[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fardoe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 14:36

Quarbonne is erg leuk, in het filmpje is heel duidelijk zijn lichaamstaal te lezen in de kudde.
Als ik het filmpje zo bekijk dan kunnen ze makkelijk met zijn vieren bij elkaar blijven staan. Er is niets van gepiep en gedoe , ze staan gewoon rustig bij elkaar.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-22 15:37

fardoe schreef:
Quarbonne is erg leuk, in het filmpje is heel duidelijk zijn lichaamstaal te lezen in de kudde.
Als ik het filmpje zo bekijk dan kunnen ze makkelijk met zijn vieren bij elkaar blijven staan. Er is niets van gepiep en gedoe , ze staan gewoon rustig bij elkaar.

Quarbonne is een echt karakter, maar opgevoed is hij nog niet. Althans als hij van de kudde weg moet, dan is hij niet te houden. In de kudde werken is ok.

De lichaamstaal van alle paardjes in de kudde, is zo geweldig om te zien. Ze staan sinds vanmorgen voorgoed bij elkaar, maar dat is dus 2 bij 2. En Quarbonne vindt het niet leuk als ik Prisca pak om een rondje te wandelen. Hij moest erg hinniken. Ik wilde daarna Callas en Poupette weer naar de waterbak bij de stal brengen, maar ik had alleen Callas gepakt en Poupette dacht, mooi, die gaat weg, dan kan ik even bijkletsen met de anderen. Wat bij Callas erorm veel stress opleverde. Wat maakt ze het zichzelf op dit moment nog moeilijk. Ik wilde toch wat met haar oefenen, dat heb ik dan net als met Quarbonne maar in de kudde gedaan. Vind het ook weer zo sneu om haar dan te gaan lopen treiteren met oefenen buiten het zicht van de kudde.

Wat zouden jullie doen? Wel of niet?

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 15:58

Leuk om dat grondwerk zo te zien, doet Pisca toch echt heel netjes!

Persoonlijk zou ik inderdaad wel langzaam starten met een beetje routine erin te bouwen om ze individueel mee te nemen, al is het maar voor 1 minuutje, dat ze merken dat de andere heus niet zomaar weg zijn. En met Callas zou ik dan lekker gaan clickeren om haar hoofd wat af te leiden, wat kusjes geven, touchen of iets anders kleins, zodat het voor haar ook een goede ervaring wordt om de kudde uit te gaan.

En voor Quarbonne misschien een touwhalstertje? Daarmee heb je soms net wat meer te zeggen als ze (letterlijk) een loopje met je nemen :')

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 16:57

Die ogen van Prisca als je met dat weeglint bezig bent. Ze lijkt te denken: oeps, ze heeft het door..." :D

Gaat toch goed zo allemaal bij elkaar. Om echt een kudde te worden kost wat tijd.

Voor het werken met Quarbonne is het misschien handig om handschoenen te dragen. Dan kun je het touw ook wat langer vasthouden zonder risico op opgeschuurde handen.

Hij is wel leuk, echt een eigenwijs type!

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 17:47

Heerlijk filmpje!!
Ik vind ze prachtig zo bij elkaar

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 18:08

Monique1963 schreef:
Waar ik trouwens bij de transporteur wel wat van ga zeggen, is dat de bars niet op shet maat zijn. Dat vind ik slecht. Wij hebben onze trailerbars aangepast op shet hoogte, ze kunnen bij ons hoog of laag. En hij doet ook de veiligheidshaakjes niet op de bars. Niet dat het uitmaakt bij een shet, maar toch. Hm.

EDIT het betekent ook dat er vooraan dus geen bar zit. Lijkt me link. Paardje kan nu ook nergens tegenaan leunen, geen steun zoeken. Dat wordt zwaar voor hem al die uren.

Bah ik ben een stuk minder happy met het transport.

ik weet nog toen poupette kwam (met Callas) dat er voor haar ook geen goede plek in de vrachtwagen was. Dus werd ze in de hooikist gezet! Althans de plek waar het hooi normaal lag, daar mocht zij in staan, dat was haar maat.

De pony zal zich mogelijk keren of voorin in de punt gaan staan met kont tegen de rijrichting. Neem aan dat hij niet vast staat .
Wij vervoeren de kleintjes altijd los op de wagen ...

Beckie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 18:10

Wat een leuke kudde hebben jullie zo.
Ik zou ook de dagelijkse individuele routine met ze oppakken. Zolang ze ruimte, eten, water en (als het heel warm) is ook schaduw genoeg hebben, zou ik er op vertrouwen dat ze het zelf wel regelen en vooral niet teveel 'ingrijpen'. Een hechte kudde vormen kan snel gaan, maar er kan ook echt een aantal maanden overheen gaan. En dat geeft niks want ze komen niets te kort en vinden hun weg wel.

Geniet ervan.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 20:43

Leuk spul zo bij elkaar! Inderdaad gewoon de toekomstige routine oppakken zou ik ook doen, dan wordt het allemaal vanzelf gewoon.
Ik vond dat hoofd van Prisca zo grappig toen je ze bij elkaar deed. Callas en Poupette rennen langs jullie heen de paddock in en Prisca kijkt dan echt achterom van, nou dan niet! Whatever :')

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 21:42

Om dat gedrag van Quarbonne af te leren raad ik je aan om erg te gaan oefenen op wegbuigen vd achterhand/overstappen over de achterbenen. Aan het hoofd trekken heeft geen zin als ze er zo vandoor gaan, maar echt naar die achterhand toe drijven/stappen zodat ze die moeten verzetten en als het ware in een cirkeltje terecht komen doorbreekt die cyclus. Dan zet je meteen ook de motor stil en zit het kopje bij jou ;)

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 22:48

Beckie schreef:
Ik zou ook de dagelijkse individuele routine met ze oppakken. Zolang ze ruimte, eten, water en (als het heel warm) is ook schaduw genoeg hebben, zou ik er op vertrouwen dat ze het zelf wel regelen en vooral niet teveel 'ingrijpen'. Een hechte kudde vormen kan snel gaan, maar er kan ook echt een aantal maanden overheen gaan. En dat geeft niks want ze komen niets te kort en vinden hun weg wel.

Geniet ervan.

Precies wat ik dacht. Ze staan rustig, jagen niet onnodig, tasten voorzichtig af... ik zou ze lekker laten lopen zo.
En idd, wel wat gaan doen met ze. Anders heb je straks uitzicht op 4 paardjes en kun je alleen maar kijken omdat ze niet bij elkaar weg willen... of 3 handpaarden :+

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-22 10:07

Cera_D schreef:
Leuk om dat grondwerk zo te zien, doet Pisca toch echt heel netjes!

Persoonlijk zou ik inderdaad wel langzaam starten met een beetje routine erin te bouwen om ze individueel mee te nemen, al is het maar voor 1 minuutje, dat ze merken dat de andere heus niet zomaar weg zijn. En met Callas zou ik dan lekker gaan clickeren om haar hoofd wat af te leiden, wat kusjes geven, touchen of iets anders kleins, zodat het voor haar ook een goede ervaring wordt om de kudde uit te gaan.

En voor Quarbonne misschien een touwhalstertje? Daarmee heb je soms net wat meer te zeggen als ze (letterlijk) een loopje met je nemen :')

Hi Cera, dank je, ja ik vind ook dat Prisca het goed oppakt. Noch ik zijnde de 3e eigenaar, noch de 2e eigenaar weten wat er met haar gewerkt is voordat ze bij deze 2e eigenaar kwam. Die 2e eigenaar weet dat ze ohz is geweest en goed doorgereden is geweest, maar vooral dat de 1e eigenaar ermee spectacle wilde doen, want daarom heeft de 2e eigenaar Prisca gekocht omdat zij dat ook wilde gaan doen. Dat is shows geven. Daarbij denk ik dan vooral aan kunstjes, dus dan vermoed ik dat er wel e.e.a. aan grondwerk is gedaan met Prisca. Net als met rijden is dat allemaal dan 6 jaar geleden bij de 1e eigenaar, dus ik vermoed dat ik met regelmatig oefenen veel terug ga krijgen.

Ik ga vandaag verder inderdaad met iedereen even uit de kudde halen. Gisterenavond hebben we dat al gedaan. Ik kon Poupette zowaar uit het land halen en Erwin is met Callas linksom de boerderij gelopen en ik met Poupette rechtsom. Hahaha, wat een drama queen is Callas. Was erg grappig want ze liep maar de schreeuwen en om te kijken naar waar Poupette bleef en ze had niet door dat we alweer tegenover elkaar stonden. LOL, we zijn elkaar gepasseerd en ieder doorgelopen naar stal, dat ministukje terug heeft ze niet meer geroepen. Dus ja, ik ga met iedereen apart vandaag weer wat doen. Gisteren een stukje gewandeld met Prisca, ze heeft al enorm dunne mest, maar nu blubberde het er gewoon uit, dus ook al merk je weinig aan haar, ze geeft wel aan dat ook zij het heel spannend vindt weg van de groep te zijn en nieuwe verten te ontdekken. Ik ga het gewoon erg vaak herhalen, dan moet de gewenning het overnemen.

Quarbonne en touwhalster, ja inderdaad en ik kreeg in ieder geval de tip, de halsterlijn aan de zijkant van zijn hoofd vast te maken, wat denk ik aansluit bij de tip van Kaatastrof. Kom ik op terug. Ik denk eigenlijk dat ik hem zelfs met een bitje zou moeten trainen. Sneu, maar ik heb echt helemaal niets te vertellen als hij denkt dat hij terug wil naar de kudde.

fransje23 schreef:
Die ogen van Prisca als je met dat weeglint bezig bent. Ze lijkt te denken: oeps, ze heeft het door..." :D

Gaat toch goed zo allemaal bij elkaar. Om echt een kudde te worden kost wat tijd.

Voor het werken met Quarbonne is het misschien handig om handschoenen te dragen. Dan kun je het touw ook wat langer vasthouden zonder risico op opgeschuurde handen.

Hij is wel leuk, echt een eigenwijs type!

Haha, Fransje, dat had een leuk onderschrift geweest bij het filmpje, SAY WHAT 600 kilo?

De kudde is nu meer 3 aan het worden, Prisca, Quarbonne en Callas/Poupette. Maar Quarbonne volgt wel overal Prisca zij het met steeds meer ruimte. Erg mooi om te zien hoe dit proces gaat.

O dat is ook een goede tip, handschoenen, dom dat ik daar zelf niet aan gedacht heb!

vopo914 schreef:
Heerlijk filmpje!!
Ik vind ze prachtig zo bij elkaar

Dank je Vopo, Erwin noemt ze de Daltons. Ik had ooit een geweldig toevalsfoto van mijn vorige kudde van 4 die plak ik hier nog even. Ik hoop van deze vier ooit als ze helemaal kudde zijn geworden ook zo'n geweldige foto te kunnen maken. Kwaliteit beroerd, sorry.

Afbeelding

Zinzi_jewel schreef:
Monique1963 schreef:
Waar ik trouwens bij de transporteur wel wat van ga zeggen, is dat de bars niet op shet maat zijn. Dat vind ik slecht. Wij hebben onze trailerbars aangepast op shet hoogte, ze kunnen bij ons hoog of laag. En hij doet ook de veiligheidshaakjes niet op de bars. Niet dat het uitmaakt bij een shet, maar toch. Hm.

EDIT het betekent ook dat er vooraan dus geen bar zit. Lijkt me link. Paardje kan nu ook nergens tegenaan leunen, geen steun zoeken. Dat wordt zwaar voor hem al die uren.

Bah ik ben een stuk minder happy met het transport.

ik weet nog toen poupette kwam (met Callas) dat er voor haar ook geen goede plek in de vrachtwagen was. Dus werd ze in de hooikist gezet! Althans de plek waar het hooi normaal lag, daar mocht zij in staan, dat was haar maat.

De pony zal zich mogelijk keren of voorin in de punt gaan staan met kont tegen de rijrichting. Neem aan dat hij niet vast staat .
Wij vervoeren de kleintjes altijd los op de wagen ...

Hi Zinzi, in de trailer stond hij wel vast. Ik kreeg laten nog een foto van IN de trailer, dat hij toch met nog een andere pony toen vervoerd is. Daar vind ik ook duidelijk zichtbaar dat de voorstang bij beide pony's te hoog zit. Als hij een noodstop moet maken is dit niet goed volgens mij.

Afbeelding

Los vervoeren hebben wij zelf nooit voor gekozen. Met de verhuisrit hiernaartoe hebben we Shadow en Poupette achter elkaar gezet met bars op hun hoogte ertussen. Het is niet zo goed te zien, maar dat zwarte gat vóór Poupette was onze Shadow.

Afbeelding

Maar als los vervoeren goed gaat, is dat prima natuurlijk. En bedoel je dan los maar ieder wel een eigen vak?

De vrachtwagen waarmee ze uiteindelijk gekomen zijn, was wél heel erg geweldig mooi! En goed en veilig.

Beckie schreef:

Geniet ervan.

EDIT QUOTE BECKIE WAS ONBEANTWOORD Hi Beckie, ik geniet zeker, vooral gewoon als ze zelf hun ding doen. Ik vermoed dat het wel een tijdje gaat duren eer er een volgorde is gekomen van rangorde, maar Prisca is wel de hoogste in rang. Ik denk ook dat dat Callas ook frustreert. Maar goed, ze moeten het maar met elkaar gaan doen! Ik had van de week idd willen ingrijpen, maar ik houd me aan de originele routine, maar dan wel met Poupette in haar oude box, want anders breekt Callas echt nu de stal af, dat deed ze gisterenavond al, toen Poupette wél naast haar stond, maar 1m verder pfff. Als dit allemaal wat beter gaat dan gaan we kijken of we de andere twee ook af en toe eens een paar minuten in hun boxen kunnen zetten.

JudithO schreef:
Leuk spul zo bij elkaar! Inderdaad gewoon de toekomstige routine oppakken zou ik ook doen, dan wordt het allemaal vanzelf gewoon.
Ik vond dat hoofd van Prisca zo grappig toen je ze bij elkaar deed. Callas en Poupette rennen langs jullie heen de paddock in en Prisca kijkt dan echt achterom van, nou dan niet! Whatever :')

Hahaha, Judith, Prisca dacht ook volgens mij, hé daar is het koekjes-annex-knuffel-mens. Maar inderdaad het boeit haar niet zo. Vandaag hebben ze vanmorgen vroeg, Callas en Prisca tegenover elkaar gestaan want Callas wilde erdoor maar dat was daar even niet zo breed en ze hebben geneusd met de oren naar voren. Er was geen gegil of gemaai, dat vond ik echt geweldig en Callas keerde zich om. Dat was mooi om te zien. Poupette draaide en draafde er wat omheen, maar werd erna afgescheiden door Callas.

Kaatastrof schreef:
Om dat gedrag van Quarbonne af te leren raad ik je aan om erg te gaan oefenen op wegbuigen vd achterhand/overstappen over de achterbenen. Aan het hoofd trekken heeft geen zin als ze er zo vandoor gaan, maar echt naar die achterhand toe drijven/stappen zodat ze die moeten verzetten en als het ware in een cirkeltje terecht komen doorbreekt die cyclus. Dan zet je meteen ook de motor stil en zit het kopje bij jou ;)

Dank voor de tips Kaat, samen met touwhalster of bitje en lijn aan de zijkant doen en handschoenen aan, zal ik aan het werk gaan. Ik hoop dat als het wat gewoner wordt allemaal dat hij dagelijks even van de kudde weg is, dat het dan beter zal gaan, maar de vorige eigenaar van de opvang, zei dat ze begonnen was met hem op te voeden, maar dat ze het opgegeven heeft. Bij de manege die moest stoppen hebben ze er dus ook voor gekozen hem naar een opvang te doen, ipv te verkopen aan een gezin met kinderen, omdat het niet handelbaar is. Als hij naar een opvang gaat ter adoptie, dan mag er normaal gesproken geen werk meer mee gedaan worden. Maar goed, hij moet wel normaal te handelen zijn. Gaan we ook aan werken!

Muga schreef:
Beckie schreef:

Geniet ervan.

Precies wat ik dacht. Ze staan rustig, jagen niet onnodig, tasten voorzichtig af... ik zou ze lekker laten lopen zo.
En idd, wel wat gaan doen met ze. Anders heb je straks uitzicht op 4 paardjes en kun je alleen maar kijken omdat ze niet bij elkaar weg willen... of 3 handpaarden :+

Hi Muga, ja inderdaad ga ik de dagelijkse oefeningen blijven doen. Zie boven.

Vanmorgen heeft Callas wel Quarbonne weggejaagd, maar omdat hij het gelijk respecteerde jaagde ze niet verder en natuurlijk wil ze Poupette niet alleen laten.

Een vraag aan jullie. Nu nog eens iets raars, ik kreeg van iemand in een pb een tip met de vraag eens op internet te lezen over paarden met inwendig twee geslachten omdat ze bij Callas zoveel hengst herkende. Ik ben wel wat gaan lezen op internet en het komt maar zelden voor. Herkent iemand er ook iets van terug in Callas?

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 15:16

Ik lees mee :). Ik heb daar ook al eens van gehoord inderdaad, zal er ook eens naar zoeken. Zou dat niet terug te vinden zijn in het bloed?

Beckie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 15:36

Daar weet ik niks van maar dat zal vast bestaan. De natuur is wonderlijk.

Wat ik wel weet is dat als merries in een kudde met alleen andere merries leven, een leidende merrie wel hengstengedrag kan gaan vertonen (tot dekken aan toe).

bribro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 18:09

Wat een geweldige foto van je oude kudde!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 20:07

https://www.horseforum.com/threads/herm ... re.823884/
Of lees eens over de overleden merrie van bokker janouk (geen hermafrodie maar een tumor. Dacht ik.)
Of Franse artikelen over hermafrodie bij paarden.
Ik ben wel benieuwd hoor, al denk ik niet dat ze dat heeft. Maar ik ben niet deskundig.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 20:43

Ik vind Callas niet typisch hengstengedrag hebben en ik zie ook nergens dat ze echt de nek erop zet.
Ik zou een kleine longeercircel afzetten en die kleine quarbonne eens aan het werk zetten. Zo kun je makkelijk oefen dat jij bv de drijvende kracht. Snap dat je eigenlijk niet met hem mag werken, maar als hij je meesleurt dan kun je beter wel wat met hem doen. Je kunt het halstertouw zo vastmaken dat hij over de neus gaat, dan heb je al meer te vertellen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 21:49

Opvoeden is niet werken, maar verbeteren van zijn welzijn bij jouw. Maar als daarvoor werk nodig is zou ik dat net zo hard doen. Echter iets als wedstrijden, evenementen of les, dus geld verdienen met hem op een of andere manier niet. Dieren doen het beter als ze een taak hebben, ongeacht wat voor taak dat is, maar daarnaast is een basis qua veilig omgaan met mensen en mens netjes die dingen laten doen die voor de verzorging nodig is noodzakelijk. Hoop dat die opvang dat snapt, maar anders stomweg niks over zeggen, hij werkt immers niet, hij leert enkel de regels die goede verzorging mogelijk maken.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-22 12:01

@Balance, dank voor je links. Ik heb alles gelezen, maar ik herken er gelukkig te weinig van terug bij Callas. En Beckie, ja bijzonder is dat. Maar ik denk niet dat ze het heeft gelukkig.

Dank Bribo, vond het een geweldig bijzonder moment. En ik heb ze echt niet zo neergezet, ze stonden gewoon zo. Ik hoop op net zo'n foto van deze generatie...

@Imaudy en Tamary, ik heb het erover gehad met de opvang en opvoeden is geen probleem. Longeren of rondwerken in een afgesloten rondje om daarmee te helpen was ook geen probleem. Ze legt de grens bij gaan longeren om bespiering te kweken of te dressuren met moeilijke dingen. Bit vond ze eigenlijk ook al een dingetje. Het is de bedoeling dat hij met pensioen gaat en ik wist van te voren dat ik een pony nam die met kinderen in ieder geval niet geschikt was omdat hij te sterk was. Maar ik ga toch een bitje indoen, want zodra hij de kudde niet meer ziet, is hij te sterk voor mij. Ik beschouw dat dan toch maar als een noodzakelijk kwaad bij de opvoeding.

Verder vanmorgen een erg goed sessie gehad met Prisca. Ik haal haar zo veel mogelijk uit de wei, om alleen met haar te wandelen om haar de omgeving te laten zien. Het snuiven wordt steeds minder op bekend terrein. Wel vindt ze het uitzicht bizar. Dat kent ze niet. Ze heeft 6 jaar in een weiland gewoond dat omgeven was met bomen dus verder dan 100m kon je niet kijken. Dus iedere keer als we ver weg kunnen kijken dan heeft ze weer ogen op steeltjes, hahaha.
Veel kruip door sluip door gedaan, geslingerd om bomen, over takkenbossen gestapt, beetje gegraasd, steile heuveltjes op en af, helemaal goed. Ook weer even in een box met open deur gezet en voer in de bak en ook dat wordt al beter. Het ruintje heeft dit keer maar 3x gehinnikt, het wordt allemaal al beter, al zijn het duidelijk nog 2 kuddes.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 12:33

Dat klinkt goed met Prisca! Geweldig, ik kan me voorstellen dat ze moet wennen aan uitzicht haha.
Fantastisch om te horen dat het snuiven al beter wordt, ze begint al te wennen! Ook dat de ruin minder hinnikt, dat is ook goed.
Is Callas nog steeds zo beschermend of wordt het al minder?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 12:50

Wat betreft quarbonne ( schrijf ik het goed )
Zou ik ook zeker een touwhalster of een halster met ketting rondom neus gebruiken.
Niet om zelf aan te trekken uiteraard , maar om hem zelf tegen de weerstand aan te laten lopen .
Mijn vorige paard , ontrok zich ook aan met me meegaan . Zeker als de andere achterbleven .
Bij haar was t niet stout maar ze was eigenlijk heel onzeker bij mensen en daardoor liever in de kudde .
Het halster met ketting gaf haar uiteindelijk vertrouwen.
In de zin van " hey ik moet door de begrenzing bij jou blijven en eigenlijk voelt dat toch heel veilig "

Succes met je leuke club

Callas , ja ik ken wel een paard dat inwendig hengst is .
Van buiten leek ze meest merrie enkel zag haar kling er iets anders uit .
Leek wel n begin van n penis tussen de spleet uit te steken
Is te checken aan de hand van bloed onderzoek .
Te veel testosteron kan zomaar ook bij echte merries hoor

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-22 13:52

Zinzi_jewel schreef:
Wat betreft quarbonne ( schrijf ik het goed )
Zou ik ook zeker een touwhalster of een halster met ketting rondom neus gebruiken.
Niet om zelf aan te trekken uiteraard , maar om hem zelf tegen de weerstand aan te laten lopen .
Mijn vorige paard , ontrok zich ook aan met me meegaan . Zeker als de andere achterbleven .
Bij haar was t niet stout maar ze was eigenlijk heel onzeker bij mensen en daardoor liever in de kudde .
Het halster met ketting gaf haar uiteindelijk vertrouwen.
In de zin van " hey ik moet door de begrenzing bij jou blijven en eigenlijk voelt dat toch heel veilig "

Succes met je leuke club

Callas , ja ik ken wel een paard dat inwendig hengst is .
Van buiten leek ze meest merrie enkel zag haar kling er iets anders uit .
Leek wel n begin van n penis tussen de spleet uit te steken
Is te checken aan de hand van bloed onderzoek .
Te veel testosteron kan zomaar ook bij echte merries hoor

Ik heb gelukkig niets raars gezien onder haar staart, maar er waren twee verschillende vormen. De ene vorm zie je aan de buitenkant echt helemaal niets, maar hebben ze wel inwendig eierstokken en iets wat op niet afgedaalde teelballen lijkt, en de andere vorm waar het geslachtsdeel vervormd is. IK heb er over nagedacht of ik een bloedtest zou laten doen, maar ik schiet er niets mee op. Ik ga niets laten opereren. Ik zou eventueel wel een hormoonpreparaat kunnen geven, maar ook dat vind ik link. Wat bereik ik ermee. Het was omdat ik die pb kreeg dat ik het me af ging vragen maar er over nadenkende en erover lezende denk ik niet dat het zo is.

Ketting over de neus wil ik niet. Ik ga wel iets met een bitje doen, maar voorlopig concentreer ik me eerst op Prisca.

JudithO schreef:
Dat klinkt goed met Prisca! Geweldig, ik kan me voorstellen dat ze moet wennen aan uitzicht haha.
Fantastisch om te horen dat het snuiven al beter wordt, ze begint al te wennen! Ook dat de ruin minder hinnikt, dat is ook goed.
Is Callas nog steeds zo beschermend of wordt het al minder?

Callas is enorm beschermend, ze zijn altijd 2 bij 2. De 2 nieuwe doen het erg goed. Ze komen bijv regelmatig drinken en de schaduw voor de boxen opzoeken en ik heb er ook wat hooi gelegd en een box open gelaten en daar staat ze regelmatig om beurten in om zout te likken, hebben ze ook elders, maar daar is het toch lekkerder. Wat wel jammer is, is dat Callas dan daarstraks eindelijk het lef opbracht om te komen drinken, met Poupette in haar kielzog, maar toen kwamen de twee nieuwe achter hun aan en toen was er paniek, voelde ze zich opgesloten en weg was ze. HA! As we speak, ik zit buiten te werken, komen ze er weer aan. De twee nieuwen staan al op de poetsplaats en Callas komt drinken aan de buitenkant met Poupette. Dat is weer een nieuwe stap verder!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 13:58

Een bit werkt harder in als een ketting waar ze zelf tegen aan lopen.

Hormoon preparaat kom je al gauw op Regumate uit . En dat is super duur in de paarden uitvoering en op langere duur erg ongezond .
Mensen dames kunnen er onvruchtbaar van worden .

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-22 14:10

Zinzi_jewel schreef:
Een bit werkt harder in als een ketting waar ze zelf tegen aan lopen.

Hormoon preparaat kom je al gauw op Regumate uit . En dat is super duur in de paarden uitvoering en op langere duur erg ongezond .
Mensen dames kunnen er onvruchtbaar van worden .

Ik hou niet zo van hormoondingen voeren, en ik denk ook niet dat ze iets in die geest heeft.

Met bitten heb ik wel gewerkt uiteraard en daar kan ik goed en gevoelig mee omgaan. Een ketting over de neus vind ik persoonlijk iets afschuwelijks en ik vind het er erg naar uitzien, de bovenkant van de neus is het gevoeligste wat een paard heeft. Itt de lagers in de mond, zit daar op de neus geen enkel vetje of vlees. Zo'n ketting werkt goed omdat het erg zeer moet doen. Ik heb er ook nog nooit mee gewerkt en wil dat ook niet. Een bit is ook niet mijn favoriet, maar als het niet anders gaat dan moet dat maar. Over de ketting, gesteld dat ik die de eerste keer gehad had, met zo'n kracht als hij ontwikkelde had ik misschien wel zijn kraakbeendeel gebroken, of zijn huid opengereten. Dus dat laat ik maar even niet doen. Ik zou eventueel wel het halstertouw over de neus kunnen doen. Wie weet is dat een tussenoplossing.

Ik ga bokt weer uitzetten en meters maken.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 14:13

Daar kijken wij anders tegenaan dan .
Maar dat mag.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 14:39

Ik zou, als je echt geen hengstenketting wil gebruiken, dan een halstertouw over de neus doen. 1 of 2 keer om het neusdeel van het halster draaien en dan door de ring heen waar je normaal het touw aanklikt, als het halster goed past, zit dat zeker niet op het breukgevoelige deel van de neus. De lagen in de mond zijn juist heel gevoelig en er zijn heel wat foto's te vinden op internet van paarden die allerlei botvervormingen of botsplinters hebben door een bit. Bovendien kent hij waarschijnlijk het bit al en ik ben er bang voor dat je hem daarmee ook niet gaat houden als hij terug wil. Hij heeft waarschijnlijk wel geleerd dat hij liever kort pijn heeft en zijn gang kan gaan dan geen pijn en bij zijn maatjes weg zijn of iets anders moeten doen waar hij het nut niet van inziet. Ik persoonlijk zal niet zo snel naar een bit grijpen om dit op te lossen. Ik zou toch wel alle dagen even wat oefenen, al is het maar kort en misschien eerst net niet uit zicht van de andere paarden en dat langzamerhand uitbouwen. Heb je al eens voetjes gevraagd, voor en achter? Zo ja, gaat dat een beetje?

Ik heb net je filmpje nog even teruggekeken, vanaf 6.00 minuten totdat Quarbonne er vandoor gaat. Eigenlijk zou ik al niet zo snel met een pony die weet dat hij zo sterk is, het touw zo lang houden en me van hem afdraaien, zodat hij dan al kans ziet om zich heen te kijken. Bij hem heb je eigenlijk 200% van je aandacht nodig, je kan hem nog geen vingerkootje geven zeg maar. Niet dat je het touw heel kort vast moet houden, maar wel een heel stuk korter dan nu. Het halster zou wat mij betreft nog net even strakker mogen. En ik zou hem zeker direct terugvragen als hij me voorbij wil lopen. Super belonen als het touw in een boogje kan, streng zijn als het om wat voor reden dan ook door hem strak komt te staan. Ik denk dat een wat langer touw ook handig kan zijn, als het evengoed een soepel touw is, kan je er wat knopen in maken op wat afstanden, dan heb je misschien wat meer houvast om het niet te lang te laten worden. En er goed voor zorgen dat hij mee met zijn aandacht bij jou is dan op het filmpje.
Succes met hem in elk geval, het is echt lastig als ze weten hoe sterk ze zijn!