Harmonie in chaos vinden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-25 13:09

pien_2010 schreef:
Wat jij "uit elkaar vallen noemt" noem ik naar de hand toerijden... Ik vind het er echt goed uitzien. Goed bezig.

Ja het is idd naar de hand toe rijden, maar bij een paard wat niet zo compact is moet je ze vaak niet eerst leren om ‘lang te worden’. Zelfs Sam moest dat niet leren. :=

Dus ik moet er nu even echt op letten dat ik hem niet te veel ‘bij elkaar’ houd. :=

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 18:08

Kathleen zolang hij maar zijn rug blijft gebruiken. Dan mag hij best wat langer worden want dan komen jouw zachte hulpen toch gewoon door.
Maar ik snap wat je bedoelt met je opmerking.
Het meer oprichten is pas voor veel later.

In de les doe je dat heel goed want de stukken die ik zag gebruikte hij zijn eigen rug goed. Als je hem in dit stadium te veel bij elkaar houdt dan gebruikt hij juist zijn rug niet goed. De veer die jij benoemde is precies hetgeen wat je hoort te voelen. Dan gaan ze swingen en zit je heerlijk op een verende rug. Niet verkeerd hoor voor een 3,5 jarigen!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-25 21:11

pien_2010 schreef:
Kathleen zolang hij maar zijn rug blijft gebruiken. Dan mag hij best wat langer worden want dan komen jouw zachte hulpen toch gewoon door.
Maar ik snap wat je bedoelt met je opmerking.
Het meer oprichten is pas voor veel later.

In de les doe je dat heel goed want de stukken die ik zag gebruikte hij zijn eigen rug goed. Als je hem in dit stadium te veel bij elkaar houdt dan gebruikt hij juist zijn rug niet goed. De veer die jij benoemde is precies hetgeen wat je hoort te voelen. Dan gaan ze swingen en zit je heerlijk op een verende rug. Niet verkeerd hoor voor een 3,5 jarigen!

:j zodra ik hem voelde veren dacht ik ook ‘dit moet ie doen!’ Hij gooit je niet op maar het swingt wel. :+:

Hij voelde zich vandaag ook goed. :j

Rêve heeft slechte punten gescoord. :+
Manlief stuurde ‘het is maar goed dat die *** een goed veulen gegeven heeft.’
Dus ik stuurde al terug ‘moet ik komen? Wat heeft ze nu weer gedaan?’

Nu is Rêve de laatste dagen heel erg… Rêve… ik heb gisteren ook al gebromd ‘man ik hoop dat gij van de 1e keer drachtig zijt dat ge terug leefbaar zijt!’ :=
Manlief had hooi in de ruif gelegd. Rêve was aan het spelen en bokte terwijl ze langs de ruif kwam. Uit reflex heeft mijn man opzij willen gaan, is vast komen te zitten in het net en op de hooibaal gevallen. :=

Rêve heeft zich daarop om gedraaid om te staan proesten terwijl mijn man zichzelf los maakte. :=

Hij zweert dat ze hem uit aan het lachen was en het hielp niet dat ik ook in de lach schoot. := het probleem is dat ze 99% zeker gewoon zonder nadenken die kont uit gegooid heeft en pas toen mijn man bewoog gezien heeft dat hij er stond. := en toen was ze waarschijnlijk beledigd over het gegrommel dat ongetwijfeld plaats vond want zij had geen ide waar het over ging… :+ In Rêve haar wereld kreeg ze weer eens gezeur en had ze geen ide waarom. :=

Echter snap ik ook waarom mijn man heeft willen wegduiken gezien hun geschiedenis. := hij zei nu thuis ook ‘die was gewoon onnozel aan het doen en heeft me waarschijnlijk niet eens gezien.’ (Dus de bok was gewoon een stomme timing en niet gemikt zeg maar)

Rêve vindt de wereld heel erg moeilijk. :j :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 21:40

Even voor alle duidelijkheid. Is Rêve weer gedekt, of wil je dekken?
Het is hier heel druk met verkoop huis, dus ook al lees ik alle posts,mijn hoofd gooit op dit moment informatie uit het hoofd.
Dus wellicht hoor ik dit te weten.
Moet wel lachen om madammeke

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-25 22:06

pien_2010 schreef:
Even voor alle duidelijkheid. Is Rêve weer gedekt, of wil je dekken?
Het is hier heel druk met verkoop huis, dus ook al lees ik alle posts,mijn hoofd gooit op dit moment informatie uit het hoofd.
Dus wellicht hoor ik dit te weten.
Moet wel lachen om madammeke

Ze wordt terug gedekt. Maar ik wil pas in april beginnen. Ze was met Joy heel vroeg dus ik wil niet riskeren dat ze dat nog eens doet en ik ín februari met een veulen zit dat een deken om moet. :=

Je weet natuurlijk nooit, voor hetzelfde geld draagt ze over deze keer (even er van uit gaande dat we haar drachtig krijgen en alles goed gaat hè.)

Maar je zal zien als ik in maart begin ze meteen drachtig is en ze het er uit duwt bij -20 met sneeuw die drie weken blijft liggen. :+

Ik denk niet dat ik al gezegd heb wanneer we precies gingen beginnen. :D alleen dat ze terug gedekt zou worden dit jaar dus je hebt niets gemist :D

pien_2010

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 22:24

Goed zo dus ik ben nog bij de les!!

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 23:23

Leuk om te zien dat jij en Joy zoveel plezier met elkaar hebben en dat Chris ook zo blij van hem wordt. Ga je nu vast met Joy lessen bij Chris of wil je ook nog eens met Rēve?
Weet je al met wie je Rēve wilt laten dekken? Casanova heeft goed uitgepakt maar ik kan me voorstellen dat er meer hengsten zijn die je aanspreken?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-25 23:43

De focus kwa les zal nu op Joy komen. Zelfs als ik Rêve weer kan op pakken moet ze eerst stappen en dan opbouwen naar draf enz. Tenzij ik haar meteen weer stil wil hebben is die voor de winter niet meer op het niveau waarop we les hadden en hopelijk is ze tegen dan te drachtig. Wil haar dus gewoon heel op het gemak wel wat op pakken maar dit jaar gaat ze niet meer mee naar Chris.

We hebben voor dit jaar en na een goed gesprek met Marjolein besloten om dit jaar terug Cas te gebruiken.

Als alles goed gaat en Rêve nog steeds happy is en niet af ziet van de dracht en het zogen willen we nog 1 veulen van haar na deze. Daarna is het mooi geweest, ze is geen broedmachine. :=

Dus of Rêve nog echt op wedstrijd enz zal gaan…. Ergens moet ik denk ik kiezen… Rêve werkte thuis soort van graag. Op wedstrijd deed ze het echt voor mij. Zeker nu ik Joy mee neem merk ik dat verschil enorm.

Het makkelijkste en liefste dat ik Rêve ooit gehad heb was tijdens de dracht en met Joy aan de voet… dus ik neig er naar om iig niet meer op competitie te focussen met Rêve. Thuis kan ze ook werken als ze eenmaal weer opgebouwd is en zonder stress….

Joy wandelt elk vreemd terrein op alsof het niks is. Hij is nieuwsgierig en geïnteresseerd. Niet bang. Rêve was nog steeds altijd discussiëren in het beste geval zelfs bij Chris waar ze toch echt vaak genoeg kwam. Ze was nooit echt op haar gemak.

Sam ook niet maar bij Sam kon ik dat kanaliseren en dan ‘vergat’ hij dat ie eigenlijk nerveus was. Met Rêve kreeg ik dat ongemak hoogstens soort van in goede banen geleid voor mijn gevoel.. En op een gegeven moment ga je dan toch denken…. Ze deed ontzettend haar best voor mij maar het koste haar veel moeite mentaal…

Korte termijn wordt ze gedekt en in de zomer terug opgenomen.

Golden daim had mijn aandacht maar door recentere filmpjes ben ik gaan twijfelen over de combinatie met Rêve. Hij oogde daar wat minder soepel in de lendenen dan Cas en dat heeft Rêve wel echt nodig. Vindt het nog steeds een geweldige hengst maar twijfel nu wat of hij de combinatie voor Rêve is. Omdat we toch nog twee veulens willen proberen te krijgen van haar als haar lijf dat toe laat gaan we nu voor cassanova. Het verschil of de gelijkenissen tussen Joy en de volle broer/zus kunnen dan wellicht helpen met de keuze.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 14:45

Moest toch ferm lachen om Rêve en je man. :))

Ik heb nu 2x volle broers gefokt. 2 Rubiquils en 2 van Kaygo. Alle keren waren de broers verschillend van kleur en model. Ook van karakter deels verschillend. Van beide merries iedere keer een vos en een bruine. Beide vossen waren vreemd genoeg veel rustiger van karakter. De 2 jarige ruin van Kaygo lijkt echter qua model en gangen meer op zijn oom uit 2001 van Rubiquil. al hebben beide Kaygo's een ding echt gemeen als volle broers. Ze hebben iets met hooinetten die ze als schuurpaal/muur gebruiken. :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-25 21:32

Ik ook maar manlief kon dat niet meteen waarderen wat ik ook snap. Maar hoe harder je je lach probeert in te houden hoe erger het wordt. :+ :))

Ben benieuwd of dat voor Rêve haar kinders ook gaat gelden. :j

Joy was vrij heet vandaag. :+ en hij heeft de pivo van dichtbij bekeken. :+ hij is normaal zo voorzichtig. _O-

Viel toch niet mee om met hem te werken zoals bij Chris. := heb ook ontzettend pijn in mijn rug/heup. Bij Chris was het ook al stijf gezien die bleef zeggen dat ik onderuit moest gaan zitten maar morgen fysio. :j
Filmpje is aan het uploaden, ga de paarden nu binnen halen en zal kijken of een korter stukje sneller gaat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-25 00:49

The good, the bad and the stupid. :+
De ‘hó’ was even moeilijk maar ik denk dus omdat ik ook gewoon niet fatsoenlijk zit. :(:)

Ja ben aan het experimenteren met waar de
Pivo me het minst vaak verliest nu ik de hele bak kan gebruiken. :+ zijn wholegain is weer thuis dus hij kan weer wat aanzetten. :j gezien dat het enige is dat effectief werkt voor ‘m.

Hier doe je het toch voor? Dat ze hun spel onderbreken om hoi te zeggen. :+:

Terror haar bingo kaart is vol voor deze week denken we want vandaag was ze braaf. :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 10:15

Moeilijk hé om op precies het juiste moment de halve ophouding te geven. :j ...je bent goed bezig je ziet dat ook aan Joy.

Het wijken in draf mist hij nog wat kracht voor en dat is logisch voor zo'n jonkie en ik zou proberen met de binnenhand iets meer na te geven door je hand iets naar voren te bewegen , wel met teugel contact en de buitenteugel wat meer begrenzen. Dan gaat het waarschijnlijk wat gemakkelijker.
Heerlijk paard die Joy en je hebt duidelijk de tips opgepikt van Chris!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 10:56

Wijken is een oefening dat ik persoonlijk met jonge paarden eigenlijk niet doe. Je duwt ze als het ware op die buitenschouder inplaats van de schouder lichter te maken?
Enige waarvoor ik dat gebruik is eens een of twee pasjes reactie testen op mijn beenhulp.

Maar travers en schouderbinnen zijn veel betere oefeningen, dat je ook gewoon prima in stap in een heel traag tempo kan doen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 12:54

In de klassieke dressuur wordt dat er gewoon in stap bijgepakt en als het bevestigd is in draf. Het wordt als een loswerken de oefening erbij gepakt.
Ook schouder voor wordt erbij gepakt en paarden die aangespannen beleerd zijn ook travers want dat kunnen ze gewoon heel goed.
Maar allemaal als loswerkende oefeningen.
Net als wending om de voorhand (niet verwarren met de achterhand) want dat laat de kaak los en de nek. Maar Joy zie ik dit al vanzelf doen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 15:52

Klopt helemaal!

Ik kan met mijn PRE amper galopperen, maar we zijn wel druk bezig met SB, Travers, Renvers, Appuyement, begin nr Piaffe en Passage toe. Puur omdat dit net de oefeningen zijn die de achterhand sterker maken, die schoft liften, de schouders vrijmaken waardoor ze ooit wél zal deftig kunnen galopperen :+.

(al rij ik academisch en niet klassiek.) Het correct en sterk paard als doel via de oefening ipv de oefening als doel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-25 23:19

Rêve kon ook piaffe voor ze kon verzamelen in galop. :)) dat lag haar gewoon meer. Maar Joy heeft toch weer wat anders nodig.

Wijken moeten ze nu eenmaal kunnen op wedstrijd en bij ons al vrij snel. Met Rêve ben ik daar te laat mee begonnen omdat ik wijken ook niet zo boeiend vind maar op wedstrijd ondervond ik daar in de niveau 1 wel nadelen van. (Wij hebben intiatie, dan niveau 1 en daar moeten ze wijken.)

Dus met Joy pak ik het nu wel mee. SB en Travers vind ik zelf nuttiger. Dat ben ik wel met jullie eens ook voor de galop idd.

Joy was wat nukkig gisteren. Had het ide dat hij wat stijf was (spierpijn) dus vandaag aan de longe gegooid. Geen bijzet, gewoon bewegen. Doorbloeding in die spieren krijgen. Na een kwartiertje liep hij terug soepeler. :j

Woensdag zadel ik hem terug. Morgen of dinsdag nog eens gewoon even rond slingeren. Joy gaat uit zichzelf stofzuigen dus die werkt echt zichzelf los. :j

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 23:31

Echt fijn hoeveel rust jouw paarden krijgen na inspanning en les. Ik zie zo vaak mensen die fanatiek worden na hun les om met huiswerk aan de gang te gaan zonder te bedenken dat de les ook voor het paatd best inspannend was. Of dat een jong dier bepaalde indrukken ook even moet verwerken tussen de oren.
Heb het weleens geschreven volgens mij maar als ik kon kiezen als paard zijnde zou ik jou graag als eigenaar hebben. Zeker omdat er aandacht is voor rust en je niet wekelijks op wedstrijd wil ten koste van alles. Dat zie je vaak genoeg anders op sommige stallen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-25 00:58

Kunnen jullie dit zien?

Mars schreef:
Echt fijn hoeveel rust jouw paarden krijgen na inspanning en les. Ik zie zo vaak mensen die fanatiek worden na hun les om met huiswerk aan de gang te gaan zonder te bedenken dat de les ook voor het paatd best inspannend was. Of dat een jong dier bepaalde indrukken ook even moet verwerken tussen de oren.
Heb het weleens geschreven volgens mij maar als ik kon kiezen als paard zijnde zou ik jou graag als eigenaar hebben. Zeker omdat er aandacht is voor rust en je niet wekelijks op wedstrijd wil ten koste van alles. Dat zie je vaak genoeg anders op sommige stallen.

Dankje. :+:

Het voelde gewoon niet als Joy zaterdag en ik wil niet dat hij zíjn werkwilligheid verliest omdat werken pijn doet. Hij moet op zo’n momenten wel bewegen om te herstellen (want op weide stond hij ook meer stil merkte ik vandaag.) maar dan wel in relatieve vrijheid… geen extra gewicht. Niet te lang en niet te serieus. :(:) geen geforceerde houdingen…

Ik wil hem wedstrijd-klaar maar niet ten koste van hem en hij heeft zo’n fantastisch karakter dat je hem tegen zichzelf moet beschermen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 09:03

Het filmpje kan ik zien. Je bent goed bezig met hem....dat plezier blijft hij houden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 23:04

Afbeelding

Afbeelding
:+:

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 23:07

Aaah leuk die hartjes <3
En wat een heerlijk koppie heeft Joy!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 23:14

sexy billen :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 08:52

Hij kijkt super tevreden en blij met een open blik. Leuk om te zien. En mooie billen zag ik ook langs komen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-25 23:28

Vandaag hoofdzakelijk gestapt. Ik heb gisteren een enorm stressvolle avond gehad en vandaag was mijn lijf van slag. :X
Joy is uit zijn but gegroeid dus heeft nu Rêve haar bit even maar das enkel gebroken. Weet nog niet wat ik er van vind. :+ hij leek het wel meer aan te pakken maar ik vind m wat groot. Dus een 12,5 is onderweg. :+ vroeg of laat heb ik alle maten. _O-
Hij leek wat meer de hand mee te willen nemen. Dus wil het even aan kijken. Morgen ben ik hopelijk wat soepeler en kan ik hem fatsoenlijk rijden. :+
Afbeelding

Afbeelding

Kleine stalker. :+:

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 07:36

Twee vriendjes voor het leven!