[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-22 13:00

Humpiedumpie schreef:
Wat een braaf en onbezorgd paard lijkt ze zo. Gouden dier!
Leuk om de ontwikkelingen te lezen!

Dank je, het is echt een verademing vergeleken bij Callas. Ik wist eigenlijk niet dat het zoveel invloed had op alles eigenlijk wat we met haar deden. Altijd rekening met haar houden, doe je dat niet, dan kun je er vanop aan dat er wel een explosie komt. Ik wist niet beter meer eigenlijk, maar ik zie nu wel in hoe beperkend dat bijv was voor Erwin en ook niet leuk, want ik hield dan wel rekening met Callas en hij niet of minder, en dan gebeurde er weer wat 'door hem' en dan was ik ook weer kattig natuurlijk.

Nu is dat gewoon helemaal weggevallen als we wandelen met Prisca. het is gewoon weer normaal zoals het was met mijn andere paarden. En wie weet, gaat Callas wel normaal worden nu. Dat hoop ik enorm, dat Prisca stoere leider haar helpt bij schrikjes. Ik heb Callas nog geen een keer zien verschieten de afgelopen 10 dagen. Prisca een keertje toen we wandelden, maar ze spoot niet weg zoals Callas, keek om zo van waar ben ik nou dan van geschrokken, ik zei NEE, negeerde het verder en het was klaar.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-22 13:02

Muga schreef:
Oh maar ik doelde meer op de opmerking of je niet zonder zadel op Prisca kon gaan rijden. Zo sneu voor haar om die beugels op haar rug vast te zetten...

Fijn zo'n positieve update. Ik hoop dat callas misschien wat rustiger wordt als ze prisca als stabiele factor kan zien. Komt haar genezing misschien ook wel ten gunste.

We kruisten met berichtjes. Hahahaha, nou dan naai ik het gewoon aan Prisca vast, vindt ze ook best denk ik.

En ik zat net te schrijven dat ik ook hoop dat de rust van Prisca Callas gaat helpen, vooral in karakter.

Tinka

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 14:02

Ziet er relaxed uit dat wandelen, volgens mij kan je er best op gaan zitten, met Erwin ernaast die haar vasthoud.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 14:16

Geweldig filmpje! Als je van haar af moet, kom je haar maar brengen hoor. Geweldige attitude heeft ze :j

Fijn ook dat het met de kudde al zoveel beter gaat en dat ze de nachten zelfs al in hun eigen box doorbrengen! Wat moet dat een heerlijk gevoel zijn, zo'n rijkdom met deze 4.

Goed idee van Tinka. Jij erop, en Erwin wandelen. Jij gewoon meeliften. Ik zou het wel weten :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 15:03

Ik heb weinig verstand van zadels, maar je zou eens kunnen kijken naar Podium zadels, die maken endurance zadels en ik weet dat ze ze uit kunststof maken. Ik vond het niet lekker rijden, in vergelijking met de malibaud zadels vond ik dat je echt op het paard zat IPV 'erin', maar ze zijn wel heel licht en gebruiken volgens mij een vaste boom.

En aangezien endurance een vrij grote sport is in Frankrijk verwacht ik dat je in die richting makkelijker iets zou moeten kunnen vinden, mogelijk ook tweedehands. Prijzen vallen geloof ik ook wel mee.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 15:29

Ik heb een sommer spirit.
Ideaal model .
Maar helaas van leer , dus je zal er niets in zien . Ik doe hem weg want stop zelf met rijden

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-22 15:44

Hi all, Tinka, ja lijkt me een leuk plan, maar ik houd me aan mijn voornemen, ik blijf alles zo rustig opbouwen als ik nu doe. Daar heb ik nu al succesjes mee behaald met Prisca en de andere 3 dus ik blijf het zo rustig opbouwen, ook al kriebelen mijn handen om hop gewoon te gaan rijden. What? Zelfs zonder Erwin? Ja, dat kan makkelijk volgens mij, maar ik doe het niet. Vandaag weer een nieuw stukje gewandeld, en zo bouw ik het steeds verder uit. Ik wil er dan nog achter lopen met 'mennen' zeg maar deze week, maar het is nauwelijks te doen met de hitte, we hebben weer 42 graden. Ik heb ze net allemaal binnengehaald want de stallen zijn koeler dan onder de bomen. Prisca en Quarbonne (had ik net ruzie mee, maar ik won) stonden al voor de boxen in de schaduw en met wat logistieke slimmigheid de twee meisjes ook naar binnen gekregen. Grote meiden in hun boxen, shetjes los ervoor. Lekker in de schaduw met hooi.

Ha Judith, ik zal het onthouden dat ze bij jou welkom is...

Klopt Prairy er wordt veel aan endurance gedaan. Ik kan me voorstellen dat dat zadel je minder goed beviel, ik wil ook graag IN mijn zadel zitten.

Zinzi, je vindt vast via bokt wel een koper voor je zadel, idd ik heb er nu eentje besteld van kunststof. Die komt de 25e volgens een sms'je. We gaan het zien!

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 15:48

Heerlijk filmpje van Prisca, ideaal paard zo! Kan me inderdaad ook heel goed voorstellen dat het voor Erwin ook echt een verademing is :(:)

Ik ben benieuwd naar het zadeltje wat jullie binnen gaan krijgen, en wat je zegt, in het ergste geval gaat hij terug.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-22 16:10

Cera_D schreef:
Heerlijk filmpje van Prisca, ideaal paard zo! Kan me inderdaad ook heel goed voorstellen dat het voor Erwin ook echt een verademing is :(:)

Ik ben benieuwd naar het zadeltje wat jullie binnen gaan krijgen, en wat je zegt, in het ergste geval gaat hij terug.

Ja het is zelfs zo, dat iedere keer als Callas schrok, Erwin weer in zijn hoofd het scenario van 2016 afspeelde, zijn meisje in de ambulance, hij op zoek naar een paard dat over een provinciale weg kon galopperen om thuis te komen. De stress de ellende, dat heeft er wel ingehakt bij hem. En nu nog, gisterenavond liep ik gewoon te genieten van allemaal, dat moest immers van jullie, hahaha het is jullie schuld en ik was dus langer bij de paarden dan gebruikelijk, en Erwin was al naar bed, komt ie in zijn onderbroek mij zoeken, helemaal ongerust of alles wel goed was. Nou dat is lief! Maar ook dat heeft te maken met dat het voor hem kennelijk een continue zorg was of ik er niet onder kwam te liggen als ze verschoot, want dat is de allereerste dag dat ik met haar liep in het vorige huis, gebeurd. Ook zo fijn. Dus ja, het zou erg fijn zijn als deze relaxte tendens zich zou doorzetten.

Roept uiteraard de vraag op, waarom heb je dat niet eerder gedaan? Na de verhuizing hier kwamen we wel open voor het idee, maar in het vorige huis had ik niet genoeg boxen en niet genoeg bruikbaar land, van de 8 hectare waren er maar een paar bruikbaar. Hier is er alle ruimte en meer bruikbare grond.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 16:59

En jullie wisten toen natuurlijk ook niet dat het z'n groot verschil zou geven, dat weet je pas als je het geprobeerd hebt en een ander paard kopen is ook niet alsof je even boodschappen doet haha

Destijds hadden jullie natuurlijk ook nog de hoop dat de verhuizing nieuwe mogelijkheden en meer zen mee zou brengen voor Callas. Heeft het natuurlijk ook wel gedaan, maar wat ze telkens laat zien zit echt wel in haar aard vrees ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 23:03

Jullie zijn een bijzonder stel en ik gun jullie van Harte dat de rust en ontspanning zo door blijft zetten <3

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-22 08:42

Dank jullie Cera en humpiedumpie.

Nouououou vanmorgen... Kwart voor zeven voor de hitte uit, Mo denkt, vandaag ga ik longeren. Ik wilde deze week achter haar gaan mennen-lopen, maar iets met spullen niet kunnen vinden, dus toch maar eens een poging tot aan de longe werken gedaan. Laten we zeggen, de dame heeft toch wel een karakter. Kont laten zien in de draf naar mij. Hm. Wel goed afgesloten met uiteraard een knuf en een brokje.

Verder hebben we er een Houdini bij. Quarbonne weet dus gewoon uit zijn box te ontsnappen en wij snappen niet hoe. Hij krijgt het met 5 minuten voor elkaar! Maar zodra hij ziet dat we kijken doet hij het niet. Dus vannacht gaan we de nightcam daar neerhangen.

Van die dingen...

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 08:46

Het is een dominante dame, dat is wel duidelijk haha. Komt wel goed!

Quarbonne uit zijn box? Dat is spannend! Ik ben heel benieuwd wat de camera gaat laten zien...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 10:23

Ooh zo een had ik ook . Maar wel 174 cm hoog .
Op gegeven moment maar een ketting rond de deur , dat kreeg ze niet open

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 10:36

Zo alles bijgelezen, ik lees vooral en reageer zelden. Maar wat is Prisca leuk zeg! Vind het een paard in pony model. Alleen de naam herinnert mij aan de vrouw van de ex baas van mijn man en zij was, nouja laten we het een apart geval noemen.
Wat ben je ook al fijn bezig geweest met ze, lekker wandelen en wennen aan de omgeving en het ritme van de dag.
Ik ben alleen bekend met boom zadels, zelf heb ik een thorowgood cob zadel, is kunststof en geschikt voor brede paarden. Maar ik las dat je al iets had besteld, hopelijk is dat het voor je.
Och ja bij jullie zal het wel enorm warm zijn momenteel, hebben jullie nog last van de bosbranden of is dat ver weg? Succes in de hitte, doe rustig aan!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 15:27

O ja Mo, van die bosbranden wilde ik ook al vragen...

Ook ik ben benieuwd hoe Quarbonne ontsnapt, zet die nachtcamera maar snel neer!

En goed dat je het longeren goed kon afsluiten!

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 15:58

Ik vind Quarbonne zo leuk, mijn eerste gedachte was toen ik hem zag dat als ik een keer bij jullie langskom we samen een ritje kunnen maken . Jij op Prisca en ik op Quarbonne, hahaha. Wat zal dat lachen zijn !!!!

Ho stop, geen reacties, ik weet ook wel dat er niet op hem gereden kan/mag worden.
Het was gewoon de eerste gedachte die bij me op kwam toen hij van de veewagen afkwam

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 18:37

fardoe schreef:
Ik vind Quarbonne zo leuk, mijn eerste gedachte was toen ik hem zag dat als ik een keer bij jullie langskom we samen een ritje kunnen maken . Jij op Prisca en ik op Quarbonne, hahaha. Wat zal dat lachen zijn !!!!

Ho stop, geen reacties, ik weet ook wel dat er niet op hem gereden kan/mag worden.
Het was gewoon de eerste gedachte die bij me op kwam toen hij van de veewagen afkwam

Whaha dat was ook mijn eerste gedachte :')

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 18:45

Imaudy :D

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-22 11:38

JudithO schreef:
Het is een dominante dame, dat is wel duidelijk haha. Komt wel goed!

Quarbonne uit zijn box? Dat is spannend! Ik ben heel benieuwd wat de camera gaat laten zien...

Hi Judith, nou dat dominante ga ik zo wat over vertellen van Prisca.

Zinzi_jewel schreef:
Ooh zo een had ik ook . Maar wel 174 cm hoog .
Op gegeven moment maar een ketting rond de deur , dat kreeg ze niet open

Hi Zinzi, ook al zo'n Houdini dus, ik zal onderaan wat meer over onze Houdini schrijven.

fjordjes schreef:
Zo alles bijgelezen, ik lees vooral en reageer zelden. Maar wat is Prisca leuk zeg! Vind het een paard in pony model. Alleen de naam herinnert mij aan de vrouw van de ex baas van mijn man en zij was, nouja laten we het een apart geval noemen.
Wat ben je ook al fijn bezig geweest met ze, lekker wandelen en wennen aan de omgeving en het ritme van de dag.
Ik ben alleen bekend met boom zadels, zelf heb ik een thorowgood cob zadel, is kunststof en geschikt voor brede paarden. Maar ik las dat je al iets had besteld, hopelijk is dat het voor je.
Och ja bij jullie zal het wel enorm warm zijn momenteel, hebben jullie nog last van de bosbranden of is dat ver weg? Succes in de hitte, doe rustig aan!

Dank je wel, Fjordjes, wat leuk dat je nog steeds meeleest en dank voor je tip over het zadel voor brede paarden. Ook heel interessant. Idd heb ik al besteld, maar ik houd alle opties open.

Jet schreef:
O ja Mo, van die bosbranden wilde ik ook al vragen...

Ook ik ben benieuwd hoe Quarbonne ontsnapt, zet die nachtcamera maar snel neer!

En goed dat je het longeren goed kon afsluiten!

Hi Jet, bosbranden zijn ver ver weg van ons. Er rot voor die mensen. In ons vorige huis in de Hérault hebben we een bosbrand gehad op 2km afstand. Echt heel erg eng! En toen kwamen alle blusvliegtuigen recht over ons huis en heel laag al om dat ze het water moesten storten. Ik was zo dom het niet te filmen, maar mijn buurmeisje daar had het wel gefilmd. Ik moet dat nog ergens hebben, zal eens zoeken.

fardoe schreef:

imaudy schreef:
fardoe schreef:

Whaha dat was ook mijn eerste gedachte :')

Hi Tamara en Imaudy, nou jullie zijn niet de enige. Dit was letterlijk een van de eerste dingen die Erwin zei toen we naar de rijbak liepen. Hij zei meteen, joh, daar pas jij ook nog wel op. En hij is schandalig groot, ik had naar een mini of kleine shet gevraagd. Ze heeft de vraag van maten nooit echt beantwoord, gewoon zo van 'o dat weet ik niet hoor, het is een shet'. Jaja, die dacht ook, ben ik mooi van dat ettertje af. Maar ik denk wel dat ik toch te lang voor hem ben. Hij is niet dik in zijn rug en dan hangen je benen er al heel snel te ver onderuit. Voor de 10%-15% regel zou ik ook veul te zwaar zijn voor hem. Hij weegt denk ik 250-300 kilo max dan zou een persoon van max 45 kilo kunnen, ik ben richting de 51 kilo, dus toch wat te veel en te lang voor hem. Maar idd hij mag niet meer werken.

Maar laten we daar eens mee beginnen met werken met Houdini. Nee, eerst over het ontsnappen. Ik heb het niet aangedurfd hem weer in zijn box te zetten. Het risico dat hij zichzelf beschadigt is best groot natuurlijk. Ook wil ik het hem niet aanleren dat hij dat kan blijven doen. We denken dat hij jeukt tegen de deur en zo langzaam de sloten uit de sluiting lostrilt. De andere keer dat zijn deur nog dicht was, is hij via Poupette haar box eruit gekomen, hij kan over de balk stappen. Ik had namelijk een kleine shet verwacht... Dus we gaan eerst werken aan de sloten en nog een balk erbij tussen de twee in, om een veilige situatie te creëren, ondanks dat het natuurlijk erg leuk is om een ontsnappende pony op camera te hebben, ga ik het niet uitlokken.

Dan gisterenavond had ik wel een dingetje met hem. Het was me in de kudde al opgevallen, dat als Callas uitvallen doet, hij gewoon blijft staan. Als iemand erlangs wil blijft hij gewoon staan. Gisterenavond loop ik met mijn handen voor paardenspullen, moet langs hem en je raadt het al, gewoon blijven staan. Dat pik ik dus niet, er was al iets met een kort lontje, dus ik had nogal wat adrenaline en ik heb hem gevoest. (Emiel Voest is de eerste NH waar ik in '89 wat aan had)

Hahaha. Aan zijn gewone halster, gewoon halstertouw eraan en f*cking luisteren naar de baas. Ho is gvd HO en back up is back up en niet een stapje en meelopen is meelopen en geen ene kl*te cm voorbij mij. Hm, ik word zelden kwaad. Maar er was iets met een emmer en een druppel. En guess what, het werkte! Tien minuten bezig geweest, en toen gaan belonen. Hij was wel onder de indruk.

En vanmorgen, natuurlijk was ik poeslief en ik hoef nu maar te klikken en zijn aandacht te vragen en meneertje gaat netjes opzij. Dat blijf ik de komende dagen herhalen, want hij is nu wel zover gewend dat manieren leren op de agenda komt.

Daarna ben ik met hem op het erf, dus in het zicht van de kudde die nog op stal stond, gaan Voesten. Op touwhalster met voesttouw (uit de zeilsport kan niet branden) met handschoenen aan en touw over de neus. Soort hondentraining, volgen, ho, achterwaarts en niet voorbij mij. Ging keurig! Zelfs uit het zicht van de kudde gegaan. Het kernpunt kwam natuurlijk toen ik in de boomgaard was en we weer naar de kudde teruggingen. Wat ging hij doen. Ik hem hem toen achter me gehouden door met mijn staart (uiteinde Voesttouw achter mijn rug) te zwiepen. En het werkte perfect. Ik zal niet zeggen dat alle problemen nu opgelost zijn, maar dit zijn megagoede momenten. Toen nog geknuffeld en met brokjes beloond, vond het een perfecte sessie.

Na deze euforie ben ik met Prisca gaan longeren. Ik heb gisteren de hele dag pijn in mijn buik gehad, van haar kont naar mij toe. De hele dag lopen afvragen wat ik verkeerd deed. Vandaag ipv plathalster en longeerlijn, ook haar het touwhalster omgedaan en met het Voesttouw gewerkt. Ik ben dat zo gewend, soort inprenting van NH en het is een geweldig automatisme en nu hadden we een supersessie. Natuurlijk ook omdat mijn mindset zo goed was, ik was blij dat het met Quarbonne zo goed was gegaan, alles was ok. Dus eerst ben ik door de 'bak' gaan stappen met haar achter me aan. En ach gut, er ligt die hele dikke boom, dus ik stap over het dunste stuk. Het uiteinde. En zo lief, ze kon en wilde er eerst om het uiteinde heen, maar ik vond dat niet goed en toen ging ze toch over die boom met haar dwergbeentjes, hahahaha, so sielig, ze haalde het niet! Dus met wat extra lenigheid toch haar voorbeen erover gekregen, ze moet dan echt hoog optillen en dat heeft ze nog nooit gedaan denk ik, maar achter eroverheen stappen, deed ze niet, ze hopte. Dus dat ga ik vaak doen, om haar bewust te laten worden van haar eigen benen en kunnen.

Toen laten stappen op de cirkel, ho, kom, en draven. Ze luisterde goed en omdat het Voest-touw maar een kleine cirkel toestaat, was mijn lichaamshouding megabelangrijk. Ieder foutje dat ik maakte reageerde ze meteen op. Hoe lomp ze ook overkomt daarin was ze dan ineens weer heel gevoelig, erg mooi om te zien. Ik heb het mezelf wel makkelijk gemaakt door een hoek van de bak te nemen zodat ik twee zijden begrenst had. Ik heb haar maar kort laten draven, nog geen galop, met knuffels en een brokje de sessie afgesloten, via een miniomwegje naar de stal terug gegaan en daar een uitgebreide oorknuffel gegeven. Ja ook dat vindt ze lekker.

Zo ontdekken we steeds meer van elkaar. Erg leuk deze route en wat heb ik veel geleerd van Callas en de reis die we samen gemaakt hebben!

Dan over de kudde. We hebben nu twee kuddes. Poupette. En de drie andere. En op andere momenten waarop Callas iets wil, hebben we ook twee kuddes, Poupette en Callas, en de twee andere. Wie is de dominantste en wie is leider. Callas was altijd dominant maar geen leider. Ik zie nu toch dat ze Poupette leidt. Die kleine zit met een onzichtbaar touwtje aan Callas vast en volgt haar overal. Totdat Callas dicht bij Prisca wil zijn, dan neemt ze veel afstand en is ze alleen in de wei. Beetje sneu. Dan mag ze ook niet bij de andere drie komen. Gaat Prisca iets doen, dan volgen Quarbonne en Callas en dan ook maar Poupette. Dat lijkt me leiderschap.

Quarbonne is net als Callas een dominante, hij drijft Poupette weg bij eten, pakt haar emmer af etc. Hij verstapt geen pas als andere erlangs moeten en hij daar staat. De hele file stopt dan en niemand beweegt meer. Ze kunnen er ruim omheen, het is een weiland van een hectare, maar goed. Dus tot nu toe kwam hij altijd naar me toe als ik riep, maar de laatste dagen is daar een kentering in gekomen en als hij niet komt, komt er niemand. Stiekem vraag ik me af of hij dan niet de leider is?

Ik haalde namelijk gisteren de kudde op, maar omdat ik dacht dat Prisca de leider was, pakte ik haar omdat niemand naar me toe kwam. Maar niemand volgde nu! Dus haar in haar box gezet en Callas gaan roepen en pas toen ik rammelde met bix ging ze uit de impasse waarin ze zichzelf bevond, namelijk achter Quarbonne en toen zij kwam, kwamen ze alle drie.

Nu weet ik dat de theorie van 1 leidende merrie allang achterhaald is. Er zijn meerdere dames in een kudde die lekkere graas of drinkplekken weten en degene die het eerste het initiatief neemt om te gaan drinken, wordt gevolgd door andere die ook willen drinken en het wel een goed plan vinden om zelf niet na te hoeven denken.

In dit stramien ben ik nieuwsgierig hoe alles zich ontwikkelt hier. Mega leuk om te zien.

Zo het is weer een heel boek!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 11:52

Heerlijk om te lezen!
En je relaas tegen Quarbonne, ik snap je heel goed haha. Menig irritant k-beest wat door 1 uitbarsting volledig genezen is.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 17:32

Ik vind je wel op Quarbonne passen :j. Hij heeft best een goede bouw. En ach, beetje rondhobbelen is niet echt werken hoor hihi.
Ik vind het nogal wat dat je een mini shet vraagt en een XXL shetlander krijgt. Maar goed, in verhouding met een paard is het misschien een mini.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 22:42

Mooie update. Jullie groeien samen snel tot een team.
Dat Quarbonne niet meer bereden mag worden, kan ook een andere reden hebben dan 'pensioen'. 19 is op leeftijd, maar gezien zijn conditie niet oud. Een peesprobleem zou toch zichtbaar zijn.
Weet je hoe betrouwbaar hij was onder het zadel?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 10:35

Niets ten nadele van de stichting, maar krijg je dan subsidie om hem als grasmaaier te houden? Omdat je er verder niets mee 'mag' doen? Is geen kritiek ofzo, maar ik vind het raar om een gezonde pony alleen als grasmaaier te houden omdat je dat niet mag, maar ze wel moet onderhouden en alle verantwoordelijkheid moet dragen financieel. Nu snap ik dat ze handelaren en verkeerde huisjes willen voorkomen en misbruik, maar vroeg mij het wel af.

Ze zijn wel met hun neusje in de boter gevallen bij jou, beter baasje kunnen ze niet treffen hoor!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-22 15:32

Hi all,

Voor de Frankrijkliefhebbers weer een filmpje https://youtu.be/EACYOxwZp_U

@ Juud, Imaud, Senna en Mer, Quarbonne is een portret. Vaak ook een knuffel. Van wat ik begrepen heb is hij een manegepony geweest tot hij drakerig begon te worden. Ja, ik vind ook dat ik een veel te grote pony heb gekregen, maar goed, dat heeft ze slim gespeeld zullen we maar zeggen, het is wat het is. Over Franse opvang-stichtingen. Het is in Frankrijk gebruikelijk als je een paard ouder dan 18 adopteert, dat je dan een contract tekent dat je hem niet meer laat werken, punt. Ze bieden deze oudjes aan als grazers en gezelschap om ze een goed pensioen te gunnen. Deze paarden zijn meestal gratis (ivm de te verwachten kosten bij het ouder worden en dus om adoptie te stimuleren). Adopteer je een paard jonger dan dat, dan betaal je minimaal de vleesprijs en hoe jonger hij is en hoe meer hij kan des te meer betaal je. Nog steeds minder dan van een particulier, maar bijv een jonge opgevoede comtois zou je nog wel iets van 3000 voor betalen, de marktprijs daarvan is tussen de 4-5000 euro. Bijv omgevormde dravers tussen de 1500-2500€ C'est la vie.