[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 20:54

JudithO schreef:
Ik kan me zo niet voorstellen dat dat lekker zit haha. Maar goed, ik heb het nooit geprobeerd, dus ik geloof je graag! Hopelijk komt het goed met die converter. Het is net de Franse post ;)

Interessante update weer. Super leerzaam altijd om te zien hoe zo'n kudde zich ontwikkeld. Nu Poupetje er nog bij en klaar.

Het zit heerlijk, lekker opgesloten.

Ik hoop echt dat het met Petje beter gaat gaan. Het is nog maar twee weken, er is dagelijks nog wat aan het veranderen.

balance schreef:
Een hele update ;). Ik ben heel benieuwd hoe zich dit verder ontwikkeld. Heel apart zadel, ik ben benieuwd hoe je het rijden ermee gaat ervaren.

Ik ben ook benieuwd. Het zit echt lekker, maar het kan misschien met rijden heel anders zijn.

Tinka schreef:
Eigenlijk moet je een speciale pad voor boomloze zadels hebben, met ruggegraatvrijheid. Ik zou anders even bij agradi kijken, die heeft lage verzendkosten en goedkope singels, kan je gewoon een Engelse kopen.
Pads voor boomloos hebben ze misschien ook wel bij Kramer.

Goedkope Engelse singel kopen is wel slim voor the time being.

Ik heb deze pads altijd gebruikt onder mijn westernzadels. Ze liggen plat op de rug en het zadel er boven op. Ik trek aan het begin van het rijden bij het opzadelen de pad wel in de kamer van het westernzadel, maar het zakt altijd weer plat. Ik heb geen drukplekken gehad en ze gebruikt op 3 verschillende paarden. Ik kan wel aan die zadelmaker van inky vragen of zij nog pads kunnen adviseren.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 22:56

Geen idee waar je die converter hebt besteld, maar met google kom ik er al zo op drie. en als jij vier gespen hebt van een Engels zadel en twee ringen van een Western, dan kan je het volgens mij ook nog zelf maken.
https://www.amazon.com/Tough-Buckle-Wes ... B002HIATHM
https://www.bonypony.com/product.cfm/42 ... -converter
https://www.chicksaddlery.com/royal-kin ... -converter
https://cozywingz.store/index.php?main_ ... s_id=35425

Hier staat nog een simpeler oplossing: https://www.horseforum.com/threads/conv ... rn.744034/ .

Er zitten er van leer bij, maar dan heb je voorbeelden...

En erg interessant om al de verwikkelingen rond jouw nieuwe kudde te volgen. Hopelijk vindt Quarbonne aansluiting bij Poupette nu de groten hem aan het uitsluiten zijn.
En dat Dartmore... Dat zag ik er ook wel in, dat zou zomaar kunnen, kruising Shet met Dartmore. Of misschien een volle...

Zinzi_jewel

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 23:02

Bij ons heeft het enorm geholpen iemand een dier gesprek te laten doen , als je gelooft dat er mensen zijn die dat dus kunnen .
De rust in de kudde veranderde enorm erna

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 23:04

Wauw Jet wat een goede detective ben jij. ik ben dom ik heb gezocht op singelconverter. Tja. Die op Amazon en die laatste zijn wat ik zoek! Had ik het eerder moeten vragen, dan hadden jullie eerder dit antw kunnen geven. Dom. Ik heb al besteld, maar het gaat erg raar daar. Als het niet lukt, dan doe ik die van amazon. Top.

Kudde is een levend schilderij.

Vertel Zinzi, wat bedoel je en wat gebeurde er bij jullie.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 23:20

Monique1963 schreef:
Wauw Jet wat een goede detective ben jij. ik ben dom ik heb gezocht op singelconverter. Tja. Die op Amazon en die laatste zijn wat ik zoek! Had ik het eerder moeten vragen, dan hadden jullie eerder dit antw kunnen geven. Dom. Ik heb al besteld, maar het gaat erg raar daar. Als het niet lukt, dan doe ik die van amazon. Top.

Kudde is een levend schilderij.

Vertel Zinzi, wat bedoel je en wat gebeurde er bij jullie.

Onze grootste bleek een trauma van veulen verlies bij zich te dragen en een zwaar ongeluk met blijkbaar wegvangen uit natuurgebied .
Waardoor zij extreem beschermend was tegen over onze jongste telg .
En ze heel vies deed naar onze nieuwe 3 jarige mini merrie
Na het gesprek was ze veel zachter in haar blik en accepteerde ze onze 3 jarige in haar kudde

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 23:45

Als ik denk dat ik met Nederlandse zoektermen niet verder kom, ga ik op Engelse over. En dan vind je ineens verschillende opties in jouw zoektocht ;) .

Symone Ottevangers is in Nederland een bekende op het gebied van readings van paarden. https://www.communiceren-met-dieren.nl/ . Ik heb met haar geen ervaring, sowieso niet met dit fenomeen, maar als ik aan zoiets denk, moet ik gelijk aan haar denken. Misschien heeft Zinzi_Jewel met een ander goede ervaringen, noem het dan even, dan hebben anderen er ook wat aan :j ! Elvee staat nu al de hele zomer alleen op een paddock, vorig jaar stond ze 's nachts nog met een vriendin van haar. Ik vind haar nogal tam, dus ik zou een reading ook wel interessant vinden. Alleen tegen de tijd dat ik kom om haar even binnen te halen en de andere paarden die naar binnen gaan is ze druk, maar verder... Naar mijn gevoel niet de Elvee die ze normaal was.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 01:40

Het zadel lijkt mij heerlijk zitten. Ik ben wel benieuwd hoe het zit als je gaat rijden.

Is het een idee om met Poupette en Quarbonne samen te wandelen of wat grondwerk met allebei tegelijkertijd te doen.
Hij had bij de opvang een hechte vriendschap. Ik denk dat hij nog erg zoekende is en hij niet echt een pony is die zich erg uit qua gevoelens.

JJ’s paardenservice doet ook aan readings.
Ben er zelf ook net mee begonnen. Ik vond het verrassend maar ik heb het te druk om er echt in te duiken. Dat kan pas als het huis af is en mijn hoevencursus is te leuk en interessant en daar besteed ik nog steeds veel tijd aan.

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 08:00

Ik heb een recente ervaring met Symone en ben er erg tevreden van! Als je meer wil weten mag je altijd een pb sturen :)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 08:45

Of gewoon afentoe iets met callas en prisca samen doen, dan zijn q en pptje even op elkaar aangewezen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-22 09:27

Hi All,

@Tamara en @Sintara, Over lonely Poupetje. Inderdaad stond het in de planning om met verschillende combi's te gaan trainen, zodat de andere twee aangewezen zijn op de ander.

@Besje, ik ga je pb'en, even razenddruk, veel schrijfopdrachten, loop achter.
@Zinzi, Jet en Tamara, Wat bijzonder Zinzi hoe dat gegaan is. Wel heel mooi. Ik vind het heel interessant klinken. Ben nieuwsgierig, maar ben wel errug nuchter. Ik ga de link eens bekijken.

En vanmorgen weer eens Prisca (die ik per ongeluk al een paar keer Pizza heb genoemd, ahhahahaha) gewogen, ze weegt 589! Dus ze was ver over de 603, dus ik gokte 625. En twee weekjes lijnen, veel meer in het land lopen en iedere dag een korte oefensessie van nu een kwartier, levert dus naar ik gok 35 kilo minder op. Da's mooi. In het begin zal het wel snel gaan, later moeilijker. Maar het is hoopvol.

Voor iedereen die me een pb heeft gestuurd over van alles en nog wat, ik kom er echt op terug, maar een r-druk.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 12:11

Pizza, haha! Geweldig. Zo ging onze Punette vroegah als Olifant door het leven, tot ze er weer als een pony uitzag.
Mooi dat je al resultaat ziet wat betreft het afvallen! Wat een verandering in management al niet kan doen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-22 19:30

Hi Judith, ik denk ook dat het komt door de hitte, er moet echt veel gelopen worden voor ieder sprietje en ik ben erg zuinig op mijn hooi op dit moment, het gaat hard. Dus men krijgt kleine beetjes
meermalen per dag en moet dat komen halen, dus weer lopen lopen lopen...

Maar, ik weet niet meer of ik nu al verteld had dat Callas sinds gisteren zo ongeveer op stal in ieder geval lelijk doet tegen Pizza. Niet in het land, dan moet ze vlak bij haar staan. Maar wel op stal. En Pizza heeft gisteren Quarbonne gebeten. De verschuiving die ik nu zie, is dat Callas staat te groomen met Quarbonne! Nou ja! (Was helaas te laat om te filmen) De bitch heeft hem eerst weggejaagd voor zijn leven, bij haar Petje, en nu is Petje afgedankt en pleegt ze overspel met hem! Echt het is net een soap. Pizza trekt haar eigen plan nog steeds en als zij naar de boxen gaat om te drinken, volgen Callas en Quarbonne. En op grote afstand, Poupetje.

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 20:54

Ze proberen elkaar gewoon allemaal even uit ;)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-22 21:16

MoriMann schreef:
Ze proberen elkaar gewoon allemaal even uit ;)

Hey die MoriMann! Ja, uitproberen. Nu hoop ik maar dat dat dan ook op een gegeven moment Poupette erbij inhoudt.

Nu moet ik rennen ik moet al een half uur aan de gang met uitmesten etc.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 13:21

Zadeltje ziet er lekker comfortabel uit! Hopelijk blijft dat in beweging ook zo :j
Misschien kan je een speciale boomloze pad tweedehands scoren voor eronder? Daar kunnen drukverdelende inlages in, dat is vaak met zn type zadeltje wel lekker als je ook gaat lichtrijden (en tzt langere stukken gaat doen).

En wat een figuren zijn het zo in de kudde :')
Zal waarschijnlijk nog wel een poosje zo doorgaan tot de boel wat stabieler wordt.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-22 21:17

Hi Cera, ik heb vooraleerst de vraag bij de zadelmaker van inky dinky neergelegd, misschien dat ze wel speciale pads maken, weten, hebben voor hun zadel.

Poupette heeft vandaag wat dichter bij de kudde gestaan. Je ziet nog steeds een groot verschil en 3 en 1 maar goed, ze wil/mag kennelijk dichterbij staan. Het gekke dan weer is, dat ze vroeger zooo in paniek was als Callas weg was en nu boeit het haar niets. Ze staat gewoon lekker op haarzelf, ze trekt haar eigen plan en zelfs in haar boxje staat ze rustig. Sterker nog in haar boxje lijkt ze superrelaxed. Ze is dan natuurlijk ook beschermd van de anderen die haar eten willen pikken. We zijn pas ca 3 weken onderweg, wie weet is het voor haar wel een enorm stuk rust zo.

Maar in ieder geval is mijn oude smid vandaag geweest. Wat ben ik blij. Hij wist alles nog over verschillende kapbeurten van Callas van 2 jaar terug en hij houdt geen admin bij. Dus knap dat hij nog zoveel wist. Hij doet niet aan natuurlijk bekappen, heeft heerlijk de stralen mooi gemaakt, alles ziet er zo heerlijk 'gedaan' uit. Netjes rondgeraspt, niet belachelijk kort, mooi kwartierboogje. Echt mooi. Ze hebben er in tijden niet zo goed uitgezien.

Maar goed, het was natuurlijk de vraag hoe doen de nieuwtjes het bij de smid. Quarbonne was best lief, maar kwam wel een keer overeind, maar over het algemeen, braaf paard, fijne hoefjes.

Poupette haar scheve pootjes zijn weer keurig.

Callas deed het erg goed met haar zere been vergeleken bij een maand of wat terug. Ze kwam wel weer zichtbaar kreupel uit haar box, lang op stal gestaan vanwege de smid en dus stijf. Ze kon hem al langer gebogen houden. Als ze terug ging trekken, gingen we naar een andere hoef om later haar zere been weer op te pakken. Heb met hem uitgebreid gesproken over eventueel beslag om Callas minder pijn te laten hebben, maar hij raadt het af.

Prisca had moeite met de buiging in haar achterbenen. Dus hoog op de standaard om de voorkant te raspen en ook hoog naar achteren leggen vond ze minder prettig. Omdat ze pijn had? De smid vond haar kogels dik, maar vond haar voor 18 jaar weer ok.

Hij heeft heen en terug 325km gereden. Maar een groot deel daarvan is nog in zijn rayon. Hij vroeg voor Callas en Pizza 55 euro per paard. De shetjes 40 ps. Dus 190 totaal. Hij heeft gesmuld van mijn viergangenmaaltijd en liet de brandstof kosten aan mij over. Ik heb voor alle vier plus de reis 225 betaalt. Hij was blij. En hij komt over 2 mndn gewoon weer. Ben blij.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 22:13

Erg fijn zo! :j

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 22:28

In mijn ogen heb je goed of slecht bekappen. En alles wat jij zegt dat de hoefsmid heeft gedaan valt voor mij onder goed bekappen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 23:37

Wat super fijn dat je oude smid weer geweest is! Hij rekent trouwens helemaal niet veel vind ik, goed dat je hem ook nog extra voor de extra reiskosten hebt gegeven. Wat heerlijk dat hij gewoon weer terug komt over twee maanden, heb je de afspraak al staan qua datum?

Het bekappen klinkt mij ook als goed, die smid moet je er zeker in houden! Lekker een fijn maal voorzetten als hij komt en genoeg betalen ervoor, dan komt hij vast daarna wel weer.

Nu even kijken hoe Callas loopt als ze weer normaal buiten en binnen staat, ik duim voor je dat het dan weer is zoals het was!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-22 09:04

Hi All, smid ja, toen hij voor het eerst bij me kwam in het vorige huis, bekapte hij op zijn Tunesisch. Ik zag geen verschil eigenlijk, maar hij was toen net een paar jaar begonnen en was in Tunesië smid geweest, maar daar leert men het van generaties terug en er is geen school. Dus toen hij in frankrijk wilde beginnen moest hij zijn diploma halen. Hij was ook paardentandarts in Tunesië en dat mag hij wel gewoon doen zonder diploma in Franrijk, maar al zijn spullen zijn gejat. En hij heeft te veel hoefklanten om ook tandarts erbij te doen. Hij had de dag voor mij, 15 ezels gedaan! Waarvan er 3 een gevecht waren. Hij was er om 8 uur 's morgens en ging om 17u weer weg. En toen had hij nog twee paarden te doen. Wat ik erg fijn vindt is dat hij ruim de tijd neemt om de paarden te doen. Hij werkt zooo keurig.

@Jet, Callas loopt weer gewoon slecht. LOL. Het is duidelijk dat een paar uur langer stilstaan haar in ieder geval geen goed doet. Beweging geeft denk ik afleiding. Ik hoop dat ze de afgelopen weken achterstand, door zo te rennen en draven en gedoe, nu weer in gaat halen nu we met zijn allen een ritme kunnen gaan opbouwen. De afgelopen dagen, zijn ze zelf met de schemer naar stal gekomen, dus dat ritme komt weer terug. En gek genoeg, heb ik het gevoel dat Callas dat aangeeft.

Afijn, zojuist voor het eerst de weg naar beneden afgelopen en door het weiland weer omhoog. Had ik nog nooit gedaan met een van onze paardjes vanwege stressie Callas. Maar met Pizza gaat het prima. Wel veel snuiven natuurlijk en het balken van de ezel aan de andere kant van het dal was een lange staar waard, en van een opvliegende vogel, moesten we even twee stappen verschieten, maar dat is allemaal peanuts vergeleken bij Callas. Pizza wil wel erg graag naar huis, dat wel. Maar het is erg goed beheersbaar.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 15:05

Kijk aan, alweer een stap verder. Fijn dat je je veilig genoeg voelt om het pad alleen te kunnen lopen. Heel interessant ook om te zien hoe de dynamiek binnen jouw groepje paarden is. Ik heb ooit geleerd dat paarden geen vaste, lineaire rangorde hebben; jouw groep is een mooi voorbeeld.

Jammer dat Callas nu weer erger kreupelt, wel fijn dat de smid bereid is om te komen en ook terug te komen.
Misschien zijn er nog wel meer mensen in de buurt die graag van zijn diensten gebruik willen maken.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-22 15:26

@Balance, over de smid, tja daarover zat ik met hem ook te filosoferen. Als nieuwkomers in de Gers dus zo moeilijk aan smeden kunnen komen, dan kan hij misschien wel meer klanten met mij combineren. Dat vond hij een goed plan. Nu zou ik een paar klanten waarvan ik weet dat ze de podologe hebben die ziek is geworden, aan hem kunnen voorstellen. We gaan het zien!

Ik denk dat ik een misverstand heb gecreëerd over de kreupelheid van Callas. Vanaf het moment dat de echo's gemaakt zijn en dat ze echt zo verschrikkelijk kreupelde bij rechtsom (in draf) ging het alleen beter als ze op een plat liep. Ze heeft eerst redelijk plat achter de boerderij gestaan, toen plat in de paddock en daarna glooiend op de wei om de paddock. Platter heb ik niet. Afhankelijk van wat ze gedaan had die dag, zag ik dat ze 's avonds in stap varieerde van zichtbaar voor een leek kreupel tot nauwelijks zichtbaar niet rad. In stap. In draf is het erg goed zichtbaar.

Toen de nieuwtjes kwamen is ze erg druk gaan doen, veel jagen, draven en graven/maaien (uiteraard met haar zere been) Dat waren de afgelopen zeg 16 dagen. Dat heeft het niet beter gemaakt natuurlijk, want alleen met rust kan dit genezen. Nu de rust is weergekeerd, hoop ik dat de mate van kreupelheid weer teruggaat naar in ieder geval het niveau waar ze was toen de twee nieuwtjes kwamen.
Wat ik niet wist is dat ze kennelijk, als ze lang stilstaat (of langer dan gebruikelijk), stijf wordt en dat ze daar even een paar passen erg op kreupelt als ze dan uit de box komt. En dat was dus met de smid zo. Afijn, we hopen dat het steeds iets beter blijft gaan.

Verder heeft ze vannacht voor het eerst in haar box weer gelegen sinds de nieuwtjes er zijn. Daar ben ik blij om. Aan de andere kant geeft het misschien ook aan dat het bekappen zwaar voor haar is geweest en dat ze haar been heeft willen laten rusten.

De ontwikkelingen vandaag zijn weer bijzonder in de kudde: We hebben weer twee kuddes. Callas en Quarbonne, ze groomen ook, met Petje in hun kielzog. Petje mag dichterbij komen. En een eenzame Prisca die dat niet erg vindt volgens mij. Callas hoeft ook niet meer zo dichtbij Pizza te zijn. Het is een wondere wereld dit proces en ik ben heel benieuwd hoe het over een maand is. Vandaag is het trouwens 3 weken!

Morgen zou de week zijn dat ik eens wat onder het zadel wilde gaan doen, maar die singel... Het US-bedrijf van de converter zwijgt in alle talen. Wel staat er op hun site dat ze afschrijven als het pakje klaar is voor verzenden omdat ze de verzendkosten moeten berekenen. Volgens mij kan het in een enveloppe maar goed. Dat verzendklaar maken kost tussen de 3 en 10 dagen. Ik wacht nu 10 dagen. Nadat het verzendklaar is gemaakt, moet het dus nog naar mij toe. Ben je zo weer tig dagen verder.

Dus ik heb net bij amazon (want kramers duurt toch een week meestal) een engelse singel besteld, goedkoopste lange maat van 1.20m die ik kon vinden en dat zou morgen op zondag? of maandag bezorgd worden. Dan kan ik in ieder geval het zadel beter passen. Heb vandaag, omdat ik de singelmaat moest weten, met een andere pad het zadel gepast en dat ligt een stuk fijner. Dus ik ga starten met een engelse singel, heb ik nog geen beugels, maar goed. We gaan kijken hoe de volgende stappen in het avontuur gaan.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-22 12:44

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 13:02

Jaaaa het zwembad is af!! Heerlijk lijkt me dat :j

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 13:05

Oh ik dacht echt dat jullie het helemaal vandaag Scratch zouden maken het zwembad, dit is natuurlijk veel makkelijker. Lekker hoor!

En groot gelijk met die zonnecollector, ik heb ook een hekel aan koud water!

Hoe gaan jullie het water een beetje schoon houden en kun je het makkelijk leeg laten lopen?

Onze hottub is echt binnen no time groen en vies, staat ook redelijk onder de bomen.