Paarden geboren in 2014

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 09:24

Ann_Pam schreef:
Ik heb een vraagje voor degene die hun jaarlinger snachts/overdag ook op stal hebben staan. Hebben jullie in stal ook iets tegen verveling? Een speeltje oid? Die van ons heeft overdag onbeperkt weidegang maar merk wel dat ze een zooitje in haar stal maakt snachts.

Mijn pony's (jaarlinger Bailey en 4jarige Nadja) staan met ze 2tjes op stal dus hebben elkaar om leuk te maken. Maar er ligt ook een bal in de stal. Was ooit zn bal die je op kon hangen een jollybal met een appelhouder er op. Helaas hebben ze die gesloopt dus nu ligt die op de grond.

Seven

Re: Paarden geboren in 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 10:25

In april 2016 is jelle 2 dan word hij eerst prok gekeurd als hij goed is gaan we kijken wat we willen hengstenkeuring of niet zo ja waar

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 10:40

Wat betreft de tandarts, ik laat ieder jaar een DA komen die naast het enten ook tanden kan doen en ze worden dan allemaal even nagekeken en zo nodig behandeld.

Mooie jaar overzicht topics gezien :j

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 10:41

Ik laat de TA ook kijken als hij 2,5 is, even weten hoe de zaken ervoor staan

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 12:18

Bedankt voor je lieve reactie in het topic van Bambi spatter! :o

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:13

:wave:

Hier erg druk geweest dus enkel meegelezen.

3-jarige meeting klinkt erg leuk!! Hier ook geregeld tandarts over de vloer, tevens dierenarts. Afgelopen jaar speelde Lola veel met dr mond en ik vond dat ze beduidend minder hooi at dan mijn andere paarden, dus even laten checken, ondanks dat mijn TA al van te voren zijn zulke jonkies eigenlijk niet te behandelen tenzij er echt een probleem was waardoor ze mager werden etc. Lola bleek een kapotte tong te hebben, is vanzelf weer goed gekomen.

@Seven, is zo vroeg al naar de keuring verplicht bij jullie?

Lola afgelopen weekend
Afbeelding

Afbeelding

Zij staat nog steeds 24/7 buiten met haar grote Tinkervriend. Natte voeten? Daar heeft madam wat op bedacht :+
Afbeelding

Ben heel benieuwd hoe groot Lola gaat worden, niet dat het wat uitmaakt. Maar afgaande op ouders en broers/zusjes zou je zeggen rond de 1.53 - 1.55. Afgaande op het schema zou ze de 1.50 net halen. Maar als ik dan deze foto zie, de ruin die erachter staat is 1.61...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:23

Een van de dingen waar ik zo druk mee was, was voor de laatste keer op bezoek gaan bij mijn oude verzorgpaardje. Ik leerde haar kennen toen ze net afgespeend was en ging rijden op haar moeder. Toen zij een jaar oud was overleed haar moeder en ben ik me nagenoeg fulltime op haar gaan richten. Heb nooit met een jong paard zoveel gewandeld en tijd in gestoken als in haar. Inmiddels is ze 6 jaar oud en kwam ik er nog af en toe, altijd erg leuk, en nog steeds het gevoel van een band/klik, heel bijzonder. Hier toen ze net zo oud was als ons guppies nu:

Afbeelding

Ik heb haar met 3,5 ook zelf ingereden, maar vanwege verhuizing was echt met haar bezig blijven niet mogelijk, er hebben jarenlang twee wat jongere meisjes mee gereden, maar dat is nu voorbij...

Filmpje van ons eerste galopje onder de man, ik denk ongeveer de vijfde keer dat ik erop zat

Een paar maanden geleden vertelde de eigenaar dat hij plannen had om haar te verkopen, vanwege beperkte ruimte en zijn wat hogere leeftijd. Natuurlijk kon ik die kans niet laten lopen, en heb ik haar gekocht :D Dus zaterdag komt ze hierheen :):)

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:41

Mijn bedoeling was ook als ik met de basis ga beginnen dan even een tanden check. Ik wil haar bitloos gaan inrijden maar ivm wisselen ed toch liever even kijken of alles goed zit in dat mondje :)

Mooi dier Caily, gefeliciteerd!!

Leuk al die overzichten van de jonkies, misschien dat ik er ook een ga maken

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 13:50

Kwpners gaan met 2.5 naar de hengstenkeuring, eerste bezichtiging inderdaad.
Ik vind het belangrijk dat hij ook prok(röntgen gezond) is dus daar hangt veel van af voor mij.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:20

Oke, dat is jong, maar voor een eerste selectie wellicht oud genoeg, of moet ik dat zo niet zien? Prok is zeker belangrijk voor de fokkerij. Ik zit dus in de Tinkers en vind persoonlijk dat er daar met veel teveel rommel "gefokt" wordt wat vervolgens wel goed papier en premies krijgt, zonder verder te kijken dan de neus lang is :( .

Ik ga hier denk ik bit- en bitloos mengen, ik zie het allemaal wel. Weet ook nog niet hoe oud ze zal zijn als ik er voor het eerst mee op pad ga (erop kruipen in de wei zal wel ergens rond haar derde zijn :o ). Enige wat ik echt heel graag wil is haar reining opleiden, western dus. Kan ik helaas niet zelf dus dan moet ze weg gebracht worden. Vind dat nu al spannend dus wil zelf gewoon eerst de basis doen, dan misschien nog eerst een veulentje fokken.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:24

Het is inderdaad vrij vroeg, is ook kijken of ik hem er klaar voor vind of hij genoeg kwaliteit lijkt te hebben etc

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:24

En anders?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:29

Als hij niet geschikt lijkt, gaan we dan beslissen wat we gaan doen. Castreren en beleren of hengst laten en beleren evt later aanbieden of verkopen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:43

Oef, dat is nogal een uiteenlopende keuze. Dan heb ik het toch een stuk makkelijker met Lola :=
Ik hoop voor jullie dat hij geschikt gaat blijken!

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:16

Nou die keuze voor de keuring hoef ik niet te maken, madam is papierloos :+

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 18:46

Kan alle kanten nog op inderdaad :D
Maar kan ook dat hij niet groot genoeg word voor mij dan word hij ook verkocht
Maar hij is al aan de maat dus we gaan het zien

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 19:09

Zou toch balen zijn als je hem weg moet doen :(:)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 19:23

We hebben hem aangekocht met evt verkoop in het achterhoofd maar toch hoop ik dat hij uitgroeit tot wat we willen

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:19

Ik verkoop iets niet gauw, dan moeten de dingen die ik leuk vind en het paard wel heel erg uit elkaar liggen.
Dat is wel gebeurd hoor, in het verleden, maar dan is het altijd omdat het beter voor het paard is.
Dat blijft het punt als je een veulen koopt.

Menno, welsh pony, was een enorm goede springpony en ik durf dat niet.
Bij iedere trailhindernis verzamelde hij al :oo

Pipo, volle broer van Menno 1.56m, bleef steken in grote en werd maar 1.43, echt te fijn en klein voor mij.

Dirkje, A-pony, menpony van mijn man, werd niet meer gebruikt en is een tweede leven als kinderpony begonnen.

Jolly, amerikaanse Appaloosa, bleef maar groeien en was met 4 jaar al 1.64, voor mij echt te groot en we klikten gewoon niet en hij ook niet met mijn paardengroep waardoor we beide ongelukkig waren.

De eerste 2 en de laatste heb ik wel zadelmak, verkeersmak en wedstrijdmak gemaakt , dus minstens 4 jaar gehouden en toen pas verkocht.
De basis zat er toen goed in.

Nu niet denken dat ik er zoveel verkoop , ik heb al 29 jaar paarden.
Lotte, vanaf veulen hier, is 24 jaar geworden en dit jaar ingeslapen.
Rakker, 2 jarige, lag met 17 jaar dood in de wei.
Spatter, vanaf veulen hier, is met 14 jaar dit jaar ingeslapen vanwege een zware blessure.

Nina kwam met 2.5 jaar hier en is 8.
Blue was 1 jaar en nu 9.
Tika was een veulentje en nu 1 jaar.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:48

De intentie van de aankoop is denk ik erg van belang in de toekomst. Ik snap Seven zeker wel, maar die tijd van switchen ben ik voorbij inmiddels.

Mijn eerste Tinkermerrie kocht ik toen ze bijna 2 was. Wilde een jonge Tinkerdame om in de toekomst endurance mee te rijden en te fokken. Uiteindelijk leek ze wat klein te blijven en bovendien ontbrak bij mij echt het gevoel, dus heb haar na het beleren verkocht.

Begon de zoektocht opnieuw, kocht een 12-jarige Tinker. Eigenlijk iets ouder en braver dan ik wilde, maar heb een paar jaar erg veel dromen uit laten komen. Lola is een dochter van haar. Caily heb ik na 3,5 jaar verkocht naar mensen die relaxte ritjes door het bos maken. Ik wil zelf meer power en dingen ondernemen, Caily was daarmee braaf maar duidelijk niet zo happy.

Afgelopen zomer beviel Caily van een hengstveulen. Die kon ik niet houden vanwege hengst zijn, maar ik wilde wel graag een opfokmaatje voor Lola. Had een twenter gekocht, heeft hier 2 weken gelopen maar bleek zo verknipt in de kudde, gevaar voor zichzelf en mn andere paarden dus toen ik optie had om haar elders goed thuis te geven gelijk gedaan, moet nog steeds niet teveel foto's zien, baal daar zo van. Daarna kwam een Tinkermerrieveulen. Helaas bleek zij veel kleiner te blijven als ik dacht, tevens kan ik vanwege omstandigheden niet zoveel paarden meer houden, dus toen er een kijker kwam die op slag verliefd was en haar op de eerste plaats zou zetten (hier zou ze altijd na Lola komen) mocht ook zij gaan.

En onlangs dus de kans op na 6 jaar Kyra te kopen. Behalve dat ik haar van veulen ken, veel liefde voor dr moeder heb gehad (Lola is er zelfs naar vernoemd!), past ze qua karakter en alles gewoon perfect.

Dus nu heb ik Lola en Kyra, mooier kan ik het niet krijgen. Ik hoop over 20 jaar, net als jou spatter, te kunnen zeggen dat ik mijn dames al zo lang heb.

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:52

Leuk idee een meeting! Count me in!

@ Quir, Liberty ziet er goed uit, herken wel veel van Kennedy haha! Grappig is dat, maar niet gek :)

Hier gaan ze ook zeker naar de tandarts voor ik ze zadeldak wil maken en ik twijfel nog over het röntgen keuren. Bij pony's wordt dit over het algemeen weinig gedaan geloof ik en Kennedy is in principe wel voor de verkoop en aangezien ik Scout toch voor mezelf houd, of ie nu wel of niet goed is weet ik niet of het wat toevoegt. We zullen zien!

Ik zou Scout wel graag eerst aan de lange lijnen trainen voor ik er op ga zitten, maar heb hier zelf nog geen ervaring mee. Zou het wel graag willen leren, kan ik vast oefenen met zijn moeder. Weet alleen niet wie het me zou kunnen leren..

Over het verkopen van paarden gesproken.. Desteny (moeder van Scout) is mijn derde pony en heb ik inmiddels 8 jaar. Mijn eerste pony was een B-pony en daar was ik gewoon echt te groot voor. De tweede pony kreeg een spat en moest tijdelijk op rust, toen Desteny gekregen. Later Dana verkocht aan iemand die ik kende en er gewoon lekker recreatief mee ging rijden. Inmiddels weet ik niet meer waar ze is helaas. Desteny bleek niet veel later ook niet meer geschikt voor de sport ivm rugblessure en halsartrose. Een hele poos niet/zeer weinig gereden en nu weer wat serieuzer aan het rijden (wel recreatief) en ze verbetert echt enorm! Die gaat ook echt niet meer weg!

Daarnaast rijd ik op dit moment een merrie voor de eigenaren, ook deze heeft met een blessure gekampt afgelopen zomer/najaar. Maar we zijn weer aan het opbouwen gelukkig! Wil eind deze maand M1 starten :)

Net als Caily snap ik Seven wel, ik doe in principe niet anders met Kennedy. Al heb ik die wel echt als opfokmaatje voor Scout gekocht.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 21:02

Ik heb mijn paarden altijd lief maar heb naar 3 overleden paarden in 6 maanden wel een heel andere kijk gekregen op m'n paarden. Alles is dan ook te koop bij ons voor de juiste eigenaar :j Ze krijgen het beste van het beste en geniet elke dag weer van ze, train graag maar toch zeg ik nooit ze gaan nooit weg. Ik kan niet in de toekomst kijken :D

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 21:20

Bambi is mijn eerste pony, en ondanks dat ze te groot uitpakt gaat ze niet weg :)

Net even bij haar geweest.. even het halster gepast van mijn oude verzorgpony. Uiteraard moest mijn prinsesje een roze penny halster <3 :')

Nog een beetje groot en verkleurd :'), maar ach!

Afbeelding

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 21:37

Seven schreef:
Ik heb mijn paarden altijd lief maar heb naar 3 overleden paarden in 6 maanden wel een heel andere kijk gekregen op m'n paarden. Alles is dan ook te koop bij ons voor de juiste eigenaar :j Ze krijgen het beste van het beste en geniet elke dag weer van ze, train graag maar toch zeg ik nooit ze gaan nooit weg. Ik kan niet in de toekomst kijken :D

dit dus overkwam mij ook, het perfecte paard mijn soulmate....door omstandigheden moest ik hem verkopen. Ik heb en mis hem nog vreselijk, als ik een foto zie moet ik janken....zoveel emoties.
Maar hij heeft een goed thuis gekregen en dat heeft me erg gesterkt!
Ik kocht heel bewust iets anders want geen enkel paard kon hem vervangen, maar ik heb nog steeds geen spijt van mijn huidige merrie waar dus skylar uit kwam.....
Anders had ze in de worst gezeten, haar veulen dus ook!
Mijn hart gaat sneller kloppen als ik haar hoor hinniken als ze me hoort of ziet. Volgens de omstanders hebben we toch een bijzondere band, ook al heb ik niet de klik met haar zoals met mijn oude paard!.
Nu pas zie ik het wonder dat vanuit een bizarre omstandigheden 5 levens positief heeft veranderd!
Paard 1 en zijn nieuwe eigenaar, de merrie die ik nu heb en haar veulen skylar, en mezelf (en no:6 heel onverwacht stiekem ook mijn dochter haar liefde voor paarden). ;)
Juist dat geeft dat ik er vrede mee heb, en besef ik nu dat het niet het einde van je leven is als je een paard moet verkopen!
Laatst bijgewerkt door kwita op 01-12-15 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 21:39

En wat een leuk koppie heeft Bambi!