Harmonie in chaos vinden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 22:06

Het is wel ng vroeg om te dekken, heb je geen schrik voor een heel vroeg veulen dan? Komt dan ergens eind feb, begin maart?
Ik doe mss ook een tweede poging met mijn trekpaardmzrrie, maar ik ga eerder nr mei/juni denk ik, dan is er een veulen eind april/ mei, lekker in het goed weer en weideseizoen…

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-25 23:10

Duhelo schreef:
Het is wel ng vroeg om te dekken, heb je geen schrik voor een heel vroeg veulen dan? Komt dan ergens eind feb, begin maart?
Ik doe mss ook een tweede poging met mijn trekpaardmzrrie, maar ik ga eerder nr mei/juni denk ik, dan is er een veulen eind april/ mei, lekker in het goed weer en weideseizoen…

Eerlijk? Ik had een gevoel dat ze ‘klaar’ zou zijn maar mijn cognitieve stem zei ‘kan niet.’ Want ze is echt door de cyclus heen geraced. Tot zaterdag zei ik nog (rond 16 april ten vroegste en zaterdag hoorde ik mezelf ineens zeggen ‘ik denk maandag…’ :+ DA zei nog ‘dat zou heel snel zijn als ze donderdag pas de eerste signalen gaf..’
Vandaag was dus eigenlijk om te kijken waar ze in de cyclus was… ze bood zelfs aan deze scan gratis te doen omdat we er van uit gingen dat ze niet ver genoeg zou zijn. Mijn man kapt daar elke twee weken het jong volk en soms zijn ze nog behoorlijk eh… rebels dus dat was een soort ‘dankjewel’

en toen bleek dat ze een perfect follikel had zitten…. Met Joy hebben we drie pogingen nodig gehad dus ondanks dat alles ideaal lijkt en dubbel gechecked is geloof ik pas dat ze drachtig is over 16 dagen.

Het is vroeg maar nu voorbij laten gaan en haar dan misschien gust hebben zou ik ook van balen… is ie vroeg dan weet ik ineens hoe een een veulendeken kost. :+

Ik heb jaren mee gemaakt dat het in maart vroor en jaren dat het in maart 24 graden was. Zowel Rêve (16 april) als Joy (28 mei) zijn precies in de vorst geboren. :+

Dus het was niet echt de bedoeling om zo vroeg te dekken… was meer een cyclus check maar als het zo moet zijn… Dan neem ik het zoals het komt. Desnoods gaat er nog een muur uit de stal en hebben ze 6*6 als het echt te slecht zou zijn voor de kleine.

Rêve was eigenlijk ook voor half maart uitgerekend. Die heeft gewoon een ezelsdracht gedaan. (En nog lag ze in de vorst :(:) )

Dusja het is vroeger dan gepland maar ben ergens ook bang dat ‘het zo moet zijn’ als ze nu meteen drachtig is … ja ik ben bijgelovig…. Het sperma zit er nog niet in en ik denk al consequent in ‘hij’ :=

Met Joy ben ik in mei begonnen en hebben we haar nipt op tijd drachtig gekregen want als de 3e keer niet gepakt had moest ze een swab en dan ging de cyclus net buiten het dekseizoen vallen.

Nu ben ik ook niet afhankelijk van een pension kwa weide. :) ik bepaal wanneer de weide ‘open’ gaat.

Afbeelding

Man: ‘zij gaat haar vast houden haar heeft ze daadwerkelijk graag.’
DA: ‘de merrie uw vrouw of uw vrouw de merrie?’
Man: ‘beide….’
Ik: ‘wilt ge toch mijn uitweg ff vrijmaken als ze kuren krijgt dat mijn schedel heel blijft?’
Opvoelboks of niet ze zou me probleemloos tegen de muur gegooid kunnen hebben dus wilde opzij kunnen duiken in geval van. :+

*man pakt zonder commentaar bakken voer weg*

‘Ge moogt haar voeren he.’
‘Nu eet die niet.’
Rêve is meer van de ‘knuffel mij’ of ‘ik vermoord iedereen binnen mijn bereik.’
Voer heeft geen invloed op die beslissing alleen achteraf kan je haar om kopen. :+

Toen ze bij op het bord geschreven werd keek ze naar dat bord alsof ze haar naam kon lezen. _O-

Maar heb een berichtje dat ze zich voorbeeldig gedraagd en goed eet. :+: zolang ze vannacht geen veulen weet in te pikken… _O-

Wel lief hoe ze haar ook kroelden als ze op spande. :+: er staan blijkbaar 260 merries en toch werd Rêve als individu behandeld. :+:

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 09:15

Ahja, met die uitleg erbij snap ik dat je deze kans wel "pakt" inderdaad.

Mijn merrie was vorig jaar met een keer insemineren direct drachtig. Op 15 dagen goed gescand. Ze toonde dit ook heel goed in karakter. Echter op 60 dagen laten herscannen omdat ik vond dat ze al een weekje weer "normaal" deed, ze was weer harder zeg maar.
En ik had gelijk, ze was leeg (wat de DA niet verwacht had).
Dus ik verwacht deze dek ook weinig problemen met het aanpakken maar ben benieuwd of ze vol blijft. Ik geef het ook maar 2 aangepakte pogingen (dus stel dat ze aanpakt en op 40 dagen leeg is, dan nog een keer, en als het weer leeg is, einde verhaal. Als ze niet direct aanpakt wil ik ev wel een keer extra proberen.).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-25 11:27

Ja Rêve was echt gewoon drie keer leeg. Als ze twee keer ‘verwerpen’ vind ik het ook moeilijk worden. Voelt dan toch alsof het lijf er gewoon even niet blij van wordt..

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 12:16

De natuur is in die zin niet te sturen.Hopelijk verloopt t allemaal vlekkeloos :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 12:58

Ayasha schreef:
Ja Rêve was echt gewoon drie keer leeg. Als ze twee keer ‘verwerpen’ vind ik het ook moeilijk worden. Voelt dan toch alsof het lijf er gewoon even niet blij van wordt..

Of dat tot twee keer toe het veulen niet goed gezond is en de natuur de verwerping regelt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-25 13:04

Rêve wordt nog gescand op vocht na de inseminatie dus best morgen pas gaan halen. Manlief zag mijn blik en zei al ‘dan komen we straks wel even langs.’ :=
Voelt toch raar om haar niet gewoon ‘thuis’ te hebben. :=
Ze klonk niet alsof ze wanhopig was dus ik veronderstel dat Rêve zich gedraagd. _O-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-25 21:37

Zo. Het zit er in. Ze heeft wel naam gemaakt… ik spons haar uier en vulva af om schoon te maken en daar gebruiken ze de tuinslang met zo’n spuitkop en voor ik iets kon zeggen was al Rêve haar goodwill al weg. := de ‘stop maar met trappen meisje ge zijt droog!’ Nadat ze haar af gedroogd hadden hielp niks aan haar humeur. :+

Rêve HAAT water en zeker als het langs haar achterbenen loopt. := vanaf dat punt mepte ze bij elke beweging. := ben uiteindelijk langs de DA gaan staan en gewoon heel droog ‘eh-eh! Lief zijn!’ En ‘nee Terror… trappen doen we niet’ en toen liet ze zich insemineren. := daarna mocht ze in de paddock de stress er uit lopen. :=

DA heel droog ‘das echt een speciaal merrie eh?’
Toen ik ‘ze is een trut ma een lieve trut eh poppeke!’ Hinnikte ze heel enthousiast op ‘poppeke’ _O-

En dat klonk niet als een compliment. _O- ik had gezegd dat ze snel kan om slaan… := maar ze zei dat ze vaker snelle beentjes zag…
Rêve steigert alleen ook… := die gebruikt alle wapens die ze heeft als ze klaar met je is. :=
En eenmaal uit de opvoelbox en uit het water (want de vloer was ook nat natuurlijk) was ze weer knuffel pony. :=

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 12:06

Spannend Kathleen, duimen dat ze nu in 1x drachtig is en stiekem hoop ik dan op een merrie die niet de streken van Rêve heeft maar juist veel op Joy lijkt. Zou wel erg leuk zijn om je merrielijn voort te zetten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 12:10

Als dat een optie is dan mag het een merrie zijn. :j maar hoeveel ik ook van Terror houd, ik word te oud voor dat soort paarden op te voeden. _O-

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 13:28

Spannend zeg, duimen maar voor een mooi veulentje met een Joy karakter!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 14:41

Ze heeft wat vocht aan gemaakt op het sperma dus ze blijft nog een dagje daar. :(:) haar baarmoeder moet schoon zijn voor ze naar huis mag. Dus ze mag nog een dag de stal terroriseren. :=

Was vanmorgen al aan het grappen dat ze inmiddels met wat pech 14 veulens en een kalf toe geëigend zou hebben. :))

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 17:09

Waren het er geen 20, waarvan ze der maar 5 mocht meenemen _O-

Die halve doet ze speciaal meenemen voor jou _O- _O-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 17:17

GUSTIxBILL schreef:
Waren het er geen 20, waarvan ze der maar 5 mocht meenemen _O-

Die halve doet ze speciaal meenemen voor jou _O- _O-

_O- jawel want ik heb maar 12 stallen vanaf mei dus ze moet kiezen. _O-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-25 00:08

Rêve mag morgen (straks) naar huis en heeft zich voorbeeldig gedragen, :+:
Ik moet naar het ziekenhuis dus we gaan haar tegen de avond halen.
Vandaag les gehad. Joy heeft even met een merrie gelopen en deed dat eigenlijk vrij goed. Hij reageerde wel en werd behoorlijk druk maar bleef stuurbaar en luisteren. :j beetje oefenen op deze manier tot hij gewoon aan het werk gezet kan worden maar voor de eerste keer was dit echt niet slecht, Rêve deed iig lelijker de 1e keer met andere paarden, := maar vandaag was dus een mooi voorbeeld van waarom ik hem nu bij spanning niet perse uit die krul rijd. Als zijn reflex neus beneden is, is het voor mij veel makkelijker dan wanneer hij zijn hals er op zet. Nu moet ik veel minder groot ingrijpen omdat hij op krult en me ‘zijn hals geeft’ ipv die tegen me te gebruiken.

Helaas werd de merrie spontaan hengstig van Joy wat balen was voor Chris want morgen wordt ze gescand op dracht maar gezien haar reactie op Joy is Chris nu vrij zeker dat het niet gepakt heeft. Ze was ook al twee dagen erg aan het roepen wat ze normaal ook niet doet bij dracht blijkbaar. :(:)

Afbeelding
Hij heeft geen issues met zijn zelfbeeld. :+

Filmpje van de les is aan het uploaden. Post ik mogen of zo meteen miss nog afhankelijk van hoe snel ik kan slapen. :+

Morgen in het ziekenhuis zelf kijken.

Edit:

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 08:30

Ze wilde Joy gewoon en Joy haar ook zo te zien :') Maar fijn dat hij gewoon goed te rijden blijft. En succes vandaag in het ZH

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-25 14:28

Yavanna schreef:
Ze wilde Joy gewoon en Joy haar ook zo te zien :') Maar fijn dat hij gewoon goed te rijden blijft. En succes vandaag in het ZH

Joy had wel interesse maar hij leek ook te snappen dat hij (letterlijk) met míj opgezadeld zat. _O-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 14:55

Hahahahahahaha. Hij bleef voor je zorgen door zijn hormonen te negeren.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 16:10

Ayasha schreef:
Yavanna schreef:

Joy had wel interesse maar hij leek ook te snappen dat hij (letterlijk) met míj opgezadeld zat. _O-

Dan nog, ik heb, toen ik nog een paard had, op de plek waar hij stond, wel eens een hengst op een merrie zien springen met de ruiter nog op de hengst en 1 op de merrie. Meeeen dat was een gegil. :j Zowel van merrie als van ruiters. De hengst vond het wel best, die wilde wel. Gelijk een berg mensen erop af om de hengst van de merrie en ruiter af te krijgen. Long, long time ago… :') Dat is gelukkig ook zonder verdere schade gelukt. Maar was wel gek om te zien. Hengst is daarna toch maar geruint

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-25 17:09

Yavanna schreef:
Ayasha schreef:

Dan nog, ik heb, toen ik nog een paard had, op de plek waar hij stond, wel eens een hengst op een merrie zien springen met de ruiter nog op de hengst en 1 op de merrie. Meeeen dat was een gegil. :j Zowel van merrie als van ruiters. De hengst vond het wel best, die wilde wel. Gelijk een berg mensen erop af om de hengst van de merrie en ruiter af te krijgen. Long, long time ago… :') Dat is gelukkig ook zonder verdere schade gelukt. Maar was wel gek om te zien. Hengst is daarna toch maar geruint

Als ze dat een keer doen of zelfs proberen. Stel dat ze er voor gaan maar je bv net op tijd genoeg hulp hebt. Dan houdt het ook op vrees ik. Op dat punt moet je kiezen tussen sport of dekken. Eentje die een keer er zo voor gaat houd je de 2e keer niet meer.
Joy werd wat afgeleid en heet maar op geen enkel moment trok hij naar de merrie toe.
Als hij echt gedrag toont dat hem onveilig maakt met bv merries dan wordt hij ook ruin. Dat hij nu even moet leren om zijn bloedtoevoer in zijn hersenen te houden heb ik begrip voor maar het moet wel makkelijker worden om hem er door te rijden. Níet moeilijker. Als het moeilijker wordt heb ik niet de vaardigheden om hem als hengst te rijden of heeft hij te veel last van zijn hormonen en hij is in de 1e plaats bedoelt als mijn sportpaard.

Als dat kan met ballen des te beter maar als het niet verantwoord is dan houdt het op. Mogelijk laten we dan wel sperma in vriezen. Want gezien zijn alledaagse karakter zou dat echt hormonaal zijn en niet zijn karakter.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 18:24

Joy is echt geconcentreerd op jou, je merkt dat hij alles voor je wil doen. Hij is echt niet zoals die hengst toen was. Die werd echt link. Hij was wel heel knap, maar qua karakter niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-25 18:42

Hij had nu ook niet alleen een merrie maar voor ze buiten gingen liepen er ook twee ruinen mee en hij wilde wel even laten horen dat ze geen concurrentie waren voor hem. :+

We moeten hem op een overzichtelijke manier (voor ons) een paar keer in die situatie brengen en uitbreiden tot hij het snapt. Zoals ik Joy ken moet hij gewoon snappen wat ik wil dat hij doet in die situatie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-25 22:06

Terror is terug. :+:
Sam is blij, Gamiro (de grote ruin) in de war dus alles is weer zoals het was. _O- hiervoor galoppeerden ze samen happy rond maar daar heb ik gewoon lekker van staan genieten. :j

Normaal staat ze af te kauwen bij Gamiro maar nu dus niet. Na twee keer besloot Sam Gamiro weg te jagen. :roll: hij voelt zich iig nog groot en sterk. :+

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 12:20

Die foto van Joy. :')

Fijn dat hij onder controle bleef. Pech voor Chris dus dat de merrie vermoedelijk hengstig wordt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-25 14:30

Idd, volgende week terug les dus dan vraag ik het even. :=
Als Joy niet beschaamt is over zijn flummel dan ik ook niet. _O- ding hangt wel vaker te slingeren op verplaatsing en ik denk dan steeds ‘dat kan echt niet comfortabel zijn.’ _O-

24 april weten we of Terror een nieuwe baby aan het maken is. :j