Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Alvaron schreef:Mag ik vragen waarom je niet eerst de mest laat controleren en dan zonodig de wormenkuur geeft? Lijkt mij niet zoveel nut hebben om eerst te ontwormen en daarna te tellen. Tenzij je haar echt verdenkt een zware worminfectie te hebben. Overigens heb ik altijd geleerd dat je dan de hele kudde in een keer moet ontwormen en niet maar 1 paard uit de kudde. Mocht een ander uit de kudde een wormbesmetting hebben dan kun je zo weer overnieuw beginnen.
En Quarbonne loopt netjes mee nu inderdaad in je filmpje.
Alvaron schreef:Zou je ze dan niet nu allemaal tegelijk doen? Als de rest volgende maand moet? Ik neem aan dat je ze toch op termijn gelijk gaat trekken. DA zal het als een stukje "service" doen, de wormeitelling na de ontworming? Frankrijk zal daar wellicht anders in staan dan NL. De wormeitelling in NL is om te kijken of ontworming nodig is, zodat er niet onnodig ontwormd wordt. Maar Franse artsen gaan naar mijn ervaring wat makkelijker om met medicatie voorschrijven. En natuurlijk is het aantal paarden per vierkante kilometer in NL een stuk hoger dan in Frankrijk, waarmee de hoeveelheid ontwormingsmiddel die in de bodem en het grondwater terechtkomt natuurlijk ook een stuk hoger is.
fardoe schreef:Ik ben verbaasd dat jouw da een wormeitelling doet Monique.
De eerste dierenarts hier in Frankrijk waar wij zijn geweest is een Nederlander die al jaren in Frankrijk woont en praktijk heeft. Bij wormeitelling keek hij me aan alsof ik een vies woord zei. Volgens hem bestaat dat niet een wormeitelling en adviseerde hij om de drie maanden te ontwormen. Dat was ook gelijk de laatste keer dat ik bij deze man ben geweest.
De dierenarts die ik nu heb adviseerde twee keer per jaar te ontwormen. Deze dierenarts heeft het ook niet over een wormeitelling gehad.
Ik heb zelf een microscoop aangeschaft en ben van plan om in het najaar maar eens te beginnen met een wormeitelling cursus (ook handig voor de kippen)
Jet schreef:Het zou best zo kunnen zijn dat het wormen-probleem in Frankrijk minder groot is dan in Nederland. Ik heb het idee, maar corrigeer me als ik het mis heb, dat er in Frankrijk meer land is voor de paarden die er zijn, grotere stukken, dan in Nederland.
Daarbij kan het ook zo zijn dat resistentie van de wormen tegen de ontwormmiddelen in Frankrijk minder groot is dan in Nederland.
En dat zal maken dat ze in Frankrijk raar tegen preventief wormonderzoek ( wormeitellingen) aankijken.
Of ze houden zich meer aan tradities, de Franse dierenartsen, ook dat is nog een mogelijkheid.
senna21 schreef:Bij oudere paarden zijn de problemen in het algemeen minder ernstig dan bij jongere paarden qua wormbesmetting. Ik zou ze inderdaad allemaal tegelijk behandelen. Juist ook omdat in het droge seizoen de wormendruk niet zo hoog is, kan het nog wel even wachten. Welk middel gebruik je?
Quarbonne doet het netjes,met enige tegenzin (zwiepende staart af en toe). Het is wel een karaktertje, maar ook een aansprekende pony.
Muga schreef:Wat een portretje, die quarbonne... je hoeft niet te twijfelen hoe hij uit zn stal komt iig.
Snap wel dat je verrast was over zn hoogte. De allereerste foto's toonden hem veel kleiner.
Hoe is het met het zwembad? Liggen jullie er al lekker in?
JudithO schreef:Wat irritant zeg, dat je geen smid kunt vinden... Reden te meer dat ik het zelf kan haha!
Hopelijk valt het mee met de reiskosten, maar ik vrees ervoor, zeker met de huidige benzineprijzen. Das echt niet grappig meer.
Leuk dat je zadeltje binnen is! Heel benieuwd hoe hij op Prisca ligt. Wat voor singel converter heb je het over? Geen idee wat voor singelstoten er aan dat Inky zadeltje zitten.
Kaatastrof schreef:Ah Mo, had je niet uit de USA moeten bestellen. Barefoot maakt ze ook dacht ik. Alleen wel niet vegan.. ik dacht dat het met een stukje leer was. Vraag me zelf af of Kramer er geen heeft.
Maar wel toffe vooruitzichten zo! Benieuwd naar het zadeltje op Prisca.
Prairy schreef:Ik heb er alleen van gehoord en werd een beetje misselijk van de uitlegIets met paarden piemel en het eruit vissen