de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:55

Houden zo Jibbel! Heb t nou twee keer mee gemaakt met mijn merrie. Laatste keer ochtend na geboorte van een veulen en dacht echt dat ze er was geweest!
Gelukkig viel het allemaal mee en was ze er diezelfde dag nog vanaf maar blijven angstige momenten. Zeker omdat mijn paarden eigenlijk nooit wat hebben (afkloppen! :x )

Klinkt goed inkiepinkie! Hoe lang mag je m uittesten?

Lekkerrrrr Magrietje! Das genieten he! D'n meteen maar geshopt! :D Tja, je hebt ze nu natuurlijk wel echt nodig! :P (versta helaas de kunst elke aankoop te rechtvaardigen en vergoelijken, chronisch gat in m'n hand :roll: )

Hier ook weer genoten! Vanochtend eerst Nour gereden. Ging top! Helemaal mooie tempowisselingen en begint nu ook mooi buiging op beide kanten aan te nemen. Galop ging nu ook mooi gedragen en beheerst alleen aanspringen gaat nog niet zoals het moet. Maakt niet uit, was heerlijk en tot dusver het fijnste paard ever dat ik ooit onder m'n gat heb gehad! <3
Verder m'n merrie nog ff snel gereden en tot slot de driejarige merrie weer gedaan: er op en nu aan langere lijn stappen en halthouden op mijn hulp ipv de longeur. Ging ook redelijk goed (ze valt steeds naar binnen en snapt niet zo goed wat ze moet doen. Dus morgen maar weer verder, dan zijn we met drie en extra paar handen is nu wel ff handig.

In december gaat Nour een maandje in training (zodat ik m komend seizoen zoetjesaan kan gaan uitbrengen). Hij gaat dan waarschijnlijk 5 tot 6 keer per week gereden worden.
Ik zit nu op 2 keer per week (1 keer bak, 1 keer per week ritje). Ik wil dit dus wel gaan uitbouwen, het aantal keer per week, anders wordt t wel een heel heftige overgang.
Tips zijn welkom!

JudithGigi

Re: Wie heeft er ook een 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 19:56

Gigi maar kort gelongeerd en voor het eerst helemaal alleen opgestapt en weg gereden. Ze werd wat enthousiast maar niks ergs :D
En zaterdag beginnen we dan EINDELIJK aan het nieuwe dieet, zou volgens de fysio binnen 3 dagen al aan moeten slaan :D

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 20:07

Nee er is geen duidelijke oorzaak. Zoals Wolvega al zei stomme pech. De dikke darm ligt los onderin de buikholte en kan dus zo omklappen. Soms naar links en soms naar rechts. Soms kantelt hij terug en soms ligt hij zo vast en daarachter lucht dat hij niet meer terug kan. Wel kun je de kans verkleinen door een slowfeeder neer te hangen zodat ze 24 uur per dag kunnen eten

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 21:04

Bij Broer zeiden ze in Utrecht exact hetzelfde. Hij heeft dus ook nu een slowfeeder en voor tussendoor ook nog zo'n voerbal.
Vanmorgen heeft hij lekker op de wei gestaan en vanmiddag heb ik hem even aan de longe gedaan, maar veel puf had hij niet. (logisch hoor, maar dacht doe het voor de zekerheid, want als hij het wel nodig heeft, is het gecontroleerd) daarna nog lekker met hem gewandeld.

Sorry dat ik zo af en toe in spring, maar waai af en toe even voorbij. Eerdaags zal ik weer trouw meelezen :o

G_entle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 21:17

Wat fijn om te lezen dat het goed met Broer en Gently gaat! Koliek is zo erg om mee te maken... Je gaat er als baasje nog slechter uit zien dat je paard ( ik dan haha)

heb zelf nog een forum gemaakt van Gentle toen ie in de kliniek was.

Voor de geintereseerde!

[MD] zandkoliek.. slapenloze nachten =(

mooi beest yildiz!!

Gentle heeft de smaak te pakken! En vind het ook nog eens super leuk om te rijden. Wel duikt hij zins 2 dagen geleden super diep met zijn hoofd. En hij blijft het doen als ik hem wat passen laat verruimen. Ook als ik dan me handen wat omhoog doe blijft hij in die houding ( en dan heb ik weinig stuur)
Iemand tips? Heb morgen les dus dan zal ik vast wel een tip krijgen, maar alle beetjes helpen. Ook gaat hij vrijdag naar de tandarts, zal misschien ook schelen.

Afbeelding
Afbeelding

Verder nog steeds super braaf!

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:16

ZO hee das ook heftig zandkoliek. Idd als baasje is het goed voor de lijn hoor

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:37

Wat fijn dat het weer beter gaat, ik voer altijd uit slowfeeders, ook tegen verspilling,maar is sowieso niet gek zo te horen.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:11

Vandaag weer fijn gereden. Phoebe is al fijn nageeflijk en constant in de aanleuning. Prettig met rijden. Ze mag alleen nog meer aan het been. Ik rij nu met een springzweepje, maar moet er eigenlijk 1 hebben die iets langer is. Kan haar nu moeilijk bijtikken achter m'n been als dat nodig is. Mijn lange dressuurzweep vind ik nog iets te lang, dus even een op zoek naar een tussen exemplaar!

Gisteren nog een raar verhaal: Ik kwam bij stal en er zaten een paar kinderen op het hek bij de paddock de paarden te aaien. Er grenst een heel groot gedeelte van de paddock aan een parkeerplaats van de kinderboerderij, dus er staan wel vaker kinderen te aaien.
Maar eenmaal bij stal kwamen er 2 meisjes naar ons toe en die vroegen of ze mochten rijden. Uhhh, nee dus. En toen mijn oudste dochter de pony uit de bak haalde, zeiden ze dat (al wijzend op Phoebe), dat paard van Amber was en dat ie Starlight heette! Ja want er kwam elke dinsdag een meisje (Amber)en die ging dan ook bij de paarden in de paddock en die had er ook opgezeten _-:( _-:( _-:( WTF -:(- Zo ik was even boos. Leuk van die penny's bij je paarden, maar ze is dus ook zo op mijn 3-jarige gaan zitten!!! Ik wist dat ze braaf was, maar zo braaf. Vorige week dinsdag lag er inderdaad een halstertouw bij de ingang van de paddock die ik er in de ochtend niet had neergelegd en het hek stond ook iets open. Had al nagevraagd bij mijn dochter of ze misschien was geweest, maar die was het niet. Ik weet nu wel wie het wel was. Helaas weet ik dus niet wie die Amber is, maar ik moet haar niet zien, grrrr

Ik heb gelijk bij de Action een lamineermachine aangeschaft en ga allemaal A4-tjes ophangen met : Streng verboden voor onbevoegden, verboden te voeren, niet de bak bij de paarden betreden enz enz.

Pffff

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 07:36

Fijn, Setteli dat Phoebe zo fijn gaat. Gideon is absoluut nog niet constant in de aanleuning.

Hoe is het met Broer, Witoko?

@Gentle: Geweldig die foto's weer alsof je op een 10-jarige zit :D, ik heb zo geen tips voor je. Wat je schrijft zou ik ook doen. Wat zei je instructrice?

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 09:01

Ik ben nog niet helemaal bijgelezen, ben net terug van vakantie. Maar lees even vluchtig over een koliekgeval. Gelukkig goed afgelopen geloof ik. Ik heb ook ooit een paard met koliek gehad. Stress he?

Mijn zusje zou mijn 3-jarige tijdens mijn vakantie een keertje rijden en daarna zou ze ook vakantie krijgen maar dat liep iets anders dan gepland. Ze kreeg me toch een rodeo en is er best hard afgevallen (terwijl zij toch meer ruiter is als ikzelf).

Ze had haar eigen paard voor het eerst buiten laten staan tijdens het rijden (normaal staat ie binnen). Ze was hier kennelijk nogal gepikeerd door en zetten het op een bokken.
Ik heb haar gisteren voor het eerst weer gelongeerd en toen was ze ook redelijk fit. Morgen ga ik weer rijden maar ik denk dat ik dan ook nog ff op moet letten...

G_entle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 09:07

wat fijn dat phoebe al constant in de aanleuning is, Zo ver ben ik nog net niet.

@ anneruth Haha ja zo voelt het ook hoor, nergens van onder de indruk, en via een hek kan ik zo zonder zadel opspringen!! Heel tof!

Gister natuurlijk les, en ik moet het toch echt voorwaarts oplossen en dat werkte uiteidelijk ook erg goed. Had nu ook de bak voor mezelf en dan kan je ook even goed gas geven.
Zo eerst even werken en dan weer de hele middag op stal hangen, Tandarts komt vandaag!
Dit is pas de eerste keer dat ik de tandarts naar Gentle laat kijken ( Had ik wel liever voor het inrijden gedaan)
dus ben heel benieuwt.

Hoe gaat het met Broer?

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:25

Zoo ik ben ook weer bijgelezen. Helaas de laatste tijd heel druk op het werk waardoor ik thuis gewoon geen puf meer heb nog iets te doen!

Jeetje wat een verhaal zeg met Broer. Fijn dat het met Broer (en ook Gently) weer goed gaat!

Bij ons gaat het ook hardstikke goed. Omdat Napoleon nog heel erg aan het groeien is (zowel in de hoogte als de breedte) doen we nog heel weinig. Ik zit er zo'n 1 keer per week eventjes op en doe ongeveer een keer per week longeren (meestal gewoon aan een touwtje, heel af en toe aan dubbele longe). De eerste 4 keer voor ik opsteeg gelongeerd, maar ik kan er rustig in mijn eentje zonder longeren opstappen. Vorige week een wat langere buitenrit gemaakt. Hij kijkt echt nergens van op, tractoren die passeren, trein die langskomt, rinkelende spoorwegovergang. Het is zo'n koele kikker! Ook geen enkel probleem om een stukje te galopperen buiten. Ben zó onwijs trots op mijn ventje!

Ben hem nu wel voorzichtig wat aanleuning aan het vragen. Hierdoor was hij in het begin nogal pissed off, is wel een beetje standaard bij PRE's, hij heeft ook echt een gevoelig bekkie. De tweede keer hoefde ik alleen ligt op te pakken en was het al prima <3

Morgen hebben we een fotoshoot, ben benieuwd!

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 16:42

Oehh heeft ze zich niet bezeerd?

Op wat voor een niveau zitten jullie ongeveer met de jonge dieren? Geven ze al een beetje na, rem en stuur er al op? Of zelfs al 'klaar' voor een bijvoorbeeld een B proef (iniedergeval, zo kunnen sturen dat je de proef door zou komen)

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 16:56

Die van mij kent amper wat. Geeft nog niet na maar gas, rem en een beetje stuur zit er nu op na 7 weken. Ik heb totaal geen haast met hem. Hij is nog zo'n puppy. Nagefelijk zit nog niet in zijn woordenboek

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:25

Die van mij kan nu een beetje sturen aan de lange lijnen. Maandag gaat hij voor het eerst voor de wagen en woensdag gaat er voor het eerst iemand op.

Hij dus nog niet echt veel :D

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:52

Broer was wel B klaar. Maar nu voorlopig heel erg rustig aan met hem doen!

G_entle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 18:36

Hier een filmpje van me les van gister! nog niet B klaar, maar wel super braaf en leert snel.

gefilmt met een telefoontje, slechte kwaliteit helaas

https://www.youtube.com/watch?v=L5Ub_SipbYg

Edit; waardeloze kwaliteit zie ik net, zal ff kijken of ik het iets kan verbeteren

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 19:24

Mijn jonkie 2,5 weken rust gehad. Op reis gegaan, tandarts en dan was ik ziek.
Vandaag weer gereden, flink. Eergisteren wel iemand van stal mee gereden aangezien ik ziek was, maar ook braaf.

Ik had wat problemen met correct aanspringen in galop, maar dat ging vandaag makkelijk.
In het begin wil hij wel steeds liever galoperen ipv draven.

Ik heb al gas en sturen. Remmen ook, maar wel wat tijd nodig!
Denk dus nog niet dat ik een B proef netjes doorkom ;)

Wil binnenkort eens beginnen met op verplaatsing te gaan rijden, wennen aan andere omgevingen. Eal spannend zijn :)

Gentle ziet er erg braaf uit. Loopt al netjes!

G_entle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:43

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:51

Oef Setteli wat n verhaal! Kun je nergens hangslot op gooien, woeste waakhond aanschaffen ofzo? Zou gek worden! :oo

Gentle gaat lekker!

Op m'n hengstje zitten al boel knopjes, vanaf de grond erop gezet! :D Ik weet ook niet wat jullie doel is? Dressuur? Of ook andere disciplines?
Ik wil volgend jaar Nour starten in de western pleasure dus is denk ik wel ander doel dan de meeste hier?

Hier filmpje van vandaag. Aanspringen galop gaat nu beter maar hij mag meer over z'n rug lopen vind ik. Hij wil graag hoog lopen maar daarmee zet hij z'n rug wat vast, is nog niet toe aan die oprichting. Ben wel heel blij met zijn swung!
En ja, ik heb weer wat zitlesjes gepland staan, dramatisch... ;(

http://youtu.be/E1-j3_6Hjqc

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 22:51

YildizArabs schreef:
Oef Setteli wat n verhaal! Kun je nergens hangslot op gooien, woeste waakhond aanschaffen ofzo? Zou gek worden! :oo

Ik heb nu allemaal A4-tjes opgehangen met :Streng verboden de paarden te voeren en bij de paarden in de baan te gaan! De paddock grenst aan een parkeerplaats en in principe kan iedereen er zo bij in gaan. Ik woon er niet bij, het is een terrein van onze rijvereniging en ik huur daar 4 stallen, incl weiland en rijbak. Echt doe-het-zelf! Er komen wel regelmatig bekenden langs en de buren hebben ook mijn telefoonnummer als er echt wat is. Maar ja, er kijkt niet 24 uur per dag iemand naar.
Ik ben wel bezig om een satelliet-schotel daar op te hangen en zo een internet aansluiting. Dan kan ik IP-camera's ophangen en alles goed in de gaten houden.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 23:27

Klinkt goed allemaal!

Leuk paard op het filmpje! Die van mij is ook een United. Lijkt er alleen niet op, die van mij is erg kort en wil juist liever te hoog dan te laag lopen in de Aanleuning.

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 00:07

Aah leuk een 3 jarige topic! Ik heb een 3 jarige nakomeling van Special D uit een tuigmerrie, als jaarling gekocht en nu een keer of 15/20 opgezeten. Alles rustig aan, rijd gemiddeld maar 2/3 keer per week, maar ze heeft ook wel eens 2 weken vrij, haha.
Iemand hier die mee gaat doen aan de vsn? Zat erover na te denken maar ben niet zo heel bekend met het fenomeen, dus weet ook niet of we daar wel wat te zoeken hebben..haha.

Hier een filmpje van m'n merrie :)

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 08:01

Dat ziet er erg mooi uit Arielle! Wat een zelfhouding al na maar 15/20 keer erop te hebben gezeten. VSN is vergelijkbaar met alle andere jonge-paardencompetities. Kan je gerust aan meedoen ;).

Leuke filmpjes ook Gentle en Yildizarabs. Mooi om te zien hoe jullie rijden, wat jullie doen en hoe ver jullie zijn.
Vraagje aan Yildizarabs: ik zat laatst zelf ook na te denken over het lichtrijden/doorzitten op jonge paarden en dat ik zelf niet zo goed kon bedenken of doorzitten nou wel of niet goed/slecht was. Ik zie de meeste mensen lichtrijden en nu zie ik jou doorzitten. Ik ben benieuwd naar jouw idee daarbij.

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 08:12

Ik wissel af met lichtrijden en doorzitten. Mijn paard is heel erg op zoek naar zijn balans. Dat schijnt als je doorzit veel makkelijker te zijn voor ze.

Ik heb trouwens een primeur gehad gisteren. Zonder hulp op kunnen stijgen met krukje. En zonder zadel een rondje gestapt!