[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-22 10:08

Jet schreef:
Rare vraag misschien, maar waarom kies je voor boomloos? Ik vind Wintec wel fijne kunststof zadels hebben, wel met boom voor zover ik weet: https://www.aleashop.be/nl/western-zade ... zwart.html . Misschien vind je dat te duur om uit te proberen hoor, dat snap ik wel. Toch denk ik dat Prisca wel bij je zal blijven ( na 2 maanden ben je vast teveel aan haar gehecht...), zeker als de vorige eigenaresse geen interesse in haar toont. Dat kan ook een tactiek van haar zijn, zo goed zal je haar ook weer niet kennen denk ik. Zo kan ze ook op jouw gemoed spelen, zo van: als ik net doe of het me niet meer interesseert, wil ze haar vast niet naar me terugdoen...

Hi Jet, dank voor je tip! Ik dacht aan boomloos omdat ik geen andere zadels weet die passen denk ik. Ik vermoed dat mijn eigen zadel haar knijpt. Haar rug is gewoon echt helemaal plat. Ik bedoel ik heb brede ruggen gezien, maar dit is niet gewoon breed, dit is plat. En het is echt zo wijd als een salontafel! Ik overdrijf niet! Dus ik heb gekeken bij wat voor zadels mensen met comtois nemen en ik zie óf op maat gemaakt óf boomloos. Vandaar dat ik op boomloos uitkwam.

Nu wil ik er in eerste instantie zo min mogelijk geld aan uitgeven, omdat ik haar al wel wil gaan rijden over een week tot twee weken, maar ik wil haar geen rugpijn aandoen met mogelijk mijn westernzadel(s) die mogelijk knijpen.

Gesteld dat ze gewoon waardeloos gaat het rijden, je weet het niet hoe het zich kan ontwikkelen, en gesteld dat ik dan een op maat of duurder zadel had gekocht, dan zit ik met dat zadel later. Op maat kan dan al helemaal niet, tenzij ik haar terugdoe en de volgende koper het zadel zou willen overkopen. Dus ik zoek op dit moment een zo goedkoop mogelijke oplossing. Gelukkig zijn synthetische zadels al een heel stuk goedkoper dan leer, dat scheelt al.

Waar ik een beetje 'bang' voor ben en dat las ik op div fora en Tinka haalde het ook al aan, dat een boomloos ernstig wennen is voor de ruiter, omdat je niet in je zadel zit, maar op je zadel. En ik vind het eigenlijk geen goed plan om Prisca te gaan rijden met iets dat niet gelijk fijn zit. Dus misschien de eerste keren toch met mijn eigen zadel.

Dat vond ik zo fijn eruit zien van de InkyDinky zadels, dat ze zo lekker diep lijken te zitten. Ik las ook alleen maar goede dingen erover. Afijn, ik ga vandaag rondbellen naar van alles en nog wat. D.a. voor mest brengen, weer een telefoonnr gekregen van een andere smid en voor het zadel InkyDinky.

Nog even over de houding van de eigenaar. Misschien wil ze juist niet weten hoe het gaat omdat ze dat moeilijk vindt. Prisca vertegenwoordigt haar droom die niet is uitgekomen. Ze stond ook te huilen vertelde de vervoerder toen hij haar ophaalde. Ze gaat ook door een lastige tijd nu, want ze heeft een baby en die is ook nog eens ziek, maar ik denk dat de baby een ongelukje is geweest, want ze was al achter in de dertig en nu zit ze met het kindje (opgescheept) en zie ze haar hele manege naar de kl* gaan omdat ze geen tijd meer heeft. Met Prisca had ze shows willen doen. Ze had een lusitano hengst waarmee ze al zoiets deed en dat had met Prisca uitgebreid moeten worden. Die hengst is een paar maanden geleden geëuthanaseerd nadat een merrie bij een natuurlijke dekking zo hard gemept had dat hij een bot in zijn borst gebroken heeft wat niet kon helen en niet geopereerd kon worden. Daarmee was voor haar de sport klaar, met alle factoren er al bij. Daarbij schreef ze dat haar oudste paard van 40 langzaam aan het afglijden is naar de regenboog en dat ze daarvan binnenkort afscheid moet nemen. Dus mogelijk zijn er een hoop factoren waarom ze geen updates wil. Overigens vind ik haar niet echt sympathiek en ze verdraait woorden en weet zich ergens erg goed uit te l**llen. Ik geloof niet dat het haar uitmaakt of Prisca bij mij komt wonen of niet. Ze zal er wel op hopen omdat ze anders weer het verkooptraject in moet.

De toekomst gaat het leren!

Zinzi_jewel

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 10:19

Een verkoop proces kan ook moeilijk zijn. Misschien heeft ze door het verlies van haar hengst en het oude paard wat afglijdt plus de zorg van een baby al genoeg aan t hoofd .
Om dan niet dagelijks of veelvuldig updates te bekijken .
Zou dan weinig tot niets melden nu . En straks een korte compilatie sturen als alles goed gaat .
2 maanden proef is een lange tijd .
Als eigenaar wil je graag een vlotte goede match . En tegen dingen loop je altijd wel aan als je een nieuw paard in huis haalt .

Wij haalde vorige week ons mini paard op bij een fokker. Dochter huilde enorm . Nummers uitgewisseld met t meisje, paar foto's gestuurd en t was goed .

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-22 10:32

Zinzi_jewel schreef:
Een verkoop proces kan ook moeilijk zijn. Misschien heeft ze door het verlies van haar hengst en het oude paard wat afglijdt plus de zorg van een baby al genoeg aan t hoofd .
Om dan niet dagelijks of veelvuldig updates te bekijken .
Zou dan weinig tot niets melden nu . En straks een korte compilatie sturen als alles goed gaat .
2 maanden proef is een lange tijd .
Als eigenaar wil je graag een vlotte goede match . En tegen dingen loop je altijd wel aan als je een nieuw paard in huis haalt .

Wij haalde vorige week ons mini paard op bij een fokker. Dochter huilde enorm . Nummers uitgewisseld met t meisje, paar foto's gestuurd en t was goed .

Ik vind het heel fijn dat er emoties zijn bij het afscheid nemen van dieren. Dat zegt wel wat.

Wat ik wel fijn vind van deze eigenaar is dat ze echt haar best deed om mensen te selecteren die ze wilde, ze had meer dan 30 reacties op haar advertentie binnen een dag!
De prijs is ook echt erg laag, te hoog voor slachthandelaren, maar wel dusdanig laag om een groot publiek aan te trekken dat wel een laatste eigenaar wil zijn. Het is de prijs die je betaalt voor een oud paard van de SPA (Franse dierenopvang). Ze stelde zelf eerst 2 maanden voor, toen 1 maand en ik heb het dan op 2 maanden toch gehouden. Dat is enorm genereus. Erwin en ik hebben wel zoiets van, als ik haar over een paar weken ga rijden en ik heb dan een paar weken gereden, dan hoef ik niet die hele 2 maanden uit te zingen, dan kan ik ook na 5 weken al zeggen, het is ok, ik koop Prisca.

Overigens vergeet ik te vertellen dat er een omslag aan het plaatsvinden is bij Callas. Ze wil sinds een dag dichter bij Prisca zijn!!! Ze schijt nog steeds tien kleuren voor Prisca, maar ze wil graag in haar buurt zijn. Gisteren wilde ik Callas en Poupette uit het land halen en Callas wilde maar heel traag komen. En zojuist maakte Erwin deze foto!

Afbeelding

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 10:53

Wat een schitterende foto Monique. Je hebt weer een mooie kudde.

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 11:02

Dartel schreef:
Ik meld mij even als trouwe volger van dit topic. Ik heb nog niet eerder gereageerd maar ik vind het ontzettend leuk om jullie leven in Frankrijk te volgen.

Ik ben zelf ook pas weer aan een nieuw paard begonnen en herken de dingen waar je tegenaan loopt :-) Of de reis wel goed verloopt en hoe snel ze zich aanpassen. En ook de leuke dingen, elkaar leren kennen en je laten verrassen door hun eigen karakter.

Ik hoop dat alles na een gewenningsperiode een leuke kudde gaat vormen!

Hey Dartel, wat leuk dat je reageert, welkom in het topic! Wat spannend dat jij ook net een nieuw paard hebt. Precies dat ja, hun karakter leren kennen. Ik ben tot nu toe erg positief over Prisca's meewerkendheid, dus ik hoop dat het bij jou ook zo leuk gaat. Doe jij het net zo langzaam als ik of nog langzamer of juist sneller met ohz gaan?

Ik heb hem heel snel in de groep gezet, alleen achter blijven op stal was voor hem echt een no-go. Ik heb een 5-jarige Arabische ruin gekocht die de laatste 2 jaar 24/7 in een paddock paradise stond. Hij is heel sociaal dus dat ging gelijk goed. Hij staat nu 's nachts op stal en dat gaat prima.

Wel merk ik dat hij niet gewend is aan veel prikkels en veel dingen spannend vind. Dat pak ik wel langzaam op. Hij is ingereden maar met rijden wil ik echt nog wachten tot hij meer op zijn gemak is. Ik ben nu bezig hem te wennen om uit de groep te halen, dat vindt hij al spannend genoeg. Ook krappe ruimtes, (schuif)deuren, waterplassen vindt hij spannend. En ik vind rijden leuk maar het omgaan met een paard vind ik het belangrijkst. Gewoon elkaar eerst goed leren kennen, vertrouwensband opbouwen, op de grond samen kunnen werken en dan volgt vanzelf het rijden. Ik heb zelf een slechte ervaring gehad met mijn vorige paard, de eerste keer dat ik daar opstapte ben ik er keihard af gelanceerd. Uiteindelijk bleek daar een reden voor te zijn maar dit soort ervaringen neem je wel mee naar je volgende paard. En ja, ik ben nu toch ook over de 50 en dan gaan die dingen meetellen :')

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 11:13

Ik heb je uitgenodigd voor die Facebook groep Mo.
Ik had trouwens nog een medicijn voor diarree, maar kan niet meer op de naam komen, iets met probiotica erin.
Gevonden, darmbalans van ecostyle is het.
En psyllium kan je het goedkoopste bestellen bij pit-pit, weet niet of ze naar Frankrijk versturen.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 12:10

Zinzi_jewel schreef:
Bietenpulp wil helpen tegen slappe mest .
Zadeltjes , altijd een ding. Ghost maakt ook fijne boomloosjes in allerlei modellen en Edix ook

Ghost dacht ik inderdaad ook meteen aan :D
Ook volledig vegan te krijgen en écht heel veel soorten, van half bbp/half zadel tot meer engelse of juist western look. Ook goed tweedehands te vinden (iig in NL).

Wel super fijn dat Prisca hetzelfde relaxte gedrag laat zien bij jullie thuis als bij de bezichtiging <3
Plannen voor de paardjes klinken ook goed, hopelijk wennen ze zo snel aan elkaar.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 12:14

Effe ingaan op de zadeltjes.

Die Wintec western is echt een flut zadel vind ik. Ik zou er mijn geld niet geven. Ze zijn niet aanpasbaar zoals de reguliere Wintec zadels. De Pro Endurance en misschien de Australian stock (maar dat ben ik niet zeker) kan je wel aanpassen. Maar zelf die brede bomen zijn voor tafelmodelpaarden toch te smal :P

Ik heb ook een tafelmodelpaard en ben zelf nog zoekende naar een geschikt zadeltje. Voorlopig rijd ik met een Christ lamsvel BBP (maar dat is ook niet vegan natuurlijk, ik heb de mijne wel 2dehands gekocht). Als je daar een goeie drukverdelende pad doet en niet rechtstaat in de beugels, kan je die er heus wel aanhangen. Zeker op zo'n breed paard en met zo'n smalle ruiter. En het is goedkoper dan een zadel (afhankelijk van welke BBP je koopt, maar om te rijden vind ik dijblokken en een handvat wel een must).

Ik heb ook een Barefoot Madrid voor hem. Maar die rijdt niet fijn voor mij met mijn korte pootjes (het zit ook nog altijd erg breed..). Ligt wel goed op hem en hij wordt er graag meer bereden.

Ik zou als ik jou was Mo kijken naar een 2dehands merkzadel. Barefoot heeft een non-leren versie, de Cheyenne Drytex. Misschien kan je die ergens vinden. Persoonlijk vind ik het moreel ook wel meer ok om leer te kopen als het 2dehands is. Het dier is dan niet direct door mijn koopkracht gestorven en het materiaal wordt niet verkwist/weggesmeten. Maar nog met liefde gebruikt. Ik vind dat zelf een respectvolle manier om er mee om te gaan.

Ghost zijn ook heel leuke boomloze zadeltjes. Ze zijn erg licht. Dat is ook wat ik nu opteer voor de toekomst voor mijn tafelmodelpaard als mijn Madrid verkocht is. De Ghost Buttera lijkt wel wat op je InkyDinky zadeltjes met een diepe zit. Ik denk wel dat de Ghost zadels een betere drukverdeling zullen hebben dan die InkyDinky. Die zadeltjes lijken me persoonlijk toch echt meer voor kindjes.

Kortom, lekker 2dehands snuisteren naar een merk boomloos zadel zoals Barefoot, FRA, Edix, Ghost, Trekker,... :)

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 12:24

Fijn dat Callas wat toenadering zoekt. Kan soms best een tijdje duren om weer een stabiele kudde te krijgen.
Hier heb ik mijn paarden pas na drie maanden bij elkaar gezet. Beiden hebben een veulen en ik durfde het eerder niet aan. Nu zijn de veulens oud genoeg om op tijd aan de kant te gaan.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 12:36

Ik heb hier nog een bareback pad liggen, die ik niet gebruik, met beugels. Als je wil mag je hem wel lenen. Het is meer richting zadel, dus een beetje steun heb je er wel aan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 12:45

Tja, kunststof tuig is licht en makkelijk schoon te houden, maar met de ernstige beperkingen van recycling en afvalverwerking niet een kant die ik voor een schoon milieu op zou willen. Leer is ten minste biologisch afbreekbaar en de kans dat afval ergens gestort wordt of verbrand is nogal groot. 2e hands? ja graag, kunststof? vermijden waar mogelijk en dat juist wegens diervriendelijkheid/milieu/etc.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 12:54

tamary schreef:
Tja, kunststof tuig is licht en makkelijk schoon te houden, maar met de ernstige beperkingen van recycling en afvalverwerking niet een kant die ik voor een schoon milieu op zou willen. Leer is ten minste biologisch afbreekbaar en de kans dat afval ergens gestort wordt of verbrand is nogal groot. 2e hands? ja graag, kunststof? vermijden waar mogelijk en dat juist wegens diervriendelijkheid/milieu/etc.

Er is wel al een bedrijf dat paardentuig maakt met kurk. Ziet er goed uit en een stuk milieuvriendelijker. Maar weet niet meer welk merk en swso was het geen zadel.

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 13:31

Wat een prachtige foto..
En wat goed van Callas dat ze toenadering durft te zoeken
Ik vind Callas een interessant paardje en verwacht dat ze minder angstig gaat worden als Prisca de leider zou worden
Soms denk ik wel eens dat Callas misschien wel te intelligent is..en dat dat haar soms in de weg zit ofzo

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 15:29

Fijn van Callas, op de foto zien ze er alle vier rustig uit.

En voor wat betreft zadels: Bij boomloos is vaak de drukverdeling niet zo goed, daar moet je echt wel rekening mee houden. En die InkyDinky zadels: ik denk dat je daar erg opgesloten in zit en dat lijkt me ook niet alles. En bedenk ook dat bij veel boomloze zadels er een puntbelasting is bij de beugelophanging, ook dat is voor een paard niet fijn. Overigens vind ik de tegenargumenten die genoemd worden over kunststof inderdaad ook wel steekhoudend, milieu etc.

Dat Prisca heel breed is, is wel te zien op de foto's, hopelijk past jouw eigen zadel er toch goed genoeg op voorlopig. Als ze dan iets meer in model komt kan je altijd nog naar een ander zadel uitkijken.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-22 07:18

Hey wat een hoop reacties allemaal weer. Ik ga even niet per stuk op jullie in maar maak een antwoord met de meeste van jullie opmerkingen.

Milieu, veggie.
Ik word volgend jaar 60. Ik ben nu bijna 50 jaar, ik heb circa 50.000 dierenlevens gespaard. vanaf mijn elfde lacto/pesco/ovo-vegetariër. Vanaf de havo alleen nog lacto/ovo-veg en sinds tien jaar alleen nog ovo-veg en dan niet van de supermarkt. Ik heb nog een aantal lederen dingen die ik sinds de tachtiger jaren nog heb toen ik nog wel leer gebruikte en die ik idd koester en telkens laat repareren zodat dat dier niet voor niets gestorven is. Dat zijn mijn westernzadel, mijn rijlaarsjes en paar schoenen en mijn eenoorshoofdstelletje. Dus ja, tweedehands kan, maar ik streef er toch naar om kunststof te gaan gebruiken.
Ik ben geen milieuveg, ik ben geen gezondheidsveg ik ben een dierenveg. Je kunt om veel reden veggie zijn en ik doe het puur om zo min mogelijk dieren te doden. Sterven er veel dieren door een slecht milieu waaraan ik bijdraag, ja absoluut. Helaas. Maar gelukkig bespaar ik dan in ieder geval 1000 dieren per jaar wel het leven.
Daarbij hebben we de afgelopen twee jaar zoveel vuil hier netjes naar de stort gebracht ter recycling, namelijk zo rond de 20.000 kilo!!!! Dat is voor 41 jaar vuil per mens per jaar. Dus ik denk dat ik mijn milieu steentje wel heb bijgedragen. Daarbij is het bekend dat veg zijn enorm milieubesparend is.

Goed dan nu over het zadel. Dank voor alle tips. Ook in de pb. Ik kreeg gisteren de tip dat je op veel van zulk soort zadels je beugels zo min mogelijk moet gebruiken ivm drukpunten op de rug van het paard. En daar loop ik dan tegen een probleem aan, want ik ga mijn beugels altijd gebruiken. De passen van Prisca zijn dermate snel in draf, dat ik dat maar zelden zal doorzitten. Ook met de galop zal ik veel in de verlichte zit zitten. Dus het is zo fijn dat jullie allemaal meedenken, ook in de pb, ik kom steeds een stukje verder.
Dus dan nu de vraag, wel soort van zadel zou ik dan moeten hebben op een salontafel, waar ik mijn beugels wel bij kan gebruiken?

Nu over Callas. Hm. Het is wel fijn dat ze meer into Prisca wordt, maar ze wordt steeds fanatieker op Quarbonne die ook graag bij Prisca wil zijn. Ze is gisteren een uur bezig geweest met hem continu weg te jagen bij het plateau. Zielig voor hem, niet goed voor haar been, dus heb ik haar en iedereen vroeg binnengehaald en haar in haar box gezet. Zit haar intelligentie haar in de weg, ik denk zeer zeker dat ze op bepaalde vlakken bijzonder intellie is, maar op andere vlakken is ze gewoon paard en nu vind ik haar een dom paard. Ik moet ook Quarbonne een goed leven geven, en de hele dag opgejaagd worden is nou ook niet leuk. Dus een middenweg vinden.

Ook nog dank voor de tips over dunne mest, ik noteer alles en als mijn middeltjes nu niet werken, ga ik daar weer mee verder.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 07:45

Ik zou dus zeker een ghost aanraden, ook de semi zadels/bbps zijn met beugels te gebruiken, zeker icm een lichte ruiter en een stevige rug.

https://www.buitenzinnig.nl/shop/
Zowel onder zadels als onder BBP zijn veel variaten van ghost te vinden. Ik heb zowel met de zadels als met de BBP's hele goede ervaringen, vond ze heerlijk en stabiel zitten (en mijn paard is ook behoorlijk rond met minimale schoft).
Afbeelding
Dit is de Veneto, een richting dressuurzadel.
Afbeelding
En dit is de Buttera, kunnen dus ook veilig beugels aan, het drukverdelende systeem erin is zo goed.

En dus beide volledig vegan te krijgen (in écht mooie kwaliteit) :D

Overigens is Suzanne (van Buitenzinnig) heel behulpzaam, wilt je ook nog wel op basis van fotos advies geven, en heeft ook vaker tweedehands opties.
Laatst bijgewerkt door Cera_D op 12-07-22 07:49, in het totaal 1 keer bewerkt

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 07:46

Ik had dus een heel stuk getypt over zadels 2 dagen terug, maar toen hield het internet ermee op …. Nu geen nieuwe poging, het meeste is onderhand al aangehaald door anderen, maar ik heb een ghost mandriana bbp. Ik heb m op een rondgeribte Arabier, haar schouders zijn werkelijk smaller dan haar ribben (zelfs als ze zo mager is dat je die allemaal kan tellen). Dit zadeltje gaat nergens heen. Demijne is met schapenvacht, maar meer omdat dat model voor mij het makkelijkste zat dan om een andere reden want ik wou feitelijk geen schaap ivm onderhoud. Je kan ook een ghost toscana if buterra kiezen, die zijn volledig kunststof te krijgen. Ik heb er een halfpad met inlagen onder, zadelmaker heeft het zo gecheckt en goedgekeurd. Pad is niet per se nodig, maar ik rijd met beugels. Ik gebruik m namelijk om voornamelijk stapwandelingen buiten te gaan maken (paardje is chronisch geblesseerd en maar licht belastbaar), maar paard iis vrij schrikkerig en ik vind beugels langs een 70km weg toch wel fijn. En ik wil er ook op blijven hangen als paardlief uit het niks 3M opzij springt :+ .

nadeel: ik heb 4 maanden op Demijne moeten wachten voor hij geleverd werd. Hij zou ook niet geschikt zijn om een rit te maken waarbij je veel gaat lichtrijden of galopperen waarbij je staat in de beugels, hij is bedoeld als bbp en niet als zadel. Wil je wel écht stijgbeugels, zou ik voor een echt boomloos zadel gaan. Maar als je rustig wilt lummelen met een paar honderd meter draf, is het prima. Qua merk zou ik het niet weten, maar ik ben fan van ghost. Waarbij volgens mij alle zadels in het kunststof kunnen.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 08:58

Mijn advies is ook Buitenzinnig te contacten. Ze is erg behulpzaam. Dat de drukverdeling zo slecht is bij boomloos, is ook al weer wat achterhaald. Een boom die niet mee beweegt geeft ook druk. Zoals bij alles is bij dit verhaal ook niet alles zo zwart wit. Ik zou boomloos zeker niet afschrijven voor Prisca.
Ik moest er wel zelf aan wennen. In stap riep ik meteen: ik wil nooit meer anders, draf was wennen, galop weer prima. Ben wel al meer dan 20 jaar geleden begonnen met boomloos.
De barefoot zit erg breed, de ghost zit smaller en kun je ook van die wrongen bij je bovenbenen kiezen.

Oh ja bedenk ik me nu , ik zie tegenwoordig ook "boomloos in balans" op facebook langs komen met veel 2e hands boomloosjes.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 08:58

Maar jouw Madriana is de BBP versie. Ghost heeft ook echt boomloze zadels. Als ik het goed begrijp is de Cavallin lijn de (stevige) BBP lijn en de Ghost de zadel lijn. Ik denk dat de opbouw van de zadels wel het rechtstaan in de beugels toelaat. Ze worden namelijk gebruikt in de Endurance oa dacht ik.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 09:50

Ik zou zelf ook Ghost willen aanraden. De meeste boomloze zadels zitten erg breed (op een paar dure merken na). Of eigenlijk zitten ze net zo breed als je paard is. Ghost is zo opgebouwd dat je op een breed paard toch smal zit. Voor mijn heupen is dat fijner, maar ik weet niet of jij er last van hebt?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 10:42

Vaak heb je bij een boomloos zadel een speciale pad nodig met ruggengraat vrijheid. Hoor ook goede verhalen over de freemax, maar die is wel van leer. Ghost lijkt mij dan wel goed.
Hoe kom je bij de berekening dat je 1000 dieren per jaar bespaard? De gemiddelde vleeseter eet echt geen 3 dieren per dag, ik zie het al voor me dat je elke dag een koe, varken en kip naar binnen zou moeten werken.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 11:03

Als je geen honing eet loopt het aantal dieren al aardig op.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 11:48

fardoe schreef:
Als je geen honing eet loopt het aantal dieren al aardig op.

Imker hier. No way dat we een bijenvolk afzwavelen voor de honing. Is ook geheel overbodig met de standaard beschikbare kasten.

En recycling is een leuk verhaal, maar hoe goed wij het ook aan onze kant doen, de industrie maakt er een zooitje van. Eind product is te duur en van mindere kwaliteit, daarnaast lost het de groeiende productie van nieuwe kunststoffen niet op. En dat is naast wat er in dieren teruggevonden wordt aan plastics van allerlei maten ... Nee sorry ook als je reden dierenlevens is, is voor plastic kiezen helaas niet beter.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-22 13:37

Hi allemaal,

Dank weer voor alle tips en het meedenken.
Qua zadel wil ik geen bareback omdat ik wel mijn beugels wil gebruiken. De zadels van Ghost zijn waanzinnig mooi, maar er hangt een prijskaartje aan dat ik nu niet kan hebben. Ook heb ik aan hen gevraagd wat de levertijd zou zijn en dat is vier maanden. Beide dingen die ik niet wil.

Ik wilde dus kunststof, boomloos waar ik wel mee kan lichtrijden en verlichte zit kan zitten, en wat ook nog goed voor de rug van Prisca is en daar ook nog op past en binnen een budget dat wel bij me past, waar ik ook mijn westernsingel en westernpad nog bij kan gebruiken. Ik heb een half uur met de mevrouw van Inky Dinky aan de lijn gehangen en hun zadel heeft alles wat ik zoek en ook zou het voor Prisca's rug geen probleem moeten zijn. Ze zijn op voorraad en kunnen binnen twee weken hier zijn. Bevalt het niet mag het terug. Ik heb ja gezegd. Dus er komt binnenkort een inky dinky zadel aan. Heppie!

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 14:55

Tamary zeg ik dat dan ? Eerst lezen en begrijpen wat ik bedoel voordat je weer eens met je geleuter aankomt.

Hé jij gebruikt geen plastic prima applaus en nu ophouden met altijd maar wat Jij vind en wat Jij denkt op te dringen aan een ander.