Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 12:14

Anouk_H schreef:
Geryon schreef:
Goed bezig Anouk! Grondwerk les is nooit verkeerd als je geen ervaring erin hebt! Het is eigenlijk gewoon een deel van de omgang met paarden. In mijn ogen een hele belangrijke, zeker als je een onbeleerd paard hebt, maakt alles een heel stuk makkelijker!
En dat onveilige gedoe kan je er heel snel uit hebben als je het juist aan pakt!

Ervaring genoeg, maar stom genoeg niet met zulke paarden :+ . T lijkt ineens allemaal zoveel moeilijker met je eerste eigen paard! Ik heb 20 pony's zadelmak gemaakt/ingereden en die stonden ook gewoon 3 jaar in de wei bij ons, en kregen alleen menselijk contact bij binnen en buiten jagen, ja echt, stal werd open gegooid en ze rende er zelf uit de wei in. En zo ook met binnenzetten. En toch waren die beesten 100 keer makkelijker dan die van mij nu :')

Zul je altijd zien dat net deze van jezelf weer moeilijker is _O- en wellicht inderdaad zoals vientje zegt ook een deel mentaal!

Mij lijkt het ook geweldig om zadelmak te maken en ook gedragsproblemen te doen, voor een zakcentje. Ik heb het meerdere keren gedaan voor mezelf en voor anderen maar puur als hobby of om te helpen. Vind het echt super leuk en het lukt altijd. Maar werken gaat uberhaupt nog niet (mentaal) hier. Zodra er wat tegenover staat word ik onzeker en gaat werkelijk alles mis :o

Vandaag heeft die van mij zijn curretage ze konden niet vertellen wanneer ik op de dag dus ik blijf lekker in spanning _O-

Granoek

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-20 13:08

Mijn vriend en ik hebben een paar van hun trekpaarden zadelmak gemaakt, 1 voor verkoop en 2 voor optredens. Nu 2 hengsten aan het leren voor wat mooier in de spieren te komen :)

Ik vind het zo leuk om te doen en mijn vriend moet.. ehhh wil graag helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 13:09

Granoek schreef:
Mijn vriend en ik hebben een paar van hun trekpaarden zadelmak gemaakt, 1 voor verkoop en 2 voor optredens. Nu 2 hengsten aan het leren voor wat mooier in de spieren te komen :)

Ik vind het zo leuk om te doen en mijn vriend moet.. ehhh wil graag helpen.

OH, hoe leer je je vriend zo op?

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-20 13:23

Haha nou vice versa eigenlijk, het meeste wat ik ken heb ik van hem en zijn broers geleerd. Kon alleen manege-rijden voor ik daar kwam haha

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 16:28

Hoi hoi, ik was even ziek tussendoor... :(
Heb wel bijgelezen maar helaas blijft dan niet alles hangen.
Wel over meer ziek en gewond gelezen, koliek langs zien komen, en een boel knappe paardjes!
Timmie vond dat hij ook maar een keertje ziek moest zijn dus die lag afgelopen vrijdag ineens in de lappenmand, weet nog steeds niet wat er nou schortte. Het had wat koliek achtigs, maar toch ook weer niet. Inieder geval is hij weer opgeknapt dus ik laat het maar even voor wat het is. Verder doet hij het heerlijk dus geen klagen hier. Morgen komt de bekapster weer, zijn achtervoeten slijten wat scheef dus even kijken hoe we dat aan gaan pakken.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 17:52

Granouk, vindt je het anders, die trekpaarden beleren? Makkelijker, moeilijker? Of toch echt verschillend per paard?

Nog een ziekig paard, wat is dat toch met ze. Fijn dat het maar eventjes duurde!

Mijn vriend wilde per se de eerste keer hangen :P Hij kan niet eens rijden _O- al is ie vanaf de grond al best goed!

Alleen hij kan vanwege werk bijna nooit mee dus is het niet gelukt. Na twee keer zelf te hebben gezeten, kon hij eens mee dus heeft ie er (in stilstand) opgezeten echt super stoer <3

Ik ben nog steeds niet gebeld, pff de spanginggggggg

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-20 18:10

Verschillend per paard maar van de 5 waren er 4 toch wel echt bijna zadelmak geboren. Nu 1 van de hengsten toevallig wat meer ‘levendig’ haha. Maar voor de rest merk ik dat, als je het gewoon langzaam doet en echt alle stappen doet tot het normaal is, je zowat kunt opstappen en wegrijden.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 19:02

Geryon, lekker hoor dat wachten .. :')
Wel leuk dat je vriend mee doet!
Mijn man kan niet op Malik.. :')
Maar wel lastig hoor die misverstanden met andere mensen, doet hij zo zijn best, is het niet goed... daarom mogen anderen niet zomaar aan mijn paard komen.. :')

De paarden van Granoek zijn echt braaf! :D

Hopelijk laat Timmie het bij een eenmalige actie!

Anouk, het went ook heel snel, in het begin denk je, 'wat een toestanden' maar over een jaar gaat het vanzelfsprekend en lijkt het heel vreemd dat dingen eerder lastig gingen.
Jullie raken vanzelf op elkaar ingespeeld.

Phuddle, super hoe het gaat!
Ik had eerder ook wel een keer dat ik te laat was Malik uit de wei te halen en hij alleen moest achterblijven, maar daardoor zie je wel gelijk even hoe ze dat vinden. Malik blijkt er dus heel makkelijk mee, dat is wel echt heerlijk.
Maar wie weet, wordt zij ook wel zo rustig, jullie zijn nu in ieder geval op de goede weg.

Vientje, fijn dat het alweer wat beter gaat.

Nista, leuk paard, ben benieuwd hoe het verder gaat met jullie!

Malik heeft vanmiddag een heerlijke massage gehad, ff gecheckt of zijn rug klaar is voor het vrouwtje! :))

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 19:29

Ik heb tot nu toe nog maar één paard beleerd, en dat is best heel goed gelukt. Al zeg ik het zelf :D Eeuwig zonde dat hij niet ouder dan 11 mocht worden..

Ik zou vrijdag, toen zaterdag én toen zondag met Feyre aan de slag maar elke keer gooide het weer roet in het eten. Vandaag waaide het nog hard maar f*ck it, we zijn alsnog gaan wandelen. Dat heb ik geweten := Mijn oh zo zoete blondje kan flink exploderen := Toch doorgezet, want ze moet toch wennen aan iets doen als het waait en ik wil zelf ook niet te voorzichtig worden. Was een goede keuze, want toen we eenmaal op het pad naar het bos waren was er niets meer aan de hand. Toppertje!

Afbeelding

Ze heeft ook kennisgemaakt met een enorme vrachtwagen + oplegger + graafmachine + container. Maar Feyre zou Feyre niet zijn als de mannen in oranje jassen niet véél interessanter waren. Dus die hebben haar staan aaien naast het enorme materiaal. Zó stoer :D :D :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 19:30

Dat is wel fijn Granouk!

Malik is te klein voor jouw man MirandaFuego? :P mijn paard is nu 1.70m en heeft de gewrichten en benen van een trekpaard dus daar kan iedereen op :')

Ik ben gebeld door de kliniek. Het wakker worden uit de narcose is goed gegaan, hij nam er goed de tijd voor zei ze. :o dat is precies wat ik verwachtte _O-

Ze hebben de bakzak weer helemaal open gemaakt, net als bij een castratie. De zaadstreng blijkt goed onstoken. Ze hebben zoveel mogelijk onstoken weefsel weg geprobeerd te schrapen, maar dat ging helaas heel moeilijk dus er zit nog veel onstoken weefsel.

Ik ga er dus vanuit dat de operatie nodig is, maar het lichaam krijgt natuurlijk eerst nog de tijd om het zelf proberen op te lossen!

Ze willen hem sowieso nog 3 a 4 dagen houden vanwege complicaties als zwelling etc. Het is toch een operatie geweest en een flinke wond.

En ik ga maar alvast verschillende klinieken mailen voor een prijsopgave voor zo'n operatie! Na zoveel kosten wil ik het niet zomaar bij utrecht laten doen als het goedkoper kan :o

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 19:52

Pff toch wel een tegenvaller Geryon, gelukkig is nu alles goed gegaan maar je bent er dus nog niet van af waarschijnlijk.. Maar nu nog maar fftjes duimen, je weet nooit, er zijn gekkere dingen gebeurd!
Jouwe is wel een maatje meer haha, Malik is nog geen 1.50 en mijn man bijna twee meter dus dat gaat 'm niet worden.. _O-

Feyre doet het hartstikke knap! :))

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 19:56

Wat een leuke verhalen allemaal weer!
Heb as zaterdag les en ben heel benieuwd!
Tempo is nogsteeds ver te zoeken :+ wilde een slome tinker maar dit is ook wel weer het uiterste.

Geryon; wat balen zeg, beterschap voor em!
Feyre is echt heel erg knap! Hier zou baasje dat niet durven :o

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 20:05

1.70 al Geryon? Jeetje :oo Hopelijk hebben ze voldoende weg kunnen halen en knapt hij snel op!

Jodyn, mijn andere paard is ook een heel ander verhaal hoor. En dat is best wel eens lastig, dus ik heb alle hoop gevestigd op Feyre. Moet er zelf ook weer in gaan vertrouwen, dus daarom doorgezet. Blij mee! Toch weer bevestigd hoe cool ze is. Vooral bij mee, Feyre wist het stiekem wel haha!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 20:16

Toch fijn meekijkende en -denkende mensen ,Anouk_h. Weet je je eigen valkuil in ieder geval.
Stoer op het plastic!

Fijn dat Pinda zich weer beter voelt!

Genoeg om te leren en aan te wennen op de nieuwe plek, Phuddle.
Wel bijzonder dat ze haar alleen buiten laten staan. Wij hebben op stal de regel dat er nooit een paard alleen achter blijft. Een na laatste neemt er dus twee mee. Als ze wel in paniek raken heb je een kapot paard.

Welkom Robin! Plaatsgenoot, toch?

Gelukkig is Tommie snel weer opgeknapt!

Malik weer verwend met een massage!

Goed dat je hebt doorgezet, Berdien. Nu kon je super fijn afsluiten zo te horen. Ik probeer ook met alle weertype gewoon wat te doen. Ook daar moeten ze aan wennen inderdaad.

Balen dat het zo ontstoken is dat hij waarschijnlijk geopereerd moet worden, Geryon. Hopelijk lost de natuur het alsnog op nu het weer open en schoon is.
Gelukkig is vandaag alles wel goed gegaan.

MirandaFuego schreef:
Fransje, gelukkig had je de tandarts erbij dan, met de scherpe randen.
Malik heeft zijn buitenste snijtanden allang gewisseld en hij is nog geen vier, ze is echt laat!
Maar wat heftig dat je aangereden bent, hoe kan dat nou?
Beterschap. :(:)

Ja, ze is inderdaad erg laat met wisselen maar dat was ze vanaf het begin al. Verder is ze ook met alles laat, het is dat ik zeker weet dat ze in 2015 geboren is.

Wat betreft het beleren heb ik juist wel vertrouwen in mezelf. Geen tijdsdruk, geheel mijn eigen inzicht en een hele vertrouwde basis. :)
Voor wat ondersteuning af en toe les en dat is voldoende.
Heb inmiddels ook echt wel een braaf paard :j

Automobilist zag mij gewoon niet, ik reed keurig op de fietsstrook van de voorrangsweg met mijn licht aan.

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 21:59

@Fransje inderdaad dat vond ik ook een beetje apart. Maar aan de ene kant kun je niet verwachtten dat ze overal rekening mee houden als pemsionklant zeg maar. Aan de andere kant zou ik daar wel weer over nadenken, wat met de andere zeg maar ☺️
Maar goed gelukkig bleef ze redelijk kalm :).

Vanochtend lekker gepoetst en dr slobber gegeven. Kon duidelijk zien dat ze vannacht heeft gelegen dus dat is een goed teken haha. Pakt ze wel haar rust.
Morgen maar eens gaan oefenen op de poetsplaats en misschien een rondje in de bak wandelen. Dat zal al genoeg training zijn denk ik.
Ook heeft ze inmiddels nu 2 vrienden op de paddock. Klikte wel goed, ze vond het heel interessant zo'n tinkerpaard .

Afbeelding

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 22:17

Phuddle het kan natuurlijk zo zijn dat ze in de gaten hebben gehouden of het goed ging?
Inderdaad als ze echt paniekerig is, zou het wel raar zijn.
Maar op zich op deze manier wel een goede oefening, nu alles anders is kan dat ook gelijk wennen.
Gezellig zo met de tink.

Fransje, nog geluk gehad misschien wel, auto versus fietser is geen gelijke strijd.. :')

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 22:20

MirandaFuego schreef:
Phuddle het kan natuurlijk zo zijn dat ze in de gaten hebben gehouden of het goed ging?
Inderdaad als ze echt paniekerig is, zou het wel raar zijn.
Maar op zich op deze manier wel een goede oefening, nu alles anders is kan dat ook gelijk wennen.
Gezellig zo met de tink.

Fransje, nog geluk gehad misschien wel, auto versus fietser is geen gelijke strijd.. :')

Ja inderdaad, ze zal ook niet lang alleen hebben gestaan hoor hooguit 10 min en ik denk zelf korter. Maar je staat even vreemd te kijken haha.
Maar zo trots op de dame! Zou heel fijn zijn als ze zich zo blijft ontwikkelen!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 22:23

Phuddle, kan zomaar veel beter gaan in een andere omgeving, zie je best vaak, dus hopelijk gaat dat lukken!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 22:24

Oja fransje, heb me ook aangemeld voor de opstapchallenge! :))

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 23:43

Wel fijn dat ze nu al wat vriendinnen heeft, Phuddle. Kan ze veel van leren en meer zelfvertrouwen krijgen.
Gelukkig dat ze inderdaad gewoon rustig bleef :j

Leuk, MirandaFuego!
Ik speel wel een beetje vals met de opstapchallenge..Joya kent het al aardig, ze staat alleen vaak net te dichtbij dus dat moet ik nog finetunen. Heb wel al geleerd dat ze niet zelf op het krukje hoeft te staan :D

Heb mazzel gehad maar was ook voorbereid. Zag de auto komen en had al bedacht dat hij niet op tijd zou remmen dus even iets harder getrapt. Automobilist was meer van slag dan ik, heeft wel drie keer gezegd dat hij mij wel dood had kunnen rijden. :(:)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 23:48

Afgelopen week heb ik toevallig tot twee keer toe meegemaakt dat er een paard schrok en een sprintje trok langs mij en Joya. Eerste keer zat ik erop en ze bleef, gelukkig, volkomen rustig. Keek dat andere paard echt aan met een blik van " doe de normaal"! Vanavond liep ik er naast en versnelde ze twee passen en dat was het.
Wel fijn als ze gewoon cool blijft!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 00:06

Met mijn vorige paard had ik een keer dat hij ging rennen toen de andere paarden in de wei gingen rennen, dat was niet zo fijn, hij bokte me er af want hij vond het niet zo leuk om te stoppen. :+
Dus fijn dat Joya het zo cool oppakt!

Ja mijn kleine ponnie kan wel op het blok staan dus dat moet ik bij Malik maar even niet oefenen, anders klimt hij straks op mijn rug. _O-
Ik ben vooral benieuwd hoe de manier is van trainen, dan zie ik wel of dat aansluit bij mijn eigen ideeën.
Sowieso leuke inspiratie!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 01:25

MirandaFuego schreef:
Pff toch wel een tegenvaller Geryon, gelukkig is nu alles goed gegaan maar je bent er dus nog niet van af waarschijnlijk.. Maar nu nog maar fftjes duimen, je weet nooit, er zijn gekkere dingen gebeurd!
Jouwe is wel een maatje meer haha, Malik is nog geen 1.50 en mijn man bijna twee meter dus dat gaat 'm niet worden.. _O-

Feyre doet het hartstikke knap! :))

Ach misschien wel handig, kan ie mee lopen en daardoor niet vallen als ze gek gaat doen _O-

Berdien schreef:
1.70 al Geryon? Jeetje :oo Hopelijk hebben ze voldoende weg kunnen halen en knapt hij snel op!

Jodyn, mijn andere paard is ook een heel ander verhaal hoor. En dat is best wel eens lastig, dus ik heb alle hoop gevestigd op Feyre. Moet er zelf ook weer in gaan vertrouwen, dus daarom doorgezet. Blij mee! Toch weer bevestigd hoe cool ze is. Vooral bij mee, Feyre wist het stiekem wel haha!

Ja ik hoop echt dat ie niet echt meer groeit, zo is ie perfect! Zijn moeder is 1.63m, vader een groot fokkende 1.73m en de rest in zijn stamboom zit allemaal tussen de 1.70m en 1.75m dus als ie daar maar niet langs gaat. :P

Hij heeft ook zo'n lekker ouderwets zwaar beenwerk. Volgens mij van Capitol I mee gekregen die er 2x in zit :P

Mijn vorige was echt een reus van 1.79 en met mijn 1.68m wil ik dat liever echt niet meer :')

Fijn dat je naast je andere (de Ier toch?) zo'n koel paard hebt! Al zit het soms eerst even verborgen, die koelheid :P

Jij ook zo een koele topper dus fransje, dat is wel fijn!

Die van mij is voor een 'topsport gefokte' warmbloed ook echt koel in zijn hoofd :D

Een tijd geleden stond hij los met een tinker en dan zie je toch wel het verschil in koelheid. Alle twee flink rennen. Maar die van mij blazend en dansend met de staart op zijn rug en de tinker gewoon op het gemakje rond rennend _O-

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 18:22

Ik vind het juist makkelijker om strikt te zijn tegenover mijn eigen paard :P Van het werk op manege/pensionstal weet ik hoe belangrijk het is je paard goed op te voeden (vaker dan eens door paarden meegesleurd met naar de wei brengen etc.). Als ik met het paard van een ander bezig ben heb ik altijd zo het gevoel bekeken te worden en word ik wat ongemakkelijk waardoor ik paarden meer toesta.

Koda is ook te klein voor mijn vriend, met mezelf kan het net :P Maar vriendlief heeft ook te weinig ervaring.

Fijn dat Feyre zo nuchter is!

Ballen Geryon!

Ik doe ook mee met de opstapchallenge, maar Koda kent het al prima :) Maar inderdaad finetunen, want hij heeft de neiging om vervolgens met het krukje te gaan spelen zodra ik eraf ben :P Maar vind de filmpjes tot nu toe erg tegenvallen.

Komende vrijdag staat de afspraak bij countrymill gepland, hopelijk vind ik daar een zadel! Afgelopen week in het boos er weer even opgekropen zonder zadel (groot voordeel van het inparkeren, bij alles wat we tegenkomen in het bos kan ik opstappen :D)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 20:19

Volgens mijn stalgenoot wordt ieder paard bij mij bomproef :D Vind dat ook wel noodzakelijk aangezien ik veel buitenrijd en in een best druk stukje Nederland woon.
Paard mag overigens wel schrikken als ze maar leren te blijven denken ipv in blinde paniek te raken.

Opstapchallenge gaat zeker traag. Die intro had makkelijk in 1 filmpje gepast.
Maar goed het is gratis en voor haar ook de eerste keer dat ze zoiets doet.

Ga morgen eens oefenen bij een bankje ipv het krukje. Bedankt voor het idee s1993!