Harmonie in chaos vinden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-25 11:32

We kennen die oefening inderdaad. Al voor Chris ook trouwens. In België zat dat nog een flinke tijd in de proeven en ik heb les gehad van een klassieke instructeur.
Een wending om de voorhand geeft echter vooral controle over de schouder en zeer beperkt lenigheid in de schouders en borst. Hij heeft nu een wat stijve spier in de hals of de herinnering er aan in elk geval. Is de eerste keer dat hij onder het zadel is na het enten dus we zoeken samen even uit wat voor hem werkt.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 11:35

pien_2010 schreef:
Wending om de voorhand is een mooie klassieke oefening voor het jonge paard om dat probleem te tackelen. Chris en jij kennen die oefening vast. Niet verwarmen met de M oefening (wending om de achterhand).

Mag ik weten hoe deze oefening helpt voor souplesse, hand volgen en gedragenheid ?
Ik ken deze oefening vooral als controle over de plaatsing van de schouder.

Edit: zelfde dus wat Kathleen zegt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 14:03

GUSTIxBILL schreef:
pien_2010 schreef:
Wending om de voorhand is een mooie klassieke oefening voor het jonge paard om dat probleem te tackelen. Chris en jij kennen die oefening vast. Niet verwarmen met de M oefening (wending om de achterhand).

Mag ik weten hoe deze oefening helpt voor souplesse, hand volgen en gedragenheid ?
Ik ken deze oefening vooral als controle over de plaatsing van de schouder.

Edit: zelfde dus wat Kathleen zegt.

Niet als antwoord op je vraag!

Ze beginnen de kaak te ontspannen door te knabbelen op het bit en vandaar ontspant de rest echt gemakkelijker. Ze kunnen niet anders.
Heeft dus nul met gedragenheid te maken maar meer met loswerkende oefening. Althans zoals ik hem geleerd heb. Ik vind het heel fijn om die vrij vroeg erbij te pakken want je kunt het ook stapje voor stapje doen de wending om de voor hand.

GUSTIxBILL

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 14:46

Dan denk ik je idd verkeerd begrepen te hebben :j
Aangezien Kathleen het had over dat hij los was in de kaak, maar door enting vast zat in de hals.

Ik ken de oefening idd ook alleen als controle voor schouder, juist omdat er geen buiging mag zijn in de hals, maar alleen een lichte stelling.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-25 15:00

Ik gooi nu de knuppel in het hoenderhok maar de wending om de voorhand zoals hij hoort uitgevoerd te worden vind ik geen voordelen hebben die bv SB op een volte niet ook heeft en bij een jong paard waar die controle nog niet is wat ie moet zijn vind ik de oefening vooral een risico voor het verdraaien van de kogels of zichzelf aan tikken.

Bij ons werd deze oefening ook pas in niveau 2 gevraagd toen waar je ook al contra en eenvoudige wissels had. Dus op dat niveau had je als het goed was al schouder controle via andere oefeningen.

Hij hield idd niet vast in de kaak maar echt in de hals. Meer naar de schoft dan de kaak zeg maar. Dus het was creatief zijn om te zoeken hoe ik hem daar kon laten rekken

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 15:09

Ok.Ik praat totaal niet over proeven. Ik keek naar je filmpjes, je verhaal las ik en dacht wellicht is dat helpend voor zo'n jong paard zoals het voor Polie DE oefening bleek te zijn als we begonnen.

Dus vergeet wat ik heb geschreven. Ik ben de laatste die kritiek heeft of het beter wilde weten. Het was juste een handreiking en als het flut is dan leg je het naast je neer.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-25 15:45

Het kan zijn dat iemand die mee leest nu denkt ‘hé verrek… daar kan ik wat mee!’
Dus je reactie is IMO nooit verspilde moeite. We weten dat er veel mee lezers zijn dus…

Maar in dit specifiek geval heeft het niet mijn voorkeur voor Joy. :D misschien in een later stadium wel. Maar met wat hij nu kan en waar zijn ‘zwaktes’ liggen heeft het niet mijn voorkeur. Maar opnieuw: dat gaat over Joy op dit moment.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-25 23:13

Vandaag een k*tdag gehad maar af gesloten met een Joy die weer los liet. :+:
Morgen heeft ie vrij. Weekend mag hij terug wat werken. :j

Gezien ik nog aan het huilen was toen ik m uit de weide haalde heb ik de pivo niet op gezet. Had geen idee of ik effectief ging trainen of gewoon ging stappen. := als manlief niet gezegd had ‘ga ff rijden met uw baby’ was ik niet eens op gestapt denk ik. :o

Maar Joy neemt je mee…. :+: even alles achter je laten en gewoon zijn. :+:

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 07:16

Hij is zijn naam meer dan waard, zeker voor jou. <3
Rêve heeft jou je droompaard bezorgd.

Je heb voor jouw paarden echt heel passende namen gekozen ;)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 07:54

Wat balen dat je een rotdag had, maar gelukkig was daar dan joy <3

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 07:54

Joy is helpend voor alles. Heerlijk paard.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 08:33

Zijn gewicht in goud waard dat paard. Ik gun jullie nog zeker 25 relatief zorgeloze jaren :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-25 23:12

Hopelijk mag hij idd nog een flinke tijd bij ons blijven. :+:

Had gisteren mijn lamp stuk gereden en een deuk in de auto. Tegen een boom (die daar al langer staat dan ik leef. :x ) dus geen ramp maar het is een zware week geweest met een paar dingen waardoor ik even over mijn toeren was. Ik weet dat de natuurlijke aftakeling van mijn hersenen voor mij vroeger voelbaar zal zijn door mijn letsel. Daar ben ik toen al voor gewaarschuwd en als ik zulke domme dingen doe is het voor mij altijd de vraag of ik gewoon een menselijke fout gemaakt heb of dat mijn hersenletsel me in aan het halen is…

De tijd zal het leren…. Ik mag 1 dag balen van mezelf en dan verder. Net als in de proeven níet blijven hangen in 1 oefening die mis ging want zo verknal je je proef.

Dat gezegd zijnde vandaag fijn met Joy gewerkt. Joy zit in die fase dat hij steeds wisselt van moeilijke kant. :+ linker galop is nu moeilijk en het voelt altijd een beetje alsof ze zich af vragen of ik wel weet wat ik wil als ze op beide kanten even goed moeten zijn. :+ ik zou zweren dat Joy soms denkt ‘maar je hébt toch 1 kant waarin ik goed galoppeer wat zeur je nou. >;)

Ik wil eigenlijk dat hij nog iets meer lengte neemt in die galop maar het lagere is bewust omdat ik het ide heb dat hij vooral de klik moet maken dat hij wat mag ‘bollen’ in die bovenlijn. Werk ze liever van uit die houding naar verzameling. Rechts gaat dat momenteel beter dan links.

Heb nog niet alles bekeken. Plaats morgen miss nog wel filmpjes. Vind wel dat als ik ze upload ze precies een tik sneller gaan dan op mijn mobiel. :?

Deze dame: (je zou niet zeggen dat we vlak hier voor koffie over elkaar gegooid hebben hè. :+ )

Wordt morgen gescand om te kijken of ze geïnsemineerd kan worden. We gaan voor een volle broer/zus van Joy. Vandaag gaan kijken op de stal waar ze ook dracht begeleiding doen en waar ze ook zou kunnen bevallen onder toezicht van DA’s. Er van uit gaande dat ze na morgen nog welkom is. :=

Er liepen daar al baby’s rond en <3 <3 <3 Ook gewoon die merries met hun veulens… twee veulens waren elkaar aan het etteren. De moeders murmelen en de twee hooligans gingen braaf naar hun moeder. Die communicatie kan ik zo van genieten. :+:

Hopelijk mag ik volgend jaar rond deze tijd weer een eigen gup zien opgroeien…. :+:

Deze keer gaat het via een stal die niks anders doet dan insemineren en embryo transplantaties. We wisten niet dat we zo’n stal zo ongeveer in onze achtertuin hadden. Ze kan daar ook bevallen met een ingenaaid birth alarm of thuis. We neigen er nu naar haar daar te laten bevallen omdat daar meerdere DA’s rond lopen… ben op vijf minuten daar als ze me bellen dus meer begeleiding en hoef niks ‘in te leveren’ kwa bereikbaarheid..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 08:46

Wouw je ongeluk. Je hebt gelijk, een dag balen en door.
Joy doet weet zijn best en je plannen met Rêve klinken heel goed.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-25 11:34

De DA komt nog scannen om te kijken of ze ook hengstig genoeg is maar als de baarmoeder goed is morgen insemineren. :j
Ze had wel weer vijf follikels klaar zitten. :+ 3 links en 2 rechts. :=
Ze snapte waarom ik meldde dat er rekening gehouden moet worden met tweelingdracht. :=

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Terror is overal thuis en baas zit te huilen dat ze haar baby op een vreemde stal achter laat. :+

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 12:32

Hee wat leuk en spannend!
Terror staat erbij alsof het de gewoonste zaak is. Ben wel benieuwd hoor wat ze ervan gaat bakken deze keer!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 13:38

:= Ze gaat een nieuw veulen bakken (hoop ik) die totaal niet op Joy zal lijken maar op hem of haar zelf, dus met eigen karakter en temperament.

Of anders gezegd lieve Joy heeft de lat zo hoog gelegd dat het echt niet beter kan. Wel anders en ook heel erg leuk en fijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 13:46

Ik haak af op dingen als innaaien van een Birth Alarm, maar wel fijn dat ze zich op haar gemak voelt.
Duimen dat alles prettig en vlotjes verloopt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-25 13:54

morgen mag ze geinsemineerd. :j dus joy zijn broer/zus is besteld. _o-

Als je iets gaat doen kwa alarm dan is innaaien het meest betrouwbare. Dan gaat het alarm altijd op het juiste moment. singel zou ik nooit doen ivm rollen. Maar goed, ze moet eerst drachtig raken. Ze heeft zich gedragen met de DA ook dus da's mooi. Morgen kan ze dan weer naar sammie :+: (Sam staat nu even met Gamiro van Lauren en Rêve veroorzaakt hopelijk geen chaos de komende 24 uur. :=

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 14:08

Singel doe ik dit jaar ook niet, merrie ergerde zich aan de singel en beïnvloedde haar rust
Alarm heb ik overwogen, maar doet mijn da niet
Dus word in tentje op de wei.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-25 14:12

Weet niet wanneer zij ze in naaien. De merries die in de ‘any minute now’ gang stonden hadden allemaal een alarm. Geen van die merries oogde ook maar enigszins oncomfortabel in elk geval.
Afgelopen nacht zijn er vier veulens geboren. Drie ‘s nachts en eentje om 6 uur ‘s ochtends. Vind het wel een fijn idee dat ze niet alleen zou zijn als de kleine komt. Maar goed das nog minimum een jaar. 11 maanden als ze meteen drachtig is en blijft. Dus dat zien we dan wel. Er zijn opties zat.

Rêve en zo’n singel zie ik niet lang goed gaan.. :=

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 14:18

Meestal word zo iets ingenaaid week voor veilig datum :j
Mijn arts doet het gewoon niet, anders had ik het voor haar veiligheid en mijn rust wel gedaan. Zeker omdat ze het niet echt waarnemen normaal.
Zou vergelijkbaar moeten zijn met een piercing.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-25 14:21

GUSTIxBILL schreef:
Meestal word zo iets ingenaaid week voor veilig datum :j
Mijn arts doet het gewoon niet, anders had ik het voor haar veiligheid en mijn rust wel gedaan. Zeker omdat ze het niet echt waarnemen normaal.
Zou vergelijkbaar moeten zijn met een piercing.

Gebaseerd op gisteren kan ik bevestigen dat je vergeet dat je piercings hebt.. :j _O-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 14:41

Et zijn filmpjes genoeg van op internet. Kijk als je gecontroleerde geboortes hebt bij mens en dier, dan komen er vanzelf allerlei toeters en bellen bij.
Persoonlijk vond ik die toeters en bellen niet pijnlijk en het gaf meer zekerheid en veiligheid. Daar valt ook iets voor te zeggen. Ik neem aan dat zo'n geboorte alarm onder verdoving wordt ingenaaid dus dan voelt de merrie geen pijn.
En als bevallen aan de lopende band gaat tja dan is het spontane ook wel weg want dat trek je anders niet als stal.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-25 15:35

Ja ze worden plaatselijk verdoofd voor het innaaien. :j
Ze hebben daar iets van 150 merries lopen (draagmoeders, pleegmoeders en merries die in hun laatste maand dracht zitten of net bevallen zijn.) en dan hebben ze nog melkkoeien. Dus ze kunnen niet echt kamperen in de stal zeg maar. := enfin kunnen wel maar je kan er maar zoveel tegelijk in de gate houden. :=