Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 20:17

ikke schreef:
PSvanLot schreef:
Maar een jaarling op de foto zetten is vaak ook niet nuttig, juist omdat er dan nog veel kan veranderen. Een 2,5 jarige is heel wat anders.

Nee, ook op 2,5 jaar kunnen ze over dingen heen groeien.
Maar ze groeien niet over alles heen en aangezien er niet aangegeven wordt wat het precies is, is dat niet te beoordelen.

Op basis van de info die wel bekend is ben ik ook geneigd te zeggen: laat maar staan maar het is niet zwart-wit.

Ik zou echt nooit een paard kopen met het idee, misschien groeit ie er overheen. Leuk als je het dier nog lang kunt laten staan, je het zelf gefokt hebt/voor een schijntje kunt kopen, maar met een 2,5 jarige wil je toch binnenkort al aan de slag.

Kiwiaa

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 20:27

Ikke, het is inderdaad niet zwart-wit. Dat zei mijn veearts ook wel hoor, dat hij er niet zo'n probleem van had gemaakt als hij 6-8 jaar was en zonder problemen vol in het werk stond. Maarja dat is wel altijd zo en ook wel een van de redenen waarom goeie paarden op die leeftijd niet te betalen zijn.

Lot, Ik heb ook niet het gevoel dat het een oneerlijke mens is, maarja ik ben ook wel (nog steeds!) naïef soms. En ik wil eigenlijk nog altijd wel heel graag geloven dat ik mij zorgen maak om niets en mijn veearts gewoon heel voorzichtig is :o Langs de andere kant ken ik hem ook wel niet als iemand die zwaar tilt aan kleine dingen.

Het is inderdaad wel de bedoeling om er eind volgend jaar mee aan de slag te gaan, rustig aan wel, en op termijn in de sport uit te brengen. Niet dat ik GP voor ogen heb, maar wil wel zien hoever we geraken. Ik koop geen paard om op zijn zondags eens een blokje om te doen en door de week 2x een halfuurtje bakwerk, vind verbeteren en les nemen en competities net leuk, ik heb een uitdaging nodig.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-21 20:30

Ik ook niet idd. Bij een bemerking ga ik er toch vanuit dat het vroeg of laat progressief zal worden.

De vraag is vooral: ben je weg van het dier? Vind je het de investering en mogelijk teleurstelling waard om die extra keuring te doen?

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 20:33

Als de dierenarts het niet goed kan beoordelen zou ik er nog een foto van laten maken en eventueel klinisch keuren.
Bij verkoop van mijn paard zag de dierenarts ook iets, maar wist niet wat het was. Hij heeft daar een ander naar laten kijken en het bleek gelukkig niks te zijn.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 20:35

Ohneee kiwiaaa ;( ik had het je zo gegund en geduimd voor je!
Overweeg je niet om de foto opnieuw te maken?

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 20:38

Ja, ben wel weg van hem... Dus eigenlijk is het het dan wel waard om het verder uit te zoeken.

Wat dan weer niet handig is aan een paard in het buitenland kopen, is dat je geen idee hebt welke veearts je er naar laat kijken. Ik heb via vrienden dan wel iemand gevonden, die goed zou moeten zijn, maar je weet het niet zeker. := Is toch anders als je op bokt vraagt hela bij welke kliniek moet ik zijn voor goede keuring in omgeving X. Dus is weer extra stressfactor, zeker omdat mijn veearts hier zoveel belang hecht aan de klinische keuring. Ik met mijn ideëen ook altijd! -O-

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 20:40

:(:) ik ga duimen voor je dat de nieuwe foto groen licht geeft, je hebt het zo verdiend!

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 20:58

Kliniek op google nakijken, wat zeggen die over de kliniek? Je mag toch er vanuit gaan dat een bedrijf die jij inhuurt gunstig zal zijn voor jou en te vertrouwen is.. Als ze goede reviews hebben durf ik daar in ieder geval vanuit te gaan..

Ik zou hem denk ik opnieuw op de foto laten zetten, vragen om andere hoeken, misschien is het wel niks of valt het heel erg mee.

Ons paard is afgekeurd op de foto's die we hebben ontvangen, hoefde niet persé een probleem te gaan geven maar we gaan de moeite en het geld voor de gok niet investeren en wagen. Helaas.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 21:42

Balen Aatrox. Nu, in mijn geval, als ik hem niet zo leuk had gevonden had ik hem ook wel laten staan. Het is toch wel een brok extra stress en zorgen die erbij komt kijken. Dat wou ik voorkomen door een fijn budget vrij te maken in combinatie met naar een jonger paard te kijken (voor een gereden paard is mijn budget nie zo royaal in verhouding :Y) ), zit je er alsnog mee -O-

Goed idee wel van eens te googlen, was ik totaal niet opgekomen :+

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 21:48

Wij vonden/vinden het paard enorm leuk maar er zit nog een chip waar niks over gezegd is op voorhand die nu al ongunstig zit en we een echo voor moeten laten maken willen we dat uitsluiten.. De prijs wordt er niet beter op en een echo is ook niet persé goedkoop.. Plus je hebt een chip zitten op een ongunstige plek wat altijd een risico kan zijn (elke chip natuurlijk, maar de een wat meer dan de ander). Dus we hebben gezegd dat we een negatief aankoopadvies hebben gehad, niks meer gehoord daarna.. Vind ik toch ook weer apart..

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 21:51

Doet wel vermoeden dat je niet de eerste bent/dat het een gekend probleem is.. Denk dat je een goede keuze hebt gemaakt om hem aan je voorbij te laten gaan.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 21:54

Veearts zei het ook meteen, er zit daar een chipje, je MOET een echo laten maken wil je uitsluiten dat deze momenteel geen irritatie geeft of gaat geven.. zat op/bij de pees.. andere chipje zat echt net onder de huid en indd enorm gunstig.. daar maak ik me dan geen druk om, maar zo'n chipje dicht bij de pees.. mijn veearts zag het meteen, dan had haar veearts hem ook wel gezien toch?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 10:26

Aatrox schreef:
Veearts zei het ook meteen, er zit daar een chipje, je MOET een echo laten maken wil je uitsluiten dat deze momenteel geen irritatie geeft of gaat geven.. zat op/bij de pees.. andere chipje zat echt net onder de huid en indd enorm gunstig.. daar maak ik me dan geen druk om, maar zo'n chipje dicht bij de pees.. mijn veearts zag het meteen, dan had haar veearts hem ook wel gezien toch?

Als ik bij aankoop al weet dat er een operatie nodig gaat zijn om een chip te verwijderen dan zou ik hem ook laten staan.Ik kan zo slecht tegen de stress die medische toestanden bij mijn paarden geven.Daar heb ik geen zin in om die meteen al erbij te kopen.

Konijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 11:30

Nou denk dat ik mee kan bij het nieuwe topic "op zoek in 2022". Tijd zoektocht op laag pitje vanwege aantal teleurstellende bezichtigingen. Ik vind ook het bezichtigen en proefrijden niet leuk. Ik denk dat ik daar binnenkort therapie voor nodig heb. :+ Er heeft nog nooit iemand laten merken dat ze me een belabberde ruiter vinden en in de kern weet ik ook dat ik ondanks dat ik wat minder vrij ben geworden in de jaren ik nog prima rondje kan rijden maar dat ligt aan mijn eigen onzekerheid. Ik denk dat ik een tijd ga leasen.dat ik mijn rijden kan onderhouden want eens (maximaal) in de maand even proefrijden levert vooral heel veel spierpijn op.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 11:34

Konijen schreef:
Nou denk dat ik mee kan bij het nieuwe topic "op zoek in 2022". Tijd zoektocht op laag pitje vanwege aantal teleurstellende bezichtigingen. Ik vind ook het bezichtigen en proefrijden niet leuk. Ik denk dat ik daar binnenkort therapie voor nodig heb. :+ Er heeft nog nooit iemand laten merken dat ze me een belabberde ruiter vinden en in de kern weet ik ook dat ik ondanks dat ik wat minder vrij ben geworden in de jaren ik nog prima rondje kan rijden maar dat ligt aan mijn eigen onzekerheid. Ik denk dat ik een tijd ga leasen.dat ik mijn rijden kan onderhouden want eens (maximaal) in de maand even proefrijden levert vooral heel veel spierpijn op.

Cursusje onzekerheid kwijt raken nodig?

Ik heb er hier wel eentje die je daar vlot vanaf helpt }>

Maar als je een verzorg/leasepaard kunt vinden, helpt dat wel in de routine :j en dat maakt ook weer minder onzeker.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 11:38

Ik liep daar in het begin ook wel heel erg tegenaan, ik kwam van mijn eigen oudje, die ik door en door kende en waar ik enkel nog rustige buitenritjes mee deed. Om dan op onbekende en jonge paarden te stappen en dressuurmatig te rijden was best lastig. Vooral ook omdat ik het zelf bagger vond, en dan denk je nee dit komt niet goed, dit is geen match. Maar was (mede) gewoon wat routine die miste. Ik ben dan beginnen lessen, 1x in de week, gewone dressuurles (wel privéles geen groepsles) en uitendelijk ook een halve stal genomen. Intussen heb ik een paard aangeboden gekregen om te rijden en rijd ik terug regelmatiger en dat doet toch wel veel voor je zelfvertrouwen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 11:44

Konijen schreef:

Dat is denk ik een goed idee, zorgen dat je regelmatig aan het rijden blijft zodat je ook gevoel houdt in het rijden.
En wat is er mis met leasen, je kunt dan natuurlijk nog ondertussen doorzoeken en op je gemak kijken of je wat passends tegenkomt?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 11:59

Ik vond het dus wel altijd erg leuk := zowel het zoeken, bezichtigen en rijden. Maar ik was ook erg kritisch en stapte niet op elk paard waar ik kwam. Maar na pauze van aantal jaar heb ik 2 keer een kwartier op bekend paard gereden en toen gaan bezichtigen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 12:47

MyWishMax schreef:
Ik vond het dus wel altijd erg leuk := zowel het zoeken, bezichtigen en rijden. Maar ik was ook erg kritisch en stapte niet op elk paard waar ik kwam. Maar na pauze van aantal jaar heb ik 2 keer een kwartier op bekend paard gereden en toen gaan bezichtigen.

Ik vond die zoektochten eigenlijk ook leuk.Ik leerde er ook heel veel van.Je maakt echt vanalles mee.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 13:09

Ik herken ( tot nu toe) de zoektochten eigenlijk niet. Alle 3 de dieren die van mij zijn geweest was het de eerste waar ik ging kijken :')

De eerste heb ik ruim 9 jaar gehad, toen verkocht door persoonlijke omstandigheden.

De 2de was een leerpony naast mijn eerste. Die heb ik 3 jaar gehad. Toen werd het toch echt teveel om er 2 tegelijk te houden en ik had zelf meer klik met de eerste.

De derde ging ik 2x voor op vakantie naar Polen.
Heb 7 jaar gehad.

Nooit noemenswaardige medische problemen gehad. Wel allemaal klinisch gekeurd.

Blijkbaar heb ik best veel mazzel gehad :o

amsterdam10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 13:42

Ook fijn om te horen dat het bezichtigen niet voor iedereen een stressvolle aangelegenheid was/is. :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 13:59

Ineke2 schreef:
Ik herken ( tot nu toe) de zoektochten eigenlijk niet. Alle 3 de dieren die van mij zijn geweest was het de eerste waar ik ging kijken :')

De eerste heb ik ruim 9 jaar gehad, toen verkocht door persoonlijke omstandigheden.

De 2de was een leerpony naast mijn eerste. Die heb ik 3 jaar gehad. Toen werd het toch echt teveel om er 2 tegelijk te houden en ik had zelf meer klik met de eerste.

De derde ging ik 2x voor op vakantie naar Polen.
Heb 7 jaar gehad.

Nooit noemenswaardige medische problemen gehad. Wel allemaal klinisch gekeurd.

Blijkbaar heb ik best veel mazzel gehad :o

2X voor op vakantie naar Polen? Dat is ook niet zomaar iets! Lijkt me trouwens leuk want ik ga ook graag naar Polen. Momenteel ben ik al voorzien van een paard maar anders zou ik wel belangstelling hebben voor een ouder paard- ik heb contact met een paardenrescueorganisatie in Polen. Die hebben leuke paarden ter adoptie maar ik heb er al 1 en anders ga ik straks failliet als ik er meer neem!

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 14:59

Ik vind naar een paard gaan kijken ook vreselijk... Vooral ook als het dan niet meevalt en je moet tegen die eigenaars zeggen, ja dit is het toch niet voor mij. Voel me daar super vervelend bij en daarom ga ik ook niet snel kijken naar een paard. Om dan nog niet te spreken van de teleurstelling als er toch iets niet goed blijkt te zijn, want áls ik dan ga, ben ik al helemaal verliefd op voorhand -O-

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 15:07

Ja :D in Polen zit een ( Nederlandse ) IJslander fokkerij. Ze zaten eerst in Drenthe. Toen kende ik ze echter nog niet. Vanwege de ruimte zijn ze naar Polen verhuisd. De fokker heeft nu 100 hectare grond en een goed bestaan opgebouwd daar. Je kunt er ook heel goed vakantie vieren als toerist en onder begeleiding rijden op de paarden. In de prachtige omgeving 8-)

Ik zag een aansprekende advertentie toendertijd op Facebook en ben op vakantie gegaan naar Polen. Een hele week op dat paard gereden. Later dat jaar nog een keer terug, zo kon ik de klinische keuring bijwonen. Strik eromheen ( :+ ) en mee naar huis.

Grapje, de fokker regelt zelf het vervoer en al het papierwerk zodat het paard naar Nederland kon komen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 15:10

Kiwiaa schreef:
Ik vind naar een paard gaan kijken ook vreselijk... Vooral ook als het dan niet meevalt en je moet tegen die eigenaars zeggen, ja dit is het toch niet voor mij. Voel me daar super vervelend bij en daarom ga ik ook niet snel kijken naar een paard. Om dan nog niet te spreken van de teleurstelling als er toch iets niet goed blijkt te zijn, want áls ik dan ga, ben ik al helemaal verliefd op voorhand -O-

Dat lijkt mij ook vervelend voor beide partijen, maar ja het is geen pakje boter natuurlijk dus als het niet voldoet aan de verwachtingen dan houdt het op.