Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37926
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 20:14

DuoPenotti schreef:
Citaat:
Wolf gedood door andere wolf.
In de voortgangsrapportage van BIJ12 is de melding van mogelijk de eerste wolvenmoord door een ander wolf in Nederland. Een dode wolf, gevonden in de omgeving van Elspeet op de Veluwe, vertoonde DNA-sporen en bijtwonden die wijzen op een conflict met een of meerdere andere wolven.


ja wel te geloven als je ze toen in dat hek zag hangen op de Veluwe...

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... e5OMNzHxCA


8 wolvenroedels bedoelen ze neem ik aan? Want er zitten er wel meer dan 8 op ZW Veluwe.

Vind het ook opvallend rustig qua meldingen de laatste tijd. Maar heb ook het idee dat niet alles (meer) gemeld wordt.

dierenfan
Berichten: 9711
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 20:56

Jessix schreef:
Wel weer bijzonder weinig aanvallen in de meivakantie. Wel zichtmeldingen. Ik ben niet zo van de complotten maar heb toch wel sterk het vermoeden dat ze ergens te eten krijgen.


Ik begon erover tegen een wild beheerder en dat volledige bericht en reacties is vervolgens verwijderd.... ben ook maar uit betreffende groep gestapt

tienus63

Berichten: 12291
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 22:30

Grootste roedel bevindt zich in het DFW, een ouder paar met 8 nakomelingen van afgelopen seizoen.
Dit blijkt na onderzoek van BIJ12. Nakomelin nr 9 is vertrokken naar Nedersaksen.
Bron rtv Drenthe
Flinke gezinsuitbreiding voor wolvenpaar op Drents-Friese grens https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/165108 ... iese-grens #rtvdrenthe

Wintu

Berichten: 3368
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 22:33

Gewoon in een half jaar tijd bijna een verdubbeling. En dan moeten de welpen van dit jaar nog geboren worden.

pillow
Berichten: 7872
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 23:12

Die nakomelingen zijn van 2 jaar Eerste jaar 3 waarvan 2 dood zijn e afgelopen jaar 7.
Volgens Bij12 zijn de meeste aanvallen niet rond de Veluwe maar rondom DFW. Lang niet alle aanvallen worden gemeld op fb ed.

Wintu

Berichten: 3368
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 01:36

pillow schreef:
Die nakomelingen zijn van 2 jaar Eerste jaar 3 waarvan 2 dood zijn e afgelopen jaar 7.
Volgens Bij12 zijn de meeste aanvallen niet rond de Veluwe maar rondom DFW. Lang niet alle aanvallen worden gemeld op fb ed.

Ik bedoel bijna een verdubbeling van de wolven in Nederland.

rien10
Berichten: 14867
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 07:53

Dan zijn er nu 160 tot 180 exemplaren?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34835
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 08:13

Twee wolven gevestigd op de Utrechtse Heuvelrug - https://nos.nl/r/518908 de wolven op de Heuvelrug gelden nu ook als gevestigde wolven.

Jessix

Berichten: 16513
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 08:17

Dat was toch al even? Alleen waren het toen 2 jonge mannetjes terwijl die in Austerlitz mij een zwanger vrouwtje lijkt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34835
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 08:19

Dat dacht ik ook maar blijkbaar is het nu nieuws.

Jessix

Berichten: 16513
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 08:24

:')
SusanH schreef:
Dat dacht ik ook maar blijkbaar is het nu nieuws.

Ach ja… het is ook nieuws dat ze zich snel vermeerderen wat voor ons ook niet vreemd is.

Elisa2

Berichten: 37926
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 12:28

Het valt mij op dat er hier in de buurt heel veel ezels bij de kleinere pony's die buiten staan gezet zijn. Zou dat echt helpen? En zouden die mensen ook weten dat ezels en pony's bij elkaar een risico op longwormen geeft vraag ik mij af..

dierenfan
Berichten: 9711
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 20:19

Elisa2 schreef:
Het valt mij op dat er hier in de buurt heel veel ezels bij de kleinere pony's die buiten staan gezet zijn. Zou dat echt helpen? En zouden die mensen ook weten dat ezels en pony's bij elkaar een risico op longwormen geeft vraag ik mij af..


Wanhoop denk ik in de hoop tegen beter weten in of toch ergens de 'experts ' geloven en dit minder hoge investering vinden dan omheining aanpassen wat in elk geval ook niet werkt?
Naast longworm ook hopelijk besef dat ezels sobere dieren zijn dus gras kan vaak niet onbeperkt gegeten worden en ze hebben geen juiste vacht voor nat worden en hitte...

journee
Berichten: 859
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 00:22

dierenfan schreef:
Elisa2 schreef:
Het valt mij op dat er hier in de buurt heel veel ezels bij de kleinere pony's die buiten staan gezet zijn. Zou dat echt helpen? En zouden die mensen ook weten dat ezels en pony's bij elkaar een risico op longwormen geeft vraag ik mij af..


Wanhoop denk ik in de hoop tegen beter weten in of toch ergens de 'experts ' geloven en dit minder hoge investering vinden dan omheining aanpassen wat in elk geval ook niet werkt?
Naast longworm ook hopelijk besef dat ezels sobere dieren zijn dus gras kan vaak niet onbeperkt gegeten worden en ze hebben geen juiste vacht voor nat worden en hitte...


De mythe dat ezeltjes de wolf verjagen is ook weer zo'n 'voorbeeld uit het buitenland' wat totaal uit zijn verband is getrokken. Een grote ezel kan zich (net als een paard) best verdedigen tegen een enkele wolf, maar dan moet het dier zich wel eerst bewust zijn dat de wolf gevaarlijk is. Maar met dat gegeven zijn ze in Nederland niet opgegroeid. Tegen een roedel zijn ezeltjes (zeker de kleine) net zo weerloos als een pony. Ze zullen alleen minder snel wegrennen en minder snel het jacht instinct van een wolf activeren. In een weiland waar ezeltjes samen met schapen of pony's worden gehouden, zijn de laatse twee dan ook vaak als eerste de pineut.

Overigens kunnen ezeltjes en pony's prima samen worden gehouden. Longworm kan alleen een probleem worden als de ezeltjes niet regelmatig ontwormt worden, en ik mag wel hopen dat iemand die een ezel aanschaft deze ook de zorg geeft die hij verdient. Een ezel reageert over het algemeen hetzelfde als een paard op hitte en kou. Wel hebben ze minder vet in de vacht en zijn dus iets gevoeliger voor langdurig natte weersomstandigheden. Net als een paard willen ze dan graag een schuilmogelijkheid of deken. Te rijke voeding is niet alleen voor ezels, maar ook voor veel paarden en pony's een probleem. Dus qua leefomstandigheden is er eigenlijk niet zoveel verschil tussen pony’s en ezeltjes.

Elisa2

Berichten: 37926
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 08:40

Het zijn veelal kleine ezeltjes die ik zie, ik dacht dat ezels aanvallen waar pony's en schapen vluchten.

Tja of de ezels dan de goede zorg krijgen daar durf ik geen uitspraken over te doen. Ik hoop het..hoe het in de herst/ winter gaat moet ik nog zien. De meeste staan in weilanden zonder schuilstallen e.d met wel bomen als schuilmogelijkheden.

pillow
Berichten: 7872
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 09:07

Er zijn toch ook al ezels aangevallen?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34835
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 09:20

Iemand gisteren Binnenstebuiten gezien? Ging over de Sayugese runderen bij Planken Wambuis. De man vertelde dat ze voor de komst van de wolf 7% verlies van kalfjes hadden per jaar. Eerste jaren met de wolf 25%, omdat koeien buiten de kudde bevielen en dan kalfje even lieten liggen om met de kudde mee te lopen. Inmiddels bevallen de koeien in de kudde en is het verlies weer 7%. Ze lieten ook een filmpje zien dat de dames korte metten maken met wolven die komen loeren. Ze gaan er meteen op af om ze weg te jagen. Ik wandel daar zelf graag, ben geen fan van de runderen ( ze hebben me al een paar keer flink laten schikken vooral de jonge stieren) maar vond dit toch wel mooi om te zien.

josien_m_
Berichten: 2455
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 09:58

Mooi om te zien hoe een facet van natuurlijk gedrag weer terug kan komen als de omstandigheden daarom vragen! Waarschijnlijk wel iets wat ook problematisch kan zijn wanneer in die gebieden ook mensen hun rust komen zoeken. Dieren die alerter zijn, eerder in de aanval gaan en schuwer zullen worden. Mensen zien dus minder wild in de bossen. het lijkt mij dat het gedoe met de exmoorhengsten hier een gevolg van kan zijn. Maar hetzelfde geldt dus voor de runderen.

DuoPenotti

Berichten: 30426
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 10:00

Als het waar is is het mooi....

Want de natuurclubjes hebben de laatste jaren nu niet zo heel veel waarheid verteld richting de rest van nederland.

Maar ik hoop wel dat et deze keer klopt :j

tamary

Berichten: 29298
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 11:52

Elisa2 schreef:
Het zijn veelal kleine ezeltjes die ik zie, ik dacht dat ezels aanvallen waar pony's en schapen vluchten.

Tja of de ezels dan de goede zorg krijgen daar durf ik geen uitspraken over te doen. Ik hoop het..hoe het in de herst/ winter gaat moet ik nog zien. De meeste staan in weilanden zonder schuilstallen e.d met wel bomen als schuilmogelijkheden.

Ezel reflex bij gevaar is stilstaan, gevolg van ruiger berg terrein, daar automatisch gaan rennen is nog wel eens dodelijk.

Skessa_
Berichten: 10721
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 13:04


Tancreda4

Berichten: 24175
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 13:07

Idioten. Snap niet dat zulke mensen niet door hebben cat ze daarmee ook t doodvonnis van zo'n dier kunnen tekenen.

Of dat moet het doel zijn, kan natuurlijk ook.

Elisa2

Berichten: 37926
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 13:09

Vreemd..zou dat echt zo zijn of is het een manier om de aandacht van zichzelf af te leiden?

Ja er zijn ookal ezels aangevallen en gedood inderdaad.

DubbelFun

Berichten: 88940
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 13:14

Citaat:
Dat voedsel wordt gevonden op de parkeerplaats bij Ermelo...
Waarbij ik me afvraag 'hoelang lag dat er al ??'
Want als er voedsel wordt gevonden rond een parkeerplaats is het dus niet door de wolf gegeten en lijkt het mij eerder dat iemand er geen trek meer in had en heeft weggegooid.
Me dunkt dat er wel meer parkeerplaatsen zullen zijn waar je weggegooid voedsel zult aantreffen.

Skessa_
Berichten: 10721
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 13:32

DubbelFun schreef:
Citaat:
Dat voedsel wordt gevonden op de parkeerplaats bij Ermelo...
Waarbij ik me afvraag 'hoelang lag dat er al ??'
Want als er voedsel wordt gevonden rond een parkeerplaats is het dus niet door de wolf gegeten en lijkt het mij eerder dat iemand er geen trek meer in had en heeft weggegooid.
Me dunkt dat er wel meer parkeerplaatsen zullen zijn waar je weggegooid voedsel zult aantreffen.


Ja dat sowieso, daarom is er op veel plekken zoveel rattenoverlast.

Als mensen dr zooi nou eens gewoon in de vuilnisbak zouden gooien 8)7