dus dat is probleem nr 1, want blijkbaar heeft hij dan toch pijn.


Dat blijf ik merkwaardige uitspraken vinden, het standaard zinnetje hier op bokt dat je nooit te vroeg bent met inslapen - als je deze logica volgt moet men standaard alle veulens hemelen zodat ze nooit de kans krijgen om pijn te lijden >;) en sowieso alles met bemerking of welke afwijking dan ook moet dan maar dood, want wie weet krijgen ze er toch ooit wel last van, nou dan blijven er maar heel weinig paarden over :+



Binnen het redelijke natuurlijk. Uiteraard ga je geen gezonde paarden inslapen. Dat snapt iedereen.
Je kunt het ook overdrijven en te ver doortrekken :+ :')

TS: Goed idee! :) Dat geeft jou ook de tijd en ademruimte om even rustig na te denken en het allemaal even te laten bezinken..