Het lief en leed wat een zorgenkind heet.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 16:50

Ik heb vandaag weer wat filmpjes van Romy gemaakt en ik ben echt blij! Ze loopt zo verschrikkelijk goed voor haar doen! :+:

Ik maak ongeveer iedere maand een paar filmpjes van hoe ze loopt, om te kijken of het verbetert. (Soms zie ik het gewoon niet echt goed, omdat ik haar bijna dagelijks zie) En die van deze maand wil ik wel even delen hoor :D

Het is uiteraard nog niet wat het moet zijn, maar ik heb toch sterk het idee dat ze best aardig loopt! Het ena-laatste filmpje, vlak voordat ze een klein sprintje trekt, loopt ze wat slechter. Maar als dat alles is :D
Wat vinden jullie? :D

Hier is trouwens het filmpje van vorige maand, het is natuurlijk wel dat ze hier in de bak liep en op het andere filmpje in de wei. Maar het geeft wel een beetje een idee!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:22

nou lonniejj,voor mij ziet het er een stuk beter uit.
sowieso loopt ze een stuk ruimer op het weide filmpje.
hopelijk zet het door zo!

vanmorgen zijn de oude eigenaren en ruiter van mike langs geweest.
die waren [gelukkig] erg tevreden over mike en hoe het hier gaat.
ze vertelden dat ze er van stonden te kijken hoe rellaxed hij hier is. :D [fijn om te horen]

daarna ben ik nog even een buitenritje met hem wezen maken.
echt een gouden knol!!!!

en.....bob doet het nog steeds boven verwachting. :D

Nummus

Re: Het lief en leed wat een zorgenkind heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 21:20

Pfff foto's van Truffel zijn nog steeds niet gemaakt dus we weten nog steeds niet meer dan "vermoedelijk artrose".

Tank, die weggaat in december, was dit weekend een superheldin. Heeft wel op een hond gestampt vandaag... :') Maar was schuld van eigenaar/hond.
Echt, geweldig beest. Ik denk dat ik het hoofd dierverzorging gewoon eens met d'r laat mennen, dan wil ie haar ook houden. _O-

Verder doen gelukkig alle menpaarden het goed. :j Al moeten er twee nog steeds flink bijgevoerd worden, magere stokjes.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:56

Leuke filmpjes; ziet er goed uit.
Hier ben ik veel minder blij. Hoefsmid is net geweest en ijzers zijn eraf gehaald. Hij vond het beter voor de voeten dat ze weer meer 'geprikkeld' werden. Maar eh ... ze moest paar stapjes lopen, maar kon niet eens van de plek komen. Na wat aandringen, ging ze toch naar de uitloop, maar daar was het ook triest om te zien. Alsof ze kuisbevangen is, en dat terwijl ze normaal lopend naar de smid liep.
Ik moet het een kans geven; paar dagen aanzien volgens die man.
Tja .. hij gaat weg en zal er hooguit vandaag nog een keer aan denken of over mopperen tegen andere klanten, ik zit er continu tegen aan te kijken en dat is dus zo verdomd moeilijk.
Heb haar net toch maar hoefschoenen aan gedaan, toen liep ze in ieder geval weer een beetje. :o
Maar eigenlijk kan ik wel janken zo slecht het gaat nu.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:50

Het is ook wel verstandig om de ijzers er even af te halen... als het niet beter gaat, zal de hoefsmid ze er gewoon weer onder doen hoor!

En bekijk het even van de andere kant: als zo'n hoefsmid er de hele dag aan zit te denken, kan hij zijn werk niet meer goed doen.
Juist in dit soort beroepen wordt iedereen geleerd afstand te nemen van patiënten.
Ik hoop dat ik dat ook nog kan leren, anders ben ik voor de rest van mijn leven aan het stressen over alle zielige diertjes.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 15:24

tja...ik ben het er dan weer niet mee eens.
als een paard direct na het weghalen van de ijzers al niet meer wil lopen gaat het meestal niet beter worden,eerder minder....

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 15:42

Dat zou ik niet weten Mariska, ik heb nog niet veel praktijkervaring. :=

Wat ik wel weet is dat ze soms erg gevoelig op de hoeven kunnen zijn, zeker in het begin, wanneer ze al een hele tijd op ijzers staan. De hoeven en voetzolen zijn dan vaak nog zacht. Maar als Isa-tje geen stap meer wil verzetten en dit aan het eind van de dag OOK nog niet wil, zou ik het niet die paar dagen geven die de hoefsmid zei.

Het kan zijn dat dit antwoord mijn vorige wat tegenspreekt, maar ik was eigenlijk ook nog maar half wakker (hele weekend in de weer geweest ;)).

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:01

Ik begrijp de hoefsmid ook wel. Het is beter zonder ijzers, omdat de voeten te veel vervormen iedere keer. Eigenlijk moet er wekelijks gecorrigeerd worden, met ijzers ben ja al snel een paar weken verder en dan komt er iedere keer standverandering bij kijken. Ook sleet de zool niet goed en groeide deze naar zijn idee niet aan met juist materiaal als ik met ijzers door bleef gaan.
Echter dat ze zo slecht zou lopen, had hij ook niet verwacht. Zei hij ook eerlijk.
Ik heb haar dus na een tijdje hoefschoenen aan gedaan, en net kwam ze daar vrolijk mee aanstappen en zelfs draven om Yoblin voor te blijven richting het eten (waar hij een klap kreeg van haar). Ik dacht oke als jij je goed voelt, dan uit die schoenen, maar helaas, ze liet dat al niet toe (bijten en wegdraaien). Toen ik ze toch uit had, zakte ze door de achterhand heen alsof ze niet meer wist hoe te moeten gaan staan. Daarna heeft ze paar pasjes gezet, maar dat was zo zielig en zo wankeling, dat ik gelijk die schoenen weer heb aangedaan. Ze liep weer.
En opzich raar, want de schoenen zijn in feite ook hard; ik heb er op dit moment geen speciale zolen in liggen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:03

Hoefschoenen zijn ideaal! ;) Goeie oplossing. Misschien geeft het steun aan de wand of iets dergelijks?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:55

Ja goede oplossing, maar niet voor 24 uur. Dat heb ik dus al mogen ervaren en dat was de reden dat ik toch besloten had met ijzers te gaan beginnen. Alleen de enigen die haar wilden beslaan waren de mensen van hoof care ... alleen daar is wat voorgevallen en ook de afstand speelt mee, waardoor ik weer terug wilde naar mijn eigen hoefsmid. Dichterbij en makkelijker bereikbaar. Alleen die kiest dus weer voor oude aanpak.
De schoenen die ik heb die goed aan blijven 's nachts, zijn niet in shetlandmaat en dus maatje te groot, vandaar dus gedoe met eerst intapen en dan pas schoenen aan (en dat maakt dat de voet erg warm wordt). Vandaar dus dat hoefschoenen in dit geval niet ideaal zijn, althans niet als het weer voor langere tijd zou moeten. Maar edit: mogelijk zie ik weer spoken die er niet zijn.
Ben alleen zo bang voor herhaling van vorig jaar ... toen begon het in November net zo.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:03

Hopelijk trekt ze wat bij Isapaardje, snap wel dat het lastig is om er steeds maar naar te moeten kijken, je kunt er verder zo weinig aan doen! :(:)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:49

Oh ik wist niet dat je hoefschoenen niet onbeperkt aan kon laten. Wij gebruiken ze (soms) voor één van de Dartmoors die zwakke hoefjes heeft, op de kinderboerderij waar ik soms werk.

Maar inderdaad niet best voor de temperatuur.

Komt hoefsmid morgen terug?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:10

Nee de hoefsmid komt morgen niet terug.
Voor woensdag verwachtte hij geen verbetering, maw, ik hoef voor die tijd niet te bellen.
Wat hij echter vergeet (en ik helaas niet), is dat deze pony zo zeer gevoelig is op haar voorhoeven (zeker nu) maar dat ze ook een zwakke achterknie heeft. Als ze deze langdurig weer moet over belasten, ben ik ook op dat punt weer terug bij af. Door haar geknok met Yoblin is de achterhand iets sterker geworden, maar niet sterk genoeg om het gewicht van de voorhand af te nemen.
Dus deze pijn is naar mijn idee totaal niet wenselijk voor haar en ik ben gewoon zo bang voor herhaling van eerder (met nu dus wel mogelijk een gedwongen keus die ik liever niet wil uitspreken, laat staan wil maken). Vandaar dat ik zelf morgen toch die man bel voor overleg als het niet beter gaat als nu.
Desnoods slaat hij het oude beslag er weer onder. Daar liep ze tenminste mee.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:17

Wou inderdaad zeggen bel hem dan alsnog maar, want die achterknie moet ie ook wel even weer aan denken.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:28

bellen isapaardje.....
jij bent eigenaar EN betalende klant.
ijzers er onder.
[heb je voor de tussentijd pijnstillers in huis? misschien voorkom je nog dat ze te veel verkrampt en haar knie overbelast in de tussentijd]

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:32

Klinkt inderdaad niet goed Isapaardje. Misschien toch weer eens iemand van hoofcare erbij halen? Als de hoeven door ijzers zo achteruit gaan dan zit je straks met een dubbel probleem.....

Arme poown :(:)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 23:56

Op zich was te verwachten dat dit zou gebeuren. Alleen had ik liever gehad dat het anders uitpakte.
En zoals ik al zei, uiteraard ga ik bellen, maar het leek er de rest van de dag/avond toch op dat ze het met hoefschoenen niet zo slecht doet.
Ook kent deze smid (die al zo'n 10 jaar hier komt) haar eigenlijk het beste en is van haar ziekte geschiedenis op de hoogte. Ik heb dus wel vertrouwen in zijn oordeel en wil het dus ook wel een kans geven, maar ik beseft, dat dit wat er nu aan de hand is, niet te lang moet duren omdat Isa het lichamelijk niet trekt en ik geestelijk niet.
Ze heeft nu haar RX hoefschoenen aan (wel geschikt voor 24 uur gebruik). Zijn wel maatje te groot, maar ze loopt er best aardig op dus. Dus ik kijk het nog even 24 uur aan.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:35

Update; vanochtend kwam Ies voor het eerst sinds lange tijd, redelijk normaal tot zelfs goed aanlopen. :D
Ik dus blij; hoewel probleem niet opgelost, is het wel een duidelijke indicatie dat voeten geheel afsluiten zelfs nog beter werkt dan met ijzers. Ik ga dus even goed nadenken en overleggen met diverse mensen die verstand hebben van hoeven wat de mogelijkheden zouden kunnen zijn en ga dan in overleg met de eigen hoefsmid, zodat hij voor een goede vaste oplossing kan zorgen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 10:15

Dat is alweer iets beter nieuws inderdaad! :(:)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:55

:D ik kan eindelijk een goed bericht plaatsen :j
vanaf vrijdag rij ik weer stapritjes buiten
vrijdag moest ik even draven om bij een inham te komen vanwege grote trekker en liep hij in draf op het harde nog niet zuiver
zaterdag veel stappen en stukje draf en liep hij goed
zondag zelfde rondje ong 45 min gereden en weer stukje draf en liep weer goed
gisteren ander rondje 40 min weer stukje draf en liep weer goed
ook blijft zijn voet nu koud of even warm als de andere
de DA heeft gelijk gehad dat zijn hoefgroei ong 4 weken zou duren eer de 1 cm groei erin zat en dat punt hebben we nu bereikt
nu hopen dat de ijzers nog 4 weken blijven zitten en dan met angst en beven nieuwe ijzers.

dus eindelijk 6 maanden na zijn operatie zijn we weer op de rit *\o/*

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:58

Gefeliciteerd Mirgino! *\o/*

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 16:05

*\o/* *\o/* *\o/*

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:16

Super nieuws Mirgino *\o/*

Gelukkig dat Ies beter liep! Hopelijk kan er iets verzonnen worden waardoor ze beter blijft lopen!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:29

Goed nieuws Mirgino :j Houden zo.

Ik heb zojuist twee filmpjes gemaakt, die laten beter zien dan wat ik in woorden kan vertellen :D

Met hoefschoenen bij het naar stukje langer gras gaand:

Zonder hoefschoenen (Ies die weer naar eigen wei terug ging) (je hoort aan mijn stem al mijn bezorgdheid omtrent haar ... ook niet goed, weet ik, maar te lang ellende gehad vrees ik :o ):

Bij het laatste filmpje zie je ook (naast het korte voor) hoe ze haar achterbenen niet in de juiste volgorde neerzet bij grazen. Ze zoekt duidelijk balans.

Schoenen na uurtje weer aangedaan.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:34

Je ziet inderdaad een groot verschil tussen de filmpjes. Met de hoefschoenen loopt ze echt wel netjes hoor!
Ze is inderdaad op het 2e filmpje aan het zoeken naar haar balans, het viel eigenlijk wel meteen op. Moet wel zeggen dat ze zo heerlijk eigenwijs doorwaggelt op het 2e filmpje :))