Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Zinzi_jewel schreef:Daar kijken wij anders tegenaan dan .
Maar dat mag.
Jet schreef:Ik zou, als je echt geen hengstenketting wil gebruiken, dan een halstertouw over de neus doen. 1 of 2 keer om het neusdeel van het halster draaien en dan door de ring heen waar je normaal het touw aanklikt, als het halster goed past, zit dat zeker niet op het breukgevoelige deel van de neus. De lagen in de mond zijn juist heel gevoelig en er zijn heel wat foto's te vinden op internet van paarden die allerlei botvervormingen of botsplinters hebben door een bit. Bovendien kent hij waarschijnlijk het bit al en ik ben er bang voor dat je hem daarmee ook niet gaat houden als hij terug wil. Hij heeft waarschijnlijk wel geleerd dat hij liever kort pijn heeft en zijn gang kan gaan dan geen pijn en bij zijn maatjes weg zijn of iets anders moeten doen waar hij het nut niet van inziet. Ik persoonlijk zal niet zo snel naar een bit grijpen om dit op te lossen. Ik zou toch wel alle dagen even wat oefenen, al is het maar kort en misschien eerst net niet uit zicht van de andere paarden en dat langzamerhand uitbouwen. Heb je al eens voetjes gevraagd, voor en achter? Zo ja, gaat dat een beetje?
Ik heb net je filmpje nog even teruggekeken, vanaf 6.00 minuten totdat Quarbonne er vandoor gaat. Eigenlijk zou ik al niet zo snel met een pony die weet dat hij zo sterk is, het touw zo lang houden en me van hem afdraaien, zodat hij dan al kans ziet om zich heen te kijken. Bij hem heb je eigenlijk 200% van je aandacht nodig, je kan hem nog geen vingerkootje geven zeg maar. Niet dat je het touw heel kort vast moet houden, maar wel een heel stuk korter dan nu. Het halster zou wat mij betreft nog net even strakker mogen. En ik zou hem zeker direct terugvragen als hij me voorbij wil lopen. Super belonen als het touw in een boogje kan, streng zijn als het om wat voor reden dan ook door hem strak komt te staan. Ik denk dat een wat langer touw ook handig kan zijn, als het evengoed een soepel touw is, kan je er wat knopen in maken op wat afstanden, dan heb je misschien wat meer houvast om het niet te lang te laten worden. En er goed voor zorgen dat hij mee met zijn aandacht bij jou is dan op het filmpje.
Succes met hem in elk geval, het is echt lastig als ze weten hoe sterk ze zijn!
fardoe schreef:Ik zou het heel anders aanpakken. Ik zou veel meer de tijd nemen om hem te laten wennen en ik zou in vrijheid met hem werken , zo heeft hij de keus en kans om nee te zeggen. Ik denk dat hij genoeg gedwongen is in zijn leven en dat hij het “ zich recht maken “ en wegrennen heeft aangeleerd omdat zijn signalen niet gezien werden. Zoals ik al eerder zei, zijn lichaamstaal is zo duidelijk.
Ik denk dat hij het snel op zal pakken.
vopo914 schreef:Ik geniet van je verhalen!
Ach arme Callas..wat jammer dat ze het zichzelf zo moeilijk maakt.
Ik vind het gewoon een beetje sneu voor haar
Maar het gaat wel wennen alleen denk ik dat het bij Callas wel tijd nodig heeft
Tinka schreef:Waarom doe je Quarbonne geen touwhalster om, dan heb je veel meer te vertellen dan met gewoon halster en je hebt geen bit nodig.
Kan je niet ergens anders in de wei nog ern bak met water zetten zodat iedereen kan drinken?
balance schreef:Ook dit zou ik zo doen, laat ze maar naar huis komen. Ik zou nog langzamer gaandan deze stappen. Jij hebt een beetje tijdsdruk door de proeftijd.
Hoe gaat het met prisca’s verkoper? Die zal dit hele traject ook wel rete-spannend vinden.
Komt allemaal best goed. Callas is niet van suiker en heeft simpelweg nooit zo’n sterke leider gehad. Daar gaat ze gewoon aan wennen. Je weet vrij weinig van haar verkoper destijds en hoe de dynamiek in de kudde en de met de mensen daar was.
Onze emoties zijn vaak een flinke ballast. Toen was toen, de toekomst ontstaat nu.
jitskenienke schreef:Wat een leuk filmpje weer!
Ik weet zeker dat het goed komt! Ze hebben even de tijd nodig !
JudithO schreef:Zonde van de pruimen! En jammer dat het zwembad niet al af is met de hittegolf op komst
Sintara schreef:Ik vind dat de paarden mega goed gaan samen, voor zover ik heb gezien dan. Communicatie hoort hehet zijn geen begonias die je bij elkaar zet
vopo914 schreef:@ Sinatra
Begonia's...
Hoe kom je erop..geweldig!
Cera_D schreef:Fijn dat het los wandelen met Prisca al beter gaat! Echt een kwestie van tijd en langzaam opbouwen.
Net als met Quarbonne komt dat ook 'vanzelf', zeker met nog een keertje het filmpje terug zien was het echt een kwestie van timing waarbij ik denk dat je het zelfs zonder bitje zou kunnen voorkomen. Hij moet ook leren dat hij gezien wordt voor wie hij is en dat meewerken ook prettig is (een paar brokjes bij de eindbestemming zullen wonderen doen).
Verder vind ik het echt wel heel sneu voor Poupette en Callas (ookal zal dat ook vanzelf gaan wennen), en niet eens dat ze zo moeten wennen maar vooral dat ze blijkbaar beide eigenlijk helemaal niet weten wat ze met zichzelf en hun emoties aan moeten...
En wat zonde van de pruimen! Maar er zullen vast genoeg vogels en insecten zijn die er heerlijk van gaan smullen.
Zinzi_jewel schreef:Bietenpulp wil helpen tegen slappe mest .
Zadeltjes , altijd een ding. Ghost maakt ook fijne boomloosjes in allerlei modellen en Edix ook
JudithO schreef:Slappe mest, altijd een feestje. Punette hier heeft het al jaren en we hebben ons er maar bij neergelegd dat het niet meer over gaat. Alles is al geprobeerd. Als je geluk hebt trekt het even recht maar echt goede mest wordt het nooit, heb ik overigens ook nog nooit bij haar gezien. Dus ja je kunt enkele dingen proberen maar er is dus kans dat het gewoon niet over gaat. Zolang Prisca er zelf niet slechter van wordt is het voornamelijk voor jou vervelend (vieze staart en achterbenen).
Heerlijk dat verslagje per pony.
Wat betreft Quarbonne, een touwhalster en op tijd ingrijpen gaat genoeg voor hem doen. Je weet nu wat hij kan doen, dus dan kun je daarop anticiperen.
En ik volg je zadel-zoektocht op de voet, toekomstplannen enzo
(Al is leer voor mij geen probleem.)
Dartel schreef:Ik meld mij even als trouwe volger van dit topic. Ik heb nog niet eerder gereageerd maar ik vind het ontzettend leuk om jullie leven in Frankrijk te volgen.
Ik ben zelf ook pas weer aan een nieuw paard begonnen en herken de dingen waar je tegenaan looptOf de reis wel goed verloopt en hoe snel ze zich aanpassen. En ook de leuke dingen, elkaar leren kennen en je laten verrassen door hun eigen karakter.
Ik hoop dat alles na een gewenningsperiode een leuke kudde gaat vormen!
fardoe schreef:Ik heb de Barefoot Madrid Monique, mocht je interesse hebben, wel nubuck leer. Maar ik gebruik mijn zadels niet meer.
Sintara schreef:Tegen slappe mest kan je ook psyllium husk geven, werkt tegen zand maar ook om wat meer gebonden poep te krijgen. Ze geven het ook aan mensen
Prairy schreef:Ben je niet bang dat ze onverwacht naar jou gaat slaan als je achter haar gaat lopen? Ook omdat ze dus bijna of geen signaal geeft?
Tinka schreef:Pathos had last van mestwater, mest zelf was ook iets dunner. Echt van alles geprobeerd, ook biosponge. Niets hielp, hij had er ook kramp van, best zielig.
Uiteindelijk bonpaard colon geprobeerd met bijpassend voerschema. Toen was het binnen een week over.
Ik heb 2 Barefoot zadels gehad, de Cheyenne en Virginia rose, vond ze toch niet lekker zitten, je zit er meer op ipv in. Had dus het idee dat ik er elk moment naast kon liggen bij een gekke beweging.
Nu heb ik 2 Bob Marshalls, heerlijke zadels, ook boomloos, maar wel van leer dus.
Ik ben lid van een Facebook groep voor zadels voor buitenritten, een Franse site, zie er hele aparte zadels voorbij komen.