Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 13:56

oji schreef:
Zo zit iedereen er weer anders in. Voor mij moet een paard op de aankoopkeuring gewoon klinisch 100% top zijn. Ik maak me dan weer minder zorgen over een (uiteraard) lichte bemerking op de X-rays.
Niet helemaal rad op welk onderdeel dan ook en niet goed op de buigproeven laat ik staan.

Als ik ergens niet tegen kan zijn het wel paarden die zonder duidelijke aanleiding af en toe nèt niet goed lopen. Daar krijg ik veel buikpijn van dus als dat ook maar ff kan voorkomen, begin ik daar niet aan.

Spannend Astrox en Kiwia. Lijkt me op zich wel extra spannend, een paard uit het buitenland.

Precies mijn gedachte idd

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 13:59

happy2014 schreef:
persoonlijk vind ik de buigproef niet echt een graadmeter, ik zou een paard er niet om laten staan. Maar, als hij ook gewoon op de volte op het harde niet rad loopt, vind ik een ander verhaal.

In zoverre mee eens; kun jij de kwaliteit van de buigproef beoordelen?
Volte op het harde niet rad? zo moeilijk is dat niet. Ook dan geldt weer hoe goed kun je de kwaliteit van het werk beoordelen.

Ik zeg niet dat ik ze wel of niet laat staan; dat hangt af van hoe ik de kwaliteit van uitvoering vind.
Dat is voor mij een reden om bij een bekende arts te keuren. Dan weet ik hoe ik z'n werk moet inschatten en kan ik bepalen wat ik met het advies doe.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 14:08

@mamabird, ik sta er ook zo in, klinisch moet het paard gewoon 100% goed zijn. Bij alleen positieve buigproeven kan men nog de manier waarop buigproeven uitgevoerd zijn in twijfel trekken, maar niet goed op de volte, en dan aan beide kanten ook, zou ik persoonlijk altijd laten staan.

Heb een hoop ellende meegemaakt en bij anderen gezien juist bij vage, nauwelijks merkbare kreupelheden op het harde, HKO-achtige klachten, artrose, noem maar op. Vaak ook hele complexe problemen waarvoor tig onderzoeken inclusief MRI etc. noodzakelijk waren om te achterhalen waarom het paard net niet fit was en net niet goed kon presteren. Zoiets moet je niet bewust aan willen beginnen :n

Oehlala

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 14:17

mee eens, vind dat dieren die gereden worden, gewoon klinisch goed moeten zijn. Zeker recreatiepaarden die misschien suboptimaal gemanaged en gehouden worden, en ook op ongelijke bodems lopen, moeten gewoon goed zijn. en bij twijfel niet doen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 15:06

mamabird schreef:
Vind het nog altijd bijzonder dat op bokt (bijna) iedereen adviseert om te keuren alvorens koop en o wee als je ongekeurd koopt en er komen problemen (bokt staat er vol mee) en dat ik hier lees dat een positieve buigproef voor sommige niet zoveel waarde heeft… … Ben al zoveel rotzooi tegengekomen in onze zoektocht dat ik toch echt graag een oordeel van een dierenarts wil. Het was nou ook niet echt een koopje, maar dat vind ik dan nog het minst belangrijk.
Ik bedoel dit niet snerend of verwijtend en ik zit al lang genoeg in de paarden om voor mezelf de juiste beslissing te nemen. Maar het verbaasd mij. Ik vind klinisch goed toch echt de minimale eis voor een paard waar we op amateur niveau mee aan de slag willen…

Eens. Bovendien, als je de uitslagen van de keuring naast je neer legt, waarom laat je de keuring dan doen? Dan kun je het paard net zo goed ongekeurd meenemen, als je toch van plan bent om niks met de uitslag te doen.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 15:14

Bij verkoop van mijn merrie waren er twijfels bij de buigproef. Beide voorbenen bleven net wat langer onregelmatig dan dat het zou mogen. Maar het was wel symmetrisch. Dierenarts wou paard toen onder het zadel zien. Hier is wel enige discussie over geweest. We moesten er namelijk voor terug komen. Paard is uiteindelijk helemaal goedgekeurd. Maar vond het wel bizar dat het paard onder zadel getoont moest worden. Trainer had dit ook nog nooit meegemaakt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 15:23

Lindor92 schreef:
Bij verkoop van mijn merrie waren er twijfels bij de buigproef. Beide voorbenen bleven net wat langer onregelmatig dan dat het zou mogen. Maar het was wel symmetrisch. Dierenarts wou paard toen onder het zadel zien. Hier is wel enige discussie over geweest. We moesten er namelijk voor terug komen. Paard is uiteindelijk helemaal goedgekeurd. Maar vond het wel bizar dat het paard onder zadel getoont moest worden. Trainer had dit ook nog nooit meegemaakt.

Vind dat juist wel een fijne en zorgvuldige manier van beoordelen door de veearts.
Ws was het net goed genoeg, maR zeker voor een sportkeuring wil je twijfel wegnemen.
Kost wat meer tijd, maar ik zou hier wel mee akkoord gaan.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 15:39

Helaas heeft dat paard alleen maatvoert gehad

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 16:01

tita schreef:

?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 16:26

Lindor92 schreef:

Wat een top dierenarts niet gebruikelijk maar zou er wel voor open staan

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 16:55

StalNollie schreef:
Lindor92 schreef:

Wat een top dierenarts niet gebruikelijk maar zou er wel voor open staan

Onder het zadel wordt hij extra belast en dat moet hij als rijpaard aankunnen.Voor mij zou het daarom gaan en mooie foto's heb ik niets aan,hij moet klinisch goed zijn voor het door mij gevraagde gebruik.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 19:07

c_alsemgeest schreef:
tita schreef:

?

:= stomme iPad
Geen idee wat er had moeten staan

Iets van dat geen nut heeft gehad paard heeft alleen maar pech gehad.
Als goed begrijp is ie in 3x verhandeld in amper paar maanden

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 19:27

Hahahaha ja ik dacht al dat er een autocorrect fout was ontstaan :+

Dark7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 20:21

Zijn er hier toevallig mensen die op ESHA veiling kijkt of van plan is te kopen? Of wellicht vrienden/kennissen/familie?

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 20:26

Ik zat er wel naar te kijken maar denk niet dat ik het aandurf :+

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 20:32

Kennis heeft reeds een veiling pony gekocht. 1 en al ellende

Dark7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 21:02

StalNollie schreef:
Kennis heeft reeds een veiling pony gekocht. 1 en al ellende

Dat kan ik me voorstellen er staat er nu 1 op die ik zelf gereden heb lange tijd voor de toenmalige eigenaar… die staat als braaf voor klein en groot… maar dat paard is niet bang om mens aan te pakken zegmaar… heb het meermaals zien gebeuren met verzorgsters ed toen der tijd, en zelfs net voordat hij bij de veiling kwam is er nog een incident geweest,

Zijn er hier ook mensen bekend met het feit dat er zoiezo 1 redelijk beruchte handelaar achter zit ( die koopt aan voor de veilingen… en is dezelfde range paarden als die ze toen onder eigen naam verkochten en daar zijn hier heel wat topics over te vinden helaas..)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 21:12

Nee dat wist ik niet. Mag ik pb welke handelaar als je dit zou willen delen (nieuwsgierig)

Dark7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 21:16

StalNollie schreef:
Nee dat wist ik niet. Mag ik pb welke handelaar als je dit zou willen delen (nieuwsgierig)

Pb gedaan :o

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 22:13

Ik wil ook wel graag een pb aub. Een gewaarschuwd mens ….

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 00:36

Ik heb toevallig een paard proefreden dat daarna op die veiling verkocht is, het verhaal van de veiling was een flink stuk mooier dan in particuliere verkoop kleine paar weken daarvoor :+ Zowel qua karakter & africhting als gezondheid. Beestje is van uitdagend te rijden en met een bemerking op de rug tot een perfect gezonde allemansvriend omgetoverd. Er zitten ook wat handelaren tussen die niet heel goed aangeschreven staan, bij twijfel niet doen dus.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 08:33

Oei, wat is het dan voor soort veiling?
En zou ik de naam van de handelaar ook mogen? Wel zo handig in een zoektocht :=

amsterdam10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 09:34

Ik ook graag ivm bovengenoemde reden :j

Gemlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 12:33

Oh dit vind ik ook wel interessant, ik heb ook regelmatig gekeken en op het punt gestaan om te bieden. Als er info is over de aanbieders zou ik die ook graag horen via pb :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 16:14

jennglenn schreef:
Oh dit vind ik ook wel interessant, ik heb ook regelmatig gekeken en op het punt gestaan om te bieden. Als er info is over de aanbieders zou ik die ook graag horen via pb :)

Ik heb net even gekeken. Er staan best leuke op en niet duur,althans,de prijs die eronder staat,ik weet niet hoe dat verder werkt.