[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fardoe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 14:58

Ik zou het heel anders aanpakken. Ik zou veel meer de tijd nemen om hem te laten wennen en ik zou in vrijheid met hem werken , zo heeft hij de keus en kans om nee te zeggen. Ik denk dat hij genoeg gedwongen is in zijn leven en dat hij het “ zich recht maken “ en wegrennen heeft aangeleerd omdat zijn signalen niet gezien werden. Zoals ik al eerder zei, zijn lichaamstaal is zo duidelijk.
Ik denk dat hij het snel op zal pakken.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-22 15:42

Zinzi_jewel schreef:
Daar kijken wij anders tegenaan dan .
Maar dat mag.

Jet schreef:
Ik zou, als je echt geen hengstenketting wil gebruiken, dan een halstertouw over de neus doen. 1 of 2 keer om het neusdeel van het halster draaien en dan door de ring heen waar je normaal het touw aanklikt, als het halster goed past, zit dat zeker niet op het breukgevoelige deel van de neus. De lagen in de mond zijn juist heel gevoelig en er zijn heel wat foto's te vinden op internet van paarden die allerlei botvervormingen of botsplinters hebben door een bit. Bovendien kent hij waarschijnlijk het bit al en ik ben er bang voor dat je hem daarmee ook niet gaat houden als hij terug wil. Hij heeft waarschijnlijk wel geleerd dat hij liever kort pijn heeft en zijn gang kan gaan dan geen pijn en bij zijn maatjes weg zijn of iets anders moeten doen waar hij het nut niet van inziet. Ik persoonlijk zal niet zo snel naar een bit grijpen om dit op te lossen. Ik zou toch wel alle dagen even wat oefenen, al is het maar kort en misschien eerst net niet uit zicht van de andere paarden en dat langzamerhand uitbouwen. Heb je al eens voetjes gevraagd, voor en achter? Zo ja, gaat dat een beetje?

Ik heb net je filmpje nog even teruggekeken, vanaf 6.00 minuten totdat Quarbonne er vandoor gaat. Eigenlijk zou ik al niet zo snel met een pony die weet dat hij zo sterk is, het touw zo lang houden en me van hem afdraaien, zodat hij dan al kans ziet om zich heen te kijken. Bij hem heb je eigenlijk 200% van je aandacht nodig, je kan hem nog geen vingerkootje geven zeg maar. Niet dat je het touw heel kort vast moet houden, maar wel een heel stuk korter dan nu. Het halster zou wat mij betreft nog net even strakker mogen. En ik zou hem zeker direct terugvragen als hij me voorbij wil lopen. Super belonen als het touw in een boogje kan, streng zijn als het om wat voor reden dan ook door hem strak komt te staan. Ik denk dat een wat langer touw ook handig kan zijn, als het evengoed een soepel touw is, kan je er wat knopen in maken op wat afstanden, dan heb je misschien wat meer houvast om het niet te lang te laten worden. En er goed voor zorgen dat hij mee met zijn aandacht bij jou is dan op het filmpje.
Succes met hem in elk geval, het is echt lastig als ze weten hoe sterk ze zijn!

fardoe schreef:
Ik zou het heel anders aanpakken. Ik zou veel meer de tijd nemen om hem te laten wennen en ik zou in vrijheid met hem werken , zo heeft hij de keus en kans om nee te zeggen. Ik denk dat hij genoeg gedwongen is in zijn leven en dat hij het “ zich recht maken “ en wegrennen heeft aangeleerd omdat zijn signalen niet gezien werden. Zoals ik al eerder zei, zijn lichaamstaal is zo duidelijk.
Ik denk dat hij het snel op zal pakken.

Dank voor al jullie tip en hints. Even jullie goede raad allemaal tegelijk oppakken.

Het filmpje was de allereerste keer dat ik met hem buiten zicht van de kudde liep. Ik had totaal geen idee dat dát hetgeen was waarvoor gewaarschuwd was. Dus compleet verrast. Een nu volgende keer weten we het en staan we er sowieso anders in. Dat scheelt de helft.

Inderdaad dacht ik dan ook aan de middenweg, het halstertouw over de neus. Sowieso dat het aan mijn zijkant uitkomt. Halster zal ik dan ook iets hoger hangen, dat er geen gevaar is voor breken van neusdelen.

Maar, ik ben er met hem nog niet aan toe en hij in het geheel denk ik ook nog niet. Waar Prisca het erg goed doet, moet hij in de gewone omgangsvormen nog mijn regels leren kennen. Dat doe ik spelenderwijs. Nee, we bijten niet. Ja, we gaan wel gewoon opzij als het vrouwtje eraan komt met een kruiwagen. Nee, we gaan niet drammen als de emmer al leeg is en het vrouwtje hem weg wil halen. Ja, we geven wel voetje langer dan 10 seconde. Nee, we drammen niet als Prisca eruit gaat. Van die dingen.

Ik ga dus nog even niet met hem aan de gang. Al deze prikkels van wat wel en niet mag, krijgt hij meerdere keren per dag. Hij moet ook zijn angst overwinnen dat Prisca, zijn enige houvast op dit moment, weer telkens terugkomt. Ik denk dat dat al heel veel is voor het kleine draakje. Als deze gewone omgangsvormen er een beetje inzitten en de prisca-plakkerigheid wat minder wordt, ga ik wel weer eens met hem lopen, misschien dan eerst nog een ronde longe neerzetten voor hem en rondwerken. To be continued.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-22 17:06

Vind het even leuk jullie op de hoogte te houden. Het is hier erg heet. Callas en Poupie zijn nauwelijks aan drinken toegekomen. Ik denk, ik ga die twee even halen naar stal, kunnen ze drinken. Callas geen halster om, Poupette wel kon ik ook pakken. Dus ik neem die inimini mee. Callas natuurlijk mee, dat wist ik. Wat ik niet wist en niet hoorde, was dat de 2 nieuwtjes ook kwamen. Dus even drama want ernstige bedreiging voor Poupette vond Callas. Poupette in haar box gezet en Callas wilde gewoon niet haar box in, want Prisca stond voor Poupettes box en die moest weggejaagd worden. Even heel boos op Callas geworden en uiteindelijk ging ze haar box in. De twee nieuwtjes ook op het poetsplateau en iedereen een plukje hooi gegeven. Callas heeft enorm veel spectacle gemaakt, maar nu staat Callas haar hooi in haar box te eten en Prisca staat op het plateau te eten. Maar wat ik wilde zeggen en wat zo bizar is. Prisca wil graag snuffelen aan Poupette. Dat mag niet van Callas, dus die kabaalt in haar stal, met rondjes draaien, schrapen, maaien etc. Het bizarre is dus dat Poupette zo onder de plak zit van Callas, dat ze dus achterin tegen Callas' middenschot aan gaat staan en met haar hoofdje in de hoek gaat staan, zo van dan zie ik niets wat ik niet mag zien van Callas. Zo bizar zo'n code tussen dieren.

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 18:51

Ik geniet van je verhalen!
Ach arme Callas..wat jammer dat ze het zichzelf zo moeilijk maakt.
Ik vind het gewoon een beetje sneu voor haar
Maar het gaat wel wennen alleen denk ik dat het bij Callas wel tijd nodig heeft

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-22 20:10

vopo914 schreef:
Ik geniet van je verhalen!
Ach arme Callas..wat jammer dat ze het zichzelf zo moeilijk maakt.
Ik vind het gewoon een beetje sneu voor haar
Maar het gaat wel wennen alleen denk ik dat het bij Callas wel tijd nodig heeft

Het is een heel bijzonder proces waar de dieren doorheen gaan. Prisca heeft de minste moeite ermee. Ik doe iedere dag een schepje erboven op voor allemaal. Het is nog niet eens een week, en ze zijn al zoveel verder als eerst. Maar Callas heeft het er erg moeilijk mee idd. En ze is erg bang voor Prisca hoewel ze daar helemaal geen reden voor heeft. Prisca heeft wel erg grote oren, die heel erg plat kunnen, maar ze heeft naar Callas bij mijn weten nog niet met haar kont gedreigd, maar Callas is als de dood. En ja, ik projecteer weer mijn menselijke gevoelens op haar en heb ook medelijden. Maar hier moet ze doorheen. En wat ik heel bevestigend vind om te zien is dat Callas dus echt een heel klein hartje heeft. Toch probeert ze dapper haar kudde te beschermen.
Ik hoop dat de kantjes er steeds verder vanaf gaan en ik hoop ze hierbij te helpen door telkens ze een stapje verder te zetten in het proces. Ik heb de tijd...

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 20:14

Waarom doe je Quarbonne geen touwhalster om, dan heb je veel meer te vertellen dan met gewoon halster en je hebt geen bit nodig.
Kan je niet ergens anders in de wei nog ern bak met water zetten zodat iedereen kan drinken?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-22 20:21

Tinka schreef:
Waarom doe je Quarbonne geen touwhalster om, dan heb je veel meer te vertellen dan met gewoon halster en je hebt geen bit nodig.
Kan je niet ergens anders in de wei nog ern bak met water zetten zodat iedereen kan drinken?

Hi Tinka, ja dat hadden we, 3 plekken in totaal. Wat ik daar lastig aan vind, is dat Callas en Poupette dan niet meer naar huis komen. Er zijn nu 2 plekken dicht bij huis, waardoor ik ze een beetje wil dwingen te leren naar huis te komen. Er zijn nog steeds 2 plekken dus en dan ook nog de 2 drinkbakken in de boxen als die openstaan.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 20:49

Ook dit zou ik zo doen, laat ze maar naar huis komen. Ik zou nog langzamer gaan :o dan deze stappen. Jij hebt een beetje tijdsdruk door de proeftijd.
Hoe gaat het met prisca’s verkoper? Die zal dit hele traject ook wel rete-spannend vinden.
Komt allemaal best goed. Callas is niet van suiker en heeft simpelweg nooit zo’n sterke leider gehad. Daar gaat ze gewoon aan wennen. Je weet vrij weinig van haar verkoper destijds en hoe de dynamiek in de kudde en de met de mensen daar was.
Onze emoties zijn vaak een flinke ballast. Toen was toen, de toekomst ontstaat nu.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 21:01

balance schreef:
Ook dit zou ik zo doen, laat ze maar naar huis komen. Ik zou nog langzamer gaan :o dan deze stappen. Jij hebt een beetje tijdsdruk door de proeftijd.
Hoe gaat het met prisca’s verkoper? Die zal dit hele traject ook wel rete-spannend vinden.
Komt allemaal best goed. Callas is niet van suiker en heeft simpelweg nooit zo’n sterke leider gehad. Daar gaat ze gewoon aan wennen. Je weet vrij weinig van haar verkoper destijds en hoe de dynamiek in de kudde en de met de mensen daar was.
Onze emoties zijn vaak een flinke ballast. Toen was toen, de toekomst ontstaat nu.

Mee eens. Prisca is geen jager en ze trapt ook niet. Dat komt echt wel goed. De paarden moeten het zelf oplossen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-22 13:04

@Balance, ik was de tijdsdruk eigenlijk al weer vergeten. In mijn hoofd woont ze hier al gewoon, hahaha. Ze zijn er op dit moment precies een week. Ik vind dat we met zijn allen al enorm ver zijn! Callas gaat zich er uiteindelijk wel bij neerleggen.

@Imaudy, Prisca is een heel natuurlijke leider. Ze praat voornamelijk alleen met haar oren en af en toe iets meer beweging, maar ze heeft nog geen uitval gedaan. Callas wel, die chargeert telkens naar Quarbonne. De pikorde. Maar ze doen het goed met zijn allen.

We hebben zelfs een shot met de drone (heel hoog om de nieuwe niet te laten schrikken, maar die boeide het helemaal niet) waar ze op keurige afstand van elkaar staan. Zie het volgende filmpje

https://youtu.be/s2mWh_Dd2Ms

Er zit wat herhaling uiteraard in voor degene die het andere filmpje gezien hebben. Maar vooruit, het blijft leuk.

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 20:07

Wat een leuk filmpje weer!

Ik weet zeker dat het goed komt! Ze hebben even de tijd nodig !

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 20:33

Zonde van de pruimen! En jammer dat het zwembad niet al af is met de hittegolf op komst ;)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 21:34

Ik vind dat de paarden mega goed gaan samen, voor zover ik heb gezien dan. Communicatie hoort he :D het zijn geen begonias die je bij elkaar zet

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 06:52

@ Sinatra
Begonia's... _O-
Hoe kom je erop..geweldig!

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 08:24

Fijn dat het los wandelen met Prisca al beter gaat! Echt een kwestie van tijd en langzaam opbouwen.
Net als met Quarbonne komt dat ook 'vanzelf', zeker met nog een keertje het filmpje terug zien was het echt een kwestie van timing waarbij ik denk dat je het zelfs zonder bitje zou kunnen voorkomen. Hij moet ook leren dat hij gezien wordt voor wie hij is en dat meewerken ook prettig is (een paar brokjes bij de eindbestemming zullen wonderen doen :P ).

Verder vind ik het echt wel heel sneu voor Poupette en Callas (ookal zal dat ook vanzelf gaan wennen), en niet eens dat ze zo moeten wennen maar vooral dat ze blijkbaar beide eigenlijk helemaal niet weten wat ze met zichzelf en hun emoties aan moeten...

En wat zonde van de pruimen! Maar er zullen vast genoeg vogels en insecten zijn die er heerlijk van gaan smullen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-22 09:47

jitskenienke schreef:
Wat een leuk filmpje weer!

Ik weet zeker dat het goed komt! Ze hebben even de tijd nodig !

JudithO schreef:
Zonde van de pruimen! En jammer dat het zwembad niet al af is met de hittegolf op komst ;)

Sintara schreef:
Ik vind dat de paarden mega goed gaan samen, voor zover ik heb gezien dan. Communicatie hoort he :D het zijn geen begonias die je bij elkaar zet

vopo914 schreef:
@ Sinatra
Begonia's... _O-
Hoe kom je erop..geweldig!

Cera_D schreef:
Fijn dat het los wandelen met Prisca al beter gaat! Echt een kwestie van tijd en langzaam opbouwen.
Net als met Quarbonne komt dat ook 'vanzelf', zeker met nog een keertje het filmpje terug zien was het echt een kwestie van timing waarbij ik denk dat je het zelfs zonder bitje zou kunnen voorkomen. Hij moet ook leren dat hij gezien wordt voor wie hij is en dat meewerken ook prettig is (een paar brokjes bij de eindbestemming zullen wonderen doen :P ).

Verder vind ik het echt wel heel sneu voor Poupette en Callas (ookal zal dat ook vanzelf gaan wennen), en niet eens dat ze zo moeten wennen maar vooral dat ze blijkbaar beide eigenlijk helemaal niet weten wat ze met zichzelf en hun emoties aan moeten...

En wat zonde van de pruimen! Maar er zullen vast genoeg vogels en insecten zijn die er heerlijk van gaan smullen.

Dank voor de complimentjes over het filmpje. De pruimen zijn jammer ja, het was een goede boom. En het is niet alleen voor dit jaar zonde maar voor altijd natuurlijk, want die tak komt niet meer terug. Maar goed, we hebben erg veel pruimenbomen, wilde en gecultiveerde dus we komen niet tekort. We hebben de tak in het bos gelegd, ver weg van de paarden omdat er gif in de pitten zit. Maar zwijnen en zo die lusten het wel. Zo niet dan inderdaad de vogels.

Zwembad, ja dat gaat niet afkomen voor de volgende hittegolf, er was iets met een keuken die ik af wilde voor het mooie weer kwam (niet gelukt), er was iets met paardenboxjes bouwen voordat er pony's kwamen, maar goed, er komen wel meer lekker dagen nog hopen we. Voorlopig heeft Erwin een blessure in zijn arm, waarschijnlijk van het scheppen voor het beton van het zwembad, dus even pas op de plaats.

Over Quarbonne, zijn luisjes zijn dood, want ik zie hem niet meer bijten aan zijn voeten. Ik denk dat hij als manegepony begonnen is en al gauw het ettertje van de klas geworden is. Ik vermoed dat ze hem er wel bijgehouden hebben, en later hem in de wei er maar gewoon bij hebben laten hobbelen. Zijn opvoeding is sowieso erg ver weggezakt en daarbij dan verlatingsangst. Wat ik zei, ik laat hem voorlopig met rust en hij hoeft niet buiten de kudde. Hij is erg op prisca en omdat ik haar steeds een stukje langer mee buiten de kudde neem, leert hij vanzelf dat ze altijd weer terugkomt. IN de kudde kan ik goed met hem. Geen probleem. Hij snapt alleen achterwaarts niet, maar verder doet hij alles keurig. Ook voetje geven, dat had iemand nog gevraagd of hij dat deed, doet hij goed in de kudde. Dus daar krijgt hij alle knuffels en kriebels en brokjes als het goed gaat. Hij is ook erg leuk mensgericht, hij komt het eerste van allemaal als ik roep en vindt aandacht leuk, maar vooral eten natuurlijk. Hij is wel een beetje zielig, want hij mist denk ik wel zijn vriendinnetje en hij wil wel graag een vriendinnetje, maar Poupette mag hij niet bij, Callas jaagt hem weg en... helaas trapt Prisca naar hem! Dus hij heeft niemand, maar kleeft toch aan Prisca.

Gisteren kregen ze hooi en hij wilde alleen maar achter haar langs, maar ze nam veel ruimte in tot bij het schrikdraad en dat schrikdraad vond hij eng en toen hij dan wat dichter langs kwam, haalde prisca toch uit! Heel stoicijns, beng. 3 benen op de grond, ik zag eigenlijk geen andere tekenen, misschien een half oor en ram zo met 1 been naar achteren al kauwend, zo van oprotten en verder boei jij me niet. Gelukkig niet raak, maar dat vond ik wel heftig.

Over Prisca, ja die doet het megagoed. Ik wandel een paar keer per dag, niet los Cera, maar gewoon aan een halster met lijntje) in ieder geval twee keer en bewandel ons terrein op div manieren, bijv gewoon om te wandelen en ook om oefeningen te doen en ook om te laten grazen. Gisteren wandelde Erwin gewoon eens mee en hij verzuchtte dat hij het zo heerlijk vond dat ze niet schrok. En dat is ook zo. Wat een verademing. Normaal als Erwin mee ging wandelen dan verschoot Callas van ieder kraakje van een takje waar hij op ging staan, of steentje dat hij per ongeluk wegtrapte en als dat dan meerdere keren op zo'n wandeling gebeurde dan werd ik daar wel sjachie van zowel op Callas als op hem, dat hij dan niet beter kon kijken waar hij liep. Nu maakt dat allemaal geen bal uit. Gisteren zelfs hem gevraagd, gooi eens wat stokjes of steentjes in de struiken, en Prisca gaf er niets om. Dat geeft moed voor de toekomst! En het is echt megagrappig, want ik pak telkens een stukje nieuw terrein erbij, soms maar 30 m of zo, en daar moet ze dan snuiven maar waar we al vaker geweest zijn wordt het snuiven steeds minder. Dus dat is erg leuk zo. Ik zal vandaag vragen of Erwin eens wil filmen hoe lief ze is.

Verder wordt haar diarree niet minder. Ik ben nu de dosis norit en speciaal 'betere mest middeltje' aan het verhogen, maar we zijn een week verder en ik ben niet hoopvol. Ik heb nog wel een tip van biosponge gekregen dus als het over nog een week niet beter wordt, dan ga ik de mest zelf laten checken. Maar ja, ze ziet er verder patent uit, zullen we maar zeggen, dus het schijnt haar gezondheid weinig te slecht doen gezien dat ze dit al 4 jaar heeft volgens de verkoper.

Over Poupette. Dit kleine schatje is gelukkig weer een heel eind terug waar ze vorige week was. Ze komt in ieder geval weer naar me toe, ik kan haar weer pakken en ik houd haar dan maar voorlopig in haar oude box voor de lieve vree. We zijn al oplossingen aan het bedenken om eventueel haar boxje te delen met Quarbonne en dan hun twee nieuwe boxjes samen te voegen tot 1 voor Prisca. Haar mijt lijkt een heel eind verdwenen te zijn, ze krabt haar hoofdje niet meer zo, maar ik ga wel volgende week nog een keer poor on doen bij allemaal. En vanmorgen grinnikte ze naar Prisca! Dat is wel heftig stout.

En Callas. Tja Callas. Wat houd ik van dat beest en wat is het een karakter. Wat luistert ze goed en wat is ze actief meewerkend, ik kan haar met mijn stem opdrachten geven soms een handgebaar erbij, meestal hoef ik niet eens wat te zeggen, ze weet gewoon wat ze doen moet, ze leest mijn lichaam perfect denk ik. Het verschil tussen echt koudbloed Prisca en zij, is flagrant. Ze zou een koudbloed moeten zijn, maar wat een temperament en wat is ze prachtig als ze boos is. De drukte wordt gelukkig minder, wat ik fijn vind want ik vreesde zo voor haar blessure, ze liep soms zo beroerd. En met al haar adrenaline die de boel verdooft was ik bang dat het zou verergeren, maar het is niet slechter geworden gelukkig. En ja ze maakt het zichzelf enorm moeilijk. Ze is enorm bang voor Prisca en nu ik Prisca heb zien trappen, snap ik dat wel. Als er een situatie is waar het wat krapper is en Callas moet erachter langs, dan racet ze achter Prisca langs, staat volgens mij doodsangsten uit in die paar seconde. Ze reageert haar frustratie dan af op Quarbonne en zo zijn we het cirkeltje weer rond.

Voorlopig vorderen we dagelijks een beetje. De nachten staan nu de meisjes in hun boxen en voor de nieuwe geef ik hooi op het platform ervoor. Die komen eten en dat gaat al in pais en vree met hun vieren. Vandaag heb ik dezelfde situatie gecreeerd maar dan met bix en emmers. Ging ook goed. Zo telkens een stapje erbij.

Mijn plannen voor de komende week, ik blijf nog steeds wandelen met Prisca, maar ik wil 1 wandeling per dag gaan omzetten naar een men-wandeling op (touw)halster. Dat zou ze moeten kunnen, heb ik het bij de aankoopdag geprobeerd lukte niet, dus dat wil ik haar graag leren of weer laten oppakken, omdat ik graag wil dat ze zelf leert haar weg te kiezen ipv dat ze veilig achter mij aan hobbelt. Ook wil ik daarbij een stick of menzweepje proberen om te kijken of ik haar wat kan drijven en wat ze van die dingen vindt. Ze kon overigens zonder bit bereden worden, heb ik niet geprobeerd, dus het zou moeten kunnen om haar zonder bit te sturen. Ik kan nog eventueel kijken of ik mijn sidepull op haar passend kan krijgen, maar ik denk dat dat niet lukt omdat dat hoofdstel speciaal voor Callas op maat is gemaakt (die zeegroene).
Wat ik ook wil doen is kijken of het gaat lukken om samen met haar en een ander paardje erbij te wandelen. Ik begin dan met Quarbonne natuurlijk. Daarna Callas en dan Poupette. Dat wil ik dan gaan uitbouwen met telkens een wat grotere afstand en dus wat langer weg. Misschien dat ik de twee overblijvers dan in de twee boxen naast elkaar zet, want ook dat is een oefening.

En misschien dat ik dan de week erop eens ga longeren met Prisca en wat lange longe oefeningen ga doen op zijn Frans, dus zonder schoffie. En de andere sessies hiervoor beschreven blijven doen natuurlijk.

En dan, de vierde week wil ik wel eens gaan proberen of we ohz iets kunnen.

Ik ben ondertussen aan het kijken naar een boomloos zadel en ik heb nu een bedrijfje in Engeland die de heerlijkste zadeltjes ever maakt, voor paarden en pony's, maar eigenlijk alleen voor kinderen of kleine volwassenen. Ik val net niet onder de kleine volwassenen, daar bedoelen ze 1.55 max mee en ik ben 1.65. Mijn kilo's zijn wel ok voor dat zadel. Het is ook boomloos. Ze zijn nu aan het nadenken of ze eventueel willen meewerken aan een iets groter concept. En o ja, ik wil alleen synthetisch (iets met vegan en zo), dat hebben zij ook, daarom kwam ik bij hun terecht. Dit is de link: https://nl.inkydinkysaddles.com/product ... isch-zadel

Mocht dat niets worden, maar ik hoop zo van wel, dan wordt het dit https://www.ebay.fr/itm/125341497472?ch ... 1&mkcid=28

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 10:48

Bietenpulp wil helpen tegen slappe mest .
Zadeltjes , altijd een ding. Ghost maakt ook fijne boomloosjes in allerlei modellen en Edix ook

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 10:52

Slappe mest, altijd een feestje. Punette hier heeft het al jaren en we hebben ons er maar bij neergelegd dat het niet meer over gaat. Alles is al geprobeerd. Als je geluk hebt trekt het even recht maar echt goede mest wordt het nooit, heb ik overigens ook nog nooit bij haar gezien. Dus ja je kunt enkele dingen proberen maar er is dus kans dat het gewoon niet over gaat. Zolang Prisca er zelf niet slechter van wordt is het voornamelijk voor jou vervelend (vieze staart en achterbenen).

Heerlijk dat verslagje per pony.
Wat betreft Quarbonne, een touwhalster en op tijd ingrijpen gaat genoeg voor hem doen. Je weet nu wat hij kan doen, dus dan kun je daarop anticiperen.

En ik volg je zadel-zoektocht op de voet, toekomstplannen enzo ;)
(Al is leer voor mij geen probleem.)

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 11:28

Ik meld mij even als trouwe volger van dit topic. Ik heb nog niet eerder gereageerd maar ik vind het ontzettend leuk om jullie leven in Frankrijk te volgen.

Ik ben zelf ook pas weer aan een nieuw paard begonnen en herken de dingen waar je tegenaan loopt :-) Of de reis wel goed verloopt en hoe snel ze zich aanpassen. En ook de leuke dingen, elkaar leren kennen en je laten verrassen door hun eigen karakter.

Ik hoop dat alles na een gewenningsperiode een leuke kudde gaat vormen!

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 11:31

Ik heb de Barefoot Madrid Monique, mocht je interesse hebben, wel nubuck leer. Maar ik gebruik mijn zadels niet meer.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 13:14

Tegen slappe mest kan je ook psyllium husk geven, werkt tegen zand maar ook om wat meer gebonden poep te krijgen. Ze geven het ook aan mensen :P

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 17:55

Ben je niet bang dat ze onverwacht naar jou gaat slaan als je achter haar gaat lopen? Ook omdat ze dus bijna of geen signaal geeft?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 20:40

Pathos had last van mestwater, mest zelf was ook iets dunner. Echt van alles geprobeerd, ook biosponge. Niets hielp, hij had er ook kramp van, best zielig.
Uiteindelijk bonpaard colon geprobeerd met bijpassend voerschema. Toen was het binnen een week over.
Ik heb 2 Barefoot zadels gehad, de Cheyenne en Virginia rose, vond ze toch niet lekker zitten, je zit er meer op ipv in. Had dus het idee dat ik er elk moment naast kon liggen bij een gekke beweging.
Nu heb ik 2 Bob Marshalls, heerlijke zadels, ook boomloos, maar wel van leer dus.
Ik ben lid van een Facebook groep voor zadels voor buitenritten, een Franse site, zie er hele aparte zadels voorbij komen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-22 20:45

Hey leuk dat jullie weer gereageerd hebben!

Ik realiseerde me dat iemand ergens had gevraagd wat de eigenaar van Prisca er allemaal van vindt. Niets eigenlijk. Ik kreeg na het eerste filmpje al een mail dat ze niet op de hoogte gehouden hoeft te worden, dat ze geen tijd heeft om de video's te bekijken en dat ik carte blanche heb om met haar te doen wat ik wil om haar uit te proberen. Dus ik heb gezegd dat ik de links naar de vids blijf sturen en dat ze zelf maar moet bepalen of ze tijd heeft om te kijken of niet.

Zinzi_jewel schreef:
Bietenpulp wil helpen tegen slappe mest .
Zadeltjes , altijd een ding. Ghost maakt ook fijne boomloosjes in allerlei modellen en Edix ook

Bietenpulp net als biosponge ook genoteerd. Dank. Edix heb ik gekeken is alleen leer. Ghost zou idd ook een optie zijn. Houd ik ook in gedachte.

JudithO schreef:
Slappe mest, altijd een feestje. Punette hier heeft het al jaren en we hebben ons er maar bij neergelegd dat het niet meer over gaat. Alles is al geprobeerd. Als je geluk hebt trekt het even recht maar echt goede mest wordt het nooit, heb ik overigens ook nog nooit bij haar gezien. Dus ja je kunt enkele dingen proberen maar er is dus kans dat het gewoon niet over gaat. Zolang Prisca er zelf niet slechter van wordt is het voornamelijk voor jou vervelend (vieze staart en achterbenen).

Heerlijk dat verslagje per pony.
Wat betreft Quarbonne, een touwhalster en op tijd ingrijpen gaat genoeg voor hem doen. Je weet nu wat hij kan doen, dus dan kun je daarop anticiperen.

En ik volg je zadel-zoektocht op de voet, toekomstplannen enzo ;)
(Al is leer voor mij geen probleem.)

Ja brede ruggetjes zijn altijd interessant om zadels voor te vinden. Ik hoop erg dat die inkydinky wat wordt.

Qua mest of liever gezegd spuitpoep, ja die staart is continu smerig erg jammer en erg vies. Maar goed, dat is minder belangrijk dat een goede gezondheid.

Dartel schreef:
Ik meld mij even als trouwe volger van dit topic. Ik heb nog niet eerder gereageerd maar ik vind het ontzettend leuk om jullie leven in Frankrijk te volgen.

Ik ben zelf ook pas weer aan een nieuw paard begonnen en herken de dingen waar je tegenaan loopt :-) Of de reis wel goed verloopt en hoe snel ze zich aanpassen. En ook de leuke dingen, elkaar leren kennen en je laten verrassen door hun eigen karakter.

Ik hoop dat alles na een gewenningsperiode een leuke kudde gaat vormen!

Hey Dartel, wat leuk dat je reageert, welkom in het topic! Wat spannend dat jij ook net een nieuw paard hebt. Precies dat ja, hun karakter leren kennen. Ik ben tot nu toe erg positief over Prisca's meewerkendheid, dus ik hoop dat het bij jou ook zo leuk gaat. Doe jij het net zo langzaam als ik of nog langzamer of juist sneller met ohz gaan?

fardoe schreef:
Ik heb de Barefoot Madrid Monique, mocht je interesse hebben, wel nubuck leer. Maar ik gebruik mijn zadels niet meer.

Wat zonde dat je je zadels helemaal niet meer gebruikt, Tamara. Ik dacht dat je een tijd geleden toch wel weer temped was om het misschien te gaan doen. Ik wilde eigenlijk komende week een zadel gaan bestellen en dan eventueel met een zadelpasser hier, als ik die zou vinden, het bekijken. Jouw zadel kan hier niet zo snel zijn denk ik. En inderdaad zou ik het fijnst vinden als ik kan uitkomen bij iets zonder leer.

Sintara schreef:
Tegen slappe mest kan je ook psyllium husk geven, werkt tegen zand maar ook om wat meer gebonden poep te krijgen. Ze geven het ook aan mensen :P

Psyllium heb ik een tijdlang gegeven aan Callas omdat ik bang was voor terugkerende koliek. Ik vond het toen wel lastig om aan psylliumproducten te komen met veel kaf erin. Heb je een merk?

Prairy schreef:
Ben je niet bang dat ze onverwacht naar jou gaat slaan als je achter haar gaat lopen? Ook omdat ze dus bijna of geen signaal geeft?

Nee, ik ben niet bang dat ze naar mij zal slaan. Ik ben geen bedreiging voor haar hooi. Ik ben nu wel gewaarschuwd, als ik en een ander paard tegelijk achter haar langs zouden willen lopen, ben ik wel alert. Ze heeft geen schattig M1 hoefje natuurlijk, en geen zin in weer een blessure.

Tinka schreef:
Pathos had last van mestwater, mest zelf was ook iets dunner. Echt van alles geprobeerd, ook biosponge. Niets hielp, hij had er ook kramp van, best zielig.
Uiteindelijk bonpaard colon geprobeerd met bijpassend voerschema. Toen was het binnen een week over.
Ik heb 2 Barefoot zadels gehad, de Cheyenne en Virginia rose, vond ze toch niet lekker zitten, je zit er meer op ipv in. Had dus het idee dat ik er elk moment naast kon liggen bij een gekke beweging.
Nu heb ik 2 Bob Marshalls, heerlijke zadels, ook boomloos, maar wel van leer dus.
Ik ben lid van een Facebook groep voor zadels voor buitenritten, een Franse site, zie er hele aparte zadels voorbij komen.

Dank voor je tips Tinka, ik ga het antidunnemestmiddel opzoeken en ook de zadelmerken, maar idd probeer ik eerst uit te komen bij een kunststof zadel. If all else fails, kan ik altijd nog naar leer. Heb je de link van die franse fb groep, dat vind ik wel interessant.

Erwin heeft vanmorgen wat filmpjes gemaakt, ik zal even kijken of ik daar wat leuke shots uit kan halen die ik in elkaar zet deze week.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 22:25

Rare vraag misschien, maar waarom kies je voor boomloos? Ik vind Wintec wel fijne kunststof zadels hebben, wel met boom voor zover ik weet: https://www.aleashop.be/nl/western-zade ... zwart.html . Misschien vind je dat te duur om uit te proberen hoor, dat snap ik wel. Toch denk ik dat Prisca wel bij je zal blijven ( na 2 maanden ben je vast teveel aan haar gehecht...), zeker als de vorige eigenaresse geen interesse in haar toont. Dat kan ook een tactiek van haar zijn, zo goed zal je haar ook weer niet kennen denk ik. Zo kan ze ook op jouw gemoed spelen, zo van: als ik net doe of het me niet meer interesseert, wil ze haar vast niet naar me terugdoen...