Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34878
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 20:16

Nee, zwijnen zijn ongewenst omdat ze de hele grond omploegen. Op de Veluwe willen ze ze ook zoveel mogelijk achter de hekken hebben. Sommige dorpen werden echt geterroriseerd door zwijnen voor wat jaren terug.

josien_m_
Berichten: 2463
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 20:49

Nou, dat vind ik een stuk minder erg dan wolven die onze dieren doden en aanvreten!

dierenfan
Berichten: 9740
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 20:53

josien_m_ schreef:
Nou, dat vind ik een stuk minder erg dan wolven die onze dieren doden en aanvreten!


Dat wel maar als jou (net) aangelegde tuin steeds weer omgewoeld wordt of jou weide voor jou paarden dan ga je ze vlot verwensen. Hoewel dat probleem mogelijk wel op te lossen is met degelijke omheining of klap stroom. Al zit je met stroom dan weer met kinderen en huisdieren enz. Dus ook gewoon heel lastige situatie

pillow
Berichten: 7876
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 21:08

dierenfan schreef:
josien_m_ schreef:
Nou, dat vind ik een stuk minder erg dan wolven die onze dieren doden en aanvreten!


Dat wel maar als jou (net) aangelegde tuin steeds weer omgewoeld wordt of jou weide voor jou paarden dan ga je ze vlot verwensen. Hoewel dat probleem mogelijk wel op te lossen is met degelijke omheining of klap stroom. Al zit je met stroom dan weer met kinderen en huisdieren enz. Dus ook gewoon heel lastige situatie

Dat doen de Dassen hier ook.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34878
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 21:40

Ja maar dassen gaan iets minder ver dan zwijnen hoor. Dassen maken alleen gaatjes met hun neus, zwijnen woelen alles om. Maar dan ook echt alles. En ze zijn niet altijd even lief naar mensen. Dassen zijn veel schuwer.

Jessix

Berichten: 16523
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 21:57

Ik heb ook een das (of dassen?) in mijn stukje bos zitten. Een enkele keer neemt hij een stukje wei of tuin mee, maar meestal blijft hij in het bos. Ben hem twee keer 's nacht tegen gekomen. Best groot nog!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34878
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 22:06

Volgens mij leven ze in familiegroepen. Ik heb er nog nooit 1 levend gezien, wel veel sporen in het bos. Maar het zijn echte nachtdieren.

Sanet

Berichten: 8057
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 22:08

Ze hebben hier vorig jaar nog een wespennest uitgegraven. Wespen heel boos. Ik heb ook wel dassenpootjes gehad in de bak. Dus ze zitten hier wel. Maar nooit gezien.

Jessix

Berichten: 16523
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 22:15

Bij mij zelfs 4 wespennesten. Ik had geen idee dat ze daar zaten. Ik vermoed ook dat er een familie zit, maar ik heb er slecht 1 gezien. Ik weet twee in- of uitgangen te vinden van de burcht.

Ik doe vaak om 12 uur nog een rondje paarden en hond en toen ben ik hem dus 2 keer tegen het lijf gelopen.

pillow
Berichten: 7876
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 22:36

Hoe zijn we nu van wolven naar dassen gegaan?

Rizette
Berichten: 4462
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 23:20

Omdat iemand hier van mening was dat dassen en zwijnen toch wel minder erg zijn dan de wolf. Waar ik het helemaal mee eens ben. Daarbij zie ik het nu van deze beide dieren ook nog eens in terwijl een wolf alleen maar nut voor zichzelf heeft. Biodiversiteit wordt alleen maar minder daar dat dier.

Jessix

Berichten: 16523
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 23:51

Dieren waar je last van kan hebben, zwijnen en dassen. En doms dwalen we gewoon een beetje af. ;)

Kaja

Berichten: 3899
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 06:55


Rizette
Berichten: 4462
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 08:25

In het AD vandaag± Nederland laat miljoenen liggen om wolf te weren.Nederland maakt geen gebruik van beschikbare EU-fondsen om vee te beschermen tegen de wolf. De Fryske Nasjonale Partij, die hier bij toeval achter kwam, vindt dat ‘eigenaardig en onverkoopbaar’.

Hans Nijenhuis 04-04-23, 03:00 Laatste update: 08:13

Friesland is één van de provincies waar veehouders kampen met aanvallen op hun dieren. Begin februari heeft de FNP Statenfractie daarom in een brief aan de Europese Commissie gevraagd om de beschermingsstatus van de wolf te verlagen. Afgelopen week kwam het antwoord uit Brussel.


In een uitgebreide brief legt een ambtenaar van het directoraat-generaal Milieu, Luisa Samarelli, het Europese natuurbeschermingsbeleid nog eens uit. Ook wijst zij op het belang van beschermende maatregelen, zoals het plaatsen van hekken. En op de mogelijkheid deze deels te betalen uit de begroting van het Gemeenschappelijk Landbouw Beleid.

Financieringsbronnen
In november 2021 heeft de Commissie de regeringen van de lidstaten daar nog uitgebreid op gewezen, schrijft Samarelli, en: ,,uitgenodigd om optimaal gebruik te maken van de beschikbare nationale en Europese financieringsbronnen. Echter, Nederland heeft voor zover bekend tot op heden geen gebruik gemaakt van deze financieringsmogelijkheid.”

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 08:33

1,20 is een lachtertje. De wolf is toch familie van de hond?

https://www.horseplay.nl/hoe-hoog-kan-e ... -antwoord/

Honden Springen Over Hekken
Springt uw hond steeds over een hek of poort die veel hoger is dan zij?

Het kan zijn vanwege het rasterpatroon van uw hekken. Ze kunnen op en neer springen als ze een rasterpatroon hebben zoals kettingschakels. Om te voorkomen dat ze naar buiten klimmen, kun je verveling en paringsbehoeften aanpakken.

U kunt ook investeren in een omheining die geschikt is voor uw hond. Het is het beste om er een te nemen die minstens 1,5 m lang is, zelfs voor kleine rassen zoals chihuahua’s. Ze zullen er niet overheen kunnen springen, maar de extra hoogte zal hen ontmoedigen om te proberen en daarbij hun gewrichten te beschadigen.

Grote rassen, zoals Duitse herders, hebben mogelijk iets nodig dat groter is dan 2,1 m. Je wilt ervoor zorgen dat ze niet springen of klimmen.

Schapenwol
Berichten: 289
Geregistreerd: 01-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 08:37

Rizette schreef:
In het AD vandaag± Nederland laat miljoenen liggen om wolf te weren.Nederland maakt geen gebruik van beschikbare EU-fondsen om vee te beschermen tegen de wolf. De Fryske Nasjonale Partij, die hier bij toeval achter kwam, vindt dat ‘eigenaardig en onverkoopbaar’.

...



Tja, dat zegt mij niks. Dat kan ook betekenen dat het ministerie dat geld nog niet nodig achtte omdat ze zelf voldoende in de pot hebben zitten. Als mensen maar mondjesmaat subsidie aanvragen bij de overheid hebben ze ook geen extra geld nodig.

Als je geld van de EU krijgt dan zitten daar allemaal voorwaarden en verantwoordingseisen aan. Misschien zijn er goede redenen dat Nederland dat tot nu toe niet aan is gegaan.

Ik vind dit altijd van die halve informatie. Er is geld, oh dús onze overheid suckt dat ze dat laten liggen. Terwijl je verder niks weet van het hoe en waarom. Misschien is het zo hoor, kan, maar ik werk zelf vaak voor overheidsinstanties en ik weet dat de werkelijkheid soms complexer is.

pillow
Berichten: 7876
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 09:20

Dat komt omdat dierhouders wel weten dat het toch niks helpt. Plus dat het niet te doen is om bijvoorbeeld 10 hectare in die rasters te zetten. Als je 300 schapen hebt, hoe dan.

Rizette
Berichten: 4462
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 12:12

Op het moment dat de mogelijkheid wel geboden wordt, wordt vanzelf duidelijk of er wel of geen gebruik van gemaakt gaat worden. Nederland biedt die mogelijkheid niet. Op zich toch vreemd als het regeringstandpunt is dat wolfwerende hekken voldoende beschermen? En er prima met de wolf te leven valt?

Rizette
Berichten: 4462
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 12:19

Schapenwol schreef:
Rizette schreef:
In het AD vandaag± Nederland laat miljoenen liggen om wolf te weren.Nederland maakt geen gebruik van beschikbare EU-fondsen om vee te beschermen tegen de wolf. De Fryske Nasjonale Partij, die hier bij toeval achter kwam, vindt dat ‘eigenaardig en onverkoopbaar’.

...



Tja, dat zegt mij niks. Dat kan ook betekenen dat het ministerie dat geld nog niet nodig achtte omdat ze zelf voldoende in de pot hebben zitten. Als mensen maar mondjesmaat subsidie aanvragen bij de overheid hebben ze ook geen extra geld nodig.

Als je geld van de EU krijgt dan zitten daar allemaal voorwaarden en verantwoordingseisen aan. Misschien zijn er goede redenen dat Nederland dat tot nu toe niet aan is gegaan.

Ik vind dit altijd van die halve informatie. Er is geld, oh dús onze overheid suckt dat ze dat laten liggen. Terwijl je verder niks weet van het hoe en waarom. Misschien is het zo hoor, kan, maar ik werk zelf vaak voor overheidsinstanties en ik weet dat de werkelijkheid soms complexer is.

Mensen vragen mondjesmaat subsidie aan omdat men wel aan eisen moet voldoen maar er maar een zeer geringe of in veel provincies geen beloning tegenover staat. Vwb Overijssel daar is het standpunt we geven nog geen vergoedingen en mochten ze dat wel gaan doen dan gaat het uit dezelfde subsidiepot die bijv ganzenschade vergoed en dat geld is elk jaar ontoereikend dus met de wolvenrasters erbij wordt dat alleen maar erger. Niet iedereen woont in de Randstad nl. Als je zelf vaak voor overheidsinstanties werkt dan ben je vast op de hoogte dat het er erg bureaucratisch aan toe gaat en dat je daar goed bij moet passen en dus daarin mee moet gaan om soms best wel heel veel geld op te strijken. Maar daar hoef je niet bang voor te zijn bij de dierhouders dat ze aan de omheiningen gaan verdienen. Of verwacht je ook dat het uit jouw pot gehaald wordt die subsidie voor de wolfwerende hekken?

sterregoud
Berichten: 1906
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 12:20

Geld is de oplossing niet. En hekwerken zijn ook de oplossing niet.
Stel, je zet al het vee achter hoge degelijke hekwerken die echt werken.
En de wolvenpopulatie breidt zich verder uit. Wat dan ? Wat gaan ze dan eten?
Het wild is binnen een jaar of 2, 3 wel op.

De wandelaar, de jogger, de fietser in het bos gaat het wel degelijk merken als je enkel alleen maar je vee beschermt. Grotere roedels blijven honger houden, dus het vrije landschap raak je kwijt.
Ook aangelijnd je hond uitlaten wordt dan risicovol.

Zonder beheer, is geen enkele oplossing voldoende adequaat.

Rizette
Berichten: 4462
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 12:34

sterregoud schreef:
Geld is de oplossing niet. En hekwerken zijn ook de oplossing niet.
Stel, je zet al het vee achter hoge degelijke hekwerken die echt werken.
En de wolvenpopulatie breidt zich verder uit. Wat dan ? Wat gaan ze dan eten?
Het wild is binnen een jaar of 2, 3 wel op.

De wandelaar, de jogger, de fietser in het bos gaat het wel degelijk merken als je enkel alleen maar je vee beschermt. Grotere roedels blijven honger houden, dus het vrije landschap raak je kwijt.
Ook aangelijnd je hond uitlaten wordt dan risicovol.

Zonder beheer, is geen enkele oplossing voldoende adequaat.

Natuurlijk is het geen oplossing dat weten we allemaal maar als het geld niet naar Nederland gaat gaat het naar andere landen waar ze ook hopen dat ze hun dieren veilig kunnen houden. Het is nog steeds zo dat als mijn hek wat beter is dan dat van de buurman ze misschien naar hem toe gaan en als hij ze binnen kan zetten in ik niet zijn mijn dieren de pineut. Maar niets doen en je staat als eerste in de rij voor het menu van de wolf met jouw dieren. Zo werkt het. Al willen de wolvenliefhebbers ons graag anders doen geloven. Maar geen gebruik maken van subsidies terwijl die toch mensen wel kunnen helpen vind ik een slechte zaak. Als de mogelijkheid er is kunnen mensen zelf kiezen. Maar laten we hopen dat BBB wat kan met de wolven.

Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 18:25

Wat ik had gelezen in 1 van de artikelen hier aangehaald is, dat ze kadavers van vee (schapen, koeien, paarden) zouden kunnen neerleggen met een misselijk makende stof erin om de wolven te leren van dat vee af te blijven, dus a.h.w. conditioneren. Ik vond dat wel een interessante gedachte. Iemand een idee of dat al gebeurt?

Sanet

Berichten: 8057
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 18:27

Ik word ook wel misselijk van Chinees eten, maar ik eet het toch :D

dierenfan
Berichten: 9740
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 18:28

Babootje schreef:
Wat ik had gelezen in 1 van de artikelen hier aangehaald is, dat ze kadavers van vee (schapen, koeien, paarden) zouden kunnen neerleggen met een misselijk makende stof erin om de wolven te leren van dat vee af te blijven, dus a.h.w. conditioneren. Ik vond dat wel een interessante gedachte. Iemand een idee of dat al gebeurt?


Welke stof dan? Bijvoorbeeld sambal ruik je wel op een schaap haha. Wolven zijn niet gek natuurlijk

Onali

Berichten: 18534
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 18:28

Ik vraag me af of dat niet schadelijk is of kan zijn voor andere aaseters. Groot en klein.