Kareltje de verwaarloosde ex-manege pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 18:46

LinsxDot schreef:
En toch wil ik even reageren duizende mensen op bokt en niemand heeft kareltje ooit gezien. Vera wel en zwijgt niet vind dat ook wel respect waard beter dan zwijgen ik ken hem niet!

Klopt, door haar reactie weet ik nu wel na 1 en 1 optellen waar hij vandaan gekomen is. Woon in dezelfde regio en kan me niet voorstellen dat niemand op bokt hem kent als hij daar heeft gestaan.
Hoop dat bokkers die hem wel kenden en niet durven te reageren op de topics hard met de neus op de feiten zijn gedrukt en er lering uit trekken...

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 19:01

stitchlover schreef:
LinsxDot schreef:
En toch wil ik even reageren duizende mensen op bokt en niemand heeft kareltje ooit gezien. Vera wel en zwijgt niet vind dat ook wel respect waard beter dan zwijgen ik ken hem niet!

Klopt, door haar reactie weet ik nu wel na 1 en 1 optellen waar hij vandaan gekomen is. Woon in dezelfde regio en kan me niet voorstellen dat niemand op bokt hem kent als hij daar heeft gestaan.
Hoop dat bokkers die hem wel kenden en niet durven te reageren op de topics hard met de neus op de feiten zijn gedrukt en er lering uit trekken...

Iedereen die op die manege rondloopt moet zich kapot schamen, en vind ik mede verantwoordelijk...

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 19:52

Mooi gesproken mist!!!!

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 19:54

Respect omdat je zegt kareltje te hebben gekend, daarbij zijn toestand en dan ook nog opkomen voor... nee dan krijg je van mij geen respect.

selyna

Re: Kareltje de verwaarloosde ex-manege pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 20:03

Mist ik heb echt zo veel respect voor je
Mooi gesproken
Ik heb er echt kippenvel van
Ik ben zo blij dat kareltje even bij je heeft mogen genieten
Echte liefde heeft hij gevoeld bij jou!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 20:28

LinsxDot schreef:

Daar heb jij ook gelijk in en het is ook zeker niet de bedoeling om Vera af te branden- de enige die het wel durft om te spreken (waarvoor dank!) .

Aan de andere kant kunnen wel stellen dat de manegehouder geen echte reddingspoging heeft gedaan want dan waren zijn tanden (de duidelijke veroorzaker van de vermagering) wel destijds behandeld. Ook daar kon je niet naast kijken als je een bit in die mond deed met alleen al de voortanden die alle kanten op gingen, daardoor veel te lang waren en waarvan 50% ontbrak.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 21:56

Denk nog vaak aan Kareltje, heb nu net pas het voer en een deken die ik nog had liggen voor hem opgeruimd, kwam het iedere dag tegen. Mist je hebt zo hard gevochten voor hem en daar ben ik en vlgs mij vele met mij je heel dankbaar voor. Ook ben ik ergens wel blij dat er nu eindelijk iemand iets durft te zeggen ik had al eens foto's aan mijn hoefsmid laten zien in de hoop dat hij iets wist.
Iedereen roept dat mensen hun mond hadden moeten opendoen, wat ik me dus echt afvraag is welke hoefsmid daar Kareltje bekapt heeft en welke veearts de inentingen van als het goed is alle parden op die manege deed. Want ik vind zeker dat ook de veearts vd manege bij inenting toch wel iets moet zijn opgevallen, daar ben je tenslotte veearts voor.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 11:15

Vera ik moet zeggen dat ik het tof van je vindt dat je reageert! Iedereen kan hier van leren, jij ook denk ik. Misschien kun je nog iets doen voor de overige paarden daar. Dit zal niet toevallig Kareltje zijn waar het zo mee gaat. Ik hoop echt dat je nog iets kunt of wilt doen.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 17:43

Het enigste wat ze mij hebben verteld over kareltje is dat hij een ziekte had (kissing spines? Of cushing?) en dat hij daardoor niet aan kwam. Ik ben het er ook zeker mee eens dat er eigenlijk niet op gereden mocht worden.
Maar wie ben ik om de manege eigenaar daar op aan te spreken?

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 17:45

Sja.. wie ben ik om een moeder die haar kind in het openbaar mishandelt aan te spreken..

Als we dit al niet meer doen en we het publiekelijk gedogen dan is de maatschappij meer naar zijn klootjes dan ik dacht.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 17:46

Je kunt zorgen dat je daar vertrekt samen met een heleboel andere mensen.
Met als duidelijke reden wij willen niet aan dit soort toestanden toekijken op onze manege.
En zet je een statement naar die l.. van een eigenaar die alleen aan de centen denkt.
Op het moment dat je niets zegt en niets doet, samen met die hele stal keur je deze zware mishandeling dus goed.
En eigenlijk nog steeds als je nog steeds daar rijdt.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 17:51

Veraaaaah schreef:
Het enigste wat ze mij hebben verteld over kareltje is dat hij een ziekte had (kissing spines? Of cushing?) en dat hij daardoor niet aan kwam. Ik ben het er ook zeker mee eens dat er eigenlijk niet op gereden mocht worden.
Maar wie ben ik om de manege eigenaar daar op aan te spreken?

Vera, heb jij enig idee hoe zijn dikke been linksvoor is ontstaan ? dit is vrij recentelijk gekomen, waarschijnlijk in 2016

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 18:09

Dit been had hij niet de laatste keren dat ik hem heb gezien (een week voordat hij wegging). Dus daar kan ik helaas niks over zeggen

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 18:27

Ik heb dit topic een hele lange tijd stilletjes gevolgd. En wat vind ik het naar om te lezen dat Kareltje het niet overleefd heeft. TS, ik heb zo veel respect voor jou, dat je dit heb willen doen voor Kareltje.
En Vera, ik heb respect voor jou dat je als enige in het openbaar durft te spreken. Er valt jou niet veel kwalijks te nemen. Ik snap je reactie van wie ben ik om de eigenaar erop aan te spreken, maar dan heeft tenminste nog iemand gesproken voor het welzijn van Kareltje. Maar nogmaals, ik ben respect voor je dat je als enige durft te spreken!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 18:54

Ik kom dit topic nu pas tegen en had op een ander einde gehoopt. Maar Mist, respect voor jou! En in jouw geval geldt zeker: je kunt niet de hele wereld veranderen maar wel de hele wereld van 1 dier. En in dit geval was Kareltje de gelukkige. Mensen kunnen een voorbeeld aan je nemen. Sterkte met het verlies.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:12

JoyceLa schreef:
Veraaaaah schreef:
Ik weet zeker dat de manege zijn uiterste best heeft gedaan. Dit doen ze namelijk voor alle paarden! Hoe het verder met de eigenaresse en de manege zit weet ik niet.. daar kan ik zelf niet over oordelen. De kinderen waren dol op hem en hij kreeg meer dan genoeg aandacht en liefde!

Ik snap alle commotie en vind persoonlijk ook dat de manege per direct mag worden gesloten.

Al snap ik Vera ook dat zij wat voorzichtig is met haar uitspraken aangezien haar paard er nog staat ;-)

Ik hoop echt dat er actie ondernomen wordt!

Als Veraaah moet oppassen op der uitspraken had ze nooit gereageerd, want zij reageert omdat ze vol achter de manege staat.

Paar lesjes.
Hij had het slechter.

Er is niet goed gehandeld laten we dat even voorop stellen. Je hebt een paard in pension dat dusdanig slecht is. Mensen betalen stalling niet. Neemt paard in. Paard blijkt slecht, dan was de slacht nog een fijnere oplossing dan hem zijn verloren centjes op te laten lopen.

Ik vind het schandalig.

Hoe je het ook went of keert en hoe hij daar ook terecht is gekomen. Kareltje is gebruikt om geld binnen te harken in wat voor staat hij ook was. Ik vind het asociaal weet je dat.

Itsme_annie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 02:23

Ik wil even zeggen dat ik het inderdaad ontzettend slecht vind van een manege om zo'n pony door te laten lopen. Maar ik wil er ook even bij zeggen dat ik Vera ook wel snap als ze zegt: wie ben ik om er iets van te zeggen. Ik heb ook wel eens manegepony's gezien die naar mijn mening veel te oud waren en allerlei mankementen hadden. Maar toen ik dat ter sprake bracht werd ik net zo hard afgewimpeld. Ik denk dat dat gewoon iets is wat sommige maneges doen (niet allemaal natuurlijk, maar ik hoor het wel vaker), jij hebt immers alles van ze geleerd, net als al die andere jongens en meiden die daar rijden. Dus wat kan jij ze vertellen dat ze nog niet weten? Ik wil niet zeggen dat dit goed is, absoluut niet! Maar dat betekent niet dat we met zijn allen Vera kunnen aanvallen omdat ze er niets aan heeft kunnen doen, want meestal is het niet zo simpel en moet je meestal alle andere manegeklanten achter je hebben staan om iets te kunnen doen voor een pony als Kareltje. Het is een heel triest verhaal, maar Vera is niet de persoon om onze woede en teleurstelling op af te reageren. Dat zouden alle voorgaande eigenaren, die er iets aan hadden moeten doen, moeten zijn.

Sorry, ik weet dat het laatste bericht meer dan 2 weken geleden was, maar ik ben een poosje niet op bokt geweest en ik wou dit toch nog even kwijt. Ik heb voor iedereen in dit topic zeer veel respect, en ik begrijp heel goed dat het heel makkelijk is om zo even je woede af te reageren, maar hou ook alsjeblieft rekening met het feit dat je de situatie misschien niet helemaal goed kan inschatten, en dat je zo heel makkelijk iemand kan kwetsen. Ik wil ook niet zeggen dat jullie goed of fout zaten, want dat weet ook ik niet.
Ik ben ook absoluut niet uit op een andere discussie, want ik weet dat mensen het met mij eens of oneens zullen zijn, kan me eerlijk gezegd niets schelen. Ik wil gewoon dat mensen hier even over na gaan denken, want ik vind dat dit soort met zijn allen op 1 man (of vrouw) discussies veel te vaak voorkomen op bokt. Dus denk er over na, maar start alsjeblieft niet een nieuwe discussie, want dit topic gaat over Kareltje en helaas is er niets meer wat we voor hem kunnen doen ;( Laten we de eer van dit topic bij Kareltje en iedereen die iets voor hem heeft gedaan houden en laten we met zijn allen nu dit hoofdstuk in vrede afsluiten.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 07:13

Precies wat je zegt, de laatste reactie was twee weken geleden. Als je niks had gezegd was het vanzelf in de vergetelheid gekomen en had niemand haar persoonlijk erop aangekeken. Nu komt het weer boven. Desalniettemin vind ik dat mensen ( en nu doel ik niet op Vera persoonlijk) hun kop niet in het zand mogen steken. Ik weet niet hoe oud Vera is maar er lopen op een manege ook genoeg volwassenen rond. Laten we met zijn allen in zo'n situatie alsjeblieft actie ondernemen. Hetzij de manege erop aanspreken hetzij 144 bellen of andere acties. Zodat er in de toekomst nooit meer Kareltjes hoeven zijn...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 09:24

Het is en blijft walgelijk.
Als we het hebben over naastenliefde en opkomen voor de zwakkeren.. dan heeft een hele manege weg gekeken.

Als je zo'n arme drommel tegen komt, dan ga je toch ff checken hoe het met hem is in de stal? Ff een knuf, even naar zijn tanden kijken, hoeven, geef hem een aai. En als ze het op cushing gooien, Google ff op cushing. Er hadden zoveel mensen kunnen opstaan voor Kareltje. Het is gewoon om kotsmisselijk van de worden. Heel veel mensen mogen zich diep schamen, nog steeds.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 12:23

Is er eigenlijk ondertussen eens contact geweest met de betreffende manege?

Itsme_annie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 13:24

sasja0705 schreef:
Is er eigenlijk ondertussen eens contact geweest met de betreffende manege?

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Zijn ze hier al eens mee geconfronteerd? Is er al eens over gepraat? Zij zijn tenslotte (mede)verantwoordelijk.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 16:39

Dan kom ik ook na deze tijd nog even binnenzetten: ik zie de reakties en ik kan me niet bedwingen om de vraag te stellen, welke manege was dit nou??
Natuurlijk zal ik het misschien per PB kunnen vragen maar ik ben gewoon stikbenieuwd naar een website van deze manege om eens te kijken hoe zij zichzelf neerzetten.
Er wordt zo omzichtig gedaan want ja Bokt is natuurlijk roomser dan de paus wat dit betreft :+ ;) maar ik zou het willen weten.

Veel mensen weten wel hoe het er op maneges aan toe kan gaan, en nee..niet elke manege is hetzelfde maar mijn ervaringen zijn toch wel dat er vaak een hierarchie heerst en je eigenlijk je mond niet mag opentrekken want de manegehouder weet het altijd het beste.
Ik snap ook wel dat je er als manegehouder niet op zit te wachten dat de eerste de beste Penny je gaat vertellen dat Floortje er een beetje zielig bijstaat in haar stalletje :D maar dit..helemaal omdat dat arme manneke ook nog eens geschoren werd; als je tot dan toe nog niks had gezien (wat me heel sterk lijkt, maar goed) dan val je toch steil achterover als je dit ziet als manegehouder?
En als het echt waar is; gebruiken in lessen??? :r :r
Dan zit er in mijn optiek een steekje los...heel groot steekje..en hoop ik maar dat de rest van de paarden beter wordt verzorgd.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 16:47

Ik ben het zo met je eens dat dit niet met naam gedeeld mag worden. Wat dat betreft is bokt echt een dieronvriendelijk forum.
Ja laat zo'n bedrijf maar door de slijk gaan, dat verdienen ze toch.
Laat er desnoods maar klanten om weg blijven, maar dat zal niet eens want beetje nadenkende klant was daar al weg geweest in Kareltjes tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 19:03

Ik ben als 8-jarige op een manege gestart waar het ook niet ok was voor de paarden, ze waren te magee, vele hadden mok en de staldeuren werden opgegeten. Alleen de wedstrijdpaarden en zij die van nature met weinig toe kwamen, zagen er aanvaardbaar uit. Op mijn 12de ging ik er weg en pas op de nieuwe manege gingen mijn ogen open. Ik heb toen brieven geschreven, omdat ik het zo erg vond, maar niemand geloofde een kind. Het heeft nog jaren geduurd voor er eindelijk verandering kwam dankzij een jonge meid die een relatie aanging met de baas. Ook al heb ik er niets mee bereikt, toch ben ik blij dat ik mijn mond heb open gedaan, ik heb tenminste toch nog een poging gedaan om de dieren te helpen.

Itsme_annie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 01:13

De manege hier openbaar bij naam noemen vind ik niet kunnen. Maar ik ben wel benieuwd of er inmiddels gesproken is over het hoe en wat van de situatie.