Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 18:17

Hengst van gisteren is uit zijn lijden verlost.

Via app meldingen wolven in Westerveld.

Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 18:19

Gelukkig. Naar wat ik elders las liep hij zo al minstens sinds dinsdag

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 19:15

Is dat die ene in t stuk dat was afgezet ivm de agressie van de hengst? Kan t stuk nu ook weer open....

Gelukkig dat ze er toch wat mee hebben gedaan. Arm dier....

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-24 19:16

Ik vraag me alleen af wanneer de mafketels van dierbeschermclubjes het wel genoeg vinden.

Niemand het bos meer in? Geen beestjes meer in de weilanden. Iedereen opgesloten in huis, want ja wij hebben de habitat van de wolf ingepikt natuurlijk.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 19:47

Ja het is hier echt helemaal kaal. Bijna nergens koeien buiten en heel af en toe een weiland met schapen. Maar verder leeg, leeg, leeg. Geen vee, geen vogels. Alleen ooievaars trouwens, die zie ik wel op de kale gemaaide landen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 20:06

tienus63 schreef:

[ [url=m/5lULvE.png]Afbeelding[/url] ]

Dus toch zonder medisch onderzoek gewoon afgeschoten. :(

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 20:12

Tancreda4 schreef:
Is dat die ene in t stuk dat was afgezet ivm de agressie van de hengst? Kan t stuk nu ook weer open....

Gelukkig dat ze er toch wat mee hebben gedaan. Arm dier....

Volgens mij niet, was onderdeel van de kudde volgens de beheerder, staat ook nog een ander paard op het filmpje.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 20:14

Elisa2 schreef:
tienus63 schreef:

[ [url=m/5lULvE.png]Afbeelding[/url] ]

Dus toch zonder medisch onderzoek gewoon afgeschoten. :(

Medisch onderzoek had ik niet verwacht ook, beter dat ie afgeschoten is, das nummer 2 inmiddels in een goede maand tijd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 20:15

Nee ik had het ook niet verwacht maar hebben die gasten geen zorgplicht?

Afgeschoten is wel beter dan eindigen als wolvenvoer..

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 20:16

josien_m_ schreef:
Ja het is hier echt helemaal kaal. Bijna nergens koeien buiten en heel af en toe een weiland met schapen. Maar verder leeg, leeg, leeg. Geen vee, geen vogels. Alleen ooievaars trouwens, die zie ik wel op de kale gemaaide landen.

Hier ook, bijna geen schapen, alleen direct aan huis, behalve in Vledder staat een weide vol schapen en lammetjes in de middle of nowhere..

Koeien nog wel, maar in de nacht wel naar binnen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 20:17

Glen Lelyveld is op het journaal, de man spoort echt niet.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 20:21

Elisa2 schreef:
Nee ik had het ook niet verwacht maar hebben die gasten geen zorgplicht?

Afgeschoten is wel beter dan eindigen als wolvenvoer..

Nee, volgens mij niet, als je OVP bekijkt deden ze ook enkel iets onder maatschappelijke druk.

Mekel heeft me verteld dat het in een natuurgebied leven is en anders is het slacht, dat zijn zijn enige opties. Hij vergeet altijd de derde, als wolvenvoer

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 20:25

Volgens de facebookpagina van het drents friese wold had de hengst een gebroken schouder.
Ik had een gesprek met de beheerder en heb hem gezegd dat dat geen ernstig verstuikt been is, maar waarschijnlijk een gebroken schouder. Hij vond de suggestie niet erg prettig, maar ik had wel gelijk dus. ...

Van de facebookpagina van het Drents Friese Wold

Update:
Er is nog een andere dierenarts bij geweest vanmiddag.
Het vermoeden is nu dat mogelijk de schouder gebroken is.
Daarom is samen met de betrokken instanties besloten het dier uit zijn lijden te verlossen.
‐---------------------------------------------------------------
Dank jullie wel voor alle meldingen die zijn binnengekomen over de Exmoor in het Drents-Friese Wold.
Hij wordt sinds de eerste melding al in de gaten gehouden. Gisteren is hij ook behandeld door de eigenaar van de dieren met onder andere natuurlijke pijnstilling.
De betreffende pony zweet niet en er zijn geen verwondingen of letsel aan de buitenkant zichtbaar. Hij eet en drinkt normaal en beweegt ook door het terrein.
Het ziet er niet prettig uit en we begrijpen dan ook de reacties, maar gelukkig wordt er voor hem gezorgd.
Verschillende instanties en dierenartsen kijken mee en komen allemaal tot de conclusie dat in dit geval er weinig meer te doen valt dan wat we al doen.
De eigenaar, maar ook wij van Staatsbosbeheer, houden het in de gaten en helpen waar nodig.

Persoonlijk geloof ik er helemaal niks van. Wel dierenartsen laten kijken, die niets kunnen vinden, terwijl de gemiddelde paardeneigenaar gelijk ziet dat er iets flink stuk is, een natuurlijke pijnstilling gegeven, er wordt voor hem gezorgd? Als dat allemaal zo simpel gaat, waarom dan afschieten, hadden ze net zo goed kunnen inslapen. Ze dachten zelf een ernstige verstuiking, nou daar was geen veearts in mee gegaan.
Laatst bijgewerkt door Wintu op 18-05-24 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 20:27

Hier staan de pinken weer buiten naast ons huis dag en nacht. Kleine kalfjes staan er dit jaar voor het eerst niet meer. En heel gelukkig nog geen aanvallen gehad.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 09:12

Inslapen geeft zoveel meer stress, het is geen handtam dier Watze aan een halster loopt neem ik aan.

Afschieten is met 1 schot klaar.

Inslapen moeten ze eerst verdoofd worden, dan nog omvallen... sommige vechten er nog tegen en dan nog een keer het dodelijke middel.

Ik vond en vind dat ook niet alles waar ik het bij heb gezien. Maar beter dan laten leven

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 09:15

Hmja maar als ze zo dicht in de buurt kunnen komen dat ze hem natuurlijke pijnstilling kunnen geven. Dan is een prikje verdoving en echt onderzoek doen toch ook niet zo moeilijk?

Ik denk dat DA's gewoon vanaf een afstand hebben gekeken en ze wilden er geen geld in stoppen dus is afschieten het makkelijkste.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 09:32

Ik weet niet of het dier verwijderd wordt of ergens uit het zicht gesleept en als 'valwild' gebruikt. Dan kan ik me indenken dat afschieten de enige mogelijkheid is om te voorkomen dat evt. schadelijke residuen van de injecties in predatoren/aaseters terecht komt. Vandaar waarschijnlijk ook de 'natuurlijke pijnstilling'.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 09:41

Ik geloof dat ze er in eerste instantie helemaal geen dierenarts bij hebben gehad. Een van de beheerders noemde dat ze afgingen op de kennis van Mekel. Ik denk doordat ze veel commentaar hebben gehad toch een dierenarts hebben laten komen en deze een schouderbreuk heeft vastgesteld, waarop besloten is te schieten.

Kan me namelijk niet voorstellen dat een dierenarts dit aangezien kan hebben voor een flinke verstuiking namelijk, terwijl ieder normaal denkend mens wel kan zien dat dat het niet was.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 10:02

Bij een natuurlijke pijnstilling denk ik zelf eerder aan kruiden, wat ze in de buurt van het paard kunnen neerleggen voor het dier waarbij er verder geen direct contact hoeft te zijn. Echt heel dichtbij staan, in de aura van het dier staan en dan ook aan het dier willen zitten voor onderzoek dat zal een wild paard neem ik aan niet tof vinden, maar dat is maar een aanname van mijn kant want ik ken geen wilde paarden.

Even een stukje van medpets gekopieerd
Citaat:
Kruiden supplementen als pijnstiller voor paarden
Er zijn ook verschillende kruiden die een bewezen pijnstillend of ontstekingsremmend effect hebben. Denk aan Boswellia serrata (wierrookboom), Duivelsklauw, Curcumine, Zwarte bes-blad, Gember, Yucca filamentosa, groene thee, lavendel en rozemarijn

https://www.medpets.nl/pijnstiller-paar ... rozemarijn.

Zoiets kan gewoon worden neergelegd in de buurt van een wild dier, daar hoeft het dier niet voor in handen te komen.

-

Verder blijf ik een beetje in herhaling vallen :+ maar ik vind het echt zo diep en diep triest dat men zo veel dierenleed blijkbaar heel acceptabel vindt, voor een experiment om een roofdier opnieuw te introduceren. Ik dacht echt dat we op gebied van kennis en welzijn verder waren in dit land.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 10:18

Ik vind je laatste alinea een hele ‘mooie’ samenvatting.
Heel jammer dat de groene sokken beweging dit zelf niet zo ziet.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 10:29

Er zijn genoeg "groene sokken" ikzelf bijvoorbeeld, die erg voor allerlei natuurherstel zijn. Maar ik ben niet voor het herintroduceren van grote roofdieren zoals de wolf (of beer...) hier in Nederland om alle ons bekende redenen. Er zit toch echt wel nuance in. Ik vind het zo jammer dat ieder die zich inzet voor de natuur opeens weggezet wordt als een idioot.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 12:20

Ik bedoel de groene sokken die willens en wetens dergelijk dierenleed oké vinden, alsmede wat er o.a. in OVP (is) gebeurt (d). En die menen dat er prima roofdieren in Nederland aanwezig kunnen zijn.
Dat zijn zijn geen dierenmensen.

Ik zet je zeker niet weg als idioot.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 13:00

Dank je en ik had duidelijker moeten zijn. Het was niet persoonlijk bedoeld namelijk, maar in z'n algemeenheid alsof groen zijn iets heel negetiefs is geworden.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 13:20

Hier ook een groene hoor, ben echt een natuurmens. Maar heb het idee dat SBB voor God wil spelen op hun terreinen en dat de ecologen, excusez le mot, een harde krijgen van de terugkeer van de wolf, dat ze alle realiteitszin kwijt zijn en belangen van anderen, dierenwelzijn compleet naast zich neerleggen.
Nederland zal altijd in conflict zijn met grote predatoren, we zitten gewoon met teveel op een klein stukje grond. Tegen al die mensen zeggen dat ze maar moeten indammen gaat niet werken. Mensen die hun bedrijf hebben rondom die gebieden zien hun broodwinning verdwijnen. Daar staan ze compleet niet bij stil. Ze liegen en draaien, maken mensen monddood. En dat allemaal sinds de wolf zijn intrede heeft gedaan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 14:12

Dat en aanvullend een wolf die zich niet kan gedragen zoals het zou moeten. Niet alleen het aangevallen vee is slachtoffer van deze droom, maar de wolf zelf net zo goed. Die past hier niet, anders zou die zich netjes gedragen zoals hun tekstboek zegt.