Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Evercreek

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 15:01

Niks geks dus, vind ik dan := Ook voorkeur voor bijvoorbeeld koudbloed/warmbloed of maakt dat niet uit?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 15:06

Evercreek schreef:
Niks geks dus, vind ik dan := Ook voorkeur voor bijvoorbeeld koudbloed/warmbloed of maakt dat niet uit?

Nee hoor, geen voorkeur. Mijn merrie-met-vervroegd-pensioen is een 'sportieve koudbloed' (Freiberger), maar ik sta overal voor open.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 09:13

Mag ik me ook (weer) melden? 2,5jr geleden postte ik dit:

Citaat:
Mag ik me ook melden? Ik ben ook rustig op zoek. Ben al een paar maanden aan het kijken op MP en sporthorses, maar de zoektocht neemt nu wat serieuze vormen aan. Afgelopen zondag bij een fokker geweest en gelijk 3 paardjes kunnen bekijken. (Wat eigenlijk heel onhandig is want je gaat automatisch vergelijken). Daar ga ik zaterdag nog een keer naar terug.

Ik zoek naar een echt gezinspaard. Komt aan huis te staan dus stal hoeft niet geregeld te worden. Omdat mijn man en in de toekomst mijn dochter er ook voor zullen zorgen is een rustig en betrouwbaar karakter echt belangrijk. Ik ben zelf een veelzijdige recreatieve ruiter met voorliefde voor dressuur. Paard moet geschikt zijn om voor de wagen te zetten, mee te komen in de basisdressuur, mee te gaan op vakantie en dapper genoeg zijn om alleen op buitenrit en naar de vereniging te gaan.

Geen quarter/fries ivm gezondheidsproblemen. Verder maakt het ras me in principe niet echt uit, maar ik match niet echt goed met hele hete, neurotische paarden. Ik match juist wel goed met de wat dominantere macho's. Leeftijd tot max. 8jr, maar voorkeur voor onbeleerd of net zadelmak.

Het is toen een hele lieve, grote fjordenruin geworden. Jammergenoeg bleek hij (ondanks een klinische en rx keuring) een aangeboren afwijking in zijn SI gewricht te hebben waardoor hij nooit onder het zadel zou kunnen. Hij is in goed overleg terug gegaan naar de fokker. Ik was er echt kapot van en wilde nooit meer een paard… ;(

Maargoed, bloed kruipt waar het niet gaan kan, dus nu ruim anderhalf jaar na het hele gebeuren wil ik gewoon echt weer heel graag een rijpaard. Ik heb nagenoeg dezelfde eisen. Toendertijd werd de Freiberger veel genoemd en deze voldoet echt helemaal aan het perfecte plaatje maar m’n budget is net niet toereikend ben ik bang. (10k) Maar als iemand een adresje voor me weet, graag!

Lichte voorkeur voor een ruin, minimaal 1,50 ivm eigen lengte van 1m74 met lange benen. Liefst een koudbloedtype omdat ik thuis daar het management voor heb (paddock paradise met Duits kruidenhooi en strookbegrazing). Het liefst zadelmak zodat ik kan proefrijden.

Kortom: ik zoek een nuchter, gezond recreatiepaard, liefst net zadelmak. Zeer betrouwbaar en lief in de omgang, mag onder het zadel wel wat uitdagender maar hoeft niet. Heb het gevoel dat in deze markt mijn budget alsnog niet toereikend gaat zijn maar meer wil ik voor een paard gewoon echt niet uitgeven.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 09:31

Ah dat is jammer Nelleke, wat een vervelende situatie met de Fjord :( Kan me voorstellen dat je er daarna klaar mee was. Toen mijn paard was ingeslapen had ik precies hetzelfde gevoel.

Voor 10k kun je vast wel iets zoeken met jouw eisen, ik zoek goedkoper en kom ook genoeg voorbij en we hebben nagenoeg dezelfde wensen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 10:05

Eén Schwarzwalder Fuchs misschien?

Of een grote fjord, haflinger of mix
Met jouw budget en de gewenste stokmaat gaat dat vast wel lukken.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 10:27

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd omdat het niet aan de BoktRegels voldoet

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 11:59

_Nelleke_ schreef:
Mag ik me ook (weer) melden? 2,5jr geleden postte ik dit:

Citaat:
Mag ik me ook melden? Ik ben ook rustig op zoek. Ben al een paar maanden aan het kijken op MP en sporthorses, maar de zoektocht neemt nu wat serieuze vormen aan. Afgelopen zondag bij een fokker geweest en gelijk 3 paardjes kunnen bekijken. (Wat eigenlijk heel onhandig is want je gaat automatisch vergelijken). Daar ga ik zaterdag nog een keer naar terug.

Ik zoek naar een echt gezinspaard. Komt aan huis te staan dus stal hoeft niet geregeld te worden. Omdat mijn man en in de toekomst mijn dochter er ook voor zullen zorgen is een rustig en betrouwbaar karakter echt belangrijk. Ik ben zelf een veelzijdige recreatieve ruiter met voorliefde voor dressuur. Paard moet geschikt zijn om voor de wagen te zetten, mee te komen in de basisdressuur, mee te gaan op vakantie en dapper genoeg zijn om alleen op buitenrit en naar de vereniging te gaan.

Geen quarter/fries ivm gezondheidsproblemen. Verder maakt het ras me in principe niet echt uit, maar ik match niet echt goed met hele hete, neurotische paarden. Ik match juist wel goed met de wat dominantere macho's. Leeftijd tot max. 8jr, maar voorkeur voor onbeleerd of net zadelmak.

Het is toen een hele lieve, grote fjordenruin geworden. Jammergenoeg bleek hij (ondanks een klinische en rx keuring) een aangeboren afwijking in zijn SI gewricht te hebben waardoor hij nooit onder het zadel zou kunnen. Hij is in goed overleg terug gegaan naar de fokker. Ik was er echt kapot van en wilde nooit meer een paard… ;(

Maargoed, bloed kruipt waar het niet gaan kan, dus nu ruim anderhalf jaar na het hele gebeuren wil ik gewoon echt weer heel graag een rijpaard. Ik heb nagenoeg dezelfde eisen. Toendertijd werd de Freiberger veel genoemd en deze voldoet echt helemaal aan het perfecte plaatje maar m’n budget is net niet toereikend ben ik bang. (10k) Maar als iemand een adresje voor me weet, graag!

Lichte voorkeur voor een ruin, minimaal 1,50 ivm eigen lengte van 1m74 met lange benen. Liefst een koudbloedtype omdat ik thuis daar het management voor heb (paddock paradise met Duits kruidenhooi en strookbegrazing). Het liefst zadelmak zodat ik kan proefrijden.

Kortom: ik zoek een nuchter, gezond recreatiepaard, liefst net zadelmak. Zeer betrouwbaar en lief in de omgang, mag onder het zadel wel wat uitdagender maar hoeft niet. Heb het gevoel dat in deze markt mijn budget alsnog niet toereikend gaat zijn maar meer wil ik voor een paard gewoon echt niet uitgeven.

Zou een leuke grotere Tinker niet iets voor jullie kunnen zijn?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 12:13

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd omdat het niet aan de BoktRegels voldoet

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 21:44

Super leuke pony vanmiddag, zo braaf en relaxed. Echt een pareltje.
Maar helaas echt geen match met mn dochter. Hij had minder "vuur" dan ze graag wil.
Mocht iemand nog zoeken ik stuur m met liefde door!

Ze is er helaas wel afgevallen door een weigering op de hindernis. En heeft zich lelijk bezeerd.
Maar zo dapper dat ze meteen riep "dat was een domme fout van mij, ik had dr beter moeten opsluiten."

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 23:11

Nelleke, het is wel wat out of the box misschien maar een Gelderse? Of Groninger? Ik heb een Gelderse en die voldoet helemaal aan je eisen (al is die van mij niet beleerd voor de kar)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 15:04

Was er iemand die een A/B pony zocht?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 18:06

@Nelleke: voor 10K budget moet in de huidige markt met jouw eisen echt wel wat te vinden zijn. Mijn tip zoek een paard waar al een keuringsrapport bij zit of waarvan de keuring door de verkoper betaald wordt. Want iedere keuring die je zelf moet betalen knabbelt van jouw budget (en dus het budget voor het paard af).
Je kunt het beter in 1 x goed doen, om het zo maar even te zeggen.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 19:53

Voor iedereen: freiberger is ook goed aan te komen voor 10k

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 20:44

Belker schreef:
Was er iemand die een A/B pony zocht?

Ik, maar wij zijn geslaagd :D

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 23:35

Mooi zo Horsii.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:34

Wendy_Komen schreef:
horsii schreef:
Dankjewel, ben druk aan het inlezen.

Ze heeft een nl paspoort en is geregistreerd bij het ics Nederland.

Even ter onderzoek/ bescherming:
https://www.facebook.com/share/1A8eau4scb/

Ik lees bij vlagen het topic nog eens mee en dit wist ik ook niet. Wel dat er in Engeland veel gefraudeerd wordt, heb al eerder een import tinker gehad waarbij de papieren niet klopte, was gewoon een gekopieerd vodje van een random tinker die totaal niet matchde en daar een nieuwe chipsticker van zijn chip op geplakt. Samen met de veearts achteraan gegaan of dit een geldig paspoort was en dat was het in principe wel omdat het chipnummer klopte. Maar wel voor gekozen om toch een nieuw paspoort aan te vragen met kloppende informatie, pony bleek aan de hand van de tanden ook een aantal jaar jonger te zijn.

De tinker die ik 2 jaar geleden kocht had een leeg paspoort, had al een vermoeden dat haar leeftijd niet zou kloppen, dit keer wat ouder, tandarts en veearts bevestigden dit ook. Vorige eigenaren hebben ook nooit gevaccineerd ed dus ondanks dat ze al een jaar of 5 in nederland was stond er letterlijk niets. Chip wel ook direct laten controleren door mijn veearts en dat klopte. Registratie moest ik ook zelf nog doen en ging gewoon goed dus verder geen aandacht aan besteeds. Maar idd een paspoort van ICS.

Na aanleiding van dit bericht even bij die equine register haar UELN nummer ingevoerd, kwam niets uit. Haar Chipnummer, ja hoor. Omschrijving klopt, idd niet geschikt voor consumptie wat niet in haar ICS paspoort is overgenomen (staat er inmiddels wel weer in ivm medicatie). Volgens haar huidige paspoort zou ze nu 16 moeten zijn, volgens de tandarts tussen de 20 en 23 en volgens de engelse registratie ongeveer 19.

Ben heel benieuwd of ik via de engelse paspoort instantie meer te weten kan komen. De foto's die in haar paspoort staan zie je al dat ze verwaarloosd in Nederland is aangekomen. Vorige eigenaar had haar al wel wat opgeknapt maar hadden niet voldoende kennis. Inmiddels is naar boven gekomen dat ze cpl, astma en artrose heeft en afgelopen voorjaar heb ik haar voor het eerst helemaal geschoren en ik werd misselijk van de hoeveelheid littekens die haar tinkervachtje als die jaren verborgen heeft gehouden.
Ergens wil ik niet weten wat er met haar gebeurd is, maar zeker omdat ze al zo'n lang verleden heeft voor ze naar Nederland kwam en veulens gehad moet hebben ben ik toch wel benieuwd waar ze vandaan komt.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:48

Iedereen dank voor het reageren. Ik heb via pb heel veel berichtjes gehad, ben een beetje het overzicht kwijt op wie ik nou wel en niet heb gereageerd dus als ik je ben vergeten, sorry!

Dank iedereen voor het meedenken. Swarchwalder vind ik vaak net een beetje een te zwaar type, zelfde geld voor een Tinker, maar ik sluit niks uit. Ik wil er ook nog wel een leuk dressuurproefje mee kunnen rijden.

Groninger zou ook zeker kunnen passen. Gelders type spreekt me wat minder aan.

Tot dusver zit ik zelf te zoeken in de grote maat haflinger/fjord of Freiberger hoek. Met name omdat de gehele huisvesting hier echt is ingesteld op een sober type. Op papier zou bijv een klein gebleven nuchter kwpn springpaard ook nog wel kunnen passen maar in de praktijk hebben die vaak toch een wat andere voerbehoefte en (ik weet dat ik hiermee een hele hoop mensen tegen het zere been trap) doen het ook niet altijd goed in een paddock paradise.
Kan allemaal wel, en als mijn grootste droompaard toch ineens een warmbloedige blijkt te zijn dan ga ik daar thuis natuurlijk het e.e.a. op aanpassen maar in de praktijk is het gewoon eenvoudiger als het een sober koudbloedtype is.
Laatst bijgewerkt door _Nelleke_ op Gisteren, 07:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:03

Getup schreef:

En voor de liefhebbers; morgen is in Olst de veulenkeuring en de Feldtest (keuring 3-jarigen) van Freibergers.
https://freiberger.international/nieuws/

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:07

Lieser schreef:
Getup schreef:

En voor de liefhebbers; morgen is in Olst de veulenkeuring en de Feldtest (keuring 3-jarigen) van Freibergers.
https://freiberger.international/nieuws/

Jaa ik was heel graag gegaan maar ik moet jammergenoeg werken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:18

Op de facebook pagina voor fjorden zoeken huisje staan regelmatig leuke fjorden te koop.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:37

Nelleke, logisch hoor. Het is gewoon makkelijker om koudbloedtype erbij te hebben waarvoor de kans dat je management aan moet passen heel erg klein is. Terwijl met een warmbloed de kans dat je er 1 treft die en past qua karakter en gezondheid en andere eisen en dan ook nog in management past heel klein is. Ze bestaan vast wel, maar dan zijn de andere eisen belangrijker en dan is de kans veel groter dat je er 1 treft die toch wat anders nodig heeft. Zoals jij zegt, als het echt droompaard is dan valt dat aan te passen, maar er zijn ook veel opties in types die goed in dat management passen. Succes!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:17

Hopelijk komt er een leuke op je pad.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:27

Ik vind het inderdaad juist heel erg slim om iets te zoeken wat qua voerbehoefte binnen je groep past.
Als het te ver uit elkaar staat past dat gewoon niet op 1 plek.
Mijn KWPNer zou er prima in passen, moet heel sober staan qua voer, altijd te dik en te veel energie :')
Dus qua voedingsbehoefte kan je ook ergens anders wel eens een match hebben, maar qua temperament denk ik dan weer niet dat hij zou matchen in een pp zo lang hij nog in het werk staat :+
Maar juist goed dat je kijkt naar rassen die passen bij jouw manier van houden.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:38

En een connemara?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:46

Zijn toch wel vaak wat te klein Connemara’s. Ik ben zelf niet per se zwaar maar wel lang. Connemara’s zijn over het algemeen wel wat ranker.

Qua karakter en looks verder heel leuke pony’s.