Harmonie in chaos vinden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 14:22

Joy is Kath haar soulmate maar dan in paardenvorm. :j

pien_2010

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 14:53

Vandaar ook het woord "vriendje". Mijn man is "mijn vriendje" en dat heeft een hele diepe intense betekenis voor mij. Ik maak het met het woord "vriendje" bewust klein anders schiet ik vol.

"Ik heb maar paar "vriendjes " in mijn leven (gehad). Hercule was daar een van. Mijn man en nog een klein mannetje.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-25 23:13

De volledige is nog aan het uploaden.
Bekken zit flink vast. :\

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-25 21:19

De andere twee ook nog eens. Gezien er onweer voorspeld wordt en ik vind dat het weer veel te onrustig is om Sam die niet waterproof is de nacht in te laten gaan zonder deken de dekens op gelegd.
Terror is bekapt en mijn man is blij dat ie nu weer even niet met haar hoeft om te gaan. _O-
Ze was braaf maar het koste haar voelbaar moeite. :=

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sammie heeft wat diarree gehad. Een paar dagen speciale blokjes en nu is hij al twee dagen diarree-vrij en alweer een stuk energieker. We hebben ook ontwormt dus wellicht toch wormen. In mei proberen mest op te vangen van alle viervoeters en laten onderzoeken.

Maar dan merk je toch hoe gevoelig hij is. Hij is toch afgevallen. :(:) Had het een paar dagen aan gekeken omdat het altijd kan door wat stress zeker met Sam en dan een paar dagen blokjes dus een vijftal dagen voor hij terug 100% was (de tweede dag met de blokjes beterde het al maar het zijn kruiden. Die dingen werken super maar niet op 24 uur natuurlijk.)

Hij krijgt nu wat wholegain van Joy bij en nog een weekje de blokjes. (Robusan blokjes. Als het zo wat onduidelijke platte mest is zonder andere symptomen geef ik die, als het dan dat 3 niet in orde is komt de DA maar sinds gisteren zijn de billen en benen proper. Eergisteren had hij al vastere mest maar nog wat mestwater bij het mesten.)

Nu dus even in de gate houden. Maar hij is iig een stuk fitter, commandeert Rêve en Gamiro al weer rond. :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 08:45

Sammie :+:

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 10:56

Het gras begint nu wat te groeien. In combinatie met voordroog kan dit toch diarree geven. De mijne hebben nu ook af en toe mest die er als koeienvlaai uit komt. Ik geef dan desnoods wat gewoon hooi door de voordroog heen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-25 23:38

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 08:01

Ik heb je gelijk even toegevoegd op Insta, dus als een Ropezz by my ziet, thats me :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-25 10:24

Denk dat jij niet de enige bent :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 12:15

Hopelijk blijft je hier updaten. Ik stap niet over naar Instagram.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-25 12:23

Ik gebruik Instagram alleen voor korte filmpjes. :D verder ben ik helemaal niet handig er mee. _O-
Mijn FB posts met foto’s gaan door naar Instagram waardoor het lijkt alsof ik er op post buiten de verhalen maar… _O-

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 15:53

Haha dat doe ik juist andersom waardoor het lijkt alsof ik fb gebruik.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-25 20:42

Muga schreef:
Haha dat doe ik juist andersom waardoor het lijkt alsof ik fb gebruik.

_O- zou je me ooit sturen via insta: ik negeer je niet ik zie mijn berichten alleen per toeval. Nu FB óók meldingen geeft zie ik ze wel sneller maar kan nog 2-3 werkdagen duren. _O-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-25 23:02

Haha, veel meelezers precies. _O- leuk om kennis te maken met de stille meelezers! :wave:

Joy heeft vandaag een rustdag gehad. Dat ie morgen fris en fruitig naar Chris kan. :D hij heeft even zichzelf stoer los gewerkt in de paddock omdat de buurman aan het stoken was. (Eh illegaal vuur in de tuin dus. :+ )

Sammeke is weer helemaal zichzelf. Inclusief humeur en luidkeels hinniken als je aan komt. :+:

Ik had ook terug een externe blog aan gemaakt maar ik sukkel nog even met de indeling, _O-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 00:11

Filmpje is aan het uploaden. Joy heeft even in gestapt met een vreemd paard en daar reageerde hij eigenlijk niet op. Binnenkort eens met een paar mensen af spreken om te kijken wat ie met meerdere paarden doet.

Hij was even ondeugend in de galop. Besloot na een half uur dat ie de spiegel eng vond. :+ en hij was ook effe vergeten hoe je ook alweer aan springt. :+ al de rest deed ie wel goed dus ben blij met mijn baby. :+:

Joy geeft aan zijn stal een grote poort. Die kan open en dan kan hij buiten kijken maar er is dus ruimte tussen zijn stalwand en de poort. Had hem een luzerne blok gegeven dat hij al bezig kon zijn terwijl ik dekens wisselde. (Na de les krijgt hij ‘s nachts een dun deken op dat hij niet te snel af koelt zeker nu het weer flink afgekoeld is ineens).

Hoor ineens die poort rammelen en zie hem met zijn neus er tegen staan en ik zeg nog dwaas ‘Joy’ke wa heeft de poort u misdaan vriend?’

Keek ie even geërgerd om. Dat had eigenlijk al een hint moeten zijn. :+

Dus ik doe dat deken. Hij blijft zielig naar de poort kijken. _O- ik zeg nog ‘is de blok niet goed vriend?’
En toen zuchtte ie diep. Toen ging er een lichtje aan. :+ dus ik kijk over zijn wand ja hoor… daar lag de blok… _O-

Dan moet ik dus langs buiten de poort open doen om dat ding te pakken, staat die dwaas dus met zodra ik de poort open doe komt ie met zijn neus over de poort even wijzen. _O-

Ja Joy ik heb m zien liggen. :+
Heb zijn blok maar in zijn andere bak gegooid. Ga ik voer pakken zie ik zijn neus aan het venster (ja hij heeft veel vensters daarom dus ook het deken nu.) dus ik zeg ‘Joy gooi die blok nie naar buiten eh vriend want dan zijt ge ‘m kwijt!!’
*diepe zucht en hoofd naar binnen.’

:+

Hij was dus in het algemeen beetje ondeugend. _O-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 01:05

In de galop ben ik op een gegeven moment even niet zo zacht omdat hij er echt tussen uit wilde peren en dat is met geen enkel paard de bedoeling maar met een hengst is dat iets wat je echt niet kan laten gaan… :o Elke keer als hij iets doet moet ik mezelf af vragen: wat als dit gebeurt als er een merrie voor hem loopt. Dat zijn dus dingen die me wel iets ‘harder’ maken soms omdat hij hengst is en dat gewoon een extra risico factor mee neemt. Ik twijfel ook nog steeds aan het bit. Denk dat ik terug een dubbel gebroken bestel maar dan in zijn nieuwe maat. :o Het voelt alsof enkel ‘alles of niets’ is bij hem. Dat vind ik geen fijn gevoel. Ik denk dat ik met dubbel gebroken met lichtere hulpen het probleem in galop had kunnen oplossen.

Een bit meer of minder zal het op dit punt ook niet meer maken. (Mijn paarden verschillen consequent van maat dus heb doorheen de jaren de meeste trensen wel in alle maten enkel of dubbel behalve de kneveltrens. :+
En ik wil hem wel nog op de knevel houden.

Heb alleen nog maar op mobiel gekeken. Er kwam een moment dat ik echt de ‘rek’ en beweging in dat bekken voelde en hij veel ruimer voelde in draf, hij boog (buigde? Nee boog…. Het is laat. :+ ) toen ook echt om mijn been en in zijn ribbenkast zeg maar… dacht echt ‘oké dit heeft hij ook nodig om sterk genoeg te worden voor die galop’ maar je ziet het precies niet zo fel als ik het voelde. Maar daar voelde ik echt dat hij nog een stukje ‘horizontale’ lenigheid moet krijgen die hij volgens mij nodig heeft om in galop op dat achterbeen te komen… hoe raar dat misschien ook klinkt maar hij is kort en maakt zich ook graag kort en in die galop moet dat binnen achterbeen er verder onder én meer dragen.

Dus daar ga ik met beleid meer mee aan de slag. Mogelijk laat ik de galop even links liggen. Morgen mag hij even aan de longe daar kan hij onbelast galopperen. Kan hem ook rijden en aan de longe onbelast laten galopperen dat hij het zo wat op bouwt….

Joy heeft weer veel om over na te denken :(:) maar ik ook. :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 08:26

Ziet er uit als een fijne les. En Joy is een hele mooie chic verschijning.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 12:59

Afbeelding
Afbeelding

En gisteren avond in de vrachtwagen. Het licht in de wagen is stuk gegaan dus we zijn creatief geweest met een LED-lampje voor in motors te werken. :+
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 13:48

Wat een stud is het toch :+:

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 17:01

pien_2010 schreef:
Ziet er uit als een fijne les. En Joy is een hele mooie chic verschijning.

De man die voor ons les had vond hem erg leuk en braaf. Hij zei ‘die is wel breed voor eentje van 3,5’ en Chris mijn man en ik keken alledrie een beetje verward. Wij zijn tank Rêve gewoon. _O- Joy is niet smal maar ook zeker niet breed vergeleken met Rêve. _O-

pmarena schreef:
Wat een stud is het toch :+:

Dat was het begin van zijn zeer baldadige dag. _O- gisteren is ie de hele dag energiek geweest met lente kuren zullen we maar zeggen. _O-

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 11:25

Joy had dus last van lentekriebels. :))

Ik blijf hem verbazingwekkend braaf vinden voor zo'n jonge hengst. Nu vind ik zowiezo ponyhengsten veel braver dan hun volwassen versie in heel veel gevallen. Ze moeten toch door kinderen gereden worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 11:44

petraaken schreef:
Joy had dus last van lentekriebels. :))

Ik blijf hem verbazingwekkend braaf vinden voor zo'n jonge hengst. Nu vind ik zowiezo ponyhengsten veel braver dan hun volwassen versie in heel veel gevallen. Ze moeten toch door kinderen gereden worden.

Joy heeft voor de helft een paarden afstamming. :D

Ik vraag me af of het niet meer te maken heeft met hoe ze aan gepakt worden. Pony hengsten worden denk ik vaak ook veel strenger opgevoed. Joy is vanaf de geboorte heel kort gehouden. Toen hij twee dagen was liep hij al mee aan het touw. Hoeveel paarden hengsten worden zo op gevoed?

Toevallig hebben we het er gisteren met Chris over gehad. Wij zeiden ook dat hij zo braaf was en Chris hield vol dat hij vooral heel goed wist wat de regels zijn. En zolang hij zich aan de regels houdt heeft Joy natuurlijk ook een heel leuk leven. Hij staat op weide met gezelschap. Hij kan zijn ei kwijt sociaal.

Ik denk dat veel paarden hengsten ook gewoon ja… set up for failure?
Als je kritisch kijkt naar hoe ze leven zou elk paard moeilijk worden… en hengsten hebben dan nog hun hormonen er bij.

Ik heb meerdere pony hengsten gekend die gehouden werden als de paarden hengsten en dat waren ook geen kinder pony’s zeg maar… :=

Een stuk is karakter. Dat bewijst Rêve wel. Rêve is gevaarlijker dan veel hengsten als ze het in de kop krijgt en ik heb ook ongezellige hengsten gereden. := maar een groot stuk is ook hoe ze gehouden worden denk ik hoor… Joy is paard en hengst. Veel hengsten zijn hengst maar mogen niet paard zijn. Wat heeft de gemiddelde hengst te verliezen? Dat ie de stap molen niet in mag?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 13:37

Hij is braaf en kent de regels. Maar het is nog niet gedaan. Hij is nog jong. Ik ken ook een hengst,die was super braaf, kende zeer goed de regels en vanaf zijn vijfde kreeg hij toch teveel last van zijn hormonen en heeft ze hem laten ruinen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 14:07

Ik weet dat het nog niet gedaan is. Maar het is iig een goed begin. Krijgt hij te veel last van zijn hormonen wordt hij ruin maar zolang dat niet gebeurt ga ik me daar nu ook niet druk om maken. Tot die tijd genieten we gewoon van onze brave man.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 14:14

Als hij door hormonen niet meer te hanteren zou worden dan zou het voor hemzelf ook fijner zijn als hij langs de kiwi-plukker gaat. Want hij wìl ook gewoon braaf zijn volgens mij. Krijgt daar ook alle kans toe zoals hij gehouden en gemanaged wordt +:)+

Op het moment dat hij zo van hormonen uit zijn voegen barst dat hij van ellende niet meer weet waar hij naartoe aan het brullen en doen is, is het ook gewoon zielig :(:)