[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 22:09

Ik had begrepen dat osteo TS en Limo zou begeleiden in hun traject, dus dan lijkt me dat de begeleider het stappenplan maakt? Tenzij ik verkeerd gelezen heb.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 08:01

hwn schreef:
Ik had begrepen dat osteo TS en Limo zou begeleiden in hun traject, dus dan lijkt me dat de begeleider het stappenplan maakt? Tenzij ik verkeerd gelezen heb.

Dat lijkt me ook veel beter. TS denkt misschien haar paardje et beste te kennen maar een osteo heeft toch echt meer inzicht, kennis en ervaring in de fysieke (on)mogelijkheden van Limo

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 09:17

Begeleiding erin van de osteo zou super zijn, maar het zou voor ts zo goed zijn om nou eens heel bewust bezig te zijn met wat ze nou eigenlijk wil en hoe je dat kunt bereiken. Alleen dat al zal haar bewuster maken van wat ze aan het doen is.
Laatst bijgewerkt door Goof op 10-04-18 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 09:18

Goof schreef:
Begeleiding erin van de osteo zou super zijn, maar het zou voor fs zo goed zijn om nou eens heel bewust bezig te zijn met wat ze nou eigenlijk wil en hoe je dat kunt bereiken. Alleen dat al zal haar bewister maken van wat ze aan het doen is.

Precies dit. Ik heb het topic eens teruggelezen en er is nooit echt een duidelijk plan geweest heb ik het idee.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 09:40

Ik denk dat de ts alle mogelijkheden aan het overlopen is en zo zoekt naar een gepaste oplossing voor haar en Limo.

Deze osteopaat is een amazone haar levenspartner is een paardentandarts en ook springruiter met veel gevoel voor paarden, naar mijn mening doet ts er goed aan om haar door deze mensen te laten begeleiden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 09:49

Precies. Begeleiden idd.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 12:53

Art_Ificious schreef:
ik vind dat jullie elkaar nogal tegenspreken.

De een vind dat ik goed bezig ben, de ander vind dit weer het paard verpesten.

Ach ik weet echt wat ik wil bereiken. En het is nu niet dat ik dagelijks bezig ben met longeren. Dat vind ik immers ook saai. Ik hou ook van afwisselend werk.

Wijslander planning is 1x per twee weken.
Ik moest nu de oefening blijven herhalen tot limo het echt goed doet op beide kanten. Pas dan kunnen we een stapje verder.

Uiteraard spreken we elkaar allemaal tegen, zo werkt een forum :D Je zal nooit een eenduidig antwoord krijgen ;)
Je kan zo'n topic gebruiken voor wat inspiratie, maar dat is ook alles.

Zorg dat je goede begeleiding hebt, maak met haar een schema en bespreek de problemen die je hebt met haar. Zij kent je paard, zij kent de lichamelijke beperkingen.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 13:32

Maar ik denk dat ts ook meer begeleiding nodig heeft dan op afstand. Gewoon iemand die het overneemt of elke keer bij is om het bij te passen.
Zeker bij een paard waar correct ruggebruik gewoon zo belangrijk is.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 15:51

hwn schreef:
Als ie de rechtrichtoefeningen linksom niet goed doet, ga dan zeker niet te vaak rechtsom oefenen. Ik zou zeggen: linksom-rechtsom-linksom, zodat je de makkelijke kant es tussendoor neemt als beloning, maar die zeker niet gaat versterken.

Het lijkt mij belangrijk om elke oefening zowel linksom als rechtsom te doen. Een paard wordt niet recht door een bepaalde oefening alleen aan een bepaalde kant te doen. Het verschil tussen links en rechts moet kleiner worden en daarom moet alles op beide handen gedaan worden.

TS, ik hoop niet dat je erg afhankelijk bent van bokt, want je zou haast onzeker worden van al die kritiek.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 20:45

@Pipodipo, natuurlijk moet je beide kanten doen, maar als je spieren langs de ene kant veel korter zijn dan aan de andere kant, en je gaat beide kanten even vaak en even ver stretchen, dan worden ze nooit gelijk. Dus dan heb je twee opties: ofwel vaker oefenen op de moeilijke kant, ofwel verder doorvragen op de moeilijke kant (wat ik dan weer vervelender vind voor het paard).

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 09:43

hwn, zo lang je maar alles altijd op beide kanten doet, meer kun je rijtechnisch niet doen. Als dat niet genoeg brengt, kan een fysio misschien helpen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 11:03

Eerste rechtrichles hebben we ook vaker op linksom geoefend dan op rechtsom.
Niet langer doorgevraagd maar vaker op linksom gewerkt. Ook geëindigd bij linksom.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 11:59

Art_Ificious schreef:
Eerste rechtrichles hebben we ook vaker op linksom geoefend dan op rechtsom.
Niet langer doorgevraagd maar vaker op linksom gewerkt. Ook geëindigd bij linksom.

Rustig verder werken hiermee en vergeet niet dat het best wat langer kan duren tot je echt duurzaam resultaat krijgt. Elk stukje dat het fijn gaat is al goed, de rest komt vanzelf.
Enige tip die ik je nog wil meegeven is om wat te letten op de gehoorzaamheid van je paard. Je bent superlief en geduldig, maar let er wel op dat je uiteindelijk krijgt wat je wil. Soms mag je best een beetje strenger zijn en je zult zien dat je paard daar ook steun aan heeft. Paarden vinden het niet erg als je duidelijk bent, vinden ze juist wel fijn.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 21:11

Art_Ificious schreef:
Sanne, op welke manier wil je hem leren dat hij moet ontspannen met de lijnen achter hem?

Tussen longeren aan een enkele lijn en ontspannen werken aan de dubbele lijnen zitten bij mij een aantal stappen die ik met het paard wil doorlopen. Als de vorige stap niet bevestigd is, ga ik niet door naar de volgende stap. Limo is mijns inziens nog niet toe aan lange lijnen zoals je ze nu wilt inzetten (rechtrichten, oefeningen doen aan de lijnen). Eerst maar wennen aan de lijnen en daarmee gewoon kunnen ontspannen.
Een stukje van die stappen (het eerste deel) heb je eerder gezien in een serie foto's die ik in een ander topic heb geplaatst.

Stap 1:
Afbeelding

Stap 2:
Afbeelding

Stap 3:
Afbeelding

Stap 4:
Afbeelding

Na stap 4 kun je een longeersingel omdoen en een bandage achterlangs en voorlangs leggen, voldoende strak zodat ze niet afzakken. Voorbeeld van de achterkant:
Afbeelding
Het idee is dit: https://www.google.nl/imgres?imgurl=htt ... mrc&uact=8, maar dan met een longeersingel ertussen. Die kun je inzetten bij de volgende stap.

De volgende stap is een lijn (longeerlijn, halstertouw) aan de longeersingel te bevestigen en naar beneden te laten bungelen, zodat ie de grond niet raakt, maar wel beweegt als het paard beweegt. Je doet dit eerst aan één kant, daarna aan de andere, daarna aan twee kanten.

Als dat goed gaat, maak je de lijn langer en laat je 'm achter het paard aanslepen over de grond. Bij voorkeur zit de lijn per ongeluk een keer tussen de achterbenen, daar wil je op oefenen. Stel dat het een keer per ongeluk tijdens het werk gebeurd, wil je niet dat het paard daarvan schrikt.

Daarna ben je pas toe aan dubbele lijnen. Het liefst doe ik dat met een touwhalster (goed aansluitend) met hoofdstel eroverheen. Je kunt dan starten op het halster en eventueel overstappen op het bit als het paard gewend is aan de lijnen en geen vluchtreacties meer laat zien.

Stap 1:
- binnenlijn van halster/bitstukje naar je hand
- buitenlijn over de rug, hangt los, heeft geen functie. Evt. kun je als het goed gaat (dus zonder vluchtreacties) de buitenlijn wel een functie geven: buitenstelling vragen op de rechte zijden en ruimte geven bij de hoeken

Stap 2:
- binnenlijn van halster / bitstukje naar je hand
- buitenlijn achterlangs, hangt los, heeft geen functie. Evt. kun je als het goed gaat (dus zonder vluchtreacties) de buitenlijn wel een functie geven: buitenstelling vragen op de rechte zijden en ruimte geven bij de hoeken

Stap 1 en 2 herhaal je op beide handen. Je gaat pas door naar de volgende stap als de huidige bevestigd is.

Stap 3:
- binnenlijn via de longeersingel naar je hand
- buitenlijn achterlangs.
Beide lijnen hebben nu een functie. Je kunt met beide lijnen sturen. Met de buitenlijn vraag je op de rechte lijnen stelling naar buiten. Voor de hoek zet je die stelling om naar binnenstelling en geef je ruimte met de buitenlijn zodat het paard de bocht kan maken. Hier zet je het eerste stukje van het sturen ook neer. Vanuit het doorlopen van de hoek (met binnenstelling en ruimte op de buitenlijn) kun je kleinere cirkels gaan maken, halve cirkels verbonden met rechte lijnen, en van hand veranderen. Dat van hand veranderen kan weer wat spannend zijn: waar de buitenlijn eerst langs de ene kant liep, wisselt die bij het van hand veranderen en komt dus ineens tegen de andere kant van het paard aan. Vinden ze soms even spannend in het begin.

Oh, en voor de veiligheid: altijd handschoenen aan. Altijd werken in een afgesloten ruimte. Niet een paar hindernissen half afgezet. Stel dat ie schrikt en ervandoor schiet, net dat gaatje tussen twee hindernissen vindt en er tussendoor piept, kun je alleen nog maar loslaten. En daar leert ie dan weer van dat dat de oplossing is, terwijl je 'm dat juist niet wilt leren...

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 22:17

Super, die reeks foto's kende ik al ja idd. Maar de verdere stappen zijn ook zeer duidelijk :D

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 18:29

Vandaag rustig gehouden
Beetje schriktraining ineen gezet...
Hij deed het dapper. Alleen de vlag was best spannend.

Op eind volgde hij zelfs los door de "tunnel" waarna ik hem riep en hij kwam afdraven... zóó schattig <3

Hier nog aan de lijn
De paraplu
Afbeelding

Balonnen
Afbeelding

De vlag, zodra die wat bewoog was die eng
Afbeelding

Rondje zonder lijn,
Paraplu aanwijzen
Afbeelding

Begin van de draf om me te volgen
Afbeelding
<3
Afbeelding

Ik had de vlag ook bij de tunnel gezet als extra uitdaging. Ging er braaf doorheen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 18:39

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 20:29

Leuk hé, zo'n spelletjes, ook goed voor het vertrouwen, vrijwerken is eigenlijk wat ik liefst doe met mn paarden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 20:50

Was héél leuk. Dat hij me in vrijheid volgt bevestigd het vertrouwen ook wel denk ik.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 01:26

Leuk e!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 14:49

Hmm heb de indruk dat limo afgevallen is.
Wat denken jullie?
Zou het een groeispurt zijn of echt afvallen?
Hierop zie je de ribben.
Ik ben me bewust dat je de ribben ook duidelijker ziet door de buiging van het lichaam, maar als hij in de stal of wei graast zag ik ze ook duidelijker dan voorbije week.
Afbeelding
Afbeelding

Rantsoen:
2x per dag 1 goede schep krachtvoer en 1 goede schep snijmais (vanaf volgende week normaal gezien bietenpulp)
2 x per dag grote portie hooi (+- vol groot hooinet in totaal) waarvan hij een heel deel verknoeid en dus niet opeet.
Dagelijks +- 8u paddock met twee merries.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 18-04-18 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 14:54

Ik vind het een iel mannetje als ik deze foto's zie.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 14:57

Ja ik snap het niet goed.

Op deze foto's vind ik hem niet zo iel/mager tonen.
Zijn van februari/maart dacht ik
Afbeelding
Afbeelding

Hij staat nu wel vaker en langer buiten. En veel gras staat er niet op de paddock. Dus veel voedingsstoffen krijgt hij dan ook niet binnen tijdens die uren.

Ik ga nu ook dagelijks en geef dan wat vitalbix een handje bij.
Maar misschien iets van slobber ofzo bijgeven?
Hooi mag helaas niet op de paddock gegeven worden. (Weet de reden niet, denk ivm het gesmos en ruzie tussen de paarden die bijeen staan zoals vorig jaar gebeurd was).

Foto van de paddock
Afbeelding

Dat er zo weinig gras staat is omdat de paarden in de winter ook buiten gegaan zijn.
Vorig jaar werd er geregeld dat ze niet buiten gingen zodat er méér gras was zodra het "weideseizoen" begon. Maar dit jaar wou iedereen hun paard op elke droge dag buiten. Met dus kale paddocks als gevolg.

Hem op een wei zetten is echter geen optie.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 15:22

Hij is inderdaad behoorlijk smalletjes zo.
Het lijkt ook echt mager ipv onbespierd, maar dat kan je het beste zien van een volledige foto van bijv de zijkant.
Voldoende ruwvoer haalt hij sowieso niet van deze weide.
Goed voer erin (ruwvoer eventueel aanvullen met goede luzerne/grasbrok /seniorenvoer en daarnaast de juiste spieren strainen

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 15:30

Dit was in februari (de andere standfoto dus ook)
Afbeelding

Longeren doe ik al en ik ga ook veel wandelen waarbij ik in tempowisselingen werk. Maar als er geen reserves zijn kan hij ook geen spieren opbouwen.
Luzerne ga ik ook bijgeven denk ik.