Af laten maken of.......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 19:42

Zelf zou ik kiezen voor spuitje als je kijkt naar die filmpjes op youtube hoe je paard dan naar de slager word gebracht
vind ik zo zielig en inderdaad ik zou liever daarna niet willen dat het in de jumbo of plus komt te liggen want dat zou maar eens toevallig jouw paard geweest kunnen zijn :Y)

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 20:10

Mijn ervaring is dat ze zeker niet gek zijn en goed kunnen ruiken wat er gaande is. Ik heb een bedrijf met dieren en waar levende haven is heb je ook dode dieren natuurlijk. De paarden weten wanneer de bak leeg is of dat er een dier onder ligt. En dan heb ik het niet over een dier wat al dagen ligt. Ze ruiken het heel snel. De paarden zijn het gewent en kijken fris maar lopen er gewoon langs. Onlangs is er een nieuw paard en die reageerde wel heftig, went ook al gelukkig. Misschien doordat we een bedrijf hebben dat dode dieren nooit lang liggen we bellen en de volgende dag worden ze opgehaald. Vind het wel vreemd dat het dus ook voorkomt dat een dier langer moet liggen, wist ik niet. Ben heel wat gewent maar dat vind zelfs ik niet prettig!

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 08:58

Nien1984 schreef:
@Japielover: een paard kan zich ook gaan hechten aan de geur van het dode veulen. Ik heb dat met eigen ogen gezien en meegemaakt dus of ze echt de geur van ontbinding met dood associeren geloof ik niet, Wel dat het vies ruikt... maar dat vind mijn merrie ook van mij als ik bijv. koffie heb gedronken.

hoebedoel je dat hij zich hecht aan de geur van het dode veulen? toen vorige maand ons veulen dood ging mochten we er eerst niet bij komen maar na een dag of 2 toen hij ging stinken keek onze merry er niet meer naar om en moest ze het schraapte ze zaagels over het veulen etc.
ik denk dus dat ze die stinkende geur wel met de dood associeren.

Nien1984

Re: Af laten maken of.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:16

Oh bijzonder. Onze merrie wilde met geen mogelijkheid bij haar dode veulen vandaan. Toen heb ik een ervaren fokker gebeld voor raad en hij zei dat ik het veulen zo snel mogelijk erbij weg moest halen omdat het anders alleen maar erger werd. We hebben echt creatieve dingen moeten bedenken om haar zover te krijgen. In de natuur moet de merrie met de kudde mee en wachten ze vaak niet eens tot het veulen echt dood is. Als hij niet meer mee kan komen gaan ze misschien nog 1x terug om te kijken en anders laten ze hun veulen gewoon achter.

Ik denk dat jouw merrie wel door had dat het veulen niets meer deed maar hoe weet je dat ze dat aan de geur merkte? Als een veulen ligt te slapen gaat een merrie ook af en toe even met haar neus bij de neus van het veulen. Misschien kunnen ze zo wel merken of het nog leeft of niet.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:25

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 10:17

Leinearthur schreef:
Laura232 schreef:
ik weet niet hoe het bij de slacher gaat, ik had ook gehoort dat een paard ook een stroomschok kan krijgen ofzo

Zoiets hoorde ik ook. weet er iemand hier meer over?

Lees dit topic maar eens -gedeeltelijk- door en kijk naar de filmpjes een aantal pag's terug. Paarden krijgen een pin door hun hoofd.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 10:18

patver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 12:57

De veearts heeft mij overtuigd toch geen slachtpistool te gebruiken omdat ze soms minutenlang kunnen blijven trappelen. Volgens hem begaan veel veeartsen de fout de voorgeschreven dosis proberen te geven ipv onmiddellijk een heel flesje op te spuiten. Het is pijnloos en relatief snel gegaan maar zoiets gaat nooit niet snel genoeg nietwaar.

Afbeelding
SALOME XI (Madkour I x Suhair)
05.05.1988 - 08.07.2009

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 13:03

Ik kies dan toch een spuitje..
als je op youtube kijkt naar zo iets
weet je gelijk genoug |(
super zielig
ik laat hem liever eerlijk heen gaan dan met een kogel door zijn hoofd|(
dat is eerlijker tegen het dier en ook voor jou fijner om te weten dat hij goed is heen gegaan in plaats van dat je weet van mischien als ik een friekandel pak dat ie daar in zit ;( ik vindt dat idee zoiezo niet zo fijn.
dus ik kies toch voor een spuitje!!;)

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 13:10

Wij hebben 8 maanden geleden het paard van mijn zus laten inslapen. Ondanks die ie onder de medicijnen zat heeft ze toch een stempel laten plaatsen dat ie absoluut niet ergens in de consumptie komt,ook niet in dierenvoer.
Hij is heel rustig ingeslapen, geen gevecht.

Persoonlijk vind ik dat paarden niet gegeten moeten worden. Het eten van paardenvlees staat voor mij gelijk aan het eten van honden en kattenvlees. Dat eet je toch ook niet.
Maar dat is mijn keus. Ik respecteer ook de keus van een ander.

Siglos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 13:38

Iedereen denkt dat er bij de slacht niks mis kan gaan.

Ik ken iemand, en haar vriendin deed haar paard ook naar de slacht, en ze bleef erbij zodat ze zeker wisten dat hij niet nog verkocht werd. Ze wouden hem gewoon met een pin door zijn hersenen schieten, alleen ze schoten MIS! Dat paard werd helemaal GEK! Echt helemaal GEK! En ze moesten hem wel af schieten, maarja dat gaat niet meer zo makkelijk dan! Die eigenaresse vergeet dat ook nooit meer! Echt zo erg.

Het gaat ook heel vaak goed gaan mensen nu zeggen, maar met inslapen gaat het ook heel vaak goed.
Mij maakt het niet uit wat je met je paard doet, het is je eigen keus. Maar toen ik dit hoorde:P

zwijnenstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 13:46

slager klinkt cru,misschien gaat het sneller.maar ik ben na het zien van de filmpjes (die ik toch na het horen zeggen het is niet zo erg ben gaan kijken) totaal voor het laten inslapen via de dierenarts. ik zou die beelden nooit meer uit me hoofd kunnen krijgen.vooral laatste filmpje witte paardje .maarja ieder zo zn eigen ding

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 13:46

davymelis schreef:
Ik kies dan toch een spuitje..
als je op youtube kijkt naar zo iets
weet je gelijk genoug |(
super zielig
ik laat hem liever eerlijk heen gaan dan met een kogel door zijn hoofd|(
dat is eerlijker tegen het dier en ook voor jou fijner om te weten dat hij goed is heen gegaan in plaats van dat je weet van mischien als ik een friekandel pak dat ie daar in zit ;( ik vindt dat idee zoiezo niet zo fijn.
dus ik kies toch voor een spuitje!!;)

Hoi, ik kan je aanraden een aantal pagina's door te lezen, daarin zie je namelijk dat je paard helemaal niet als frikadel hoeft te eindigen. Hij kan ook vanuit het slachthuis naar het destructiebedrijf ter verwerking tot lijm en dierenvoer.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 13:50

Als mijn paard ooit moet worden afgemaakt (wat ik hoop van niet := )
Dan zal ik toch wel kiezen voor een spuitje.
Ik moet er namelijk niet aan denken dat hij dan straks op iemand zijn bord ligt.
bah vind ik een nare gedachten.... daarom zou ik kiezen voor een spuitje ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 13:55

weer iemand die niet kan of wil lezen, en maar wat neerpleurt.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 14:04

[quote="zacharyhill"]Mijn meisjes laatste reis was naar de slager. Ze was op, ziek en kom niet meer om haar verder leed te besparen. Thuis was geen optie 2 dagen kijken op een paard onder zeil voor het huis met 2 kleine kids................ Nee niet zo fijn. Trailer reis kom ze nog goed af dus, daar aangekomen werd de trailer achteruit binnen gereden, paard er uit en ze liep op het gemak met paps mee naar binnen. In zo'n ijzeren box of hoe dat heet, en het is een zenuwpeesje hoor maar ze was heel op het gemak. Slager kroelde haar achter de oren paps touwtje vast meisje met haar hoofd tegen de borst van de slager aan en slager maar wrijven. Oogjes gingen van genot dicht (dat kon ze uren volhouden kriebelen tussen haar oren daar genoot ze zo van) pin er op en weg was ze. Geen stress geen geklooi of wat dan ook op 10 min waren we weer op weg naar huis. Meis is geen kroket of frikandel geworden maar opgehaald door Rendac.

Volgend paard krijgt als hij/zij het aankan (trailerreis) ook weer enkeltje slager.

Nogmaals niet alle paarden worden een frikandel!!!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:08

LadyGrace schreef:
Als mijn paard ooit moet worden afgemaakt (wat ik hoop van niet := )
Dan zal ik toch wel kiezen voor een spuitje.
Ik moet er namelijk niet aan denken dat hij dan straks op iemand zijn bord ligt.
bah vind ik een nare gedachten.... daarom zou ik kiezen voor een spuitje ;)

Tip:

Lees dan minimaal de reaktie bóven die van jou.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:33

Nien1984 schreef:
Oh bijzonder. Onze merrie wilde met geen mogelijkheid bij haar dode veulen vandaan. Toen heb ik een ervaren fokker gebeld voor raad en hij zei dat ik het veulen zo snel mogelijk erbij weg moest halen omdat het anders alleen maar erger werd. We hebben echt creatieve dingen moeten bedenken om haar zover te krijgen. In de natuur moet de merrie met de kudde mee en wachten ze vaak niet eens tot het veulen echt dood is. Als hij niet meer mee kan komen gaan ze misschien nog 1x terug om te kijken en anders laten ze hun veulen gewoon achter.

Ik denk dat jouw merrie wel door had dat het veulen niets meer deed maar hoe weet je dat ze dat aan de geur merkte? Als een veulen ligt te slapen gaat een merrie ook af en toe even met haar neus bij de neus van het veulen. Misschien kunnen ze zo wel merken of het nog leeft of niet.

naja ik zou niet weten waarom ze het veulen anders onder zou gooien met zaagsel en het links liet liggen.
vorig was ons veulen dood geboren en hebben we het na een paar uur weg gehaalt toen deed het ook niks. maar ze heeft weken lopen hinneke en liet alle andere veulen gewoon bij zich drinken dit doet ze nu allemaal niet...
ook wil ze nooit noormaal langs zo een container voor dode schape enzo dan gaat ze flame en loopt ze der snuifent stampen met een boog om heen

Viverelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:40

ik zal mijn pony toch maar een spuitje geven en neit naar de slager ik wil echt niet datmijn pony op wordt gegeten ofzo of als weetik veel wordt gebruikt !!! Dus mijn pony krijgt gwn een spuitje als het zo ver is !!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:42

lees jij ook even deze pagina door voordat je wat gaat bleren? En heb je al bedacht wat er met je pony gebeurt na dat spuitje?

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:46

Lielle schreef:
lees jij ook even deze pagina door voordat je wat gaat bleren? En heb je al bedacht wat er met je pony gebeurt na dat spuitje?

Het is toch veel minder erg dat een paard tot smurrie wordt gekookt dan dat ie netjes als biefstuk op een bordje ligt? :Z

Misschien snappen WIJ het juist wel niet Lielle.... :)*

Viverelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:48

moet der echt niet aan denken dat me paard door iemand wordt op gegeten !!!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:53

nog een keer: lees je deze bladzijde eerst eens door voor je wat roept?

Viverelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 17:02

srry hoor maar iedereen heeft zijn eigen mening en ik heb nou dat eenmaal dat mijn pony een spuitje krijgt en jij hebt misschien een andere mening !! dus je moet niet gelijk zo dom doet met lees je deze bladzijde eersten door voor dat je wat roept !!! IK VIND IEDEREEN MAG ZEGGEN WAT JE WILT EN DAT JE NIET GELIJK DAT NAAR JE HOOFD TOE KRIJGT GEGOOIT !!!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 17:09

je mag best zeggen wat je wil, maar het is wel zo netjes om even iets te lezen voordat je dingen gaat roepen die niet kloppen. Als je je in een discussie mengt, is het fatsoenlijk om even wat door te lezen en niet maar wat te gaan lopen bleren, daar is al meermalen op gewezen. En schreeuwen is nergens voor nodig, daar word je echt niet serieuzer door genomen.

En meningen neem ik alleen serieus als die ook gefundeerd zijn ;)