Een nieuw paard kopen Deel VII

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Re: Een nieuw paard kopen Deel VII

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 15:35

Tinkers zijn niet gemakkelijk :n

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 15:36

Iemand uit dit topic raadde me dit aan?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 15:38

Dat ligt aan de bloedlijnen ik ken er genoeg die heel leuk zijn ook voor beginnende ruiters :j
Een kennis van me heeft net een tinker gekocht een 3 jarige net beleerd, ze is zelf nog niet echt gevorderd maar dat gaat heel goed.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 15:40

Nou.. ik heb verschillende combinaties les gegeven met een Tinker, en het waren geen vervelende paarden, maar wel heel gevoelig en super werkwillig! Eentje zou ik haast sensibel willen noemen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 15:40

Seven schreef:
Dat ligt aan de bloedlijnen ik ken er genoeg die heel leuk zijn ook voor beginnende ruiters :j
Een kennis van me heeft net een tinker gekocht een 3 jarige net beleerd, ze is zelf nog niet echt gevorderd maar dat gaat heel goed.

Ze zijn breed, maar volgensmij kunnen die best leuk dresseren? niet voor de hoge dressuur natuurlijk maar voor een onderlinge :j

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 15:43

Elk paard kan dressuur lopen is gewoon de basis van alles, het ligt aan de ruiter hoe ver een dier komt de basis niveau's moeten geen probleem zijn.

Ik ken er inderdaad ook wel wat die sensible zijn of wat dwarser.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 15:43

Ja voor een onderlinge zijn ze sowieso prima, maar volgens mij loopt er ook een Tinker in het ZZ-licht als ik mij niet vergis.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 15:50

Hmm. Ik heb zojuist even filmpjes op gezocht. Ze kunnen springen en cross lopen. Eigenlijk precies wat ik wil. Kan ik principe elk paard, maar heb nooit zo ver gezocht achter een tinker. Misschien toch maar is even naar uitkijken. Volgensmij zijn het super beestjes

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 15:53

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 16:02

Nul ervaring met Tinkers, maar als je dan perse een jong paard wil om te beleren wellicht een verstandigere keuze dan een bloedgemaakte KWPN-er.
Als ik persoonlijk moest kiezen voor iets koudbloedachtigs dan was het een Fjord.

Die zwarte is super! Maar goed wij zoeken iets bravers. En ook net wat aan de kleine kant. Die Rousseau was mij ook al opgevallen, mooi model. Vivaldi niet de knapste, maar dat achterbeen komt er op de foto's wel goed uit.

Hier zit iedereen nu in de ziekenboeg en denk niet dat het dit weekend wat wordt met bezichtigen. Heb 1 leuk paard op het oog die niet helemaal aan de andere kant van het land staat, dus hopelijk is die nog niet weg binnen 2 weken.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 16:03

die in de 1e en 3e link lijken me erg leuk. Wat is nou de prijsklasse van een tinker? ik heb daar totaal geen idee van...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 16:05

Batlow schreef:
Hmm. Ik heb zojuist even filmpjes op gezocht. Ze kunnen springen en cross lopen. Eigenlijk precies wat ik wil. Kan ik principe elk paard, maar heb nooit zo ver gezocht achter een tinker. Misschien toch maar is even naar uitkijken. Volgensmij zijn het super beestjes

Op elke regel zijn uitzonderingen, dus of je nou zegt "tinkers zijn niet gemakkelijk" of "tinkers zijn fijne werkwillige paarden", het gaat uiteindelijk om het individuele karakter. Persoonlijk zou ik voorzichtig zijn met tinkers, ze zijn bepaald niet allemaal even mensgericht. -O-

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 16:05

Batlow schreef:

Ik ken redelijk wat Tinkers, maar daar zijn er best veel bij die bij de gratie van een meer dan uiterst geduldige, vasthoudende eigenaar er nog zijn!

Het probleem is niet een Tinker, het probleem is de grote hoeveelheid rommel die gefokt wordt, maar totaal ongeschikt is voor de gemiddelde, hard trainende hobbyist.
Dat probleem geldt voor alle rassen. Er wordt te veel gefokt voor een te kleine groep mensen en de rest zit met de gebakken peren. kijk maar op Marktplaats voor Gribaldi-kinders, om maar eens een voorbeeld te noemen. Gribali (en in iets mindere mate Jazz) springt eruit omdat het een bekende naam is, maar verdiep je eens degelijk in de hele Tinkerfokkerij, dan zul je merken dat ook daar gefokt wordt op afstamming en verwachting en niet op brave, veilige rij- en werkpaarden voor de gewone ruiter.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 16:06

Als je een brave tinker wil, moet je vooral niet zo'n bonte met drie haartjes sok nemen. (Oftewel een wat zwaarder bont warmbloed dier.) Want ja, die kunnen net zo vlot zijn als een "gewone warmbloed".
Dan moet je echt opzoek naar het zwaardere barokke type, met voldoende massa en beharing. Bedenk ook dat een tinker idd veelzijdig inzetbaar is, maar dat alles hun (en dus jou) meer moeite kost dan een paard wat er wel voor "gebouwd" is.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 16:07

Bedankt voor de informatie. Ik ga eens even hier op bokt ook even kijken bij het tinkersubforum, kijken wat er daar allemaal over wordt verteld!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 16:11

Batlow schreef:
Bedankt voor de informatie. Ik ga eens even hier op bokt ook even kijken bij het tinkersubforum, kijken wat er daar allemaal over wordt verteld!

Mag ik je een welgemeende tip geven?
Zoek naar een goed paard. Focus op een ras geeft je een erg groot risico op het kopen van andermans ellende, tenzij je zeer goed ingewijd bent in het wereldje dat "de rasvereniging" heet; maar heel vaak wil je ze dan ook niet meer........

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 16:15

Pletje123 schreef:
Tinkers zijn niet gemakkelijk :n

Wel om te beleren :D
In 99% van de gevallen is het een kwestie van er gewoon op gaan zitten.

Als je eenmaal aan wat meer rijden toekomt, valt het weer vies tegen. Niet zozeer omdat ze moeilijk van karakter zijn, maar ze hebben gewoon naar onze maatstaven lichamelijke beperkingen (breedte icm korter beenwerk, niet genoeg halslengte).

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 16:22

Wendy_Komen schreef:
Als je een brave tinker wil, moet je vooral niet zo'n bonte met drie haartjes sok nemen. (Oftewel een wat zwaarder bont warmbloed dier.) Want ja, die kunnen net zo vlot zijn als een "gewone warmbloed".
Dan moet je echt opzoek naar het zwaardere barokke type, met voldoende massa en beharing. Bedenk ook dat een tinker idd veelzijdig inzetbaar is, maar dat alles hun (en dus jou) meer moeite kost dan een paard wat er wel voor "gebouwd" is.

Uhm, bij die zwaardere barokke exemplaren kun je ook hele lastige gevallen tegenkomen. Ze zijn niet allemaal braaf en mensgericht, er zitten ook genoeg paarden bij die vooral voor eigen veiligheid/comfort gaan en de veiligheid van de mens is dan bijzaak. En geloof me, als zo'n barokke tinker aan de loop gaat, hou je helemaal niets en heb je behoorlijk kans op forse schade.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 16:23

Ik heb contact gehad over die Vivaldi toen ie 2 was. En ik snap wel wat Alja bedoelt, jullie noemen dat 'body', maar in werkelijkheid mist hij lengte. En als 2 jarige was hij ook al zo breed (beetje propje vind ik..). Ik hou wel van jeugdige 3-jarigen. De bespiering komt toch wel. Die lengte heb ik nodig voor de lossigheid.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 16:35

Hoipiepeloii schreef:
Ik heb contact gehad over die Vivaldi toen ie 2 was. En ik snap wel wat Alja bedoelt, jullie noemen dat 'body', maar in werkelijkheid mist hij lengte. En als 2 jarige was hij ook al zo breed (beetje propje vind ik..). Ik hou wel van jeugdige 3-jarigen. De bespiering komt toch wel. Die lengte heb ik nodig voor de lossigheid.

Het is maar wat je belangrijker vindt: een mooi plaatje of een goed paard..........

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 16:52

ikke schreef:
Hoipiepeloii schreef:

Het is maar wat je belangrijker vindt: een mooi plaatje of een goed paard..........

beide *\o/*

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 16:58

ikke schreef:
Hoipiepeloii schreef:

Ik snap je weer eens niet.. Ik zoek een goed paard ja, dus meer lengte, lossigheid en hoeft nog niet mooi te zijn als 3 jarige. Maar ik heb geen idee wat je bedoelde verder, of het op mij was of niet. Je trekt nogal snel je conclusies over het algemeen.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 17:06

Hoipiepeloii schreef:
Ik snap je weer eens niet.. Ik zoek een goed paard ja, dus meer lengte, lossigheid en hoeft nog niet mooi te zijn als 3 jarige. Maar ik heb geen idee wat je bedoelde verder, of het op mij was of niet. Je trekt nogal snel je conclusies over het algemeen.

oud nieuws maar dat is toch ook wel iets mannen-eigen ;)

Floortje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 17:08

Ik vind een gestopt paard met een spektakeldraf geen goed paard, die zijn doorgaans te strak om goed te galopperen. En een beetje lossigheid is ook wel gewenst.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 17:15

Je wilt zien dat het paard in vrije beweging de hals juist bol maakt om zo de rug mee te nemen.
Kop omhoog en draven maar is helemaal niet handig. Daardoor lijkt een achterbeen vaak wel indrukwekkend, maar gaat vrijwel altijd gepaard met een hele strakke rug. Het is geen balans en geen dragen, maar wel stuwing.

Ik vind overigens dat een 3 jarige nog wel jeugd mag hebben maar absoluut wel mooi moet zijn. In combinatie met soepele, over de rug gaande bewegingen. Het is én-én. Je hoeft niet te kiezen tussen mooi of goed, je koopt er gewoon eentje die beide heeft. Die zijn er zat.
Een 3-jarige die geen jeugd heeft laat ik staan. Die missen vaak bloed en elasticiteit.