Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
josien_m_ schreef:Nou, dat vind ik een stuk minder erg dan wolven die onze dieren doden en aanvreten!
dierenfan schreef:josien_m_ schreef:Nou, dat vind ik een stuk minder erg dan wolven die onze dieren doden en aanvreten!
Dat wel maar als jou (net) aangelegde tuin steeds weer omgewoeld wordt of jou weide voor jou paarden dan ga je ze vlot verwensen. Hoewel dat probleem mogelijk wel op te lossen is met degelijke omheining of klap stroom. Al zit je met stroom dan weer met kinderen en huisdieren enz. Dus ook gewoon heel lastige situatie
Rizette schreef:In het AD vandaag± Nederland laat miljoenen liggen om wolf te weren.Nederland maakt geen gebruik van beschikbare EU-fondsen om vee te beschermen tegen de wolf. De Fryske Nasjonale Partij, die hier bij toeval achter kwam, vindt dat ‘eigenaardig en onverkoopbaar’.
...
Schapenwol schreef:Rizette schreef:In het AD vandaag± Nederland laat miljoenen liggen om wolf te weren.Nederland maakt geen gebruik van beschikbare EU-fondsen om vee te beschermen tegen de wolf. De Fryske Nasjonale Partij, die hier bij toeval achter kwam, vindt dat ‘eigenaardig en onverkoopbaar’.
...
Tja, dat zegt mij niks. Dat kan ook betekenen dat het ministerie dat geld nog niet nodig achtte omdat ze zelf voldoende in de pot hebben zitten. Als mensen maar mondjesmaat subsidie aanvragen bij de overheid hebben ze ook geen extra geld nodig.
Als je geld van de EU krijgt dan zitten daar allemaal voorwaarden en verantwoordingseisen aan. Misschien zijn er goede redenen dat Nederland dat tot nu toe niet aan is gegaan.
Ik vind dit altijd van die halve informatie. Er is geld, oh dús onze overheid suckt dat ze dat laten liggen. Terwijl je verder niks weet van het hoe en waarom. Misschien is het zo hoor, kan, maar ik werk zelf vaak voor overheidsinstanties en ik weet dat de werkelijkheid soms complexer is.
sterregoud schreef:Geld is de oplossing niet. En hekwerken zijn ook de oplossing niet.
Stel, je zet al het vee achter hoge degelijke hekwerken die echt werken.
En de wolvenpopulatie breidt zich verder uit. Wat dan ? Wat gaan ze dan eten?
Het wild is binnen een jaar of 2, 3 wel op.
De wandelaar, de jogger, de fietser in het bos gaat het wel degelijk merken als je enkel alleen maar je vee beschermt. Grotere roedels blijven honger houden, dus het vrije landschap raak je kwijt.
Ook aangelijnd je hond uitlaten wordt dan risicovol.
Zonder beheer, is geen enkele oplossing voldoende adequaat.
Babootje schreef:Wat ik had gelezen in 1 van de artikelen hier aangehaald is, dat ze kadavers van vee (schapen, koeien, paarden) zouden kunnen neerleggen met een misselijk makende stof erin om de wolven te leren van dat vee af te blijven, dus a.h.w. conditioneren. Ik vond dat wel een interessante gedachte. Iemand een idee of dat al gebeurt?