Angsthazen verzamel u!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

doemaar

Re: Angsthazen verzamel u!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:10

Belsje wat super!! Heerlijk om het vertrouwen weer terug te voelen! Ik hoop na mijn verhuizing dat ik ook meer rust kan vinden :)Ik ga ook van druk pension naar een klein knus pensionetje :) ... Zal echt voor mij gewoon wennen zijn maar ik vind het heerlijk het idee die rust :)... Plaats haar na de zomer in een groepshuisvesting het is echt een groeps paard die graag uit haar stalletje is :) mocht het niet werken zijn er ook nog stallen voor in de nacht en overdag overdekte paddock..

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:12

Nou hier komt mijn verhaal dan.
Toen ik 40 werd gaan paardrijden [in mijn jeugd alleen wat pony gereden op een camping].
Dochterlief leste op een manege en toen de stoute schoenen aangetrokken en begonnen met lessen,
Na een half jaar al een haflinger gekocht voor dochter en vooral voor me zelf.
Best wel wat tijd gekost tot ik er mee uit de voeten kon maar vanaf een jaar of 2 kon ik er alles mee.
nooit bang geweest ondanks dat het een pony was met een hele achtergrond en best wel moeilijk.
helaas hebben we haar 3 jaar geleden verloren aan koliek.
helemaal van de wereld geweest,maar toch weer een haflinger gevonden waar ik helemaal verliefd op was geworden.
een 4 jarige niet ingereden en na later bleek zeer dominant merrie een knuffel in de omgang maar zeer dwars als je er wat van vraagt ,en toen ging het mis.
Ze sprong na een week al de paddock uit {150 hoog hek} en als we wat gingen doen met haar sleurde ons gewoon door de gang.
In de afgelopen 3 jaar ben ik al diverse keren gewond geraakt en soms zelfs niet eens met rijden,gat in mijn hoofd met 5 hechtingen ,gekneusde rib en heup,gekneusde hand en bont en blauw na een val met opstappen en de laatste keer 6 hechtingen in mijn hand open gehaald aan mijn teugel na een val.
Mijn grootste angst is dat ik dingen verkeert doen,mijn vorige haflinger was al in gereden en volwassen,maar voor deze uk was ik zelf verantwoordelijk voor haar opleiding.
Ben al snel terecht gekomen bij iemand die mijn helpt met dingen en het gaat nu stukken beter zolang ik er naast sta.
en dat is ook het probleem.
Ik doe loswerken,grondwerk en dubbele langen lijnen en aan de korte teugel doe ik academische oefeningen en als het heel mooi weer is en niet waait en het rustig is op stal dan klim ik
er wel op en doe ik wat stap werk en een beetje draf.
In de zomer ga ik ook wel eens met mijn man op de fiets ernaast naar buiten maar steeds vaker zie ik beren op de weg en bedenk ik wat er allemaal mis zou kunnen gaan en dan ga ik dus niet.
nou tot zo ver mijn verhaal in het kort ,ga mijn best doen jullie wat beter te leren kennen en hoop dat we samen elkaar bij kunnen staan in onze angst en wie weet hoever we komen.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:18

Welkom Cam!! volgens mij is mijn haffie familie van jouw haflinger :P Dat door de gang heen sleuren heel herkenbaar... De mijne breekt ook gewoon uit als ze de kans krijg... En ja een hele dominante dame maar eigelijk wel een knuffelkont.. Heb haar ook gekocht als 4 jarige toevallig, licht aangereden meer niet :P poehh wat heb ik het moeilijk gehad en ja nog steeds :o

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:29

Franka als ik het zo lees zou dat makkelijk kunnen.
Het is echt een vreselijk lief paard maar als je even verslapt en haar een puntje van je vinger geeft neemt ze niet alleen je hand maar ook gelijk je arm schouder en de rest van je lichaam.
Zo lang ik heel streng ben lukt het er naast allemaal wel ,maar er op is een heel ander verhaal.
Mijn dochter kan er prima mee rijden maar ik verkramp zodra ik er op ga zitten. Mijn leeftijd werkt ook niet mee. Ben ondertussen bijna 52 en dan ga je toch ook wel een beetje nadenken of je lichaam het allemaal nog een beetje kan trekken

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 22:58

Begrijp ik leeftijd speelt vaak ook een rol... Poeh wordt wat als ik 52 ben ;) haha ben nu al bang... Ben ook te gespannen maar als het eenmaal lekker gaat dan is dat ook helemaal terug te zien dan loop ze perfect en is ze heerlijk aan de hulpen... Dan denk ik echt kon het altijd maar zo zijn haha

Maar weer heel herkenbaar hoor ik moet altijd wakker blijven bij mijn haf... Dan luister ze ook wel goed maar als ik even niet oplet jaa dan ben ik te laat met ingrijpen... Volgens mij zijn het ook wel veel voorkomende haflingerkwaaltjes haha...

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:02

Ik herken nou niet alles zo als dat het in de OP beschreven is, maar ik ben zeker angstiger geworden nu ik mijn jonge jaren voorbij ben.

Vroeger deed ik alles :Y), stapte op elk paard, sprong zo hoog als dat we zouden redden.
Maar sinds ik een keer heel naar vervelend terecht ben gekomen (paard struikelde, ik ging samen met het paard op de grond), is de lefgozer in mij een beetje verdwenen.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:03

Ja idd. Zeg soms wel eens een Haflinger is een ramp,een merrie een drama en dan neem ik een Haflinger merrie dan vraag je toch om problemen. :)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:01

Whooooo gister met mijn paardje door het bos gewandeld bij onze nieuwe stal. Stalgenootje heeft me even over een megadrempel geholpen zeg. Dus we zijn gezellig met z'n 2tjes en onze beide paardjes aan een los touwtje in het bos gaan lopen. Was al aan het schemeren, maar het was zo gaaf. Hij was ook echt heel braaf, 1 keer geschrokken, maar heeft zich niet losgetrokken, dat deed hij normaal wel altijd.
We hebben nog een lange weg te gaan, maar dit was wel een goeie boost voor mij.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:50

@ Belsje: Wat een verhuizing niet met je paard kan doen he! Ik heb het 2 kanten op meegemaakt, een hele negatieve verandering en een hele positieve. Het moet voor jou vast een hoop vertrouwen geven dat het nu zo goed gaat. Straks lekker rijden als je een zadel hebt!

Go rockwitch! Heerlijk hoor om met je paardje door het bos te wandelen, zeker met dit weer!

Welkom Cam. Jouw haffie klinkt als 1 die op mijn vorige stal stond. Lastig hoor, want ik kan me voorstellen dat je keer op keer angstiger wordt als je weer gewond raakt.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:55

Ik heb een zadel é ;). Alleen ligt die thuis, stalbaas daar had gezegd dat ik dat maar ff thuis moest laten gezien de situatie. Hij vond het vrij onzinnig om in mijn huidige toestand (emotioneel) op mijn paard te gaan zitten.
Dadelijk eens een belletje doen om een planning op te stellen zodat we aan de slag kunnen :D

Haffies lijken me best wel moeilijke beesies!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:04

Ah, ok. Vandaar! Nou, hop dat zadel mee en gewoon eens proberen. Desnoods 5 min. stappen, maar gewoon even voor het gevoel.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:47

@Belsje fijn dat de verhuizing zo goed uit pakt. En nu maar genieten van je ontspannen paard zodat je zelf ook weer ontspant.
Haffie's zijn idd best moeilijk haha maar dat maakt ze ook wel weer leuk.
Ben ook op zoek naar een andere stal maar vind het erg moeilijk om de beslissing te nemen om echt te weg te gaan. Opzich heb ik een prima plek maar zou graag iemand op stal hebben die ook lekker naar buiten wil. Om gewoon lekker te kletsen en te stappen. Vroeger stond ik met mijn vriendin ergens op stal en reden we elke dag buiten. Helaas is haar paard overleden en sinds ik Oresta heb sta ik op deze stal waar iedereen dressuurmatig aan de slag is in de bak.
We zijn maar met een klein groepje,wel lekker maar helaas niemand die ook graag buiten rijdt.
@rockwitch heeft ook een fijne stal met leuke stalgenoten die haar op sleeptouw nemen.
Ik oefen wel veel in de bak met wandelen en doe dan ook schriktraining maar de stap om naar buiten te gaan en daar lekker te wandelen is nog iets te groot. Maar wie weet.
@Jibbel. Het is idd wel iets dat mee gaat spelen. Het is wel fijn dat ik haar wel redelijk ondercontrole hebt zolang ik er naast sta. De gene waar ik les van hebt zegt ook dat dat de basis is en dat we daar van uit verder moeten. Het heeft gewoon tijd nodig. Ooit is ze ouder en wijzer. Alleen kan dat bij haflingers wel een tijd duren. Ken haflingers van 22 die nog wel eens denken 3 te zijn. Het is gelukkig wel zo dat Oresta niet bokt of steigert dus ze is wel eerlijk. Nu moet ik alleen nog leren ontspannen als ik er op klim.

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:00

@inoterry ik zag bij sporthorses een patricia te koop staan. bomproof en super braaf, iets voor jou? vader naturel.

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:14

Hier meldt er nog eentje zich. Probeer me stoerder voor te doen, maar als je ietsje verder kijkt dan zie je meteen een angsthaas.
Ik heb als kind ooit eens een les of 20 gehad en daarna stopte het omdat de paarden werden verkocht. Toen zeker 30 jaar niet gereden, tot mijn kinderen "op paardrijden" wilden. Dus ik samen met hen gaan kijken bij een manege. Zij een proefles en ik de kriebels, want eigenlijk wilde ik ook! Een week later zij les en ik proefles. Uiteindelijk reed ik na een half jaar samen met mijn dochters in de les. Ik vond me goed genoeg om de haflinger van de manege te leasen en de eerste beste keer dat ik alleen in de bak ging rijden kreeg ik vliegles. Blauw oog (klep van de cap), onder de bloedende schrammen, rugpijn en verlies van kracht in mijn pols. Zelf met de auto naar huis gereden en bij de HA langs gegaan. Die stuurde me naar het ziekenhuis, waar mijn pols preventief in het gips werd gezet. Toen dat allemaal hersteld was ben ik gewoon weer gaan rijden. Niet op de haf, want die was verkocht.
Enkele jaren later een eigen paard gekocht waar ik een paar jaar later ook met een behoorlijke klap vanaf gegaan ben. Gevolg was een arm waarvan de kop van het opperarmbeen in stukken was en wat operatief moest worden vastgezet. Een tweede operatie was nodig om het plaatje weer te verwijderen. En toen sloeg de angst toe. Alle vertrouwen was weg zodra ik op mijn paard zat. We hadden inmiddels een tweede paard en daar ben ik op gaan rijden. Ging goed, tot zij een keer struikelde en ik gelanceerd werd omdat de beugel losschoot. Plat op mijn rug geland. Op enig moment moesten we helaas mijn paard in laten slapen en het tweede paard moest op rust. Toen kwam er toch weer een ander paard, want die moest weg waar hij was. Een draver die tot zijn 10e op de baan gelopen had en qua tempo moeilijk te controleren was. En ik durfde er gewoonweg niet op. Inmiddels is hij relaxter geworden en rijd ik alweer een behoorlijke tijd, maar toch ergens zit die angst nog steeds. Angst om de controle te verliezen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:18

lindahertha schreef:
@inoterry ik zag bij sporthorses een patricia te koop staan. bomproof en super braaf, iets voor jou? vader naturel.

De voorkeur gaat echt uit naar een ruin. Maar bedankt voor de tip :) .

Jeetje MarjaG, jij hebt al serieus in de lappenmand gezeten zeg :(:) .
En dat is het nadeel van de paardensport, je hebt nooit 100% controle over een levend wezen. Maar ik heb een hele tijd geleden een artikel gelezen over een traing voor angsthazen. Daar stond in dat je geen 100% controle nodig hebt, 51% is genoeg. Om een of andere reden heeft dat zinnetje me toch wel moed gegeven :o .

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:59

Pas geleden ging ik er ook af, maar voor het eerst sinds jaren: zonder schade. Niet eens een blauwe plek! En op de een of andere manier geeft me dat moed. Ik ga binnenkort een sessie op de flexchair doen en ben heel benieuwd wat daar uit gaat komen.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:06

Heb behalve gekneusde schouder tot nu toe nauwelijks schade gehad, bij mij is juist het probleem, denken aan de schade die je KUNT krijgen. :roll:

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:53

Dakotah schreef:
Heb behalve gekneusde schouder tot nu toe nauwelijks schade gehad, bij mij is juist het probleem, denken aan de schade die je KUNT krijgen. :roll:

heb ik ook. overal beren zien!!

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:14

cam schreef:
Ben ondertussen bijna 52 en dan ga je toch ook wel een beetje nadenken of je lichaam het allemaal nog een beetje kan trekken

Ik ben inmiddels 53 en ook ik denk hier regelmatig over na. Aan de andere kant: je mist ook zoveel leuke dingen als je toegeeft aan dat angstige stemmetje en stopt met rijden. Ik ben weer begonnen door uit te stappen nadat een van mijn dochters gereden had. Heb afgelopen zaterdag voor het eerst in een jaar weer een (privé)les gereden en dat beviel goed.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 16:28

Welkom Cam en MarjaG :)

Ik heb eigenlijk ook verder nog geen schade opgelopen van het rijden (ook niet vroegah (of JUIST niet vroegah??) toen ik nog wild was)...alleen de laatste keer zorgde dus voor een tripje ziekenhuis in de ambulance en eigenlijk viel ook dat nog mee als je bedenkt dat het ook wat lager of hoger had kunnen zijn....tja

En deze Ilonka? http://www.bokt.nl/markt/ad/11167/grote ... n-voltaire

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:56

Mooi paard :j . Maar ik wil geen kasteel meer, het liefst 1.60 of net iets groter. En het liefst ook niet ouder dan 10/11, ik wil nog heel veel jaren doen met mijn droompaard. Heb er al 7 gehad in 22 jaar tijd, en afscheid nemen blijft k*t.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 17:53

Kailonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:58

Vandaag kwam er een kennis die misschien een zadel had voor Jack. Wij het even zelf gepast en we dachten dat het wel redelijk op Jack paste. (morgen komt de zadelpasser)
Toen wilde ze voor mij wel even op Jack rijden. Er is nu ongeveer 4 weken niet op gereden en ik had hem afgelopen vrijdag voor het laatst gelongeerd.
Ze heeft even met hem rondgelopen, Jack deed lekker een drafje naast haar en
toen is ze opgestapt. Ik heb er twee rondjes naastgelopen maar hij was
superbraaf <3 <3
Ze heeft er even lekker op gereden en toen ben ik er zelf weer opgegaan. Hij was echt heel relaxt. Ik denk dat de spanning echt door het zadel kwam wat hem pijn deed. Als het zadel past ga ik morgen zelf weer rijden. :j
Even duimen dat het zadel goed is dan kan ik weer verder.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 10:12

dat klinkt als goed nieuws Kailonne! *duimt mee dat het zadel past*

wat voor zadel is het? (nieuwsgierig :D)

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:46

"Fijn" dat het aan je zadel ligt! Dat geeft toch wat extra vertrouwen dan weer denk ik

Vanavond heb ik les := (leren longeren) ... In deze vrieskou, als ik niet op tijd thuis was, wilde paps wel les gaan nemen. Ik zou bijna de trein later express nemen <<)