Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aatrox

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 16:18

Alles wat erop staat heeft een bemerking, de een erger dan de ander, vandaar dat de prijs ook aantrekkelijker is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 16:26

Aatrox schreef:
Alles wat erop staat heeft een bemerking, de een erger dan de ander, vandaar dat de prijs ook aantrekkelijker is.

Ik dacht dat er bij veilingen altijd een keuringsrapport bijzat? Of is dat bij deze niet?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-21 16:27

Op een keuringsrapport kunnen ook bemerkingen staan. :+

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 16:32

Zitten bij de meeste ook, daar staan de bemerkingen op :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 16:34

Over welke veiling hebben jullie het?

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 16:35

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 16:47

anjali schreef:
Aatrox schreef:

Ik dacht dat er bij veilingen altijd een keuringsrapport bijzat? Of is dat bij deze niet?

Die keuringsrapporten plaatsen ze erbij, bijna geen enkele niet veearts kan ze goed interpreteren en een hoop mensen gaan er vanuit dat de paarden goed zijn omdat er dat rapport bij zit.

Ik heb een aantal paarden bekeken, maar mijn God... als je daar wat koopt dan word je bijna bij voorbaat al genaaid.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 18:55

Hier even een domper op mijn prille geluk, had de recente RX-foto's doorgestuurd naar mijn veearts en die was minder positief dan ik had verwacht. Dus nu de vraag of ik nieuwe foto's laat maken, + van een iets andere hoek, en klinisch onderzoek (waar ik zelf niet bij kan zijn), of het hierbij ga laten en geen paard koop.

Heb het nu wel even echt helemaal gehad met het concept 'paard kopen' ;( Ik heb het afgelopen jaar tijdens mijn zoektocht meer kopzorgen gehad dan in de 15 jaar dat ik mijn huidige paard heb!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 18:57

waren de foto's gewoon niet goed of heeft hij er dingen op gezien die niet goed zijn. Bij minder goeie foto's kun je overkeuren overwegen, maar als hij nu al dingen ziet die niet ok zijn voor jouw gebruiksdoel dan zou ik het erbij laten.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 19:06

Hij had iets gezien dat niet goed was, maar om uitsluitsel te geven of het écht een probleem is, is een foto van een andere hoek nodig en een zeer goede klinische keuring. Maarja dat betekent nog altijd niet dat het geen probleem kan worden als het nu wel goed is. Het risico blijft wel.

En ja, met elk paard neem je op zich een gok. Eentje met perfect goede RXén kan ook in een gat stappen, maar je laat op zich wel foto's maken om bepaalde risico's uit te sluiten. Hij is nog jong, dus dat ie onbelast is maakt het moeilijk, maar tegelijkertijd kan er ook nog wel veel veranderen als hij jong is, zowel in positieve als negatieve zin. Ben al twee dagen aan het tobben. :\

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 19:17

Kiwiaa schreef:
Hij had iets gezien dat niet goed was, maar om uitsluitsel te geven of het écht een probleem is, is een foto van een andere hoek nodig en een zeer goede klinische keuring. Maarja dat betekent nog altijd niet dat het geen probleem kan worden als het nu wel goed is. Het risico blijft wel.

En ja, met elk paard neem je op zich een gok. Eentje met perfect goede RXén kan ook in een gat stappen, maar je laat op zich wel foto's maken om bepaalde risico's uit te sluiten. Hij is nog jong, dus dat ie onbelast is maakt het moeilijk, maar tegelijkertijd kan er ook nog wel veel veranderen als hij jong is, zowel in positieve als negatieve zin. Ben al twee dagen aan het tobben. :

Is hij klinisch wel helemaal goed?

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 19:20

Geen idee, die klinische keuring was nog niet gebeurd volgens de verkoper, enkel RX. Ik heb hem zien lopen en zag er niets verkeerds aan, maar ik vertrouw mijzelf zeker niet op dat vlak. Ik kan rijden en een paard verzorgen, maar heb niet de ervaring om een paard te beoordelen, daarvoor moet ik op een veearts vertrouwen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 19:21

Moeilijk moeilijk, het is lastig beoordelen vanuit hier ik ben geen veearts weet ook niet wat hij dan 'denkt te zien'. Of dat hij het toch wel zeker weet, tsja moeilijk moeilijk.... Problemen moet je niet kopen.... als je veearts nu zegt dat hij denkt iets te zien, maar hij het pas kan beoordelen of het echt zo is bij een goede foto. Of dat hij zegt: ik zie sowieso wat, dat hoort daar niet maar kan pas na een extra foto inschatten hoe erg het is. In de eerste situatie zeg ik als je zo dol bent op dat paard: nieuwe foto en keuring in het 2e geval is: laat maar....

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 19:34

Ja het is toch meer de tweede situatie vrees ik .. maar ik weet niet of ik het al kan loslaten.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 19:36

Kiwiaa schreef:

En ja, met elk paard neem je op zich een gok. Eentje met perfect goede RXén kan ook in een gat stappen, maar je laat op zich wel foto's maken om bepaalde risico's uit te sluiten. Hij is nog jong, dus dat ie onbelast is maakt het moeilijk, maar tegelijkertijd kan er ook nog wel veel veranderen als hij jong is, zowel in positieve als negatieve zin. Ben al twee dagen aan het tobben. :

Maar ik vind een röntgenologische bemerking welke klinisch problemen op gaat leveren een behoorlijk risico, zeker op jonge leeftijd.
Zeker als een veearts zeg dat hij er klinisch uitgebreid naar wil kijken.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 19:41

Het is inderdaad een risico, komt bij dattie niet goedkoop is ook niet :Y) niet dat het risico niet even groot is als hij de helft kost natuurlijk, maar voor die prijs verwachtte ik wel gewoon groen licht zonder 'maar'.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 19:46

Maar misschien is het beeld vanuit een andere hoek wel positief. Dat zou natuurlijk ook kunnen.

al wordt er weleens een slechte foto expres uit een iets andere hoek genomen...
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 10-12-21 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 19:49

dat is balen Kiwkiaa, wil je met ons delen wat je dierenarts ´misschien´ denkt te zien, misschien hebben andere er ervaringen mee en kan het meevallen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 19:51

Kiwiaa schreef:
Het is inderdaad een risico, komt bij dattie niet goedkoop is ook niet :Y) niet dat het risico niet even groot is als hij de helft kost natuurlijk, maar voor die prijs verwachtte ik wel gewoon groen licht zonder 'maar'.

Dat vind ik ook wel. Als het paard heel duur is verwacht je geen gebreken of bemerkingen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 19:54

Oehlala schreef:
dat is balen Kiwkiaa, wil je met ons delen wat je dierenarts ´misschien´ denkt te zien, misschien hebben andere er ervaringen mee en kan het meevallen.

Zoals ik het lees heeft de dierenarts iets gezien maar wil uit een andere hoek foto om te kijken om hoeverre het er is en wat voor problemen dit kan geven

Maar dat er wel rx foto's bijzitten en klinische vind ik zelf vrij raar of is dat gebruikelijk bij de pony's word eerst klinisch gekeurd alvorens verder te gaan

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 19:58

PSvanLot schreef:
Kiwiaa schreef:

Maar ik vind een röntgenologische bemerking welke klinisch problemen op gaat leveren een behoorlijk risico, zeker op jonge leeftijd.
Zeker als een veearts zeg dat hij er klinisch uitgebreid naar wil kijken.

Dat ligt eraan wat het is.

Hier eentje op stal die als jaarling op de foto een bemerking had (en vervolgens in de handel terecht kwam) en toen de vorige eigenaar daar achter kwam en op 3,5 jarige leeftijd opnieuw foto's liet maken was er niks meer te vinden.

Juist op jonge leeftijd kunnen ze over dingen heen groeien.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 20:08

Maar een jaarling op de foto zetten is vaak ook niet nuttig, juist omdat er dan nog veel kan veranderen. Een 2,5 jarige is heel wat anders.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 20:13

Het straalbeentje ziet er op 1 kant niet goed uit, met een paar donkere gebieden die hij beter wil bekijken (met de andere foto dan).

Wat de klinische keuring betreft, hij fokt samen met een vriend van hem, deze komt uit de kudde veulens van 2019. Vond het wel een geschikt paard voor me qua karakter (hij weet hoe ik rijd en wat voor persoon ik ben). Denk dat hij er gewoon vanuit ging dat paard klinisch oke is, en foto's heeft laten maken om te weten wat hij aanbiedt? Ik vind het wel gek dat hij zei dat de foto's in orde zijn en ook meteen doorstuurde, vandaar ook dat ik het antwoord van mijn veearts totaal niet zag aankomen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 20:15

PSvanLot schreef:
Maar een jaarling op de foto zetten is vaak ook niet nuttig, juist omdat er dan nog veel kan veranderen. Een 2,5 jarige is heel wat anders.

Nee, ook op 2,5 jaar kunnen ze over dingen heen groeien.
Maar ze groeien niet over alles heen en aangezien er niet aangegeven wordt wat het precies is, is dat niet te beoordelen.

Op basis van de info die wel bekend is ben ik ook geneigd te zeggen: laat maar staan maar het is niet zwart-wit.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 20:16

Het kan echt prima een heel eerlijk verhaal zijn en gewoon een onhandige foto. Ik hoop het voor je!

Klinisch keuren van een 2,5 jarige is vaak ook erg moeilijk. Of hij moet al volop in de hand geweest zijn, dan is het nog wel te doen.
Ik laat mijn jonkies uit de wei vaak niet eens klinisch keuren. Foto's hart/longen luisteren, ogen kijken en los zien bewegen is dan voldoende.