Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 08:28

Boktverlaten gefeliciteerd!

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 08:36

Tarzan, ik snap je helemaal. Mijn situatie is omgekeerd, ik had een kwpn merrie die echt overal van schrok. Helemaal niet gevaarlijk, maar echt super vervelend. Nou kon zij er niks aan doen (ze had door PPID heel veel cortisol), maar er viel bijna niet mee te rijden en al helemaal geen wedstrijden.
Inmiddels is zij ingeslapen (beenblessures) en heb ik een... Spanjaard!
Wat kan ik genieten dat zij bijna nergens van schrikt! Gisteren ging een overbuurman aan de slag met zijn heggenschaar, ze reageerde er gewoon niet op! Ik moet zelf goed oppassen dat ik ontspannen blijf, straks leer ik haar nog dat het eng is :D

Eerder in dit topic had ik verteld over mijn niet zo mooie lease paardje wat ik uiteindelijk gekocht heb. Het is een gouden paard <3 ik ben zo gek met haar.
En in mijn profiel kan je zien dat ze steeds mooier wordt!

Boktverlaten gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!

Evilginger wat een teleurstelling... Ik ben er ook achtergekomen dat een paard kopen een hele kunst is. Wilden ze je echt oplichten? Of ineens niet verkopen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 08:46

Ik ken juist heel veel Spanjaarden die veel schrikken en flink kunnen reageren/overdrijven haha. := En ook van dat licht streepje of zand oid. Het blijft toch ook echt afhankelijk van het paard zelf, zelfs in hetzelfde ras. Om maar niet te spreken over het verschil tussen de echte Pre's (die onderling ook echt nog steeds allemaal anders kunnen reageren) en de kruisingen. Je ziet nu dat alles zowat een andalusier of pre genoemd wordt, terwijl het later gewoon een kruising uit Spanje blijkt te zijn.
Net als dat je bij andere warmbloeden niks kan zeggen over de manier van schrikken op basis van ras.
En tussen rennen en rennen zit ook een verschil. Mijn huidige gaat rennen als ze echt extreem schrikt, anders is het alleen een klein schokjes door lichaam maar zij schrikt eigenlijk maar heel weinig, maar bij dat rennen blijf je eigenlijk altijd zitten. Want het is gewoon een flinke galop, maar zit heel stevig :') Zij voelt voor mensen veel veiliger als de vorige, terwijl die nooit ging rennen, nooit bokken oid als hij schrok. Hij zakte een keer door de benen, maar verder niks. Maar toch vonden mensen hem onveiliger voelen.

Evilginger, wat is er gebeurd dan? Wel een vervelende 1e ervaring met het kopen van een paard. Is het al zeker dat het niet doorgaat dan? Omdat je zegt dat de kans groot is dat jullie hem laten gaan?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 09:10

Evilginger, klinkt als bizar verhaal. Wat zoek je precies? Heb zoveel voorbij zien komen. Misschien weet ik wat

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 10:27

Tilmar, heerlijk he zo'n Spanjaard :D
MyWishMax, Fuego kon ook extreem reageren hoor, ook van streepjes licht, maar die doet dan niks, blijft bij je en vreet zich alleen van binnen op en voel je dat je 500kg spanning onder je hebt haha. Hij was best extreem in zijn doen en laten, met rijden moest ik hem ook altijd even 10 min laten gaan, eerste keer is dat doodeng maar hij deed letterlijk niks anders dan hard gaan, bleef zelfs zonder aan te geven braaf op de volte. Dus dat was altijd de eerste 10 min vasthouden (riempje aan het zadel) en blijven zitten, en tóch voelde hij extreem safe aan!
Rambo sprint echt, 180 graden draaien en trekt een sprint, echt blinde paniek dan, het komt altijd zo uit het niks dat je je er ook echt niet op kunt voorbereiden haha!

Ik blijf voorlopig even wat proberen met de tips van alle bokkers.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 10:50

MyWishMax schreef:
Ik ken juist heel veel Spanjaarden die veel schrikken en flink kunnen reageren/overdrijven haha. := En ook van dat licht streepje of zand oid. Het blijft toch ook echt afhankelijk van het paard zelf, zelfs in hetzelfde ras. Om maar niet te spreken over het verschil tussen de echte Pre's (die onderling ook echt nog steeds allemaal anders kunnen reageren) en de kruisingen. Je ziet nu dat alles zowat een andalusier of pre genoemd wordt, terwijl het later gewoon een kruising uit Spanje blijkt te zijn.
Net als dat je bij andere warmbloeden niks kan zeggen over de manier van schrikken op basis van ras.
En tussen rennen en rennen zit ook een verschil. Mijn huidige gaat rennen als ze echt extreem schrikt, anders is het alleen een klein schokjes door lichaam maar zij schrikt eigenlijk maar heel weinig, maar bij dat rennen blijf je eigenlijk altijd zitten. Want het is gewoon een flinke galop, maar zit heel stevig :') Zij voelt voor mensen veel veiliger als de vorige, terwijl die nooit ging rennen, nooit bokken oid als hij schrok. Hij zakte een keer door de benen, maar verder niks. Maar toch vonden mensen hem onveiliger voelen.

Ja net als dat er tussen kwpn’ers veel verschil zit. Dat zijn immers allemaal kruisingen en je hebt zoveel verschillende types ertussen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 10:54

Tja het is met dat soort acties ook wel een beetje kip of ei. Waarschijnlijk vertrouw jij hem niet helemaal en geeft geen leiding en hij vertrouwt jou niet omdat hij leiding wil en wordt onzeker. Zo blijft dat een beetje in stand.

En idd ik heb er zat gehad die gewoon gaan staan kijken maar ook waar je gordels om moest. Kaat is categorie ik schrik, baas zegt ehhh nope ok dan doe ik m’n kop tussen m’n benen en poink poink :') verder is ze heel braaf

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 11:50

Klopt zeker hoor Marjan, zoals gezegd ben ik best een handige ruiter maar geen zekere ruiter. Alleen wordt mijn onzekerheid versterkt door het vele schrikken, doet hij dit niet ben ik ook niet onzeker, snap je het nog? :')

Bij Rambo moet je de gordels vast doen ondanks dat hij braaf blijft hahah, soms ook gewoon tijdens het draven opeens een noodstop waarbij je tussen de oren ligt want: nat zand voor z'n neus of een streep zonlicht _O-

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 11:59

Heb je al eens zo'n titanium masker geprobeerd? Ik heb er zelf geen ervaring mee maar hoor wel goede geluiden voor schrikerige paarden. En heb je eens bij de vorige eigenaren gevraagd of hij het daar ook deed? Als er daar kinderen op reden zou je verwachten dat hij wel safe zou moeten zijn. Misschien dat die vorige eigenaren heel anders voerden waar hij relaxter van werd. Maar het kan natuurlijk ook gewoon een wisselwerking met jou zijn, dat hij toch iets van spanning bij jou voelt waardoor hij schrikachtiger wordt. En eventueel een bokriempje aan het zadel, dat je in zijn draaien en stoppen net wat meer houvast hebt zonder hem te hinderen, dan ook helpen.

Maar goed, als je er klaar mee bent is dat natuurlijk ook helemaal aan jou. Maar het is gewoon zo zonde, een geschikt en gezond paard zoeken is al helemaal niet makkelijk, dat het dan niet goed gaat als je denkt hem gevonden te hebben zou superjammer zijn.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 12:00

Spanjaarden hebben ook nog wel de neiging niet merkbaar te reageren en gewoon alles op te kroppen. Zag dat laatst ook iemand doen. Paard vond situatie spannend, ruiter had niets door (dier liep nog door). Baasje drukt door, vroeg ingewikkelde dingen. Paard sloeg naar been of viel gewoon stil.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 12:43

Een cranio behandeling kan er ook voor zorgen dat ze spanningen beter af kunnen vloeien. Dat zou ik dan ook zeker adviseren dit eens te laten doen.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 13:00

Zo heb ik ook een tijdje Spanjaarden gereden van een fokker. Met de ene hengst kon ik lezen en schrijven.
Die kon echt zo heet worden, we moesten een stuk via straat om naar de bak te gaan en moesten dan langs andere paarden op de weides. We gingen dan vaak het hele stuk in passage en het nodige gebrul langs :') maar steeds op 2 vingertjes te rijden. Zelfs op die momenten voelde hij zo veilig aan.
Dan een andere hengst "gekregen" om te rijden, maar die was zo onvoorspelbaar. Die kon echt uit het niets helemaal ontploffen en je lanceren. Je zag of voelde het ook niet aankomen.
Maar over het algemeen vind ik het wel een zeer fijn en eerlijk ras!

Maar ik snap het wel, met ouder worden ben ik ook minder zeker en heb ik minder lef :+ Ik durf soms minder met mijn nu 6-jarige dan toen hij 3 was. En nochtans is hij altijd al braaf geweest onder het zadel, dus vanwaar het komt?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 13:18

Oh maar dat snap ik wel hoor! Ik heb eens paard gereden waarbij ik constant dacht: even opletten wat hij doet. Terwijl hij technisch gezien nog nooit iets verkeerd deed. En een ander paard dat me een aantal keer heeft geprobeerd te lanceren vertrouwde ik volledig := het moet gewoon maar net klikken ook.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 13:22

StalNollie schreef:
Een cranio behandeling kan er ook voor zorgen dat ze spanningen beter af kunnen vloeien. Dat zou ik dan ook zeker adviseren dit eens te laten doen.

Je zou ook heel simpel kunnen beginnen met eens kritisch te kijken naar wat je erin stopt en wat je daarvoor vraagt.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 14:05

Ik kom hier even een update geven. We kregen vannacht bericht dat we het paard toch mochten ophalen, dus wij op weg met de trailer. Eenmaal aangekomen bleken alle paarden, op 1 na, weg te zijn van de wei. Het enige paard dat er nog stond is zwaar gewond aan het hoofd. Dit was vorige week nog niet het geval. Maar dus ook ons paard was weg. De eigenaar van de wei is erbij gekomen en kon ons zeggen dat er gisteren een deel paarden is opgeladen, maar of de onze erbij zat kon hij niet zeggen. Zo zijn we in contact gekomen van iemand die daar in de buurt staat met haar eigen paarden, die kon bevestigen dat hij opgehaald is en verkocht is aan iemand die in de buurt stond. Hij is dus 2x verkocht. Blijkbaar had de stiefbroer(?) van de eigenares doorgegeven dat de koop met ons geanulleerd was, dit was niet het geval. We hebben ons geld teruggeeisd maar zien het voorlopig nog niet verschijnen. Dus politie erbij betrokken, eigenaresse zegt zelf ook bestolen te zijn door haar stiefbroer aangezien zij de wettige eigenaar zou zijn.

Volgens het contract is het paard nu van ons, maar eigenlijk willen we op dit moment gewoon ons geld terug aangezien er een betwisting rond eigendom van die paarden ook aan de gang is (hier weet ik niet veel over). Het is al een hele klucht, en dat erbij willen we ook niet. Dus nu even financieel en mentaal recuppereren en dan zien we wel..

Marsie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 14:10

Wat een bizar verhaal!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 14:16

Allemachtig wat een gedoe..ik hoop dat jullie je geld nog terug krijgen..

Jullie hadden dus niet betaald bij overdracht?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 14:19

_Tarzan schreef:
Klopt zeker hoor Marjan, zoals gezegd ben ik best een handige ruiter maar geen zekere ruiter. Alleen wordt mijn onzekerheid versterkt door het vele schrikken, doet hij dit niet ben ik ook niet onzeker, snap je het nog? :')

Bij Rambo moet je de gordels vast doen ondanks dat hij braaf blijft hahah, soms ook gewoon tijdens het draven opeens een noodstop waarbij je tussen de oren ligt want: nat zand voor z'n neus of een streep zonlicht _O-

Eigenlijk moet je zo'n paard continu voor zijn (is heel lastig) en dan juist echt gaan rijden, niet aanstellen maar door lopen. Beetje dat idee..maar goed, zoiets moet je liggen. Veel mensen worden juist afwachtend door zijn dier waardoor het gedrag versterkt. Dat is wat ik vaak zie in ieder geval.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 14:24

Elisa2 schreef:

Nee klopt, ook een domme fout van onszelf. Dat geef ik maar al te graag toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 14:28

Oooh evilginger wat een verhaal :oo

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 14:31

Ja Izarra was gisteren kijkerig achterin de bak. Waarom? Geen idee, maar heb juist extra been gegeven dat ze door moest blijven lopen ipv terug te komen in tempo en als ze naar buiten wilde kijken draaide ik een volte op. Als ze weer bij mij was met haar focus reed ik weer rechtdoor. Ik bleef zelf geconcentreerd dat het tempo van mij was, dus ik heb veel schijnovergangen en echte overgangen gereden. Nou na 20 minuten keek ze nergens meer naar, want ze helemaal met mij bezig.

Moet zeggen dat dit heus niet altijd zo goed lukt, maar gisteren wel en daar was ik erg blij mee.

Evilginger wat een verhaal joh, sterkte ermee. Hopelijk krijg je het geld nog terug.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 14:31

evilginger schreef:
Elisa2 schreef:

Nee klopt, ook een domme fout van onszelf. Dat geef ik maar al te graag toe.

Nouja..zo'n fout maak je maar 1 keer...

Ik hoop wel echt dat jullie je geld nog gaan terug krijgen...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 14:33

Ineke2 schreef:
Ja Izarra was gisteren kijkerig achterin de bak. Waarom? Geen idee, maar heb juist extra been gegeven dat ze door moest blijven lopen ipv terug te komen in tempo en als ze naar buiten wilde kijken draaide ik een volte op. Als ze weer bij mij was met haar focus reed ik weer rechtdoor. Ik bleef zelf geconcentreerd dat het tempo van mij was, dus ik heb veel schijnovergangen en echte overgangen gereden. Nou na 20 minuten keek ze nergens meer naar, want ze helemaal met mij bezig.

Moet zeggen dat dit heus niet altijd zo goed lukt, maar gisteren wel en daar was ik erg blij mee.

Evilginger wat een verhaal joh, sterkte ermee. Hopelijk krijg je het geld nog terug.

Super! dat bedoel ik inderdaad :)

Op een gegeven moment zijn ze dan vaak helemaal ontspannen, nageeflijk en bij de les. Het is een stukje leiderschap in het rijden ook.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 14:38

Wat vervelend evilginger. Raar verhaal ook. Onthou goed dat ook al is jouw verkoper opgelicht door haar stiefbroer, dat is niet jouw probleem. Ze moet gewoon netjes het geld teruggeven (of het paard) en de rest uitvechten met de stiefbroer. Niet jouw probleem van maken.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 14:52

Zo!! Wat een verhaal Evilginger. Als verkoper ook bestolen is dan is dat voor haar ook heel banketstaaf. Hoop echt dat spoedig geld wordt teruggegeven. Vind het wel een raar verhaal dat ze toevallig bestolen is van een paard die al vooruit betaald is. Maar hier kom je snel achter denk ik..