Harmonie in chaos vinden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 14:23

pmarena schreef:
Als hij door hormonen niet meer te hanteren zou worden dan zou het voor hemzelf ook fijner zijn als hij langs de kiwi-plukker gaat. Want hij wìl ook gewoon braaf zijn volgens mij. Krijgt daar ook alle kans toe zoals hij gehouden en gemanaged wordt +:)+

Op het moment dat hij zo van hormonen uit zijn voegen barst dat hij van ellende niet meer weet waar hij naartoe aan het brullen en doen is, is het ook gewoon zielig :(:)

Inderdaad. Dat zou ik hem dus ook simpelweg niet aan doen. Veiligheid en zijn welzijn staan nog steeds voorop. Maar ik ga ook niet doem denken. Als het zo is, dan wordt hij gecastreerd maar zolang hij braaf en happy is…

pmarena

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 14:24

Precies, er zijn zat happy hengsten :j

Alleen de meesten treffen het gewoon niet zo en dan gaan ze vanalles opkroppen dat er uit moet natuurlijk :(:)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 14:27

Zo zou ik het ook doen hoor Kathleen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 14:38

Ik zou het leuk vinden als hij dekhengst kon zijn (da’s sowieso ook nog een kantelpunt. Genoeg brave hengsten die pas omslaan als ze beginnen met dekken) omdat ik zelf wel een nakomeling van hem zou willen ook. Maar als dat niet gebeurt dan is hij nog altijd mijn Joy, ruin of hengst, hoe braaf en gemoedelijk hij alles op neemt wat we voor zijn neus gooien is gewoon zeldzaam. :+:

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 14:41

Er rust ook een zware taak op hem om de schande te doorbreken van die 2 etters waar hij uit voortkomt :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 14:41

pmarena schreef:
Er rust ook een zware taak op hem om de schande te doorbreken van die 2 etters waar hij uit voortkomt :+

_O- ah een paard met familiale belasting. :(:) arme man :(:)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 14:42

Hopelijk wordt de druk hem niet te veel :P Maar dat reageert hij dan maar fijn af in de wei O:)

Wat kwam er eigenlijk vóór Pretty....?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 14:45

Voor mij of kwa afstamming?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 14:45

Qua afstamming :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 14:46

https://horsetelex.nl/horses/pedigree/1 ... etty-woman
Dit is Pretty haar afstamming.

Erik is van wat ik begreep vrij jong gestorven aan een zakbreuk en een jaar niet in dekdienst geweest. Wat ik verder vond over zijn nakomelingen is dat ze potentieel toonden maar geen werkwilligheid waardoor prestaties vaak uit bleven….

Het verslag moet nog ergens op mijn PC staan. Erik zelf was in het onderzoek in het centrum nogal een ezel (het stond mooier verwoord want ‘hij is heel leuk zolang hij je niet vermoord’ helpt waarschijnlijk niet met de dekkingen.) en hij kreeg al vrij snel een vaste groom omdat dat de enige was waar hij bij mee werkte. :+
De werknemers van het KWPN hebben ook zin voor zelfbehoud blijkbaar. De conclusie was dus dat ie eenkennig was en in een latere update bleek dat zijn nakomelingen die neiging ook hadden…
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 27-03-25 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 14:48

Oh daar heb ik geen kennis over eigenlijk :o

Maar heb je enig idee of dat ook van die..... ehm..... daadkrachtige types waren...?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 14:54

pmarena schreef:
Oh daar heb ik geen kennis over eigenlijk :o

Maar heb je enig idee of dat ook van die..... ehm..... daadkrachtige types waren...?

:j heb even geupdate. :D

Erik was zelf vrij gecompliceerd en eenkennig. Zijn nakomelingen beschikten over potentieel maar door hun karakter kwamen ze vaak niet ver. Zal eens ff zien of ik het terug vind via mijn mobiel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 15:02

Dit is van de fokker zelf:
https://pretendenthoeve.com/archief/erik/
Hij is dus idd maar 13 geworden.

https://www.kwpn.nl/database?paard=p-155932

Het rapport dat ik ooit gevonden heb was langer en een document dat ik gedownload heb toen. Daar stond een veel uitgebreidere uitleg over zijn karakter in. Ook dat hij maar door 1 persoon voorgebracht kon worden. :=
Maar als je zijn ‘score’ leest snap je ook niet goed waarom ze hem goedgekeurd hebben. _O-

Als je op het KWPN het lijntje van Erik door volgt wordt het ook niet beter zeg maar… Ivanhoe heeft het herexamen nipt gered nadat ie de 1e keer door protest niet beoordeeld kon worden. :+

Het komt nu allemaal terug waarom ik toen dacht ‘het is een klein wonder dat die merrie leefbaar is met die genen.’ :))

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 15:42

Ojee ja die gezellige karakters komen niet uit de lucht vallen dan :(:)

Moet toch wel heel goed DNA tegenover gestaan hebben dat Joy zo'n wereldknollie is.
Ben echt heel erg benieuwd wat een broer of zus zou gaan doen.

Zou een merrieveulen spannender zijn dan een hengstveulen denk je...? Dat het misschien vooral op merrie DNA zit te etteren...? := Of zou de hengst (Joy z'n pa) gewoon dermate goed zijn dat die er zoveel positiefs van maakt :)

Samen natuurlijk met een goede, eerlijke opvoeding :j Want het 1 kan eigenlijk niet zonder het ander.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 15:47

Nou aan één kant zou een merrie veulen leuk zijn voor het fokken stel dat Joy toch gecastreerd wordt. Aan de andere kant ben ik idd bang dat het karakter op het X chromosoom zit zeg maar. :+

Maar misschien ben ik onbewust ook wel veel strikter geweest met Joy omdat het een hengst was. Rêve stond ook niet aan huis als veulen en Joy wel. Ben met Joy dus ook wel veel intensiever bezig geweest.

Ik weet eigenlijk niet of er een soort gelijk rapport is van Cas. Van wat ik op Bokt lees zijn al zijn veulens wel heel mensgericht en rustig van aard.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 15:53

Had al gehoord dat Ivanhoe niet van de makkellijkste nakomelingen gaf.

Vanitas juist het tegenovergestelde. Facet ook niet moeilijk. Je moet maar net geluk hebben hoe de karaktergenen vallen en hoe zwaar het naar de ene kant of de andere kant gaat. in combinatie natuurlijk met opvoeding.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 15:57

Pretty was 9 toen ze bij mij kwam dus heb toen de brokstukken zoveel mogelijk moeten lijmen. :D heb nooit geweten hoeveel eigenaren ze gehad heeft dus kan ook niks zeggen over haar opvoeding alleen over hoe ze was vanaf dat ze bij mij kwam. En ze is bij mij gekomen nadat ze haar eigenaar voor mij in het ziekenhuis gemept had omdat ze even moest wachten om aan het touw geklikt te worden voor ze naar buiten mocht..

Met Rêve te ervaren begreep ik wel hoe Pretty op dat punt gekomen is. Rêve had ook veel potentieel om tupperware te worden zeg maar… en ze toonde dat potentieel al vanaf dag 1. Letterlijk. :+
Na een maand begonnen wij ons hardop af te vragen of het te laat was om haar terug te steken en na zes maanden had ze de hele weide af gebroken en hadden we de regel dat niemand alleen met haar werkte. :+

Daar staat tegenover dat Joy zijn leven lang op mijn schoot geslapen heeft als hij de kans kreeg. Nooit een draad aangeraakt heeft en ik nu voor het eerst weer met mijn paard aan de hand stap op vreemd terrein. := de keren dat ik Rêve op vreemd terrein vast gehad heb zijn op 1 hand te tellen en altijd met hengstenketting of het hoofdstel. :=

Joy laden we gewoon met halster. Rêve had altijd het hoofdstel om of de hengstenketting maar bij voorkeur het hoofdstel want de ketting trok ze doorheen van tijd. Rêve heeft zolang ik haar ken nooit enig teken van geduld of vergevingsgezindheid vertoond. Ze heeft altijd een reden (pretty niet) als ze om slaat maar ze klikt enorm snel om en gaat van 0 naar 100… niks er tussen in.

Als ik Pretty niet op haar ‘slechtst’ gekend had was ik met Rêve verongelukt. Het is dat ik de signalen herkende. En alsnog heeft ze me een paar keer toch flink verwond. Denk dat ik minstens 1 keer toch beter naar het ziekenhuis gegaan was. :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 20:33

Heb vandaag niet gefilmd omdat ik alleen even los gedraafd en gegaloppeerd heb laag en lang en pivo op zetten had langer geduurd dan de rit denk ik. _O- gevoelsmatig dan. _O-

Kan jullie wel een stukje mee nemen met uit stappen: :+

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 23:55

Ik ben je ook gaan volgen op insta, altijd leuk zo'n story’s ; :D Maar ik lees hier graag de uitgebreide tekst en uitleg

Goh die hengsten, ik reed er 1 die´( per ongeluk) een paar keer had gedekt maar die was zo respectvol dat hij ondanks hoe heet hij ook was, perfect onder controle bleef. Ook op wedstrijd geen problemen gehad maar in de koets begonnen ze in het dubbelspan te vechten en hebben ze hem uiteindelijk geruind. Hij was samen met zijn ballen ook zijn moed en karakter kwijt. Was echt zonde...

Een bokker die hier vroeger ook mee praatte (nu anoniem volgens mij) had ook zo'n brave hengst waarmee ze op wedstrijd, buitenritten, ... ging, sloeg opeens ook om qua karakter en is ook op latere leeftijd geruind. Die is wel gewoon happy als ruin :)
Maar misschien zijn ze hun hele leven braaf, misschien krijgen de hormonen toch de bovenhand. Je hebt er al ervaring genoeg mee dankzij explosion enz dus je zal sowieso de beste beslissing maken voor Joy. Voor nu lekker genieten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-25 00:28

Ex was een hele brave hengst, echt het type waar je zo mee buiten kon met de merries. Die had thans natuurlijk gedekt. Hij kon wel wat heet worden maar hij bleef bij je en als je hem aan het werk zette dan werd ie heel mooi. :D Ex was wat lui zonder motivatie. Die leefde echt op op wedstrijd. Nooit meer een paard gereden dat zo op bloeide op wedstrijd. :+: alle aandacht op hem was waar hij voor leefde.

Heb eentje gereden die regelmatig mensen ‘pakte’. Vrouwen dekte hij mannen viel hij gewoon aan. Wanneer hij daarmee begonnen is weet ik niet. Zo ver ik weet heeft die nooit gedekt. Weet niet eens of hij ggk was. Die was ook echt gefrustreerd. :(:) daar had ik echter niks over te zeggen ik trainde hem alleen bij. Maar als hij in de bak was op die stal kwamen er geen merries bij. Op wedstrijd (daar reed ik hem niet. Ik trainde hem door de week en zij gingen op wedstrijd met hem.) werd ie flink aangesnoerd met de neusriem en hij kreeg Vix in de neus. Dan konden ze hem met beleid losrijden, proef in en de camion op maar in een camion met 8 paarden kon geen merrie bij in want dan brak ie echt alles af. Hij stond ook in een soort privé gebouw. := hij moest voor geen enkele taak over terrein dat niet af gezet was en vrij van paarden. Enkel op wedstrijd.
Ik heb hem alleen ‘thuis’ getraind maar hij heeft eigenlijk nooit een stap verkeerd gezet bij mij. :(:) hij was wel ‘lui’ (lees: afgesloten). Die had maar twee standen: knetter en in zichzelf. :(:)

Hun tweede hengst was pittig, heb ik nooit gemeen weten zijn of echt ‘hengst’ weten zijn.

Eentje niet gereden maar van dichtbij mee gemaakt. Ggk, dekte, had wel regelmatig drie puntjes op exacte afstand in zijn bil staan als hij op wedstrijd kwam. :=

Galant heb ik laten ruinen omdat hij klophengst was. Had ik geweten dat hij 1,5 j later ingeslapen zou worden had ik hem laten lopen maar goed je hoopt dat ze toch ouder worden en ik was bang voor tumor groei met alle pech die dat dier aan trok. :(:)

Ik weet niet of het online staat maar de NRPS pony hengst van een bokker is op 3,5 (vlak na goedkeuring := ) geruind omdat hij te gevaarlijk werd maar naar mensen en paarden. Niet alleen met merries.

Dat zijn zo de 1e die ik nu uit mijn hoofd kan bedenken. Maar heb dus wel verschillende scenario’s mee gemaakt en de meerderheid er van had ik gecastreerd omdat die paarden niet gelukkig waren door hun hormonen…

Ex was al 12 toen ik hem kreeg en als ze dan braaf en niet gefrustreerd zijn heeft castratie meer risico dan voordeel.

Als Joy:
-ongelukkig/gefrustreerd raakt.
- een erfelijke afwijking op RX heeft
- niet gaat dekken.

Dan wordt hij alsnog gecastreerd. Ik zie niets in Joy zijn karakter dat ik link aan het hengst zijn nu en zoals hij nu is, is hij perfect. Net zoals Ex eigenlijk… als die jonger geweest was hadden we hem ook gecastreerd denk ik. Ex heeft wel net als Joy altijd met een ruin gestaan. Dus als hij niet happy is als hengst dan wordt hij een hele leuke ruin. Al sluit ik niet uit dat we dan wellicht sperma laten invriezen voor ons zelf maar dat zijn zorgen voor dan. :+ hormonen zijn wildcards maar dat hij een goed karakter heeft valt niet over te discussiëren IMO.

Op dit moment heb ik nog geen reden om aan castreren te denken. :D Maar ik ben me wel bewust dat het nog kan veranderen. :)

Daarom wilde ik twee jaar geleden ook nog niet naar dek stations enz zoeken. Voor hetzelfde geld had ik hem twee keer mee genomen naar Chris en had daar gebleken dat hengst blijven geen optie was. In de achtertuin met paarden die hij kent en mee op gegroeid is zijn ze meestal braaf. Dan zat ik met mijn lijstje hengsten-stations. :+

En daarom ben ik me ook zo bewust van wat kan gebeuren. Het is niet dat ik op dit moment denk dat Joy het gaat doen máár ik heb het beste en het slechtste gezien van hengsten en je kan beter een heel goed plan hebben voor het slechtste en het nooit nodig hebben dan uit gaan van het beste want ik heb ook iemand meerdere keren onder een hengst uit getrokken zien worden met tien man. Ik heb zelden tien man rond me. :+

Heb hem ook regelmatig met dikke ogen zien staan omdat het op zo’n moment leven of dood was…. Nee, zo wil ik Joy nooit op stal hebben staan. Als ik het zo ver laat komen heb ik hem gefaald.

Maar nu, op dit moment, is hij het lieve dier dat voor we gaan trainen zijn neus tegen mijn borst legt zodat ik hem goed kan kroelen en knuffelen en zo blijft staan tot ik zeg ‘Joy we moeten écht wat gaan doen vriend.’ :+:

Het dier dat als hij onzeker wordt over een situatie zijn hoofd in mijn armen steekt en zo blijft staan als een kleuter die denkt dat ze hem niet zien als hij hun niet ziet. :+:

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 07:34

Aaah...dropje :+:

Je lijstje, is dat een en-en of zou je hem bvb. ook al ruinen als hij op de RX niet goed is en dus niet gaat dekken? Toch alleen als zijn hengst zijn in de omgang / huisvesting een probleem lijkt neem ik aan...?
Of wil je hem dan ook tussen merries op de wei kunnen zetten zonder risico...?

En ik vraag me ook wel af wat er met een paard gebeurd kan zijn als hij die 3 puntjes op de bil heeft, zal wel weer niet fraai zijn zeker -O-

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 09:22

Vermoedelijk is het lijstje een of\of lijstje.

3 puntjes betekent meestal een mestvork. -O-

Mooi om te zien dat je er zo uitgebreid over hebt nagedacht! Zouden meer mensen moeten doen :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 10:28

Oh...? Ik heb nog nooit een mestvork met 3 tanden gezien :=

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 10:34

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-25 11:08

Dat is een of lijstje idd. :j