Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Arabesk schreef:Yamcha schreef:Hoe dan ook vind ik tot nu toe alleen Daan_ordeal netjes rijden zonder bit, de rest van de paarden loopt uit elkaar gevallen op de voorhand, vrolijk geen bal te doen.
Eerlijk gezegd is mijn conclusie niet veel anders als ik langs HAW kom, bit of geen bit.
Arabesk schreef:Yamcha schreef:Hoe dan ook vind ik tot nu toe alleen Daan_ordeal netjes rijden zonder bit, de rest van de paarden loopt uit elkaar gevallen op de voorhand, vrolijk geen bal te doen.
Eerlijk gezegd is mijn conclusie niet veel anders als ik langs HAW kom, bit of geen bit.
Citaat:En je kunt je nu vast wel voorstellen wat zich in de "hogere" dressuur afspeelt, met stangen van wel 22 mm dik, met daarbij ook nog eens een onderlegtrens. Met deze veel te dikke bitten kan een paard, of hij nou wel of geen dikke tong heeft, totaal geen slikbeweging meer maken en wordt bovendien de tong volledig afgekneld en gekneveld.
Citaat:Schuim heeft ook niet onvoorwaardelijk met goed rijden te maken. Schuimen is geen teken van dat het bit aangenomen wordt, of dat het bit goed zou passen, of dat het bit als aangenaam ervaren wordt, of dat er "goede arbeid" wordt verricht of wat dan ook in die richting. Schuimen is een simpel gevolg van overvloedig speeksel wat niet op tijd weggewerkt kan worden.
VivaLaVida schreef:Okee, vanwege de houding dus en niet omdat het paard niet kan slikken omdat er een bit in de mond ligt...
Citaat:Geen moeder zal haar kind toestaan rond te rennen buiten terwijl het een appel eet. Ze weet namelijk instinctief dat een kind deze twee dingen niet tegelijk kan doen: het kind eet of het kind rent. Dat geldt ook voor een paard. Hij kan niet diep ademhalen met iets in zijn mond, of dat nou voedsel is of een vreemd voorwerp als een bit. In het wild heeft een rennend paard een gesloten mond, de lippen gesloten, een ontspannen en onbeweeglijke tong en onderkaak en een lege en relatief droge mondholte. Een bit verbreek de geslotenheid van de lippen, opent de mond, veroorzaakt beweging van de tong en onderkaak, roept speekselen op en belemmert het paard in zijn mogelijkheid om adem te halen. Afgezien van de pijn en angst die een bit kan oproepen, is de aanwezigheid van een bit niet verenigbaar met training en arbeid. Een galopperend paard ademt in bij iedere pas. Als de ademhaling beperkt is, of zelfs verkrampt, dan is de beweging (locomotie) dat ook. Een paard met een bit in is een gehandicapte atleet.
Arabesk schreef:VivaLaVida schreef:Okee, vanwege de houding dus en niet omdat het paard niet kan slikken omdat er een bit in de mond ligt...
het antwoord staat op diezelfde pagina die ik net gaf:Citaat:Geen moeder zal haar kind toestaan rond te rennen buiten terwijl het een appel eet. Ze weet namelijk instinctief dat een kind deze twee dingen niet tegelijk kan doen: het kind eet of het kind rent. Dat geldt ook voor een paard. Hij kan niet diep ademhalen met iets in zijn mond, of dat nou voedsel is of een vreemd voorwerp als een bit. In het wild heeft een rennend paard een gesloten mond, de lippen gesloten, een ontspannen en onbeweeglijke tong en onderkaak en een lege en relatief droge mondholte. Een bit verbreek de geslotenheid van de lippen, opent de mond, veroorzaakt beweging van de tong en onderkaak, roept speekselen op en belemmert het paard in zijn mogelijkheid om adem te halen. Afgezien van de pijn en angst die een bit kan oproepen, is de aanwezigheid van een bit niet verenigbaar met training en arbeid. Een galopperend paard ademt in bij iedere pas. Als de ademhaling beperkt is, of zelfs verkrampt, dan is de beweging (locomotie) dat ook. Een paard met een bit in is een gehandicapte atleet.
Cinnepin schreef:jouw laatste citaat arabesk probeerde ik ook al eens aan te geven in dit topic ( niet zo mooi geschreven etc ) maar datw erd als onzin gezien
Paardje_13 schreef:een paard kan hard in de mond zijn maar hoe zit dat met bitloos kun jij een paard ook bitloos afstompen in zijn neus om het zo maar te zeggen?
Paardje_13 schreef:een paard kan hard in de mond zijn maar hoe zit dat met bitloos kun jij een paard ook bitloos afstompen in zijn neus om het zo maar te zeggen?