Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ynskek
Moderator Algemeen

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 13:44

Ik denk niet dat deze visies allemaal bij elkaar gaan komen. Denk dat het goed is om het er over eens te zijn dat iedereen moet doen waar hij/ zij zich goed bij voelt.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 15:31

Moet zelfs zeggen dat ik de kinderen van mijn zus voor hun achtste maar heel beperkt op het paard zet voor een rondje. Funest voor je heup, rug en knieën, dat paardrijden. Daar zullen ook de meningen over verschillen.

Uiteindelijk handel je uit eigen ervaring en visie, inderdaad.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 17:44

Elke keer n nieuwe is natuurlijk niet leuk.

Mijn kinderen hadden een jonge welsh A toen ze 0 en 2 waren. Ze hebben er tm hun 10e op gereden ( toen waren ze eigenlijk net te groot , maar wat buitenritten kon best).
Toen kwam de New forest d pony .

Ze reden ook al op mijn freiberger van 1m56 sinds ze 8 jaar waren. Maar die is zo betrouwbaar, dat dat kon.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 07:21

denisesilver schreef:
Moet zelfs zeggen dat ik de kinderen van mijn zus voor hun achtste maar heel beperkt op het paard zet voor een rondje. Funest voor je heup, rug en knieën, dat paardrijden. Daar zullen ook de meningen over verschillen.

Uiteindelijk handel je uit eigen ervaring en visie, inderdaad.

Daarom heeft mijn zoontje een mini pony, hij past er niet meer op, al gaat hij er wel af en toen overheen hangen :') Maar kan er wel zelf alles mee.

Meest ideale situatie is het ook niet, een mini hengst van 80cm die ik groen kocht :')
Maar het is echt een superlieve pony, hij kan hem zelfstandig poetsen en ermee wandelen. TToen m'n zoontje nog jonger was zette hij er wel eens een emmer naast en kroop er zelfstandig op, hilarisch om te zien en pony gaf geen kick!

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 08:10

Wij hebben morgen een bezichtiging.
Ben heel benieuwd, tot nu toe erg leuk contact met de eigenaresse en op papier klinkt het goed.

Nou de praktijk nog even afwachten. Helaas is het bijna 2,5 uur rijden enkele reis.
Dus we zijn wel even onderweg.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 08:37

Wij gaan zo ook kijken bij een d pony ruin van 1.47 en 9 jaar. Staat in België. Ben heel benieuwd. Leuk zwart bont gekleurd en zo op de foto’s heeft hij een hele vriendelijke blik. Maar goed, eerst maar eens kijken of het matcht.
Morgenochtend gaan we ook bij een fjord kijken, 3,5 jaar, is nog wel jong maar hij heeft ook een enorm vriendelijke zachte blik in zijn ogen op de foto’s.
Vorige week waren we nog bij een Haflinger wezen kijken, heel lief maar geen match met mijn dochter. Had ik nou voor mezelf gekeken dan had ik hem hoogstwaarschijnlijk gekocht :'), maar we kijken voor mijn dochter dus dat is prioriteit 1, mocht ik er op kunnen om haar eventueel te helpen dan is dat een leuke bijkomstigheid maar geen must.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 09:59

Leuke bezichtigingen. Succes beide.
Klinkt goed.

Wij gaan dinsdag bij de mini Tinker kijken, donderdag bij twee pony's waaronder een welke er qua advertentie en contact tussen uitspringt.
En de 30e bij een Welshje en een grote shet waarvan het Welshje er ook uitspringt.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 10:05

Succes met de bezichtigingen allemaal!

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 10:21

horsii schreef:
Leuke bezichtigingen. Succes beide.
Klinkt goed.

Wij gaan dinsdag bij de mini Tinker kijken, donderdag bij twee pony's waaronder een welke er qua advertentie en contact tussen uitspringt.
En de 30e bij een Welshje en een grote shet waarvan het Welshje er ook uitspringt.

Erg benieuwd hoe je dat doet ga je ze eerst allemaal bezichtigen en dan pas een besluit nemen

Wij hebben nog een bezichtiging gepland staan dus benieuwd hoe jij/jullie dat doen

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 10:58

Mocht er al eerder een gigantisch uitspringen kan het zijn dat we al eerder een keuze maken.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 15:37

Moderatoropmerking:
Dit bericht voldoet niet aan de aanwijzingen in de openingspost en is daarom verwijderd. Ook de reacties erop zullen worden verwijderd.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 20:54

Nou wij zijn vandaag geslaagd! Morgen wordt tie gebracht. We gaan dus niet meer bij die Fjord morgen kijken. Mijn dochter en de pony van vanmiddag hadden echt meteen een klik. Waarbij degene(meisje van 13) ging voorrijden wat meer moeite had reed mijn dochter zo met hem weg, stap draf en galop. Hij bleek wel uit Ierland te komen. Vrouw was wel een kleinschalige handelaar, maar wat ze had staan zag er echt allemaal keurig verzorgd uit. Stonden ook 24/7 buiten met schuilstal(zegt niet altijd alles maar de paarden oogden wel echt happy).
Pony heeft ook meegelopen in beginners lesjes en pony kampen. Zij heeft hem zelf gekocht van een particulier op een markt.
Ik zelf denk dat hij in Ierland voor de kar/sulky gestaan heeft, galop vind tie nog iets lastig qua balans, maar hij sprong echt heel braaf aan bij mijn dochter. Bij het meisje sprong die ook wel aan maar gingen z’n voorbenen al snel in draf.
Maar mijn dochter en die pony hadden echt vanaf dat ze elkaar zagen liefde op het eerste gezicht. Pony was ook echt alert/gefocust op mijn dochter toen ze erop zat, oortjes steeds naar haar gericht, echt opletten wat ze wilde en vroeg van pony. Was echt zo leuk om te zien.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 20:56

Heb je aub het paspoort goed doorgespit?

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 20:58

Echt heel dom maar nee dan ben ik dus vergeten _-:(

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 21:04

Samantha89 schreef:
Echt heel dom maar nee dan ben ik dus vergeten _-:(

Oei ik zou toch nog even naar fotos daarvan vragen. Gevalletje buitenlands en paspoort niet goed, en is chipnummer geregistreerd vanwege aanmelden rvo. Dus is het dier officieel geïmporteerd

( Snap nooit waarom mensen paspoort niet controleren, daar staat eigenlijk toch ook de belangrijkste basis informatie )

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 21:06

Ja toevallig was mijn pensionklant haar paard ook niet geregistreerd en hij kwam uit Frankrijk, ik kon m niet aanmelden op mij ubn dus zij moest naar een paspoort gevende instantie omdat te laten regelen, hun hebben hem op mijn ubn bijgeschreven

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 21:20

Ik vroeg me nog iets af. Schrijven jullie de paarden/ponies ook over op naam bij het stamboek?
Ubn is natuurlijk al wel meteen aangepast.
Maar waarom wel/ niet overschrijven?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 21:59

En naam googlen. Voordat je koopt.

Ik schrijf alleen merries over als ik ermee ga dekken.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 00:47

Vind het een bijzonder besluit om de pony niet eens minstens klinisch te laten keuren. Hebben jullie de pony wel even op het harde laten draven en een op een harde volte gekeken of die goed liep?

Jullie zijn ook pas één keer geweest om te kijken en proef te rijden. Het komt over als een nogal overhaast besluit. Helemaal met de informatie dat verkoper een handelaar is en de pony uit het buitenland komt zou je toch iets voorzichtiger moeten zijn.

Pony staat in België, dus zal sowieso niet in Nederland geïmporteerd zijn.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 05:04

En toevallig staat tie wel in het rvo geregistreerd! Heb foto’s gehad van het paspoort, heb zijn chipnummer/levensnummer gecheckt en alles is netjes geregistreerd. In Drunen nl is tie ingeënt(11-2024), is alleen eenmalig geweest dus ik moet opnieuw 2 entingen laten geven.
En ja we hebben alles gecheckt met lopen op het zachte en harde en hij liep zuiver. En ik heb mijn paarden nooit laten keuren, goed kijken, voelen en gezond verstand kom je ook een eind. Nu zal ik er een hoop over mijn heen krijgen :+
Hij heeft een paspoort van leisure horse Ireland.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 06:15

Samantha89 schreef:
Ja toevallig was mijn pensionklant haar paard ook niet geregistreerd en hij kwam uit Frankrijk, ik kon m niet aanmelden op mij ubn dus zij moest naar een paspoort gevende instantie omdat te laten regelen, hun hebben hem op mijn ubn bijgeschreven

Ook niet laten keuren dan?
Want heb al veel ellende gehoord bij import, vooral de bovenlijn bij een aantal. En echt dusdanig dat inslapen de enige optie was.....

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 06:18

Blijkt dus niet alle kennis te hebben
Basis enting is 3 maal tegenwoordig. Voor de knhs

Dus. Check even alle dubbel. Het klinkt bijzonder overhaast. Zo overspannen is de markt nou ook weer niet. En Google of je info kan vinden.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 06:51

Pensionklant had m laten keuren en kwam artrose uit in zijn spronggewricht. Minimaal en voor haar doeleinde was het prima. In principe niet goed gekeurd, maar met wat zij wilt doen was het “goed”. Hij liep niet kreupel en klinisch kwam hij er goed door.

En ik heb geen overhaaste beslissing genomen, wij zijn al bij meerdere pony’s geweest en dat matchte niet met mijn dochter, de 1 net wat te ril, de ander kon niet alle voeten geven(mij lukte het met moeite), achterhand scheef tijdens het lopen(liep erachter en links was verder ingezakt dan rechts), niet zelf kunnen pakken. En dat is voor een hoop bijzaak maar dat stukje karakter vind ik belangrijk.
Gisteren kon mijn dochter alle voetjes vragen en hij tilde ze netjes op, ze kon hem overal aanraken zonder te schrikken. Ik mocht hem bij zijn koker aanraken(vind ik ook belangrijk mocht het nodig zijn om te wassen, kan ook niet iedereen bij zijn/haar eigen ruin). Meisje wat hem voorreed was ook erg druk en hoog in energie en daar reageerde hij heel fijn op. Ze gooide haar jas uit toen ze op m zat en dat deerde hem ook niks. Blaffende honden kwamen voorbij, fietsers en nog meer dingen en hij bleef echt gefocust op mijn dochter.
Hoge ambities heeft zij en hebben wij niet. Ze wilt lekker aanklooien in de bak, lekker met mij mee op buitenrit(eerst met mij aan de hand, daarna moet ik op mijn ruin en zij erachter, nog wel eerst met touwtje maar uiteindelijk wordt dat ook los).
Pony bleef ook netjes los staan in de piste(doet mijn ruin echt niet hahaha).
Dus noem het overhaast, ik vind van niet. Ze hadden gewoon echt een onwijs mooie klik vanaf het eerste moment. En nogmaals ik heb overal op gedrukt, gevoeld, geknepen, harde en zachte lopend gezien. Zegt natuurlijk nog niet alles, maar alles voelde gewoon goed. Ik heb ook wel eens bij handelstallen/handelaren gekeken voor een paard voor mijzelf en wat ik daar tegen kwam was echt te triest voor woorden. Maar goed.

Oh ja dat is waar wat betreft de basis enting! Maar jeetje is dan mijn kennis niet op orde :+
Mijn ruin ent ik 17 jaar 1 keer per jaar, toen ik mijn veulen kocht in 2022 had ik haar inderdaad 3 keer moeten laten enten, en dat was ik vergeten. En haar heb ik helaas moeten verkopen omdat ze zand bleef eten na 1,5 bijna 2 jaar alles geprobeerd te hebben wat binnen mijn kunnen lag qua management. Dus bij die 3de enting stond ik even niet meer bij stil omdat ik dat maar 1 keer heb moeten doen :o

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 06:56

Ach ik heb ook heel regelmatig paarden zonder keuring gekocht. Het ligt ook een beetje aan de prijs en wat je doel ermee is.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 07:49

Veel plezier ervan Samantha