Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Leonie_M

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 12:56

Wat super Moniek. Met veel begeleiding komen jullie er vast wel

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 15:21

Wat een schattige foto's van die prachtige prinses in der mooie jurk!

Mijn nieuwe project komt waarschijnlijk maandag thuis "mits hij goedgekeurd wordt"
Nog 2 nachtjes slapen!

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 15:21

Wat fijn moniek!

Ik ben heel erg benieuwd hoe hij over 2 weken is!

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 18:46

Hey allemaal, heb weer even alles nagelezen! Alweer 3 paginas erbij!

Ik heb een vraagje aan jullie. History is nu een maandje bezig en alles ging heel lekker. Sinds een paar daagjes is meneer wat op probeer tour. Hij blijft super braaf, maar heeft door gekregen dat hij sterker kan zijn. Dit proberen we al op te lossen met les. In stap gaat hij super, aan been, draait netjes om binnenbeen heen, mooi nageeflijk. Heerlijk.
In de draf heeft hij nu het spelletje gevonden, voornamelijk rechtsom: geen binnenstelling willen aannemen, tegen het been aandrukken en gewoon vasthouden.
Het zit voor geen meter omdat hij mij scheef zet.

Hebben jullie nog tips? Ik heb een goede instructrice die mij goed begeleid. Maar hoor graag van alles. Is tenslotte mijn eerste jonkie en ikzelf moet ook nog veel leren en bewuster worden.

Voornamelijk eerder aanvoelen als hij spanning in de kaak opbouwt. Want nu ben ik vrijwel altijd te laat en moet ik het oplossen, ipv het voor te zijn. En dat is nog lastig

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 19:04

Orsje, dit ondervind ik zelf ook op de linkerkant heel erg. Hij valt dan ook zwaar naar binnen. Hij is natuurlijk niet binnen 1 week recht te krijgen, maar wat mijn instructrice zegt is dat je vooral bij de bochten om stelling moet vragen en op de voltes. Eerst goed op de volte zitten en daarna stelling naar links vragen en dan weer recht, weer stelling naar links etc...

Edit: ik heb ook hetzelfde dat ik er heel erg scheef door ga zitten, maar vaak ga ik iets naast het zadel hangen omdat paarden vaak onder de ruiter willen blijven zodat er balans blijft. Zie het maar bijv bij barrages. Als er een scherpe bocht volgt na de hindernis hangen de ruiters vaak helemaal mee

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 19:45

Boston....wat een geweldige foto´s met een prinsesje!
mallootje...haha da ziet er gezellig uit bij jou ze hebben het in ieder geval naar hun zin hahaha
Moniek.....wat ben ik blij om dit te lezen! Het met zo zijn geweest inderdaad en hoop dat jullie veel plezier zullengaan hebben samen
babootje....heerlijke foto van een genietend paard!
orsje.....lastig denk inderdaad wat batlow ook zegt dat je vooral stukjes wel stelling moe proberen te krijgen al zijn het kleine stukjes.

Hier na een week niks gedaan te hebben weer op humm gezeten. Eerst even 5 minuten aan de longe gedaan maar ze was vrij relaxed dus maar even aan de hand een rondje door de binnenbak gestapt. Opgestapt en hum gaan rijden met 3 anderen in de bak...een woord:SUPER! Wel waren de naderende paarden wat spannend maar geen gekkigheid dan staan we gewoon even stil haha. Alle gangen gedaan op beide handen en lekker figuren gestuurd.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 19:55

Wat een leuke foto's allemaal!

Moniek, dat is super nieuws!!

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 20:27

Thnx batlow!

In stap neemt hij de stelling echt heel fijn en laat zich daar ook rijden.
Meneer begint al aardig mee te denken in de figuren haha.
Maar hij trekt dan echt zijn hoofd naar buiten en zet zich helemaal vast in de kaak. Alsof je een bezemsteel krom wilt trekken bijna.. Ik moet dan spelen met mijn handen,,maar hij trekt zich erdoor heen. Die stelling is dan heel moeilijk te krijgen. Helaas ben ik zelf vrij stug op die hand ook nog eens en verlies dit spelletje bijna. Grote reden voor hem om dit spelletje uit te spelen!

Dat wordt gewichtheffen en armen trainen dus hihi! Nee, is jammer dat hier een machtspelletje ontwikkelt. Maar dat is een fase waar we even doorheen moeten. Gaat ook helemaal goed komen! Zijn pas bezig en ging al erg voorspoedig allemaal. Nu laat paardlief me zien dat ik moet gaan rijden en voelen ;)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 23:23

Dat is ook zo! Ik erger me er gruwelijk aan als mijn paard zo scheef loopt. Valt gewoon heel erg naar binnen, en als ik dan stelling vraag dan komt hij steeds verder naar binnen maar dat is gewoon veel doen. Als ik op de volte om stelling vraag, dan gaat mijn hand overdreven naar links, alsof hij met 2 ogen naar het midden moet kijken om goed te kunnen buigen. Naarmate de tijd wordt dat allemaal beter!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 23:45

Orsje schreef:
In de draf heeft hij nu het spelletje gevonden, voornamelijk rechtsom: geen binnenstelling willen aannemen, tegen het been aandrukken en gewoon vasthouden.
Het zit voor geen meter omdat hij mij scheef zet.

Hebben jullie nog tips? Ik heb een goede instructrice die mij goed begeleid.

Hij valt op de rechterkant op de binnenschouder tegen je binnenbeen aan omdat hij nog scheef is.
Simpel sturen om hem weer op de buitenschouder te zetten is buitenhand iets naar buiten (naar de wand) en binnenhand tegen de hals en/of iets naar boven. Binnenbeen erbij. Grote lijnen rijden uiteraard. Maak het hem niet te moeilijk.

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 00:47

@ Orsje, juist wat Babootje zegt. Probeer niet continue te focussen op die binnenstelling. Als je heel de tijd stelling probeer te vragen, zal hij uiteindelijk ook sterker gaan worden op die kant en dat wil je niet. Zorg dat zijn schouders recht zijn en rijdt hem lekker naar voren en weer wat terug op je zit. Hinde had dit ook heel erg, zij viel erg naar binnen op de rechterhand. Wat ik deed was contrastelling vragen en in de hoek rechtrichten en ietwat stelling naar binnen vragen. Nu kan ik jaar heerlijk alle kanten op buigen. Ook is het makkelijk om aan de lange lijnen te werken met buiging en stelling, houd je ze lekker soepel van!

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 13:20

Haydn ging vanmorgen weer erg braaf, we hebben nu door dat als we rechtsom iets linker stelling hebben hij als veel sneller ontspant :) ze beweegt lekker op hem en hij accepteerd dat nu goed, tuurlijk schiet hij nog wel maar gaat niet meer rennen . Na het rijden gedoucht en mocht ie even rollen , hij rende de paddock in en liet zich gewoon vallen onder het draven 8)7 hahaha lag helemaal in de deuk alsof hij voor het eerst zand zag . Ben erg blij dat het zo gelopen is.

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 17:26

Ik weet het echt niet meer... iemand nog een kanon te leen? Takoda maakt het allemaal niks uit :+ _O-

Afbeelding

Afbeelding

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 18:40

Hahaha geweldig Boston wat een koele :)

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 09:45

Haha, wat een makke is dat Boston, heerlijk!

Leuk om te horen dat het zo lekker gaat met Haydn, waarschijnlijk gaat dat gewoon helemaal goedkomen.

Vorige week ben ik met Hinde naar de keuring geweest en hier is ze helaas geen ster verklaard, wel opgenomen in het stamboek.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:39

Goed zo Moniek, gaat echt de goeie richting uit!

Haha Boston, grappig foto's, heerlijk dat je zo'n koele kikker hebt!

Jammer Yeentll, maar Hinde zag er desondanks toch erg knap uit!

Wij hebben gisteren de paarden even voor de lens gehad en ik kreeg gisteravond al een leuke foto door van onze 3-jarige:

Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 14:01

Jammer Yentle. Wat hadden ze op te merken? Ik vind het een prachtmerrie.
Haha die Boston, dat wordt een makk(i)e,
Mooi beest Mallootje. Sprekend hoofd met een mooie bles. Dat is al heel wat "paard" voor een jarige.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 14:11

yeentll schreef:
@ Orsje, juist wat Babootje zegt. Probeer niet continue te focussen op die binnenstelling. Als je heel de tijd stelling probeer te vragen, zal hij uiteindelijk ook sterker gaan worden op die kant en dat wil je niet. Zorg dat zijn schouders recht zijn en rijdt hem lekker naar voren en weer wat terug op je zit. Hinde had dit ook heel erg, zij viel erg naar binnen op de rechterhand. Wat ik deed was contrastelling vragen en in de hoek rechtrichten en ietwat stelling naar binnen vragen. Nu kan ik jaar heerlijk alle kanten op buigen. Ook is het makkelijk om aan de lange lijnen te werken met buiging en stelling, houd je ze lekker soepel van!

Idd neem er de tijd voor Orsje. Je paard is nog scheef. Niet erg zo'n jong paard heeft enigszins een natuurlijke scheefheid en door erop te gaan zitten brengen we het nog meer uit balans.
Je paard komt rechtsom moeilijker door de wending door zijn nog wat kortere spieren aan de linkerkant. Het kan de stelling/buiging in zijn lijf nog niet aan en daardoor valt ie door jouw been heen.
Met hele kleine stapjes (en dat duurt echt wel even) maak je het paard steeds wat rechter. Probeer je paard iedere keer correct recht te stellen door de voorhand voor de achterhand te plaatsen. Dat is al stap 1 en moeilijk genoeg. Als je je paard op de rechte lijn recht gesteld hebt en door de wending wil gaan vraag dan (nog) niet meer stelling dan de wending van hem vraagt. Vraag voor de wending wat contrastelling en probeer hem dat "rechtgesteld" door de wending te rijden. Als hij dan het achterbeen mooi meeneemt kun je wat meer stelling vragen. Als hij door je been valt vraag je teveel.
Ook een fijne oefening voor meer souplesse aan de linker (korte) kant is op de linkerhand in het voorwaarts neerwaarts een beetje buitenstelling te vragen, waarbij je je paard ook recht op de hoefslag houdt. Vraag niet teveel, het kan alleen in kleine stapjes.

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 19:06

Even een penny momentje!
Afbeelding

Vandaag de Corland laten keuren ( had nog wel wat angst bij de kliniek gezien mijn vorige paard waar ik verliefd op werd afgekeurd werd) Ik hoefde er bij deze niet over in te zitten!

Ik ga rustig aan met hem aan de slag deze zomer. Hij is nu alleen halstermak dus hij moet nog veel leren!
Ik heb er ontzettend veel zin in!

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 20:12

Gefeliciteerd!

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 20:13

Gefeliciteerd!! Leuk paard

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 20:25

Boston...wat een geweldige foto's, ze kijkt e ook echt zo bij van niks aan dit!
Yentll....hinde blijft leuk!!
Ulysses...gefeliciteerd, leuk paard!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 20:30

leuk ulissys

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 20:45

Gefeliciteerd Ulysses wat een knapperd.

Yentl wat jammer waarom is ze geen ster geworden ? Ik vind haar ook erg knap .

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:56

Jammer Yentl. Vind der ontzettend mooi!