Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 21:50

anvt_xx schreef:
Schijnbaar staat op inladen en gaan sinds kort ook boetes wanneer je een paard importeert uit het buitenland… dus daar zou ik mee oppassen.

Een vriendin van mij heeft laatst een paard uit België gehaald. Wij wonen aan de grens , dus zelf ophalen voor ons het makkelijkste . Je moet in ieder geval een tracés document hebben ingevuld , melding bij het favv maken , die sturen een dierenarts vanuit hun en “ keuren “ het paard en dan moet je een gecertificeerd vervoerder zijn. Het is echt nog een gedoe ..

Dit ja.

Gewoon even zonder certificaat ophalen gaat achteraf gedoe opleveren

Let inderdaad op dat je traces geactiveerd zijn , anders mag je zelf niet transporteren / krijg je geen transportnummer. Dit kan even duren

Heb laatst onze pony vanuit Luxemburg naar Nederland verkocht. Was nog best even wat werk om uit te zoeken hoe en wat. Maar vrij vlot gelukt.

horsii

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 22:04

Ik had in mijn hoofd zondag ophalen, maar met al dat regelwerk en wachten op dingen gaat dat denk ik niet op

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 22:09

horsii schreef:
Ja al bezig geweest met inlezen qua nvwa ook, maar als je dan vervolgens ook twee andere prijslijsten krijgt ben ik de kluts kwijt

Ga morgen eens bellen.
Verkoper was nog niet op de hoogte ook van ubn dus.

Ze staat maar 99 km verderop dus uitbesteden vind ik zonde.

En gewoon opladen ook want zal toch de chip etc en de ubn moeten registreren dus hoe dan ook krijg je hiermee te maken. En dan dus mogelijk een boete.

Ze heeft wel een nl paspoort maar staat nu in België.

Het gaat erom waar ze geregistreerd staat.

Hier ook eentje met Belgisch paspoort maar "gewoon" in NL geregistreerd.

Even heel grofstoffelijk:
- Klantnummer en daarna aanwijzing regelen (de chauffeur) bij NVWA. Let erop dat je je kenteken van trailer/vrachtwagen moet doorgeven.
- Keuring voor export (door verkoper)
- Vertrek- en aankomstlokatie en datum doorgeven (de traces, hier heb je die UBN-nummers voor nodig)
- Alle papieren bij je hebben
- Rijden maar.

Het grootste probleem was uiteindelijk dat we in NL het paspoort moesten registreren. Aangezien het een kruising is zonder stamboom en alleen een paspoort, moet je een stamboek (registrerende instantie) vinden dat het wil doen en dat zijn er steeds minder.
Dat kostte vier stamboeken bellen voordat eentje het wilde doen.

Lees je even goed in op de site van de NVWA. Het is even wat tekst door ploegen maar heb je eenmaal door hoe het moet, is het vrij simpel.

horsii schreef:
Ik had in mijn hoofd zondag ophalen, maar met al dat regelwerk en wachten op dingen gaat dat denk ik niet op

Dat kun je vergeten. Houdt rekening met drie a vier weken doorlooptijd.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 22:18

Dankjewel, ben druk aan het inlezen.

Ze heeft een nl paspoort en is geregistreerd bij het ics Nederland.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 22:21

Ik vond t nog n heel gedoe.
Hier konden ze de ubn van de kopers niet vinden in de computer en dat lag er aan dat hun traces wel aangevraagd maar niet geregistreerd was.

maar voordat we wisten waar t aan lag....pffff

Werden van t kastje naar de muur gestuurd door bovengenoemde instanties.

Want - zonder dat geen transportnummer en dus geen transport.

En dat duurt dan weer n paar dagen ( of zelfs weken) voordat dat in t systeem staat.

Uiteindelijk mezelf als transporteur opgegeven , dan kon t wel. Heb ook ooit dat certificaat voor dierenvervoer gehaald ( is hier wel n dingetje als we buiten ons landje rijden - gebeurt nogal vaak) en dat staat ook geregistreerd. Dus mocht ik rijden en was t meteen in orde.

Maar t was zoals Ikke al schreef verder :D

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 22:23

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 22:28

Wendy_Komen schreef:
horsii schreef:

Even ter onderzoek/ bescherming:
https://www.facebook.com/share/1A8eau4scb/

Oh jeetje..
Ik neem aan dat haar chip en paspoort wel kloppen, ook officiële wedstrijden gereden etc

Ben zelf niet thuis in tinkers/ics
Het is ook geen volle Tinker.
Kan er ook nog wel bij }:0

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 22:30

Getup schreef:
Hier konden ze de ubn van de kopers niet vinden in de computer en dat lag er aan dat hun traces wel aangevraagd maar niet geregistreerd was.

En dat duurt dan weer n paar dagen ( of zelfs weken) voordat dat in t systeem staat.

Uiteindelijk mezelf als transporteur opgegeven , dan kon t wel. Heb ook ooit dat certificaat voor dierenvervoer gehaald ( is hier wel n dingetje als we buiten ons landje rijden - gebeurt nogal vaak) en dat staat ook geregistreerd. Dus mocht ik rijden en was t meteen in orde.

Hmm verkoper moet dan ook nog een ubn aanmaken, hebben ze niet.
Wij hebben wel een ubn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 22:32

Getup schreef:

Ja, dat geneuzel met UBN heeft hier ook even tijd gekost voordat het klopte.

Horsii: dat scheelt je in ieder geval het gedoe van registratie in NL.

Overigens heb (had?) je in NL geen papieren nodig voor transport. Je geeft ergens in het proces aan dat je particulier bent (daarna wordt je alsnog als bedrijf aangesproken :+ ) en dan vervalt het hele stuk vraagstelling over vervoersdokumenten en keuring van voertuigen.

LET OP: dat is NL dus iemand uit een ander land (Getup) kan met andere regels te maken hebben!

Wendy_Komen schreef:
horsii schreef:

Even ter onderzoek/ bescherming:
https://www.facebook.com/share/1A8eau4scb/

Geen paniek, die check komt er bij de keuring uit. Maakt deel uit van de exportkeuring.

horsii schreef:
Hmm verkoper moet dan ook nog een ubn aanmaken, hebben ze niet.
Wij hebben wel een ubn.

Of je laat het paard vertrekken vanaf een plek die wel een UBN heeft.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 22:41

Onlangs onze NL paarden vervoerd naar België , woon in grensgebied dus België is logisch qua stalling.
Heb bloed laten trekken en laten testen op infectueuze anemie .
Da heeft ook even hart en longen beluisterd ogen en neus bekeken temperatuur bekeken. Bloed was negatief
Zelf naar België gereden ermee en daar kwam da op stal om ID check te doen en de aanmelding horse ID was oke .
Andersom ging t altijd makkelijker . Van BE naar NL

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 08:57

KNHS kan paspoorten registreren bij de RVO, dat is wellicht handig om te weten.

Vervoersbedrijven weten altijd precies wat er geregeld moet worden,, dus die bellen voor advies of het vervoer laten regelen en je bent al een heel eind.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 13:48

Ik verbaas me momenteel wel over de prijzen. Ongeklasseerde pony's met een doodsimpel kleurtje en geen papier.
Waar rustig 10k voor gevraagd wordt.

Ben ik nou zo ouderwets?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 14:18

Je kan t altijd vragen..... :))
Of je t zal krijgen is vraag 2. Maar de gezonde blijven duur, tel braaf er bij op.. en ja zulk geld is niet gek.

Maar je hebt echt overal wel eens een mooi buitenkansje. Geduld is een schone zaak daarvoor.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 14:38

horsii schreef:

Gewoon ophalen. Thuis neerzetten. Bij deze instantie gewoon weer aanmelden op jou ubn.

Ik haal maandelijks paarden uit België en ik doe nooit zo moeilijk met papier werk. Maar ik ben dan makkelijker.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 14:43

Jokonootje schreef:
Ik verbaas me momenteel wel over de prijzen. Ongeklasseerde pony's met een doodsimpel kleurtje en geen papier.
Waar rustig 10k voor gevraagd wordt.

Ben ik nou zo ouderwets?

Vragen en krijgen zijn twee verschillende dingen :x Ik zie ook heel veel advertenties die na een week of 2 weer opnieuw geplaatst worden. Dieren waarvan de prijs hoger ligt dan je zou verwachten staan vaak ook lang te koop.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 12:39

Ik heb de zoek criteria verbreed.
Iets meer pit mag best en wat jonger ook.
Zolang het maar braaf blijft.

Woensdag nog een bezichtiging staan en zaterdagmiddag.
Op papier gaat mijn voorkeur uit naar de van zaterdag.
Dat is een pittige ruin boven in de E maat. Weinig geklasseerd maar ik zie wel potentie

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 12:46

Spannend Jokonootje! Ben benieuwd :j

Ik heb zaterdagochtend een bezichtiging staan, heb hier al een beter gevoel bij dan de laatste keer. Deze heeft 2 te koop staan (en misschien een derde bij de juiste klik) waarvan 1 op papier binnen mijn wensen valt, ze dacht dat de derde misschien ook wel iets kon zijn. Ze vroeg ook echt waar ik naar zocht en gaf aan welke ze dacht dat bij mij zou passen. Mijn vriend zij ook al dat dit veel vriendelijker over kwam, wordt met je meegedacht en dat kunnen we wel waarderen, komt dan ook meteen al over dat zij ook het beste met haar paarden voor heeft :j

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 12:59

Dat is toch een fijn gevoel als er meegedacht wordt. En ook wel praktisch als er sowieso twee binnen de zoekcriteria vallen...
Succes! Hopelijk zit er iets voor je bij

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 13:13

Ik ga voor jullie duimen dat het wat is Evercreek en jokonootje

Hier staat de keuring van onze pony gepland... nog even geduld hebben en dan weten we of ze definitief verkocht is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 13:16

Toch wel verder zoeken evercreek? Ik dacht dat je pas januari wilde gaan zoeken en die merrie van afgelopen weekend de uitzondering was :D Leuk hoor!

Hopelijk is het wat jokonootje

Succes ynskek

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 13:30

MyWishMax schreef:
Toch wel verder zoeken evercreek? Ik dacht dat je pas januari wilde gaan zoeken en die merrie van afgelopen weekend de uitzondering was :D Leuk hoor!

Haha, dat was het ook! Mijn vriend (die geen paardenman is en waarschijnlijk niets met het paard gaat doen) heeft gepusht om toch verder te zoeken. Hij had zelfs advertenties naar me toegestuurd en zei "wat maakt die paar maand nou nog uit" _O- Tsja, daar had ik niets op terug :+
Plus, ik was bang dat ik mijn pensionplekje kwijt zou raken, ik had wel aangeboden om te betalen voor het vasthouden hiervan, kreeg als reactie dat dit super zou zijn maar verder ook niets meer. En het slechte weer komt er zometeen aan; januari zit midden in de donkere periode en nu kan ik nog iets van het paard zien als ik er 's avonds vroeg heen ga.

Succes Ynskek! Kan me voorstellen dat het als verkoper ook spannend is :j

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 13:34

Ja ponylief komt half oktober! Moet ik eerst weer de hele winter doorbikkelen voordat ik weer het leuke van paarden houden kan inzien :+

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 14:11

Hier gaat de zoektocht echt weer beginnen. Ik zie er nu al tegenop, maar het zal toch moeten anders komt er geen paard 8)7

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 14:33

Wat leuk Lieser! Wat zoek je ongeveer?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 14:41

Een braaf recreatiepaard. Hij of zij moet alleen op buitenrit kunnen (dat is een harde eis na een merrie met verlatingsangst) en het zou leuk zijn als het paard een klein sprongetje kan maken. Verder zoek ik wat iedereen zoekt: niet te jong, niet te oud, niet te groot, niet te klein, niet te duur _/-\o_