Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:06

Hoe dan ook vind ik tot nu toe alleen Daan_ordeal netjes rijden zonder bit, de rest van de paarden loopt uit elkaar gevallen op de voorhand, vrolijk geen bal te doen. Dan zal het paard misschien happier zijn bitloos, beter lopen doet het niet, en de rug gaat naar de knoppen op die manier.

Als je met bit rijdt kun je je teugelhulpen subtieler geven (geen ruis door schuivende riemen) je kunt beter je paard doorsluiten, de info die je met je hand krijgt vanuit de mond is veel fijner als van de neus, en dat is omdat de mond gewoon veel meer kan dan de neus.....
Het paard kan likken, knabbelen, kauwen, knarsen, kan met de lippen nog heel veel..... lichtjes schuimen..... da's een heleboel info die je niet krijgt met een bitloos hoofdstel. Je kunt voelen of het paard ontspannen het bit aanneemt, en accepteert, je kan voelen of het paard loslaat of niet, of het de hand vertrouwt of niet......
Allemaal info die je bitloos niet krijgt.
Je kunt daardoor ook veel subtieler je hulpen geven, zeker is dat prettiger voor het paard.

Anoniem

Re: Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:10

jah en vaak is dat likken en knabbelen en knaresen juist een teken dat t bit in de weg zit. Dus zo blij zou ik niet zijn als t paard dat doet!

En toch komt er op neer dat kazary zegt dat t op de voorhand vallen door t bitloze komt! Ze zegt het niet op die manier maar het komt zo wel over!

Yamcha het is natuurlijk onzin om te zeggen dat daan de enige netjes rijd! Dat kun je van wat fdoto's niet zeggebn! De foto's in mn profiel zijn al ouder! En heb les dus ga vooruit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:15

Jouw mening over Daan-ordeal is de mijne, Yamcha. ;)
Verder heb ik ook altijd gesteld dat je met bitloze optomingen het gevoel kwijt bent, ik ben dus niet de enige die van mening is dat het met bitloos stukken moeilijker doseren is.

Cinnepin, likken en knabbelen zijn een reactie op "werk" en "ontspanning vinden in de inspanning" want een paard likt, lebbert, knabbelt etc. zonder bit net zo goed tijdens het werk.
Het viel me vanmorgen nog op toen ik even een paardje aan het halster longeerde, er kwam een beetje schuim op de lipjes en ze ging ook knabbelen en smakken.

Verder is inderdaad Daan-Ordeal de enige bokker die nette, erg nette, rijfoto's laat zien zonder bit, en daarbij neem ik mijn petje af. Tuurlijk is dat aan de fotot's van Daan-ordeal goed te zien. (voor mensen met enige kijk op paardrijden natuurlijk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:22

mijn paardje heeft idd ook wel eens LICHTE schuim op haar lippen, maar kijk eens het evrschil van schuimen van een paard bitloos en met bit! Soms zie je t helemaal kwijlen etc. dat is echt geen ontspanning meer maar het moeilijk vinden van het wegslikken door belemmering van t bit!
Paarden kanbbelen vaak op t bit om t bit te laten bewegen, dat t niet op 1 plek ligt en daar pijn veroorzaakt. Ze proberen t op meerdere plekken te laten liggen dus zodat de pijnlijke plek even rustkrijgt. ( waardoor ze dus meer pijnlijke plekken veroorzaken )

En toch zie je vaker paarden met bit in een open mond maken en tong eruit etc dan paarden zonder bit ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:23

wat ook interessant is :

Ook uit onderzoek in opdracht van Sprenger is gebleken dat een paard nauwelijks ruimte heeft in de mond.
Volgens de dressuurreglemenenten dient het deel van het bit dat op de lagen van de paardenmond rust bij de trenzen minimaal 1,0 cm dik te zijn. Uit onderzoek van Brokx Sport - in opdracht van Sprenger is echter gebleken dat de gemiddelde ruimte (en dan spreken zij over gemiddelden, dus paarden van 1.80 meter, tot mini-shetlanders) in de paardenmond, op de plaats waar het bit komt te liggen, 14 mm is. Dit betekent dus dat voor paarden en pony's met een ruimte van minder dan 1,0 cm in hun mond, met een veel te dik bit in lopen!
En je kunt je nu vast wel voorstellen wat zich in de "hogere" dressuur afspeelt, met stangen van wel 22 mm dik, met daarbij ook nog eens een onderlegtrens. Met deze veel te dikke bitten kan een paard, of hij nou wel of geen dikke tong heeft, totaal geen slikbeweging meer maken en wordt bovendien de tong volledig afgekneld en gekneveld.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:24

Yamcha schreef:
Hoe dan ook vind ik tot nu toe alleen Daan_ordeal netjes rijden zonder bit, de rest van de paarden loopt uit elkaar gevallen op de voorhand, vrolijk geen bal te doen.

Eerlijk gezegd is mijn conclusie niet veel anders als ik langs HAW kom, bit of geen bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:25

Suleilitha verwoordt alweer prima wat ik denk, scheelt mij typen.

En ja, Cinnepin, ik vind de bitloze ruiters over het algemeen belabberd rijden. Ik kan heel goed foto's beoordelen, hoor :) Maar goed, ik weet hoe jij over die dingen denkt..... ik weet ook dat ik het nooit en te nimmer op die punten met jou eens zal worden, dus ik ga niet met je in discussie, scheelt mij een hoop energie en typwerk.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-02-09 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:25

Arabesk schreef:
Yamcha schreef:
Hoe dan ook vind ik tot nu toe alleen Daan_ordeal netjes rijden zonder bit, de rest van de paarden loopt uit elkaar gevallen op de voorhand, vrolijk geen bal te doen.

Eerlijk gezegd is mijn conclusie niet veel anders als ik langs HAW kom, bit of geen bit.

Klopt hoor, je ziet over het algemeen maar weinig ruiters waarvan het rijden acceptabel is ;( helaas, helaas......

Ik kan helaas deze 2 berichten niet meer aan elkaar plakken, excuus.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-02-09 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:27

Stel dat het zo is dat een paard niet kan slikken met bit en dus gaat kwijlen. Wat is daar erg aan dan? Mijn paard kwijlt ook graag zonder bit :') En met bit kwijlt ze niet trouwens...
Als dr een wortel/biks geeft met bit slikt ze dat ook gewoon weg.. maargoed.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:27

Arabesk schreef:
Yamcha schreef:

volgens mij ben ik het voor het eerst volkomen met je eens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:28

Citaat:
En je kunt je nu vast wel voorstellen wat zich in de "hogere" dressuur afspeelt, met stangen van wel 22 mm dik, met daarbij ook nog eens een onderlegtrens. Met deze veel te dikke bitten kan een paard, of hij nou wel of geen dikke tong heeft, totaal geen slikbeweging meer maken en wordt bovendien de tong volledig afgekneld en gekneveld.

Dressuurstangen van 22 mm? Droom lekker verder :D
Verder mis ik een bron in de berichtgeving van Cinnepin.

Ik ben het ook eens met Arabesk, voor de goede orde.
Ik leg er nog wel even de nadruk op dat paarden ook zonder bit kwijlen, slikken, whatever als je ze aan het werk zet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:30

kwijlen en lichte schuim op de lipjes zie ik een groot verschil in suleilitha ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:30

schuim of kwijl komt in beide gevallen door een beperking van het slikken. Ook bitloos kan je je paard in een houding vragen waardoor het slikken bemoeilijkt wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:31

Dikke bitten heb ik overigens ook niks mee :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:31

Arabesk schreef:
schuim of kwijl komt in beide gevallen door een beperking van het slikken. Ook bitloos kan je je paard in een houding vragen waardoor het slikken bemoeilijkt wordt.

dat komt dan dus door de houding en niet door het bit? of bedoel je dat niet?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:33

Citaat:
Schuim heeft ook niet onvoorwaardelijk met goed rijden te maken. Schuimen is geen teken van dat het bit aangenomen wordt, of dat het bit goed zou passen, of dat het bit als aangenaam ervaren wordt, of dat er "goede arbeid" wordt verricht of wat dan ook in die richting. Schuimen is een simpel gevolg van overvloedig speeksel wat niet op tijd weggewerkt kan worden.

http://www.bitloospaardrijden.info/schuimen.htm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:34

Okee, vanwege de houding dus en niet omdat het paard niet kan slikken omdat er een bit in de mond ligt...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:35

VivaLaVida schreef:
Okee, vanwege de houding dus en niet omdat het paard niet kan slikken omdat er een bit in de mond ligt...

het antwoord staat op diezelfde pagina die ik net gaf:

Citaat:
Geen moeder zal haar kind toestaan rond te rennen buiten terwijl het een appel eet. Ze weet namelijk instinctief dat een kind deze twee dingen niet tegelijk kan doen: het kind eet of het kind rent. Dat geldt ook voor een paard. Hij kan niet diep ademhalen met iets in zijn mond, of dat nou voedsel is of een vreemd voorwerp als een bit. In het wild heeft een rennend paard een gesloten mond, de lippen gesloten, een ontspannen en onbeweeglijke tong en onderkaak en een lege en relatief droge mondholte. Een bit verbreek de geslotenheid van de lippen, opent de mond, veroorzaakt beweging van de tong en onderkaak, roept speekselen op en belemmert het paard in zijn mogelijkheid om adem te halen. Afgezien van de pijn en angst die een bit kan oproepen, is de aanwezigheid van een bit niet verenigbaar met training en arbeid. Een galopperend paard ademt in bij iedere pas. Als de ademhaling beperkt is, of zelfs verkrampt, dan is de beweging (locomotie) dat ook. Een paard met een bit in is een gehandicapte atleet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:37

Om even twee vliegen in één klap te vangen, hoe verklaren jullie dan dat een paard wat alleen even aan een halstertje wordt gelongeerd, kwijlt, schuimt, likt etcetera? ;)

Oh link van bitloos paardrijden, tja, die had ik nog nooit gezien :+
Wat mij opvalt aan sites als deze is dat er weinig tot geen goed gefundeerde info op staat.
Verder kun je een kind niet met een paard vergelijken, dus zie ik hier toch enige verdisneyficatie :D
Blijft de vraag overeind waarom mijn paardje vanochtend zónder bit, niet bijgezet, toch kwijlde, schuimde en smakte. Overigens heeft ze níet gegaloppeerd....
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-02-09 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:37

jouw laatste citaat arabesk probeerde ik ook al eens aan te geven in dit topic ( niet zo mooi geschreven etc ) maar datw erd als onzin gezien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:38

Arabesk schreef:
VivaLaVida schreef:

het antwoord staat op diezelfde pagina die ik net gaf:

Citaat:
Geen moeder zal haar kind toestaan rond te rennen buiten terwijl het een appel eet. Ze weet namelijk instinctief dat een kind deze twee dingen niet tegelijk kan doen: het kind eet of het kind rent. Dat geldt ook voor een paard. Hij kan niet diep ademhalen met iets in zijn mond, of dat nou voedsel is of een vreemd voorwerp als een bit. In het wild heeft een rennend paard een gesloten mond, de lippen gesloten, een ontspannen en onbeweeglijke tong en onderkaak en een lege en relatief droge mondholte. Een bit verbreek de geslotenheid van de lippen, opent de mond, veroorzaakt beweging van de tong en onderkaak, roept speekselen op en belemmert het paard in zijn mogelijkheid om adem te halen. Afgezien van de pijn en angst die een bit kan oproepen, is de aanwezigheid van een bit niet verenigbaar met training en arbeid. Een galopperend paard ademt in bij iedere pas. Als de ademhaling beperkt is, of zelfs verkrampt, dan is de beweging (locomotie) dat ook. Een paard met een bit in is een gehandicapte atleet.

Oh excuse me, ik dacht die link de bron was van het stukje erboven :)

edit: een paard ademt door zijn neus. En kan niet eten en rennen tegelijk?
Nou vind ik de verhouding eten-> bit in de mond ook niet helemaal gelijk, maar dat even terzijde.
Als er toch met mensen vergeleken wordt, ik kan ook rennen en eten tegelijk. Alleen adem je, als je rent, ook door je mond dus je zal het als mens zijnde benauwder krijgen omdat je alleen door je neus kunt ademen. Een paard ademt alleen door de neus dus daarbij zal dat niet het geval zijn... Een kind mag dat niet van de moeder omdat ie anders tikt in zn appel als het kind valt :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-02-09 16:43, in het totaal 2 keer bewerkt

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:41

een paard kan hard in de mond zijn maar hoe zit dat met bitloos kun jij een paard ook bitloos afstompen in zijn neus om het zo maar te zeggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:43

Cinnepin schreef:
jouw laatste citaat arabesk probeerde ik ook al eens aan te geven in dit topic ( niet zo mooi geschreven etc ) maar datw erd als onzin gezien

Nog steeds :+

Ik begrijp ook niet waarom jullie dat geloven, ik heb er nog nooit 1 waterdichte onderbouwing van gelezen :n

Paardje_13 schreef:
een paard kan hard in de mond zijn maar hoe zit dat met bitloos kun jij een paard ook bitloos afstompen in zijn neus om het zo maar te zeggen?

Schijnt van wel.

In het begin schijnt bitloos heel prettig te zijn, en paard loopt makkelijk rond enzo..... en na verloop van tijd duiken dezelfde rijtechnische problemen weer op. Wat natuurlijk logisch is, de rijtechniek is niet wezenlijk veranderd, alleen de optoming verschilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:43

Paardje_13 schreef:

Tuurlijk, je kan een paard op elke manier zo doof voor hulpen maken als je zelf wilt. Ongeacht de optoming.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:44

Paardje_13 schreef:

Natuurlijk kan dat. Elk paard moet nagefelijk zijn, en dit moet je onderhouden. Als jij altijd aan de teugels hangt, wordt een paard hard in de mond of op de neus.