[VOLG] Bonte Jaopie & lessen van Steef Geelen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bonte Jaopie & lessen van Steef Geelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:22

Ik vind die laatste zin een beetje flauw over komen eerlijk gezegd.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:36

Klinkt alsof je ruimte nodig hebt om eea te laten bezinken, en als het ware te "herkauwen" en een kans te geven om meer in te slijten.

Heb het idee dat er ook echt véél informatie op je af is gekomen, met misschien ook iets te weinig ruimte voor het natuurlijke ontwikkelingsproces. Dat wil zeggen: vandaag gaat het fijn, morgen even iets minder.. de dag daarna weer wat beter... soms even een tijdje heel fijn, dan weer even een pas op de plaats.

Vond zelf in het lezen van de verslagen de druk steeds nogal hoog liggen. En nu weet ik niet of de druk van de instructeur komt, of van jou zelf Terpentijn, maar de druk was er imo wel. Van daar uit kan ik me heel erg goed voorstellen dat je even de behoefte hebt aan een stapje terug. Aan het verwerken van alle nieuwe info en weer even wat terug bij jezelf komen..

Ik weet alleen niet of het je op déze manier terug trekken dan de beste optie is, of dat je de stap moet gaan zetten om ín de les je positie in te nemen en zelf bv aan te geven wat het is waar je die les specifiek aan wil werken ( in plaats van jezelf helemaal "over te leveren" aan je instructeur).

Meer eigen regie dus ín de lessen. Zelf aangeven waar je tegen aanloopt en specifiek dáár aan werken, en al het andere ( hoe belangrijk misschien ook) actief even láten

Dus Terpentijn...
Eigenlijk hoop ik dat je toch weer gaat lessen.......... maar dan meer zélf als mede deskundige en meer gesprekspartner van je instructeur dan als min of meer ( :') ) volgzame leerling

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 16:15

Selima schreef:
Dus ja, ik geloof vast dat Terpentijn zelf het beste weet hoe dingen verder dienen te gaan :Y)

Duh... :z

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 16:18

Een tijdje pauze, een frisse blik of eens een andere instructeur is ook helemaal niet verkeerd. Ik zie alleen een patroon ontstaan in de topics van Terpetijn.

Ik hoop dat je gemotiveerd bent en blijft om lekker door te trainen met Jaopie en om ook Kavanna weer op te pakken. Je lijkt er steeds heel veel plezier in te hebben namelijk en dan ineens zakt het weer af.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 16:40

Wat Jessix zegt. Ik blijf van mening (geleerd door ervaring) dat ogen op de grond noodzakelijk zijn, om niet in fouten te vervallen. Van wie die ogen dan ook zijn.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 17:11

Ben ook absoluut van mening dat je als ruiter alleen maar kunt verbeteren met de juiste instructie. Ik denk dat de handiger ruiter best een tijdje zonder instructie verder kan om een groen of ongetraind paard een stuk voorruit te helpen, maar om als ruiter zelf vaardiger te worden heb je het nodig dat iemand jou daar in begeleidt. De spiegel voorhoudt wanneer goed goed is en wanneer goed voelen niet het zelfde is als goed zijn.
Het tegenstrijdige in het hele verhaal in mijn ogen is, dat Terpentijn aan de ene kant zegt dat hij über perfectionistisch is, aan de andere kant geven zijn daden (hoe hij die zelf in zijn topics beschrijft) een heel ander beeld. Ik kan er in ieder geval weinig lijn in ontdekken. En als iets paard en ruiter doet verbeteren, is het een lijn uitstippelen en daar geen tijdslijnen aan hangen, maar je daar wel nauwgezet aan houden. Regelmaat in de training is essentieel om een paard op te bouwen.
Als Terpetijn idd zo perfectionistisch is als hij zelf aangeeft, dan kan ik daaruit alleen maar concluderen dat de huidige begeleiding hem niet past. Dat wil niet zeggen dat dat aan de instructeur ligt of aan de ruiter, maar dat er geen goede chemie is tussen die twee. En dat is idd wat ik tussen de regels van dit topic al een hele tijd door lees.
Als de chemie tussen instructeur/trainer en ruiter goed is, en je perfectionistisch bent ingesteld, dan wil je al die kennis van je instructeur absorberen als een spons, wil je leren leren leren en kijk je reikhalzend uit naar de volgende les om nog meer te leren. Dat heb ik eigenlijk maar weinig gelezen in dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 17:23

Ik weet uit ervaring dat Constantijn inderdaad zo perfectionistisch is als hij zegt dat hij is. :j
En ik weet ook dat het tussen Constantijn en Steef zeker wel Chemie is.

Zonder iemand te willen beledigen kan ik ook zeggen dat Constantijn niet heel makkelijk is om mee om te gaan.
Juist daarom heb ik Steef toen aangeraden aan hem, omdat die door alles en iedereen heen prikt.
Hij laat zich niet voor de gek houden; als je zegt dat het goed gaat en je voelt je poedersuiker, merkt hij dat direct.

Wat ik wel een goede tip vind, weet niet meer wie hem gaf; geef aan dat je het te snel vindt gaat (als dat zo is).

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 17:41

Chemie is niet altijd goede chemie. Dat iemand door jou heen prikt wil niet zeggen dat dat altijd de goede chemie is. Juiste begeleiding is heel persoonlijk. Wat voor jou werkt hoeft voor een ander niet te werken. Of het werkt heeft weinig te maken met of een instructeur je op rijtechnisch gebied aanspreekt. Tuurlijk moet dat passen bij je eigen ideeën. Maar of iemand jou inspireert om het maximale uit jezelf en je paard te halen, het hunkeren naar het rijden en daar beter in te worden, dat maakt of begeleiding je past. En die inspiratie heb ik hier alleen in het begin gelezen, toen er rij-technisch ogen voor Terpetijn geopend werden. Toen zijn probleem met het hipsje opgelost werd. Maar daarna, heb ik alleen maar frustratie en een gevoel van moeten (en alles aanpakken om er onder uit te komen) gelezen.
Het heeft mij overigens bijna 20 jaar gekost om die instructie te vinden die die hunkering naar verbetering echt in mij naar boven wist te halen. Daarvoor zag ik lessen ook meer al noodzakelijk kwaad. Maar ik weet ook dat mijn instructie velen niet past, maar mij past het perfect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 17:48

Dat gevoel van moeten en die frustratie; ik denk persoonlijk niet dat dat aan de instructeur heeft gelegen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 17:55

Dat zeg ik toch ook helemaal nergens. Ook niet aan de ruiter, maar aan de combinatie die niet werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 17:57

Ik vind niet dat je dat zo kunt zeggen zonder de combinatie in het echt te kennen. :)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 18:15

Prima dat jij dat vindt. Ik vind dat het bijna in hoofdletters geschreven werd dat het op bepaalde vlakken niet paste en motiveerde, en het daarmee lijkt het me een wijs besluit van Terpetijn.
Er staat een interessant artikel in de nieuwste Paard en Sport over "van instructeur naar trainer naar coach". Naar aanleiding van wat ik in dit topic gelezen heb, vermoed ik dat het bij Terpetijn en Steef wel klopte op het instructeur vlak (technische vaardigheden), maar juist niet op het trainer/coach vlak (motiveren om ook echt gestructureerd aan de bak te gaan en in jou naar boven halen dat je boven jezelf uitstijgt). Voor een is een perfecte match die je langdurig kan inspireren en begeleiden moet het op alle drie die vlakken matchen.

Ik hoop alleen Terpetijn, dat deze ervaring je er niet van weerhoudt om verder te kijken naar iets dat je wel op alle vlakken past.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 18:20

KoudbloedKim schreef:
Ik vind niet dat je dat zo kunt zeggen zonder de combinatie in het echt te kennen. :)

Je kunt wel een beeld vormen door topics al een hele tijd te volgen en aannames baseren op wat je mee krijgt uit posts. Oji zegt niet dat het hier om feiten gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 18:21

Dan quote ik Constantijn maar eens.

Citaat:
Ja geniaal van die man he, die is echt wel meer dan een lesgever, echt wel een soort coach

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 18:28

Eigenlijk ben ik veel meer benieuwd naar wat Terpetijn er van vindt ipv wat Koudbloedkim er van vindt.
Quoten vind ik een beetje onzinnige tijdsbesteding in dit geval, de beslissing (en heel veel wat ook gezegd is in dit topic) zegt genoeg over het werkelijke gevoel lijkt me.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 18:30

KoudbloedKim schreef:
Dan quote ik Constantijn maar eens.

Citaat:
Ja geniaal van die man he, die is echt wel meer dan een lesgever, echt wel een soort coach

Ik vind het stom van mezelf me hier mee te moeien omdat ik alleen mee lees maar het stoort me hoe je niet begrijpend leest. Als ik even voor een ander mag spreken bedoelt Oji niet dat Steef geen goede coach is, nog dat Constantijn vindt dat hij geen goede coach is maar dat de combi niet werkt, waardoor er geen vorm is van goede coaching (die motivatie, het beste in jezelf naar boven halen)

Of dit zo is, kan ik echt geen uitspraak over doen, maar ik denk dat je de post verkeerd oppakt.

Plus, als je wilt gaan quoten zijn er genoeg posts te vinden waarin juist naar voren komt dat het weer iets minder klikt, dat zijn ook moment opnames.

Ook ik volg dit topic omdat ik het interessant vind en Constantijn heel leuk vind vertellen! En tuurlijk ga je een soort van mening vormen en stiekum ook 'vooroordelen' dat hou je niet tegen en laat mensen dan vrij om dat te doen. Als iemand het dan mag rechtzetten of corrigeren is het Constantijn zelf wel, die kan uiteraard zeggen je visie klopt wel of niet.
Laatst bijgewerkt door Moos99 op 05-07-15 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 18:32

Onzinnige tijdbesteding? Ik ga in op jouw reactie dat Steef geen Coach is voor Constantijn en weerleg dat.
Kun je onzin vinden, mag, prima, maar ik probeer alleen maar iets duidelijk te maken.

Wie is Cees? :+

Maar goed, ik neem nu wel afstand.
Ik heb geen zin om mijn energie in iets te stoppen als het alleen maar een averechts effect heeft.

Constantijn, ik hoop dat je de juiste beslissing maakt en het goed voor je uitpakt.
PB maar als je ons ergens voor nodig hebt, bijv. met Khavanna.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 18:34

Cees is instructie bij ons op stal, heb het ge-edit

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 21:14

Interessante wending in het verhaal. Gezien het feit dat Terpentijn een hekel heeft aan "gepeuter" ga ik er niet te veel op in maar ik begrijp de beslissing wel.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 21:19

Ik ook.
Lekker je eigen gevoel volgen, Tijn!

Zorgen dat je plezier met en in je dieren houdt, dat is het voornaamste :j

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 15:18

Goeie help het lijkt wel of ik iemand heb doodgeschoten, alleen maar omdat ik nu even op m'n eigen merites verder wil met de paarden.

Nergens zeg ik dat ik de instructie van Steef niet uitstekend vind of vond, en trouwens ook nergens dat ik nooit meer instructie neem of wil.

Ik wil een TIME-OUT, om het geleerde tot nu toe in eigen tempo en ritme zelf met Jaopie uit te werken en écht te verankeren, dat is heel wat anders.

En daar wil ik het verder bij laten, wat dit betreft, eigenlijk.

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 16:00

Ik denk trouwens dat het een goede beslissing is, als jij je daar goed bij voelt, en dat is immers het belangrijkste! Uiteindelijk weer les zou natuurlijk goed zijn, maar als jij je nu goed voelt bij eventjes niet, dan zeg ik, doe dat :j

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 16:07

terpentijn schreef:
Goeie help het lijkt wel of ik iemand heb doodgeschoten, alleen maar omdat ik nu even op m'n eigen merites verder wil met de paarden.

Nergens zeg ik dat ik de instructie van Steef niet uitstekend vind of vond, en trouwens ook nergens dat ik nooit meer instructie neem of wil.

Ik wil een TIME-OUT, om het geleerde tot nu toe in eigen tempo en ritme zelf met Jaopie uit te werken en écht te verankeren, dat is heel wat anders.

Ik vond het ook vrij heftig allemaal :D
Je bent een grote jongen, je kan prima je eigen keuzes maken.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 22:21

terpentijn schreef:

Dit is ZO belangrijk, en kost gewoon tijd. Door de frequentie van eens per 2 weken les, krijg je hier eigenlijk niet de tijd voor. Althans, dat is mijn ervaring. Mijn paardje en ik hebben ook veel bezink- en oefentijd nodig. Het geleerde moet eerst een tweede natuur worden voor wij weer een stapje verder kunnen/willen. Het moet ook LEUK blijven, het is tenslotte iets wat je graag doet. Zodra er pressie op komt te staan voel ik me persoonlijk opgejaagd, en min of meer gedwongen om mijn hobby op een opgelegd tempo uit te oefenen. Ik begrijp volkomen waarom je het even over de andere boeg gooit, Terpentijn.
Neemt natuurlijk niet weg dat ik het stiekem wel jammer vind dat dit feuilleton even een pauze heeft ;)

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 00:29

Loe_Loe schreef:
terpentijn schreef:

Dit is ZO belangrijk, en kost gewoon tijd. Door de frequentie van eens per 2 weken les, krijg je hier eigenlijk niet de tijd voor. Althans, dat is mijn ervaring. Mijn paardje en ik hebben ook veel bezink- en oefentijd nodig. Het geleerde moet eerst een tweede natuur worden voor wij weer een stapje verder kunnen/willen. Het moet ook LEUK blijven, het is tenslotte iets wat je graag doet. Zodra er pressie op komt te staan voel ik me persoonlijk opgejaagd, en min of meer gedwongen om mijn hobby op een opgelegd tempo uit te oefenen. Ik begrijp volkomen waarom je het even over de andere boeg gooit, Terpentijn.)

Dit stukj is ZO herkenbaarLoeLoe,ik ben ook al mijn hele leven zwaar allergisch voor ook maar enige vorm van druk, ik haak af en ben weg. Best lastig leven eigenlijk. Ik zag mijn eigen allergie steeds al doorschemeren in de stukjes van Terpentijn. Doe je ding en alleen dat waar je je prettig bij voelt. Succes!